Jump to content

Frostsikring av Mercruiser / Bravo one


Elektro

Recommended Posts

Hei

 

Har noen tips på en enkel måte å kjøre frostveske gjennom motor og drev? Kan selvfølgelig sette hele drevet ned i en tønne for å fylle opp med frostveske, men det blir jo noen liter. På Bravo One er det jo ingen impeller i drevet, men på siden av motoren. Drevet behøver derfor ikke være i vann.

Redigert av Elektro (see edit history)
Link to post

Desom du bruker en muffe på kjølevannintaket på drevet kan du også greie å dra kjølevæsken inn herfra, evt starte opp på vann, koble fra slangen mens motor går og la denne suge fra en pøs med kjølevanntilsettningen, la motor gå til det tydelig kommer farget kjølevann ut fra systemet. Slik gjør iallfall jeg det.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig !

Link to post
Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig !

 

 

Hva slags klokke er det?

Er det denne? http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=87903

Link to post

Har nå kommet frem til at jeg kjøper en stor balje med 50/50 vann/glykol til å putte undervannshuset oppi (mens den står på båten :-))

 

Da er det vel bare å gjøre som jeg gjorde på snekken som hadde saltvannskjøling, la den stå å gå til vannet blir varmt? Noen som har motforslag/forestillinger?

Redigert av whatever (see edit history)
Link to post

Leste dette på båtplassen på båtmagasinet:

 

Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren.

 

Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer.

 

Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system...

Noen som gjør det slikt?

 

redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ?

Redigert av whatever (see edit history)
Link to post
Leste dette på båtplassen på båtmagasinet:

 

Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren.

 

Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer.

 

Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system...

Noen som gjør det slikt?

 

redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ?

 

Sånn gjør du det ikke !!!! Bruk enten muffe med tilkobling til drevet eller koble deg til sjøvannskretsen foran sjøvannsfilteret med en 25/30 liters kanne . Det er det enkleste. Ta ut termostat gjør du bare på sjøvannskjølte motorer...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Termostaten sitter som regel øverst lengst fremme på V8 motorer. Rett over vannpumpen, men 6,2 bensinern har jeg aldrig tittet på så det kan jo vere feil...

prøvde med en sånn billig klokke en gang jeg også og det gikk dårlig enda jeg hadde impeller i drevet den gang :rolleyes: Mercruiser seller noen som er tilpasset deres drev. Kanskje de kan brukes? Kanskje noe dyrere, men skal jo vare i mange år...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...