Jump to content

Frostsikring av Mercruiser / Bravo one


Elektro

Recommended Posts

Hei

 

Har noen tips på en enkel måte å kjøre frostveske gjennom motor og drev? Kan selvfølgelig sette hele drevet ned i en tønne for å fylle opp med frostveske, men det blir jo noen liter. På Bravo One er det jo ingen impeller i drevet, men på siden av motoren. Drevet behøver derfor ikke være i vann.

Edited by Elektro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Desom du bruker en muffe på kjølevannintaket på drevet kan du også greie å dra kjølevæsken inn herfra, evt starte opp på vann, koble fra slangen mens motor går og la denne suge fra en pøs med kjølevanntilsettningen, la motor gå til det tydelig kommer farget kjølevann ut fra systemet. Slik gjør iallfall jeg det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har litt vanskelig for det :smiley:

Man kan sette drevet i en 25 liter bøtte med glykol - 50% vann/50glykol?

 

Da får vi da en krets som bruker samme vannet.

Hvor går kjølevannet ut i alpha 1 drevet?

 

Blir mye frostveske da - 12,5 liter

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig !

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig !

 

 

Hva slags klokke er det?

Er det denne? http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=87903

Link to post
Share on other sites

Har nå kommet frem til at jeg kjøper en stor balje med 50/50 vann/glykol til å putte undervannshuset oppi (mens den står på båten :-))

 

Da er det vel bare å gjøre som jeg gjorde på snekken som hadde saltvannskjøling, la den stå å gå til vannet blir varmt? Noen som har motforslag/forestillinger?

Edited by whatever (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste dette på båtplassen på båtmagasinet:

 

Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren.

 

Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer.

 

Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system...

Noen som gjør det slikt?

 

redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ?

Edited by whatever (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste dette på båtplassen på båtmagasinet:

 

Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren.

 

Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer.

 

Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system...

Noen som gjør det slikt?

 

redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ?

 

Sånn gjør du det ikke !!!! Bruk enten muffe med tilkobling til drevet eller koble deg til sjøvannskretsen foran sjøvannsfilteret med en 25/30 liters kanne . Det er det enkleste. Ta ut termostat gjør du bare på sjøvannskjølte motorer...

Edited by Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Termostaten sitter som regel øverst lengst fremme på V8 motorer. Rett over vannpumpen, men 6,2 bensinern har jeg aldrig tittet på så det kan jo vere feil...

prøvde med en sånn billig klokke en gang jeg også og det gikk dårlig enda jeg hadde impeller i drevet den gang :rolleyes: Mercruiser seller noen som er tilpasset deres drev. Kanskje de kan brukes? Kanskje noe dyrere, men skal jo vare i mange år...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...