Elektro Startet 27.August.2008 Del på Facebook Startet 27.August.2008 (redigert) Hei Har noen tips på en enkel måte å kjøre frostveske gjennom motor og drev? Kan selvfølgelig sette hele drevet ned i en tønne for å fylle opp med frostveske, men det blir jo noen liter. På Bravo One er det jo ingen impeller i drevet, men på siden av motoren. Drevet behøver derfor ikke være i vann. Redigert 27.August.2008 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 25L plast kanne inne i båten med en slange som du setter på din sjøvannspumpe så er du vel langt på vei . Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.August.2008 Del på Facebook Svart 28.August.2008 Desom du bruker en muffe på kjølevannintaket på drevet kan du også greie å dra kjølevæsken inn herfra, evt starte opp på vann, koble fra slangen mens motor går og la denne suge fra en pøs med kjølevanntilsettningen, la motor gå til det tydelig kommer farget kjølevann ut fra systemet. Slik gjør iallfall jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Har litt vanskelig for det Man kan sette drevet i en 25 liter bøtte med glykol - 50% vann/50glykol? Da får vi da en krets som bruker samme vannet. Hvor går kjølevannet ut i alpha 1 drevet? Blir mye frostveske da - 12,5 liter Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig ! Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Jeg vil anbefale deg at du gjør dette med drevet montert på ! Kjøp klokka som du fester nederst på drevet (de fleste maritime butikker har denne) ! Så kobler du bare på en slange ned i en bøtte, kjører noen minutter mens vann fylles i bøtta, så blander du frostvæske og kjører til du ser frostvæska kommer ut av drevet til slutt. Ferdig ! Hva slags klokke er det? Er det denne? http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=87903 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Nei, den kan du ikke bruke ! Hør med de som selger Mercriuser-deler, de har ! AB Marine f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Er det noen her i Grenland som forhandler det? Er ikke dette en slik http://maritim.no/product.aspx?id=23041&am...upkey=006003180 sak da? Redigert 8.September.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Noen som vet hvor jeg kjøper denne "klokken" her i Grenland? Evt. bruker dere spesial klokkedet på Alpha drev? Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Har nå kommet frem til at jeg kjøper en stor balje med 50/50 vann/glykol til å putte undervannshuset oppi (mens den står på båten :-)) Da er det vel bare å gjøre som jeg gjorde på snekken som hadde saltvannskjøling, la den stå å gå til vannet blir varmt? Noen som har motforslag/forestillinger? Redigert 10.September.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Leste dette på båtplassen på båtmagasinet: Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren. Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer. Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system... Noen som gjør det slikt? redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ? Redigert 10.September.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 (redigert) Leste dette på båtplassen på båtmagasinet: Hvis Mercruiser har samme system på bensin og dieselmotorer så kan tappe ned hele kjølesystemet ved å skru ut blå tappekraner laget av plast. På min bensinmotor er det en under hver manifold, en på hver side av blokka, en før servoveske kjøleren og en foran bensinkjøleren. Deretter kan du skru av termostathuset og renne gjennom med ferskvann en stund mens pluggene er ute. Stopp ferskvannet, skru inn igjen tappekranene og lens motorrommet. Fyll frostveske i termostathuset i flere eteapper til det renner over. Deretter skrur du på igjen termostathuset og båten kan stå trygg til neste sommer. Vel og merke dersom diesel og bensin har samme system... Noen som gjør det slikt? redigert: Dette er kanskje for ferskvannskjøltmotor ? Sånn gjør du det ikke !!!! Bruk enten muffe med tilkobling til drevet eller koble deg til sjøvannskretsen foran sjøvannsfilteret med en 25/30 liters kanne . Det er det enkleste. Ta ut termostat gjør du bare på sjøvannskjølte motorer... Redigert 10.September.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
whatever Svart 10.September.2008 Del på Facebook Svart 10.September.2008 ja, dette er sjøvannskjølt.....enda. Har planer om å putte på ferskvanns-kit da motoren er kun ett år gammel og jeg vil ha den til å holde lenger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 10.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2008 Har en Mercruiser 6,2 MPI. Noen som vet om det er lett å ta ut / komme til termostaten - og kan forklare hvor den sitter? Hvorfor kan ikke en klokke "type Biltema" benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Termostaten sitter som regel øverst lengst fremme på V8 motorer. Rett over vannpumpen, men 6,2 bensinern har jeg aldrig tittet på så det kan jo vere feil... prøvde med en sånn billig klokke en gang jeg også og det gikk dårlig enda jeg hadde impeller i drevet den gang Mercruiser seller noen som er tilpasset deres drev. Kanskje de kan brukes? Kanskje noe dyrere, men skal jo vare i mange år... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Mjøsape Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Har selv brukt "billigklokke" på 200hk utenbords og V8 innenbords m. OMC Cobra drev, aldri hatt problemer med å flushe systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.