Jump to content

Spørsmål om symbol i båtsportkart


Bjerknez

Recommended Posts

Bare lurer på hva "+" symbolet betyr inne i de røde rundingene på kartet?

(Se bilde under)

 

symbol.jpg

 

Setter også pris på om noen har en link til ett sted som forklarer alle symbolene man finner i ett båtsport-kart... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Angir båe eller grunne med kjent dybde. Dine to eksempler viser en dybde på 3,4 m og 6 m.

Okay...

 

Så dette er altså en grunne jeg trygt kan overse med min Bowrider... hehe

 

Takker for opplysningen folkens :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Her var det litt blandede svar, men du har fått avklaring på det viktigste. Her følger min forklaring, men kanskje den forvirrer mer enn den opplyser, men jeg håper da ikke det. :lol:

 

+-tegnet angir en grunne eller båe. Den ene grunnen/båen på kartutsnittet ditt ser ut til å være 6 meter og den andre 3,4 meter. Det betyr altså at det er henholdsvis 6 og 3,4 meter fra havflaten og ned til disse grunnene/båene ved laveste astronomiske tidevann(LAT) dersom kartet er produsert etter 01.01.2000. LAT er det laveste tidevannet som kan forekomme på et sted under midlere meteorologiske forhold og er referansenivå for dybder i sjøkart. Dette referansenivået blir kalt sjøkartnull. Er kartet ditt laget før 1. januar 2000, svarer derimot dette referansenivået til vårjevndøgn sprig lavvann. LAT ble innført fra 1. januar 2000 for å harmonere med sjøkartnull i de andre nordsjølandene. Men merk deg at sjøkartnull i indre del av Oslofjorden, innenfor Drøbak, ligger 30 cm lavere enn LAT. Likens er sjøkartnull 20 cm lavere enn LAT fra Svenskegrensen(med unntak av indre Oslofjorden) til Utsira. Fra Utsira og nordover, medregnet Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT. Skal du ha korrekt dybde, må du i tillegg anvende tidevannstabell. Tidevannstabellen gir deg høydene over sjøkartnull. Ellers må det også tas hensyn til eksempelvis lavtrykk som hever vannstanden, likens stormflo. Høytrykk senker vannstanden.

 

+-tegnet brukes for grunner/båer som ligger dypere enn 0,5 meter under sjøkartnull men mindre enn 10 meter under sjøkartnull, med andre ord for grunner/båer som ligger mellom 0,5 og 9,9 meter under sjøkartnull. Det brukes desimaler for disse grunnene/båene. Er grunnene/båene dypere enn fra og med 10 meter, sløyfes dette +-tegnet, og grunnene/båene angis da på nærmeste meter og med rett oppstående tall der +-tegnet ellers ville ha stått. Alminnelige dybder angis med dybdetall i kursiv.

 

Denne publikasjonen er påbudt på kommersielle fartøy, men er og kjekk å ha om bord i lystbåter:

 

Symboler og forkortelser i Norske sjøkart

 

Jeg håper du fikk svar på spørsmålet ditt!

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står stor respekt av den forklaringen der Capitaine!!!

 

Tydelig at du har gjennomgående kunnskap angående dette!

Er det du som har laget disse kartene eller? hehe.

 

Dette er vel det mest utfyllende svar jeg har fått på lenge. (Da er skoleårene også tatt i betraktning)

 

Thanks! :eek:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

... henholdsvis 6 og 3,4 meter fra havflaten og ned til disse grunnene/båene ved laveste astronomiske tidevann(LAT) ...

Bjerknez, jeg ser du holder til i Østfold. Det betyr sikkert også en svensketur i ny og ne? Vær i så fall klar over at dybder på svenske sjøkart ikke er angitt som nevnt i sitatet. I Sverige angis dybden ved middelvannstand. Altså kan (vil) det være grunnere enn oppgitt i kartet ved lavvann.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg særlig mye om den forskjellen på svenske og norske kart da man med liten grad av sannsnlighet navigerer slik at man beregner distansen fra Moder jord til det punktet på båten som stikker dypest med klaring i centimeter, eller deler av denne!

Selv følger jeg prinsippet; "Better safe than sorry" og går aldri med særlig fart over grunner på 2 meter selv om båten bare stikker et beskjedenet antall centimeter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

må innrømme jeg har lurt litt på de + ene jeg også. ser vel ikke den store hensikten med de når fasiten har kommet. kunne vel like gjerne skrevet tallene over grunnen .

og mouche , så forsiktig er du ikke. da er det ikke mye du kan plane i kragerøskjærgården :-) eller bak jomfruland østre del.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Er grunnene/båene dypere enn fra og med 10 meter og til og med 20 meter under sjøkartnull, sløyfes dette +-tegnet, og grunnene/båene angis da på nærmeste meter og med rett oppstående tall. Grunner/båer som er dypere enn 20 meter under sjøkartnull, angis med vanlige dybdetall i kursiv.

 

Hva da med 2-metrene, de er også i kursiv?

Jeg trodde tall i kursiv viste at målingen var tatt akkurat der tallet står, mens "rette" tall brukes der hvor det må skrives til side for den egentlige målingen. Som i det viste eksempelet: 3,4 og 6 er skrevet med "rette" tall fordi + tegnet er plassert der hvor grunnen er og tallet står litt til siden. På østsiden av kanalen står det noen 2-tall. Der er det ikke noen grunn til å ikke plassere tallet akkurat der målingen er tatt, og de står derfor i kursiv. Dette uavhengig av dybde, men jeg kan ta feil. I praksis spiller det ikke så stor rolle for meg. Med 1,85 dypgående driver jeg ikke å finnavigerer så tett inntil skjær jeg ikke kan se hvis jeg ikke er kjent.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

og mouche , så forsiktig er du ikke. da er det ikke mye du kan plane i kragerøskjærgården :-) eller bak jomfruland østre del.

 

Når man ser på kartet over området så synes det nesten utrolig at man i det hele tatt kan bruke en båt der, men når man vet at en centimeter på kartet er litt mere enn dette i "virkeligheten" så blir det litt plass til båten også, gudskjelov! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...2-metrene, de er også i kursiv?

 

At 2-metrene er skrevet i kursiv, betyr at det er snakk om alminnelige dybder, altså ikke grunner/båer. Dybdetallet står da der dybden er målt. En grunne/båe er en forhøyning av havbunnen innenfor et avgrenset område som stikker opp mot havflaten, men det er altså ikke tilfellet her.

 

Jeg trodde tall i kursiv viste at målingen var tatt akkurat der tallet står, mens "rette" tall brukes der hvor det må skrives til side for den egentlige målingen. Som i det viste eksempelet: 3,4 og 6 er skrevet med "rette" tall fordi + tegnet er plassert der hvor grunnen er og tallet står litt til siden.

 

Dette er riktig. Men når grunnen/båen er dypere enn 10 meter under sjøkartnull, står dybden på grunnen/båen med rett oppstående tall der +- tegnet ellers ville stått for grunner/båer mellom 0,5 meter og 9,9 meter under sjøkartnull.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg kan ikke finne det krysset du snakker om på kartapplikasjonen til Kystverket, og der dybden etter dine uttallelser er ca. 36 meter. Jeg har ikke offisielle papirkart over dette området. Mener du på et elektronisk kart? På elektroniske kart ser man til stadighet +- tegnet brukt for dypere grunner/båer enn de mellom 0,5 og 9,9 meter under sjøkartnull.

 

Endret: Dybder på grunner/båer som ligger dypere enn 10 meter under sjøkartnull, skal skrives med rett oppstående tall(blokkskrift), ikke bare de som er til og med 20 meter under sjøkartnull, slik jeg opprinnelig skrev. Bakgrunnen for at jeg skrev dette, var følgende tekst som stod i Efs. nr. 1/2008:

 

Grunner (båer)

Grunne (båe) er et avgrenset område som stikker opp mot overflaten men er dypere enn

sjøkartnull minus 0.5 meter, dvs alltid under vann. Grunner angis som båetall

0 – 9,9 m angis med desimaler

10 – 20 m angis med nærmeste meter

>20 m angis som vanlige dybdetall, dvs. i kursiv

Båetall vises opprettstående.

 

Den setningen som jeg har uthevet, fikk meg til å tvile, selv om det var i strid med hva jeg tidligere har lært, både fra lærebøker og ved å studere sjøkart. Jeg beklager!

 

Jeg har redigert de andre innleggene ovenfor slik at informasjonen nå stemmer.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kunne være interessant å vite hvor kartutsnittet er hentet fra. Det synes å være en lyslagt led nær til 6 meters dybden. Dette kan være noe av grunnen til at dybden på 6 m er merket.

 

bile1.jpg

 

På dette kartutsnittet hentet like vest for Bile ved norden av Jeløya ved Moss er en grunne på 8 meter også merket med lateralmerke. Dette er like øst for seperasjonslinjen i Oslofjorden og sikkert forklaring på at denne grunnen er merket med lateralmerke. Det er flere lateralmerker sør for denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...