Bjerknez Startet 25.September.2008 Del på Facebook Startet 25.September.2008 Bare lurer på hva "+" symbolet betyr inne i de røde rundingene på kartet? (Se bilde under) Setter også pris på om noen har en link til ett sted som forklarer alle symbolene man finner i ett båtsport-kart... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 + = skjær. Ikke synlig over vann. Med prikk i hvert hjørne er det et skvalpeskjær. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 http://www.cappelendamm.no/Vedlegg/Rettels...proven_2008.pdf http://www.deafboatclub.com/documents/sjoemerker.htm Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 25.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2008 + = skjær. Ikke synlig over vann.Med prikk i hvert hjørne er det et skvalpeskjær. Så det vil si at det i dette tillfellet finnes ett skjær på 4-6 meters dyp?? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Oteren Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 Bare lurer på hva "+" symbolet betyr inne i de røde rundingene på kartet? Angir båe eller grunne med kjent dybde. Dine to eksempler viser en dybde på 3,4 m og 6 m. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 det er det punktet det er mål på Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 25.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2008 Angir båe eller grunne med kjent dybde. Dine to eksempler viser en dybde på 3,4 m og 6 m. Okay... Så dette er altså en grunne jeg trygt kan overse med min Bowrider... hehe Takker for opplysningen folkens :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Capitaine Svart 25.September.2008 Del på Facebook Svart 25.September.2008 (redigert) Her var det litt blandede svar, men du har fått avklaring på det viktigste. Her følger min forklaring, men kanskje den forvirrer mer enn den opplyser, men jeg håper da ikke det. +-tegnet angir en grunne eller båe. Den ene grunnen/båen på kartutsnittet ditt ser ut til å være 6 meter og den andre 3,4 meter. Det betyr altså at det er henholdsvis 6 og 3,4 meter fra havflaten og ned til disse grunnene/båene ved laveste astronomiske tidevann(LAT) dersom kartet er produsert etter 01.01.2000. LAT er det laveste tidevannet som kan forekomme på et sted under midlere meteorologiske forhold og er referansenivå for dybder i sjøkart. Dette referansenivået blir kalt sjøkartnull. Er kartet ditt laget før 1. januar 2000, svarer derimot dette referansenivået til vårjevndøgn sprig lavvann. LAT ble innført fra 1. januar 2000 for å harmonere med sjøkartnull i de andre nordsjølandene. Men merk deg at sjøkartnull i indre del av Oslofjorden, innenfor Drøbak, ligger 30 cm lavere enn LAT. Likens er sjøkartnull 20 cm lavere enn LAT fra Svenskegrensen(med unntak av indre Oslofjorden) til Utsira. Fra Utsira og nordover, medregnet Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT. Skal du ha korrekt dybde, må du i tillegg anvende tidevannstabell. Tidevannstabellen gir deg høydene over sjøkartnull. Ellers må det også tas hensyn til eksempelvis lavtrykk som hever vannstanden, likens stormflo. Høytrykk senker vannstanden. +-tegnet brukes for grunner/båer som ligger dypere enn 0,5 meter under sjøkartnull men mindre enn 10 meter under sjøkartnull, med andre ord for grunner/båer som ligger mellom 0,5 og 9,9 meter under sjøkartnull. Det brukes desimaler for disse grunnene/båene. Er grunnene/båene dypere enn fra og med 10 meter, sløyfes dette +-tegnet, og grunnene/båene angis da på nærmeste meter og med rett oppstående tall der +-tegnet ellers ville ha stått. Alminnelige dybder angis med dybdetall i kursiv. Denne publikasjonen er påbudt på kommersielle fartøy, men er og kjekk å ha om bord i lystbåter: Symboler og forkortelser i Norske sjøkart Jeg håper du fikk svar på spørsmålet ditt! Redigert 26.September.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2008 Det står stor respekt av den forklaringen der Capitaine!!! Tydelig at du har gjennomgående kunnskap angående dette! Er det du som har laget disse kartene eller? hehe. Dette er vel det mest utfyllende svar jeg har fått på lenge. (Da er skoleårene også tatt i betraktning) Thanks! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mare Nostrum Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 Grunner/båer som er dypere enn 20 meter under sjøkartnull, angis med vanlige dybdetall i kursiv. Hva da med 2-metrene, de er også i kursiv? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 Ja dette var et godt svar. Nesten som tatt ut av boka mi for D5L kurset. Som om det var foreleserens forklaring. Capitaine. Korrekt svar. God helg. Per Harld Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Ronald Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 ... henholdsvis 6 og 3,4 meter fra havflaten og ned til disse grunnene/båene ved laveste astronomiske tidevann(LAT) ... Bjerknez, jeg ser du holder til i Østfold. Det betyr sikkert også en svensketur i ny og ne? Vær i så fall klar over at dybder på svenske sjøkart ikke er angitt som nevnt i sitatet. I Sverige angis dybden ved middelvannstand. Altså kan (vil) det være grunnere enn oppgitt i kartet ved lavvann. Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 Ville ikke bekymret meg særlig mye om den forskjellen på svenske og norske kart da man med liten grad av sannsnlighet navigerer slik at man beregner distansen fra Moder jord til det punktet på båten som stikker dypest med klaring i centimeter, eller deler av denne! Selv følger jeg prinsippet; "Better safe than sorry" og går aldri med særlig fart over grunner på 2 meter selv om båten bare stikker et beskjedenet antall centimeter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 må innrømme jeg har lurt litt på de + ene jeg også. ser vel ikke den store hensikten med de når fasiten har kommet. kunne vel like gjerne skrevet tallene over grunnen . og mouche , så forsiktig er du ikke. da er det ikke mye du kan plane i kragerøskjærgården :-) eller bak jomfruland østre del. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 .......... I Sverige angis dybden ved middelvannstand. Altså kan (vil) det være grunnere enn oppgitt i kartet ved lavvann. Ronald. og savnes siffre intill symbolen...er det grunnere enn 2m Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 Er grunnene/båene dypere enn fra og med 10 meter og til og med 20 meter under sjøkartnull, sløyfes dette +-tegnet, og grunnene/båene angis da på nærmeste meter og med rett oppstående tall. Grunner/båer som er dypere enn 20 meter under sjøkartnull, angis med vanlige dybdetall i kursiv. Hva da med 2-metrene, de er også i kursiv? Jeg trodde tall i kursiv viste at målingen var tatt akkurat der tallet står, mens "rette" tall brukes der hvor det må skrives til side for den egentlige målingen. Som i det viste eksempelet: 3,4 og 6 er skrevet med "rette" tall fordi + tegnet er plassert der hvor grunnen er og tallet står litt til siden. På østsiden av kanalen står det noen 2-tall. Der er det ikke noen grunn til å ikke plassere tallet akkurat der målingen er tatt, og de står derfor i kursiv. Dette uavhengig av dybde, men jeg kan ta feil. I praksis spiller det ikke så stor rolle for meg. Med 1,85 dypgående driver jeg ikke å finnavigerer så tett inntil skjær jeg ikke kan se hvis jeg ikke er kjent. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 og mouche , så forsiktig er du ikke. da er det ikke mye du kan plane i kragerøskjærgården :-) eller bak jomfruland østre del. Når man ser på kartet over området så synes det nesten utrolig at man i det hele tatt kan bruke en båt der, men når man vet at en centimeter på kartet er litt mere enn dette i "virkeligheten" så blir det litt plass til båten også, gudskjelov! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 sier du virkelig det du. det ante jeg ikke. trodde kartene var 1-1 skala. derfor blir det mye uttaskjærs på meg . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 må innrømme jeg har lurt litt på de + ene jeg også......................... en mye intressant artikkel I huvet på en kartograf sid 14 "under ett enda bränningstecken får det plats 200 ordinära styrpulpetbåtar! Och under endast en av dem finns grundet." Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Capitaine Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 (redigert) ...2-metrene, de er også i kursiv? At 2-metrene er skrevet i kursiv, betyr at det er snakk om alminnelige dybder, altså ikke grunner/båer. Dybdetallet står da der dybden er målt. En grunne/båe er en forhøyning av havbunnen innenfor et avgrenset område som stikker opp mot havflaten, men det er altså ikke tilfellet her. Jeg trodde tall i kursiv viste at målingen var tatt akkurat der tallet står, mens "rette" tall brukes der hvor det må skrives til side for den egentlige målingen. Som i det viste eksempelet: 3,4 og 6 er skrevet med "rette" tall fordi + tegnet er plassert der hvor grunnen er og tallet står litt til siden. Dette er riktig. Men når grunnen/båen er dypere enn 10 meter under sjøkartnull, står dybden på grunnen/båen med rett oppstående tall der +- tegnet ellers ville stått for grunner/båer mellom 0,5 meter og 9,9 meter under sjøkartnull. Redigert 26.September.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 rett utenfor Kambo Marina i Mossesundet står det et kryss i kartet. Dybden der er ca 36 meter Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 (redigert) Bitteliten, jeg kan ikke finne det krysset du snakker om på kartapplikasjonen til Kystverket, og der dybden etter dine uttallelser er ca. 36 meter. Jeg har ikke offisielle papirkart over dette området. Mener du på et elektronisk kart? På elektroniske kart ser man til stadighet +- tegnet brukt for dypere grunner/båer enn de mellom 0,5 og 9,9 meter under sjøkartnull. Endret: Dybder på grunner/båer som ligger dypere enn 10 meter under sjøkartnull, skal skrives med rett oppstående tall(blokkskrift), ikke bare de som er til og med 20 meter under sjøkartnull, slik jeg opprinnelig skrev. Bakgrunnen for at jeg skrev dette, var følgende tekst som stod i Efs. nr. 1/2008: Grunner (båer) Grunne (båe) er et avgrenset område som stikker opp mot overflaten men er dypere enn sjøkartnull minus 0.5 meter, dvs alltid under vann. Grunner angis som båetall 0 – 9,9 m angis med desimaler 10 – 20 m angis med nærmeste meter >20 m angis som vanlige dybdetall, dvs. i kursiv Båetall vises opprettstående. Den setningen som jeg har uthevet, fikk meg til å tvile, selv om det var i strid med hva jeg tidligere har lært, både fra lærebøker og ved å studere sjøkart. Jeg beklager! Jeg har redigert de andre innleggene ovenfor slik at informasjonen nå stemmer. Redigert 26.September.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.September.2008 Del på Facebook Svart 26.September.2008 Så det vil si at det i dette tillfellet finnes ett skjær på 4-6 meters dyp?? Uff ja Der gikk spekulatoren i vranglås. Det heter seff "grunne" . Men i mitt vokabular finnes faktisk noe som heter "undervannsskjær". Hvor har jeg fått det fra? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 26.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2008 Hehe... Uansett, så skjønner jeg vertfall hva det "+" tegnet står for :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
roaldbj Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Det kunne være interessant å vite hvor kartutsnittet er hentet fra. Det synes å være en lyslagt led nær til 6 meters dybden. Dette kan være noe av grunnen til at dybden på 6 m er merket. På dette kartutsnittet hentet like vest for Bile ved norden av Jeløya ved Moss er en grunne på 8 meter også merket med lateralmerke. Dette er like øst for seperasjonslinjen i Oslofjorden og sikkert forklaring på at denne grunnen er merket med lateralmerke. Det er flere lateralmerker sør for denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.