Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis 68-generasjonens siste påfunn ?


oslofjord

Spørsmål om hva aldersgruppene mener om båtførerbevis  

159 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå blir det antagelig obligatorisk bevis for oss som var yngre enn 18 år i 1968:

(Link til forslag): Personer som er født før 1. januar 1950 skal slippe å ta båtførerprøven.

 

Er det tilfeldighet at den frihetselskende 68 generasjonen slipper å ta båtførerprøven ????

 

Er det slik at den evige ungdomsgenerasjonen synes at vi som har levd i liv i 68 generasjonens hekkbølger ikke er modne nok til å kjøre båt uten bevis.

 

Er påfallende mange av de som indignert roper opp om nyrike uerfarne med store motorer er representanter for 68-generasjonen ?

 

Det er jo ikke bare de gamle som skal slippe å ta prøven, men også de middelaldrende født i de barnrike kullene etter krigen fram til 1950. (Hvis det var de gamle sjøulker som skulle slippe unna burde grensen blitt de født før 1940 og hvis det var erfaring som var poenget burde de født før 1980 sluppet unna......men man ender opp på 1950 slik at frihetselskende bedrevitere fra 1968 slipper unna...

 

Er det slik at en 60åring er erfaren, mens en 50åring er en fersking ?

 

Er det i debatten om sjøvett 68 generasjonen som er de såkalte båtfolk, mens "folk i båt" er resten av samfunnet ?

 

Jeg har ikke bevis for den store konspirasjonsteori, men altså pussig at det tilfeldigvis er slik at de unge voksne fra den legendriske 68-sommeren slipper unna....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i servicemannen. Enten får det være sertifikatkrav til alle eller ingen. Jeg er selv fra etter 1980 og synes det er helt topp med obligatorisk opplæring, med forbehold om at de klarer å utforme et system som fungerer. Det er en annen sak. Båtførerbeviset er absolutt ikke godt nok. Det er altfor teoretisk og mangler praksis. Opplæringen trenger ikke være omfattende, men det er viktig med mer fokus på praksis istedetfor bare teori. Selv har jeg det meste av sertifikater og seiler mye mer enn de fleste brukerne av dette foraet, og tør våge å påstå at jeg er en mye bedre navigatør og båtfører enn en 68-er som har kjøpt seg ny caboncruiser uten erfaring.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi være snille med Salt, han prøver jo.

Jeg svarte Annet på alle spørsmålene bortsett fra det med alder og bør slippe. Men det var ikke tillatt å registrere svaret hvis man ikke krysset av der med alder og burde slippe???

Kan du legge inn en rubrikk for aldersgrenene knyttet til alternaiv Annet slik at jeg også kan få svare.

 

Det må være noe med alderen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tåpelige alternativer.

 

 

Av alle dustete poller er dette den som etter min mening tar kaka.

Dette er de to innlegg som jeg er helt enig i.... er lenge siden jeg har lest så mye svada i en poll... mener det burde være en eller annen form for kvalitetsikring av poller her på forumet.... skjønt det er vel en indirekte kontroll som går ut på at svada poller ikke blir limt på toppen av åpen forum i allefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den meningsmålingen kan jeg ikke svare. Jeg er født mellem 1950-1980 og synes ingen skal slippe unna skolebenken. Eventuell aldergrense synes jeg ikke alternativ, de er mange eldre som starter sitt båtliv sent og er uten erfaring.

 

Jeg er i akkurat samme kategori. Antar utelatelsen av oss skyldes hikke, eller, noe som også er en mulighet, avansert humor. Ingen stemmer avgitt fra Ingeborg. :flag:

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

De som ikke liker mine vitenskapelige meningsmålinger kan jo ganske enkelt ungå dem ved å ikke klikke inn på mine tråder med meningsmålinger.........

 

Uansett er 68 generasjonen dagens tema.....er det ingen indignerte fra 68-generasjonen som vil komme med en forsvarstale eller tale varmt om friheten til sjøss....uten sertifikatkrav ? Det positive med 68 generasjonen er jo at de har mange taleføre representanter.

Link to post
Share on other sites

Tja, svaret på overskriften er vel dobbelt nei: Akkurat dette forslaget er nok ikke noen kampsak for 68'erne, men de samme 68'erne har nok ikke kommet med sitt siste forslag ennå.

 

Jeg antar at dispensasjon burde være knyttet til dokumentert erfaring i tillegg til alder, men ettersom det er snakk om en relativt enkelt teoriprøve er dispensasjon for folk over en viss alder i bunn og grunn et ganske dumt forslag.

 

La meg gjette på når reglene endres for å kunne ta fra folk båtlappen så tar man seg ikke bryet med å endre reglene for fritidsskippersertifikatet. Det er kanskje litt synd, for der kunne man fått et virkemiddel mot råkjørende taxibåtførere. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble siste alternativet i første spørsmål, de neste spørsmålene mangler dette alternativet...

Det er desverre ikke mulig å kun velge dette alternativet siden pollen naturligvis er satt opp slik at dette alternativet ikke kan brukes... Notere meg at dette skal være en vitenskapelig meningsmåling, men jeg må si at jeg ikke finner noen grunn til å mistenke at denne meningsmålingen skulle være vitenskapelig om en ser bort fra det som defineres som vitenskap i barnehagen...

 

Dette er rett og slett for dumt og har ikke noe å gjøre i et seriøst båtforum....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

de som ikke vil innse at verden utvikler seg låse seg inne i sitt eget hus og sutre for seg selv :flag:

 

Hvis dette er en positiv utvikling er det rart ikke 68 generasjonen også forlanger obligatorisk bevis for seg selv......ja for 68 generasjonen er vel ikke "seg selv nok generasjonen" som drar opp stigen etter seg ?

Jeg finner det besyndelig at 60 åringer nå slipper bevis, men at 60 åringer anno år 2018 må ha bevis, alle 70 åringer anno 2028 må ha bevis og alle 80 åringer anno 2038 må ha bevis...akkurat slik at de som fylte 18 sommeren 1968 slipper unna.....

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på hvor mange 68'ere som satt i utvalget som la til grunn at de over 60 skal slippe dette beviset når/om det innføres... men om jeg tolker salt sitt innlegg så var nok alle i denne aldergruppen (over 60år).

 

I denne saken handler regjerningen etter det jeg kan forstå utfra det som det utvalget som ble satt anbefalte.... At dette vil slå "urettferdig" i en overgangsfase finner jeg helt uproblematisk.... men at dette er et problem for kverulantene har jeg derimot full forståelse for....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er de to innlegg som jeg er helt enig i.... er lenge siden jeg har lest så mye svada i en poll... mener det burde være en eller annen form for kvalitetsikring av poller her på forumet.... skjønt det er vel en indirekte kontroll som går ut på at svada poller ikke blir limt på toppen av åpen forum i allefall.

 

Sydvestens ønske om kvalitetskontroll og sensur på baatplassen bør helt klar imøtekommes da det vil gi baatblassen og Sydvesten om kanskje ikke så mye ære men vil gi stor berømmelse .

Mener det er lettere å prøve å forklare de som tror de har leseplikt på di innlegg som for dem er uintresanne og trolig ligger for høyt for deres forståelses evner at de trenger ikke å lese disse innleggene , de kan og faktisk inneholde skrivefeil som krever att de må prøve å korigere vekk slike uakademiske tragedier.

Link to post
Share on other sites

Sydvestens ønske om kvalitetskontroll og sensur på baatplassen bør helt klar imøtekommes da det vil gi baatblassen og Sydvesten om kanskje ikke så mye ære men vil gi stor berømmelse .

Mener det er lettere å prøve å forklare de som tror de har leseplikt på di innlegg som for dem er uintresanne og trolig ligger for høyt for deres forståelses evner at de trenger ikke å lese disse innleggene , de kan og faktisk inneholde skrivefeil som krever att de må prøve å korigere vekk slike uakademiske tragedier.

:rolleyes::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...