Jump to content

Bruke varmtvannsbereder som motorvarmer


mateco

Recommended Posts

Heisann, og Godt Nytt År!

 

Er det noen her inne som har vurdert, evt.bruker Varmtvanns bereder som motorvarmer.

 

Ser for meg en enkel løsning med en liten 220VAC sirkulasjonspumpe som starter når VV berederen tilkobles 220VAC, ved f.eks. landtilkobling eller når aggregatet kjører.

 

Ser for meg at de fleste som har varmtvannbereder ombord benytter motorens kjølevann samt elektrisk 220VAC kolbe som varmekilde.

 

kaldmotor.jpg

 

Ved å montere en liten 220VAC sirkulasjonspumpe med en tilbakeslagsventil i paralell. Tilbakeslagsventilen er for å hindre vannet i å sirkulere tilbake til pumpens sugeside samt å åpne for sirkulasjon fra motor når denne er igang.

 

varmmotor.jpg

 

På denne måten vil motoren bli indirekte oppvarmet av Varmt Vanns tanken og dens elektriske kolbe. Sirkulasjonspumpen kan startes etter behov, f.eks. 2 timer før avgang!

 

Er det noen her inne som har en slik løsning? Erfaring ønskes?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Smart! Må være noe for VP41A-eiere. Dette skal jeg prøve. Montere 12 volt pumpe og ingen tilbakslagsventil. Fikk i alle fall gjennomstrømning uten bruk av ekstra montert pumpe da jeg hadde Yanmar 55 HK, og var redd for at det var for lite trykk i kjølevannssløyfen gjennom defroster og v.v.tank. Kan sikkert bruke denne (eller tilsvarende): Sirkulasjonspumpe.

Link to post
Share on other sites

Går fint dette, men bruk en 12V pumpe, da kan den også brukes for å få bedre sirkulasjon når motoren står for oppvarmingen. Noe enveisventil er ikke nødvendig.

 

Skjønner poenget med 12 VDC istedet for 220 VAC, men tanken bak å bruke 220VAC var at pumpen da kun vil være tilgjengelig kun når VV tanken er tilkoblet 220 VAC.

Man kan lett glemme å slå av en 12 V pumpe og dermed tappe batteribanken unødigt.

 

Så lenge pumpen er av sentrifugal-typen så er jeg enig med at tilbakelsagsventilen ikke er nødvendig. Sirkulasjonsvannet fra motor vil nok passere en stillestående sentrifugal pumpe.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Man kan lett glemme å slå av en 12 V pumpe og dermed tappe batteribanken unødigt.
Du kobler pumpen slik at den kun går når motoren er igang. (Ved hjelp av et relé som styres av ladelampetilkoblingen på dynamoen).

De sirkulasjonspumpene som er vanlige å bruke er som du sier av sentrifugaltypen og lar vannet strømme gjennom når de ikke er i drift.

Link to post
Share on other sites

Du kobler pumpen slik at den kun går når motoren er igang. (Ved hjelp av et relé som styres av ladelampetilkoblingen på dynamoen).

De sirkulasjonspumpene som er vanlige å bruke er som du sier av sentrifugaltypen og lar vannet strømme gjennom når de ikke er i drift.

 

Vel!!

Det er jo når motor ikke er igang at du trenger motorvarme da!!

 

Da bør det være bedre sette inn ett 220VAC rele som slutter strømmen til sirkulasjonspumpen når 220 VAC er tilstede og bryter når vekselspenningen forsvinner.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skjønner det. Når du er tilkoblet 220V kan du drive pumpen med en 12V batterieliminator/strømforsyning, mener å huske at de bruker ca 1A.

Alt. en eliminator som styrer 12V reléet i parallell med dynamoen. (Lars H. kom opp med denne idéen ifm batterilading, se slutten av første innlegg her.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat det systemet du spør etter.

 

Og det fungerer utmerket. I båten Amalie, en 36 fot Bavaria, har vi vannvarmesløyfe.

Sirkulasjonspumpa er montert separat fra brenneren og kan innkobles parallelt med viftene uten at brenneren går. Har to styrestrømkilder til pumpa.

 

Ikke bare motoren, men faktisk hele båten kan vi varme opp bare med landstrøm innkoblet til varmtvannsberederen. Så det kan jeg anbefale.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Jeg har akkurat det systemet du spør etter.

 

Og det fungerer utmerket. Ikke bare motoren, men faktisk hele båten kan vi varme opp bare med landstrøm innkoblet til varmtvannsberederen. Så det kan jeg anbefale.

 

Som trådstarter tillater jeg meg å stille følgende spørsmål:

 

Er det virkelig tilfellet at dere får varmtvannsberederen til å varme motorblokk og motortopp ved å sirkulere på vv-uttak inn/ut motor i driftsmodus??

 

Ref mine innlegg i denne tråden og medfølgende argumentasjon.

 

Vil ha betyding for trådstarter til den nevnte tråden vedr. oppvarming av sine VP 41A motorer ved bruk av dieselvarmer !!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg opdagede (på den hårde måde) at min kølevandskreds har en termostatventil, der først åbner for cirkulationen til varmvandsbeholderen når vandet fra motoren er over 60 grader. Dette for at sikre, at motoren først skal blive varm inden den begynder at varme brugsvand. Så hvis der skulle findes en sådan i systemet skal den vel lige fjernes først...? Det er en lille, anonymt udseende dims. Min motor var en D6 og jeg ved ikke om denne termostat findes på ældre VP'er. Men det er måske værd at se efter?

 

 

Andy

 

Red: Mere info om termostaten her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38233

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opdagede (på den hårde måde) at min kølevandskreds har en termostatventil, der først åbner for cirkulationen til varmvandsbeholderen når vandet fra motoren er over 60 grader.

 

Heiann MajorAndy!!

 

Joda, den ventilen har jeg etterlysr i denne tråden!

 

Men jeg fant ut av problemet til slutt!!

 

Heldigvis :wink:

 

mvh

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Iht manual for VP 3X/4X-serien som ligger i dokumentarkivet har disse motorene 2 termostater som vekselvis åpner/stenger for sirkulasjon gjennom varmeveksler. Mens motoren er kald "bypasses" varmeveksel, men kjølevæska sirkulerer hele tida. Innbiller meg at det er slik på alle motorer? (dvs. at det er sirkulasjon på ferskvannskretsen til enhver tid, da en ønsker å "fordele" varmen selv om en ikke ønsker ekstern kjøling før drifstemp er oppnådd).

 

En ekstra sentrifugalpumpe på sløyfa til VVB skulle mao. funke helt topp for å forvarme disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Ifra tråden so nevnt tidligere i den anre tråden:

 

[quote name='mateco' date='1

Motorens Utløp/innløp, som jeg antar du refererer til (Utløp fra termostathus og innløp på sirkulasjonspumpens sugeside), er beregnet for oppvarming FRA og AV motor til defroster, VV tank, varmere, etc.

Men de kan ikke benyttes på samme måte til sirkulerende varmvann (Les Webasto) for oppvarming av motoren når motor står stille!!

 

Som skrevet tidligere vil tilført varmtvann i termostathus bli ført direkte til sirkulasjonspumpen og dermed tilbake til kilden. Om vannet er så varmt at motorens termostat åpner, så er eneste forskjell at vannet går via kjøler og så til sirkulasjonspumpen og tilbake til kilden. Dvs. du har ikke sirkulert en dråpe av det varme vannet gjennom motorblokk og topp!

Desverre!

 

Redigerte "skriveleif" !

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Heisann Nimba!

 

termoppvrett.jpg

 

En liten prinsippskisse over eget system der elektriske slangevarmere er benyttet!

Legg merke til at der er 3 brukt 3 uttak fra motor. Termostathuset er felles for både motorvarmer og uttak til defroster.

Sirkulasjon av FV til defroster oppstår når motor er igang.

Når motor står og varmeren innkoblet så "suger" varmeren vannet fra et motoruttak, helt bak på motorblokka på BB side, og "trykker" det inn på termostathuset. Dermed oppstår en sirkulasjon gjennom hele motoren.

 

Du må bare finne et tilsvarende uttak på din motor og tilføre/tilbakeføre vannet til/fra Webasto fra dette uttaket sammen uttak fra termostathus!

 

Ved motorvarming og med ditt rele konsept så legger du inn en solenoidventil som stenger det ene uttaket (inngang sirk.pumpe) men som åpner for det nevnte uttaket bak på blokka.

 

Sikkert litt keitete forklart av meg, men håper du skjønner hva jeg prøver å forklare her!

 

:sailing:

Bjørn

 

 

Sm en ekstra argumentason:

Hvorfor det ikke funker/eller kan funke:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, så jeg kommer muligens med litt svada her tidlig på morgenen; jeg monterte en slangevarmer på en GM Detroit for 20 år siden eller noe sånt. Koblet den ene slangen til sugesiden av fv pumpen og den andre "et eller annet sted" høyt på motoren. Muligens litt upresis forklaring, men det virket perfekt. Slangevarmeren sto lavere enn motorblokka, så dette fungerte glimrende uten sirkulasjonspumpe.

Link to post
Share on other sites

Min Princess hade från varv en lite annorlunda variant på trådens tema.

 

Här utgjorde slingan i varmvattenberedaren och defrosterpaketet en separat krets med en liten Jonhson 12V centrifugalpump.

 

Tanken verkar ha varit att man skulle få defrostervarmluft genast efter start innan motorerna blev varma. Dvs om man hade haft landström så att varmvattnet var varmt från början.

Tyckte att det inte fungerade så bra så jag byggde om det till ett mer konventionellt system med en slöyfe som går från motorn i serie genom både varmvattenberedaren och defrosteraggregatet.

Inte heller detta gav defrosterluft med någon vidare värme, men efter att jag skiftat vattenslangarna på defrosteraggregatet i fjol så får jag rikligt med defrosterluft som är c;a 45 grader varm vid 85 graders motortemperatur.

Link to post
Share on other sites

Syntes det er merkelig at man kan buke den sløyfa i en std. varmtvannstank til dette??

 

Jeg har en isotherm tank med sløyfe og det std 750W elementet

Dette er i serie med dieselbrenneren til varmeanlegget. Tanken var å bruke tanken som en oppvarmingkilde på vår/høst.

Men effekten jeg får ut av denne lille syrefaste rør stumpen inni tanken er ikke stor... Får såvidt lunk i radiatorer/konvektorer

 

 

Så og varme opp motor ( og båt) med kun 750W(i mitt tille felle) kilde og litet areal for transport av varmen ut i sløyfa, står for meg som et evighetsprosjekt...

 

Men for all del, jeg kan jo ha feil i mitt opplegg som gjør at det ikke funker så bra... Men uansett er ikke varmeeffekten større enn antall watt på el.elementet minus tap i overføring + tap i slanger og rør... jeg tipper max 2-300 watt som jeg får ut i effektiv varme der jeg vil ha det...

 

bare noen erfaringer fra min side.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har her forsøkt å få laget noen skisser av en ”standard” motors kjølesystem og de uttak for varme som vanligvis gjelder. Dvs. Uttak for varme tatt fra termostathus og retur tilbake til sugesiden av motorens sirkulasjonspumpe.

 

mkoldstp.jpg

 

Når motor er stanset og nedkjølt til omgivelses temperaturen så er det ikke noen sirkulasjon i de respektive vannkretsene.

 

mkoldstart.jpg

 

Når motoren startes i kald tilstand så begynner de kalde vannet å sirkulere i motorblokk og topp. Vannet blir tilbakeført direkte til motorens sirkulasjonspumpe. Om VV-tanken er oppvarmet så vil denne sirkulasjonen kjøle ned varmtvannet i tanken inntil motorens kjølevann har nådd samme temperatur eller høyere.

 

mdrift.jpg

 

Når motoren har nådd driftstemperatur så vil termostaten åpne for kjøleren og kretsløpet blir noe forandret. Kjølevannet vil nå varme vannet på VV-tank opptil samme temperatur som kjølevannet har i termostathuset.

 

Så langt fungerer systemene slik de skal

 

Men så kommer vi til sakens kjerne og hva denne tråden egentlig handler om. Nemlig å benytte varmvannstanken til motoroppvarming ved bare å sette inn en sirkulasjonspumpe i samme varmekretsen inn/ut fra motor som vi også benytter til oppvarming av VV-tank, defrostere, etc. Og da mener jeg at en slik motorvarmer-løsning ikke vil fungere optimalt.

 

mvarmevvsirk.jpg

 

Vannet vil, som også nevnt ovenfor, ta den letteste veien. Når varmtvann tilføres sugesiden av motorens sirkulasjonspumpe så vil det bli ført direkte til termostathus hvor det igjen går tilbake i det eksterne kretsløpet. Dvs. oppvarming av motorblokk/topp vil bli fraværende. Skulle temperaturen i termostathuset bli så høyt at motorens termostat åpner for kjøleren, så vil eneste forskjell bli at også denne blir oppvarmet fra innsiden ved at sirkuleringen da også vil omfatte kjøleren.

Motorens temperaturføler er vanligvis plassert i selve termostathuset. Dvs at avlest ”motortemperatur” egentlig er temperaturen på vannet som sirkulerer i forkanten av motor, og ikke i selve motorblokk eller motortopp. Man vil derfor få en illusjon om at motoren er ”god og varm” mens den i realiteten kan være iskald!

 

mvarmesirk.jpg

 

Skal man benytte ekstern sirkulerende vannvarme for oppvarming av motoren så bør vannet tilføres motorens motorblokk, så langt nede og bak som mulig. Dermed vil tilført varme medføre oppvarming av både motorblokk og topp før det havner i termostathuset hvor det føres tilbake til varmekilden. Da vil også temperaturføler avlese korrekt motortemperatur.

 

mvarmeslange.jpg

 

På mine to VP TAMD60C motorer har jeg valgt å installere DEFA elektriske slangvarmere. Disse yter 700W og kutter selv ved 70 grader.

Disse tar inntaksvann fra blokkas ½” uttak bak på BB side og via varmeren føres det oppvarmede vannet til termostathuset i samme stuss som også er brukt til uttak for spillvarme til defroster og VV tank.

Denne løsningen fungerer for meg, men jeg må samtidig innrømme at det tar noen timer å få oppvarmet til 60 grader fra iskald motor.

Har vi derimot tilgjengelig landstrøm ved ankomst så klarer varmerne å holde 65 grader på motorene kontinuerlig. Trekker da periodevis 1400 W totalt, og det kan bety ”trøbbel” i mange gjestehavner pga restriksjoner på strømforbruk! Avlesning av reell temperatur vil også her være noe urealistisk. Temperaturen måles jo i termostathuset hvor det oppvarmede vannet kommer inn !!

 

Mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...