Jump to content

Prosjekt: Hjemmelaget badeplattform steg for steg (bilder)


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Som noen her muligens har fått med seg så er jeg i gang med å lage badeplattform til båten. Dette av den grunn at jeg ikke liker de universale eller den som Scand selv har laget. Etter å ha studert en haug med varianter som de i havna har så har jeg bestemt meg for å støpe den i glassfiber Blir på en måte litt mer èn del av båten`.

Jeg var ikke smart nok til å ta med meg kamera de første dagene men kan forklare.

Første jeg gjore var å sette meg på tegnebrettet å grovt finne ut hvordan fasongen skulle bli. Deretter bar det ned i havna for å lage mal.

 

MAL.

1. justerte båten med jekker slik at den ble liggende i vater( rett vanlinje)

2. Laget et bort i høyde med plattformen slik at jeg kunne legge en plate slik den ferdige plattformen kommer. Bilder kommer!

3. Begynte å tilpasse en 3mm x-finer plate til skroget.

4. nå som den ligger inntil skroget er det bare å tegne fassong å sage ut dette.( Ta litt og litt så slipper man å ta for mye)

5. da skal malen være ferdig og man er klar til å starte på pluggene.

 

Husk at man kun trenger å lage en mal trenger ikke høyere å venstre.

 

PLUGG.

1 Tegnet over malen to ganger på en 19mm mdf plate og kuttet ut dette.

2 Deretter snude jeg den ene platen (derfor bare en mal) å startet å bygge høyden jeg ville ha

3 på min fars Joda 8100tc er plattformen 50mm høy å det ville jeg ha også

så jeg tok 2x19mm og en 12mm De to skiftene la jeg kun rundt kanten, kommer tilbake til hvorfor!

4 så bar det ned i havna igjen. senket bordet jeg har laget 5cm slik at pluggen passer i høyden.

5 Smurte slippmiddel på skroget der plattformen en gang skal stå.

6 Blandet opp Masse to komp sparken å smurte dette på pluggen på siden som kommer inn til skroget. for å få et avstøp av båten.

7så bar det ut på et snekkerverksted(kun fordi jeg er lat og har muligheten, ville funket greit med normalt verktøy også)

for å pusse kantene Husk slippvinkel slik at den vil komme ut av formen når den skal støpes ca 5gr.

deretter saget jeg ut det i midten slik at jeg satt igjen med en ramme på 7cm

8 så slipe dette også Igjen med slippvinkel.bilde038.jpg

9 deretter var det å felle inn en plate slik at den danner en `brønn` der det en gang vil komme teak

bilde040.jpg

10 når dette er gjort er det bare å finne fram masse sparkel sandpappir og sparkel maler sistnevnte er en rund sparkel jeg bruker når jeg skal sparkle runde fasonger i innv hjørner se bilde

bilde041.jpg

11 når jeg sa meg ferdig med finish la jeg ned to lister i bunnen av brønnen som blir den forhøyningen teaken skal ligge på. Dette fordi jeg vil drenere vekk vann som måtte komme nedi å at teaken skal ligge over det lille av vannet som måtte være igjen. Byggde dette opp 6mm.

bilde042.jpg

så sparklet jeg denne også med buer i kantene

 

VIKTIG!

Ungå skarpe kanter på pluggen da dette senere kan føre til problemer i støpingen luft bobbler dårlig dekk av gelcoat ol.

Rundt utvendig brukte jeg en fres men radius 10 og innv radius 6.

 

12 så blandet jeg opp ca 0,5l m to komp primer å lot denne stå en time for å bli tykkere( slik at jeg får et tykkere lag på uten at det renner) så penslet jeg dette på pluggene først nedi brønnen med kost ( da dette ikke blir synlig) og brukte skumgummi rulle på de flatene som blir synlige.

bilde043.jpg

Dette gjør jeg fordi det er enklere å se skavanker på en ting som har samme farge å slik at jeg har litt å slipe på før sprøyting.

Mer har jeg ikke rukket men kommer tilbake med mer så fort det er framgang. Håper dette kan vær av inntr for noen av dere.

Link to post
Share on other sites

Hei Båtdrømmeren.

Ikke for å ta fra deg gleden, men hvorfor lager du skruefeste for teak dørk og et "vannreservoar" under? Regner selvfølgelig med at du skal drenere under, men denne metoden blir ikke brukt!

Tror du lager deg ett vedlikeholdsproblem! Er det ikke bedre å fylle opp, slik at du kan lime teakstavene direkte på gelcoaten og få en gjevn overflate og nate, slik at alt blir "hel ved".

Bare ett godt råd!!

Flott beskrivelse av framgangsmetoden, og kommer nok til å kopiere deg!

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var primeren tør og klar for sliping med 180 pappir

bilde045.jpg

 

 

Når det var gjort måtte jeg gå over med sparkel å flikke noen steder.

bilde049.jpg

 

Deretter når sparkelen var herdet å slipt var det å klart for å blande opp tokomp lakk/topcoat, jeg brukte blå topcoat fra biltema som fungerer utmerket bare så det er sagt (til alle dere anti biltema folka som er der ute) tynnet denne nesten 50% slik at den vil trekke godt inn i mdf platen der denne er blottlagt. La på 4-5 strøk med litt pause imellom, slik at jeg ikke fikk sig og `dyner`. Fikk veldig god hjelp av en kompis som har mye mer peil enn meg på lakk ol. Takk skal du ha Tommy (samme person jeg pleier å reise på båt tur med)

bilde051.jpg

 

 

bilde055.jpg

 

Regner med at dette bør stå noen dager slik at det blir hardt nokk til å kunne vannslipes.

Kommer tilbake med mer når det er fremgang.

Link to post
Share on other sites

Vakkert, slike tråder liker vi. Jeg la til "Prosjekt" i tittelen din, slik at tråden blir med i konkurransen om årets prosjekt. Tips, kan ikke bli for mye bilder i slike tråder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan noen her inne lære meg å ta sitat????

 

Vidar B. kan godt forstå tankegangen i det du skriver men der har jeg også en ide ser du!(har mange av de men om alle er smarte skal ikke nevnes) jeg hadde planer om å nate en hel plate i den brønnen jeg har laget. Dvs. jeg limer 12mmx50mm teak staver på en kunststoffplate som jeg ville skru fast i den brønnen. Dette fordi jeg ville ønske å ta med meg denne platen hjem hver høst for oljing slik at den holder seg pen.

Takker for alle innspill! Det blir faktisk litt mer givende å gjøre en slik jobb når jeg kan dele den med dere. Det er lenge siden jeg har holdt på med faget mitt som modellsnekker. Om noen skulle lure på noe rundet prosessen må dere bare ta kontakt.

Link to post
Share on other sites

Kan noen her inne lære meg å ta sitat????

 

1. Trykk på "sitat" ikonet i det innlegg du vil sitere.

 

2. Trykk så på "ikonet" for nytt innlegg.

 

3. Det står "quote name= o.s.v." i klammeparantes før selve inlegget, og "quote" i klammeparantes etter selve innlegget, la begge disse inkludert klammeparantesene stå i fred. I mellom dette kan du skal du slette alt som ikke skal siteres. (Se siteringsreglene)

 

3. Skriv så ditt innlegg etter sitatet, eller der du vil ha ditt innlegg i forhold til sitatet.

 

4. Trykker du så på ikonet for forhåndsvisning så ser du greit de endringer du gjør og hvordan ditt innlegg blir før du legger det ut.

 

5. Når du er fornøyd trykker du "legg til svar"

Redigert av rem (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Denne likte eg

Hvordan vil denne passe til Sandvik 25?? noen som vet om de er store forskjeller?

 

Blir litt jobb men er godt mulig å få tilpasset den så den passer båten din. men krever nok litt jobb. Da må du kappe bort den siden som går inn til skutesiden, tilpasse den helt tight til din å støpe opp en ny kant inn til båten din. Ikke noe problem det.

Er en i havna som også ønsker seg en så der må jeg gjøre det som besskrevet over. kan sikkert legge ut bilder på det også.

Link to post
Share on other sites

Noen her som har noen ide om farge på lyset jeg skal ha under plattformen? Tenkte på blå led lamper men er muligens litt harry? Hadde tenkt å støpe dette inn i plattformen. Noen som har innspill.

Bruk hvitt lys ,du får fargespill i vannet alt ettersom det er - annet syns jeg er harry...men det er meg...

 

Ellers - flott prosjekt!!

Som gammel plasformer syns jeg det er kjekt at folk gjør det skikkelig.

Mange nok som som slurver det fra seg!

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Har i helgen jobbet litt med prosjektet.

Det jeg har gjort er å vannslipe pluggene med 400 pappir så har jeg sprøytet den enda noen ganger Dette var på lørdagen. Bør stå to dager før sliping etter lakk.

Deretter har jeg i deg mandag vannslipt igjen men med 1200 pappir

bilde056.jpg

 

Nåe den MØKKAJOBBEN var gjort la jeg de ned på en X-finer plate som jeg skrudde fast i pluggene.

Så Var det å gå til med voks, brukte Norpol w-70 formvoks som angivelig skulle være Det beste ifølge Maritim Fredrikstad. Dette skulle smøres på min 6 ganger helst med to timers mellomrom, men siden det er såpas varmt å god tørk i lokalet der jeg jobber holdt det men en time(ifølge meg selv)Det eneste negative med denne var at den MÅ stå i 24 timer før man kan Smøre gelcoat. Noe jeg nesten fikk mark av, ringte da produsenten for å sjekke om det fantes snarveier noe det på ingen måte gjore. Så her sitter jeg å venter

 

bilde057.jpg

bilde058.jpg

Men i morgen blir det støping. Jippi. Ser fram til å være ferdig med de to pluggene der. Kommer nok ikke fram her på forumet hvor mange timer dette faktisk tar.

Link to post
Share on other sites

Ønsker også å skryte av gutta på Maritim for flott service. Var innom for å handle formvoks, Tenkte at jeg skulle sjekke opp priser på alt det andre også gelcoat matte polyester hadde egentlig tenkt å handle dette på biltema siden de var mye billigere en katalogprisen til Maritim. Men de ga meg en så god pris at de faktisk var billigere enn biltema. Å slikt liker jeg. :cool:

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid Båtdrømmeren, men hvorfor går du egentlig veien om plugger og støpeformer. Skal du starte serieproduksjon? Hvis du kun skal lage ett sett til deg selv er det vel mye enklere å støpe opp detaljen direkte, og sprøyte gelcoat til slutt, så slipe og polere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...