Jump to content

Prosjekt: Hjemmelaget badeplattform steg for steg (bilder)


Båtdrømmeren

Recommended Posts

Si det. Har ved et par annledninger lurt på om jeg egentlig trenger badeplattform :confused::headbang:.

Grunnen til dette er vel kun det at jeg er utdannet modellsnekker(jobber ikke med faget lenger) å foretrekker å jobbe med tre :smash: . Dessuten kan det jo være at noen andre skulle trenge badeplattform :confused:

Ville også være en rimelig kompleks form å bygge ut i plast med en gang. Er jo på en måte den riktige måten jeg gjør det på nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har ikke kommet så langt ennå, har vært på jobb så da har det ikke vært noe framgang på prosjektet å det har vært litt i kaldeste laget å drive med støping. men formen er nesten klar så det er ikke så mye jobb igjen.

Kommer med bilder når det skjer noe.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var det tid for en oppdattering av tråden.

Har siden sist støpt form.bilde059.jpg

Har her brukt hvit gelcoat til formen til trass for at det er normalt å bruke sort formgelcoat, dette fordi jeg skal ha sort gelcoat i ferdig plattform å det kunne fort bli helgedager med sort i sort form.

 

bilde061.jpg

 

Dagen etter(ca 12 timer, det var kaldt å ting herdet sakte) var det dags for laminering. 4 lag med 300g matte gjore susen.

bilde063.jpg

bilde066.jpg

 

Har glemt å ta bilder av ferdig form men det kommer neste gang.

formen ble fikset litt på med sparkel. så var det sliping igjen :headbang::headbang::sweat:

gikk trinnene fra 120 korning til 1200korning i formen før 6 lag formvoks med 1-2 timers mellomrom å ventet i 12 timer med smøring av gelcoat.

02042009012.jpg

slurvet litt med fotograferingen så det er litt store sprang i tid :cheers:

La to tykke strøk med gelcoat slik at jeg senere har litt å rubbe/slipe/polere på(sort blir jo som de fleste kjenner til fort tatt av sol ol.)

Jeg ville ikke legge mer enn 4 lag duk i formen i tillfelle det ikke skulle slippe formen godt, da ville det fortsatt vært litt bøylig å smidigere å få ut.

Så sveiset jeg en 25mm rørstuss til en 5mm stålplate (syrefast 316) som ble støpt inn i formen.

02042009013.jpg

denne skal det sveises bærestag på. rørstussen er det for at jeg ikke vil sveise på en plate der der er gelcoat polyester ol på baksiden av pga. varmen.

så var det å skille form fra plattform, noe som gikk overaskende lett. hadde på forhånd borret et hull i fomen som var dekket av en tape bit som jeg kjørte trykkluft i. slapp formen så fint som bare det :cool:

da hadde jeg for første gang en spesialbygget badeplattform til båten :cool:

02042009020.jpg

Etter å ha prøvd fassongen til båten var det forsterkninger som var for tur.

Det rare er at jeg for morroskyld prøvde den mot hekken til båten til Pappa som har en Joda 8100tc så passet den 100% mot skutesiden hans også. snodig :confused: bilde kommer.

 

Jeg brukte byggskum til å bygge opp en sandwichkonstruksjon, vet at mange mener at det ikke er egnet siden det kan trekke vann men det er ikke et problem over vannlinjen å i tillegg blir der hermetisk lukket.

02042009016.jpg

 

Så skar jeg dette til riktig fassong å felte lys og kabling inn i skummet.

04042009021.jpg

NB: om noen har tenkt å bruke noe av infoen, Er det yderst viktig å slipe hedet laminat før man legger et/flere nye lag oppå. Det er to grunner til det, det biter bedre sammen å man fjerner eventuelle fibere som står opp fra tidligere støp. Brukte 60 pappir.

Så var det tid før støping igjen.

Tapet en plast rundt plattformen for å ikke kline polyester på gelcoaten.

04042009023.jpg

Etter 5 nye lag med duk som hadde herdet var den stiv som F....n.

Nå er jeg klar for sveising av støttebein og borring av hull i plattform og båtskrog. Men monterer den ikke før den er polert opp. tenkte å vente i det lengste med det. Bilder av montering kommer.

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag "prøve" montert plattformen å få tilpasset bærestag ol.

Tok i bruk Bordet som jeg brukte når jeg laget avstøp av skutesiden på pluggen.05042009027.jpg

 

Var enkelt å borre hull i plattform og båtskrog når de lå akkuratt der de skulle.

Så skrudde jeg plattformen fast i skroget med M6 bolter.

05042009030.jpg

 

Så var det å rive bort bordet som holdt de oppe å stive den av med en rett planke slik at de to delene lå på linje.

05042009032.jpg

Så var det bare å få tilpasset støttestagene å få sveiset disse til plattformen.

 

Demonterte alt å tok det med hjemigjen til polering og maling med topcoat på undersiden.

 

 

Nå kan jeg faktisk skryte av at jeg har en badeplattform ingen har maken til. :cool::cool:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Kan vel helt sikkert si at jeg IKKE kommer til å gjøre dette en gang til.

Aner ikke hvor menge timer som er gått med men noen hundre er det nok.

 

Men ville du ha vært erfarigen foruten??

Desverre er det slik at prosjektene vi starter på ansees som relativt enkle i planleggings stadiet. Men ofte viser det seg at egen teori og praksiss ikke henger helt på greip :lol: (Selvopplevet!!!!)

 

Men jeg syntes resultatet ble megabra!!! :flag:

 

Bare ikke "selg deg" for billig når du har lagt så mye arbied i dette!! Prøv iallefall å få igjen noe for egeninnsatsen slik at du føler at du "har gjort noe bra" !!

 

Da er det ikke lenge før du får lyst til å starte på et nytt "mega prosjekt" som sikkert nok ikke følger planen!

 

Stå på!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger. Legger til et bilde av hele båten på vannet.

Synes selv at båten ble penere med pl.form.

Men det er ikke særlig artig å legge ut båten i Glomma(V. utløpet til sjøen)når det er så møkkete vann. har polert og gjort alt jeg kan for å få båten pen, noen dager senere er den full av dritt i vannlinja.

baatpl.form.jpg

Link to post
Share on other sites

Var meget bra. Lagde selv badeplattform i fjord. Ble veldig førnøyd med resultatet. Dessuten ble det mye lettere å komme seg ut og inn av båten, lettere å fortøye bak når kallesjen er på og praktisk å ta legge gummibåten oppå.

cimg0337.jpg

Men det tok noen timer. Begynte i april, men båten kom ikkje på sjøen for i juli....

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...