Jump to content

Polermaskin fra Biltema - bra nok ?


Nils1

Recommended Posts

Har en Askeladden 535 som sårt trenger en oppshining

Skroget har ikke vært tatt på 4 år og er rimelig " dødt" i glansen

 

Tenkte kjøpe meg en polermaskin fra biltema

Noen som har erfaring med denne ?

 

Og bruke Meguiar sine produkter

 

Meguiar

 

 

Det jeg lurer på er hva skal jeg ha på maskinen av pussepad eller hva det nå heter ?

Rondellen har diametr på 18cm.

 

Evt andre forslag ?

 

Har lest en del tråder her inne om dette - men blir ikke helt klok på dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro den er grei jeg.. har en som ser lik ut men den kosta et par-tre tusen, sikkert ikke mye dårligere den der. Som moosewine sier rubbet jeg hele båten med auto-sol først og så polerte med noe hard-glans greier etterpå, og resultatet kan nesten ikke beskrives - det var en helt utrolig forskjell både i farge og glans


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har en lignende sak av merket Master craft med 1200w motor. Prislappen var på 399 kroner. Den første tok fyr og fikk da ny på garantien. Den største forskjellen mellom denne og en dyrere fra feks makita er at den billige varianten mister turtallet når den møter motstand slik at du må regulere turtallet etter hvor mye motstand du til enhver tid bruker. Dette resulterer tydeligvis i overoppheting av motoren, for også den nye jeg fikk lukter det svidd av om jeg "tar i" litt.

Min far har en makita med samme motorstørrelse og dette er et vesentlig mye bedre produkt og en utmerket poleringsmaskin. Prisen er riktignok også deretter.

Kan ikke svare for Biltema sin maskin, men anbefaler ikke Master craft.

Link to post
Share on other sites

den billige varianten mister turtallet når den møter motstand slik at du må regulere turtallet etter hvor mye motstand du til enhver tid bruker. Dette resulterer tydeligvis i overoppheting av motoren

Vil bare skrive under på det Marulf beskriver over. Jeg kjøpte en billigvariant på europris, den tok fyr! Jeg prøvde også en variant fra Biltema som har to roterende padder, totalt ubrukbar! Så lånte jeg en proffutgave (vinkelsliperutseende, husker ikke merket..) og den kan ikke sammenlignes med de billige variantene! Om du legger kraft på padden så jobber maskinen ufortrødent videre, men pass på varmeutvikling i gelcoaten! Jeg rubbet min Sandvik 945 med Autosol og denne proffmaskinen i fjor og båten ble som ny! :smiley: Ikke spar på kronene når du skal kjøpe deg en polermaskin, gå heller sammen og spleis med naboen i båthavna!

Link to post
Share on other sites

Den visade polermaskinen från Biltema finns på Jula i Sverige i grå färg med varumärke Meec för 299:- svenska pesetas. Vet inte om dom skickar till Norge, men om så borde väl frakten bli betald av mellanskillnaden.

 

Med all sannolikhet tillverkad på samma ställe och efter samma ritning.

 

Har en sådan, helt nöjd - med tanke på priset mycket nöjd!

 

180 mm rondell, hastigheten ställbar, bra kraft, låter bra i växellådan.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har prøvd mange typer polermaskiner, såkalt "proffe" og billigmaskiner. Vinkelslipertype, to hoders oscillerende, en hode oscillerende Ø 240 mm (Biltema og Cotech) og eksenterslipere.

 

Motorkraft har betydning, så en får lagt litt tyngde på maskinen. Både Biltema og Clas Ohlson(Cotech) sine to hoders maskiner er for svake, begge har en effekt på 350 W, en hode osc. 120W og 110 W; Kunne nesten brukt elektrisk tannbørste. De vinkelsliper typene jeg har prøvd har nok motorkraft, Biltema sin og den som Max Wax leverer, begge har rundt 1200 W effekt.

 

Problemet med vinkelsliper typen er dersom arbeidsstillingen er over hoftehøyde, sånn ca, da blir de for tunge. Vekten ligger som regel mellom 2,5 - 3,5 kg.

 

Skal jeg jobbe litt oppover båtsiden ender jeg alltid opp med en gammel og god Bosch PEX eksentersliper.

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt litt forskjellige poleringsmarskiner jeg også! Har selv en "proff" marskin fra hitachi og en marskin jeg kjøpte på marineshop, blei faktisk overraska over hvor godt den billege marskinen funka, var lett å justere turtallet på den og den holder også dette turtallet under belasting.

Redigert av Eirik_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har brukt litt forskjellige poleringsmarskiner jeg også! Har selv en "proff" marskin fra hitachi og en marskin jeg kjøpte på marineshop, blei faktisk overraska over hvor godt den billege marskinen funka, var lett å justere turtallet på den og den holder også dette turtallet under belasting. http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...517051;c:100768

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...