Jump to content

Effekt gammel kontra ny påhenger.


jadal

Recommended Posts

Effekten på motorer før ca 1980 > 85 ( varierer med merke ) ble målt på veiva, på de senere modellene ble effekten målt på propellakslingen ( som dagens )

 

Effekt "tapet" i girhuset ligger rundt 10 > 15% litt avhenging av konstruksjon.

 

Chrysler..huff huff huff, West Bend (Chrysler kjøpe West Bend i 1966 ) hadde mange nye og innovative ideer tilbake på 60 tallet, motorene var fremdeles på stedet hvil til The End ( West Bend ble til Chrysler som ble til Force som ble kjøp opp av Mercury.... )

 

 

 

P.S ble solgT en racing girkasse til disse motorene på Ebay for litt siden, endte på $800.-

 

051c_1.jpg

Chrysler racing girhus for 3 og 4 sylidrede motorer ( alt av deler er sikkert NLA ( No Longer Available )....

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var iallfall store forskjeller før i tiden mellom faktisk ytelse og det som fabrikken oppga. Chrysler var kjent som usedvanlig late...

En venn av meg i 'guttedagene' hadde en Selco Selteen med 10hk Chrysler som såvidt planet med en person. Prøvde en 10hk Mercury på båten, spratt opp i plan og opplevdes som dobbelt så rask..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok.

 

Så min 1970 chrysler blei målt på veiva, og chrysler er late.

 

Jeg trur min proppel er 19-19. Var hvertfall det raskeste\tyngste i aluminium ravns garasje kunne skaffe den gang. Jeg får veldig høyt turtall trur jeg (etter lyden) Og kjører side om side med bilene i 80sonen. Bare en i båten da.

 

Båt (18fot) og motor er veid til 750kg med puter og benzin.

 

Vist jeg kjøper en 90hk nyere en 90mod vil jeg da opprettholde ca samme fart og aks? men redusere benzinforbruket en del. Nå går det ca 20liter på 15 minutter på full rulle. Halverer forbruket når jeg drar av et par cm på gassen. Men mister minimalt med fart.

 

Motoren er tatt av båten og jeg har ikke lyst til å montere den igjen. Så grunnen til at jeg lurer på hvilken hk bør jeg ha av hvilken modell er med tanke på å kjøpe en nyere og bedre? motor.

 

Her er båten som trenger motor: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30491&st=0

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror den vil passe ypperlig på det skroget. Ikke hørt noe spes. negativt om de motorene.

 

Som Droll sier, overgangen til å måle etter ny standard (Icomia 28 heter den vel?) kom på tidlig 80-tall. Japsene først, deretter amerikanerne.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tlf om at papirene har kommet på e-post. Så da er det bare å få skrivd under og retunert de. Må bare få jobbet meg ferdig først.

 

Er det ingen som har store advarsler med tankt på en Tohatsu 120hk 2004mod. ?? Da må det jo være en kjempe bra motor. Jeg mener her kommer det meste av negativt fram..

 

Gleder meg no veldig til våren nå ja..

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som har store advarsler med tankt på en Tohatsu 120hk 2004mod. ?? Da må det jo være en kjempe bra motor. Jeg mener her kommer det meste av negativt fram..

 

Hei , tror ikke du skal være bekymret for denne motoren. Dette er vel en 2-takt 4 cylinder. Hadde selv en 90 hk 2000 mod. som jeg var meget godt fornøyd med. Eneste jeg hadde å klage på var høyt drivstofforbruk ved høye turtall.

Lykke til og God Sommer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si.... to positive svar og ingen negative.. Da sender jeg papirene i morgen tidlig.. Mye bensinforbruk har jeg hatt på den gamle motoren, trur ikke en over 30år nyere klarer å supe innpå så mye.. Men jeg veit jo ikke.. Og det at den bare hadde 40 timer driftstid tar jeg som et plus (men er det det?).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg blir jo smårar med all denne ventinga... 18,03 blei motoren innlevert til Nor Lines AS. 23,03 blei det putta på båten.. den båten er vell ikke blant de raskeste.. Motoren er fortsatt på båten.. Hvor lang tid bruker denne skuta ifra Harstad til??? Det er i drammens området jeg skal få motoren levert..

 

Men den må vel nærme seg nå.. Håper jeg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...