Jump to content

Regattaer (seil): Deltakeravgiften økes med tusen prosent?


NOR_Gandsfjord

Norges Seilforening ønsker å innføre dyr forsikring (lisens)  

97 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ser i inkallingen til seiltinget den 17-18 Mars at det foreslås noen vedtak som (etter min mening) vil drepe praktisk talt all regattaseiling i Norge.

 

Under 'Ikke lovsaker, Sak 2' foreslås det en 'lisens' for hver enkelt deltaker i alle terminfestede regattaer som skal dekke en forsikring. Lisensen foreslås til kr 500 for seniorer og kr 400 for juniorer.

 

Dette betyr at man på en typisk helgeregatta må ut med f.eks. 3200 kr istedenfor 200 kr i startavgift (med seks mann ombord). Seiler man to helgeregattaer i året blir det kr 1700 pr regatta istedenfor 200.

 

Denne lisensen kan utløse en nokså latterlig forsikringssum, f.eks kr 8000 til fysioterapibehandling med en egenandel på kr 1000. Eller mellom 150 000 og 500 000 i invaliditetserstatning.

 

De fleste er nå rimelig godt forsikret fra før da, så en sånn tvungen regatta-forsikring vil jeg påstå er en ren sponsing av det forsikringsselskapet som evt måtte få kontrakten.

 

Styret i seilforbundet innstiller på å vedta dette!

 

 

Under 'Ikke lovsaker, Sak 9' foreslås det å heve kontingenten til seilforbundet fra kr 45.- til kr 120.- En økning på nesten 300% !

Grunnlaget for dette er noe vas om 'forsvarlig økonomisk base'.

 

Hva trenger seilforbundet disse pengene til? Administrasjon? Jeg har vært aktiv i seilforenings-miljø i 15 år, og såvdt jeg vet har vi aldri trukket hverken jobb eller penger fra seilforbundet. Må seilforbundet betale for å vedlikeholde noen regler og forskrifter? Ikke vet jeg?

 

Oppfordrer alle som er medlem av en seilforening til å påvirke sitt styre til å nedstemme disse to forslagene på seiltinget. Om dere ikke stiller med egne representanter så gi fullmakt til andre seilforeninger som skal delta.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med NOR_Gandsfjord. Og jeg vet om ganske mange andre som er enige med oss også! Forslaget om lisensavgift er dårlig forberedt fra styret i NSF. Ut fra budsjett 2010 kan det se ut som NSF regner med en god inntekt fra lisensen, så det kan virke som forslaget først og fremst har til hensikt å øker inntekten til Seilforbundet. Det henger nok sammen med at sittende styre og administrasjon har brukt langt mer enn budsjettert de siste to år, ergo er tilgjengelig egenkapital blitt kraftig redusert. Alle seilforeninger i Norge må jobbe for å få valgt et nytt styre som kan endre kursen kraftig. Alle sakspapirer til Seiltinget er lagt ut på www.nesodden-seilforening.no. Det er forøvrig lange kommentartråder på seilmagasinet.no når det gjelder Seiltinget 2009.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette går gjennom graver nok NSF sitt eget grav. Jeg regner med at uavhengige seilforeninger eller kanskje uavhengige regattakommiteer dukker opp som paddehatter. Hva ville stoppet 10 seilervenner å begynne å¨organisere tirdagdsregattaer på Korsfjorden eller Askøy rundt på "eget kjøl"? Ingenting. Alt en trenger er noen deltakere, en komittebåt og en internettside for å avtale tid og sted og gi ære og heder til eventuelle vinnere. Verre er det ikke :smiley: og sikkert like gøy for oss som er ikke sååååå seriøst opptatt av å bli norgesmester men vil ha det litt gøy på tirsdagettermiddagen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Alt en trenger er noen deltakere, en komittebåt og en internettside

 

Seilte sånn i flere år.

Han som vant sist var starter, og han som kom først i mål tok tida på de andre.

 

Jeg vet ikke helt hva NSF er ute etter. Å gjenopprette seiling som snobbesport?

 

Føyer seg godt inn med NorLYS og vekkmåling av gamle båter.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som skjer eller ikke skjer i NSF ????. Har vært et daft gjeng som har styrt der helt siden sent 80-tallet. De hadde en glansperiode fra opprettelsen til ut på 80-tallet da de skjedde noe og flere nye foreninger ble stiftet. Nå må noen ta de litt i øret å spørre om de har livets rett i sin nåværende form. :sailing:

Link to post
Share on other sites

flere nye foreninger ble stiftet.

 

 

Hva er disse foreninger? Kjenner bare til NSF - Hadde vært litt greit å vite om det finnes flere alternativ?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Trist lesestoff, og det er synd når de som får tilliten til å styre et forbund ikke klarer å holde seg innenfor vedtatte budsjettrammer.

 

På den annen side er det kanskje ikke så lurt å krisemaksimere. Det er ikke de regelmessige treningsregattaene som vil lide, men det er ikke hyggelig lesing for dem som bare deltar i en regatta eller to. Det blir nok lenge til Færder'n får noen ny deltagerrekord.

Link to post
Share on other sites

Refererer til DENNE tråden som omhandler at Norges Seilforbund ønsker å forbedre sin økonomisk situasjon ved å innføre en obligatorisk forsiking (lisens) per regattadeltaker. Med noen personer om bord kan denne lisensen fort komme opp på flere tusen kroner per regatta.

 

Saken blir også omtalt på Seilmagasinet her

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

På den annen side er det kanskje ikke så lurt å krisemaksimere. Det er ikke de regelmessige treningsregattaene som vil lide, men det er ikke hyggelig lesing for dem som bare deltar i en regatta eller to.

Det står alle terminfestede regattaer. Rubbel og bit er terminfestet, så hvis forslaget blir stående i sin nåværende form så settes det en effektiv stopper for alle onsdags-/tirsdagsregattaer i landet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Seilmagasinet har en sak til, vedr 'lisensen' spesielt. Les her.

 

Dette her lukta vikarierende argumentasjon langt på vei. Hvorfor kan folk ikke være ærlig og si at de trenger finansering og derfor må øke kontingenten eller whatever. Men å kommer overbærende og være akk så bekymret over at stakkars seileren kommer kanskje opp i en sykehuskø hvis han ikke vil ha min påtvungen forsikring som jeg synes alle må ha - dette er sykt. Som ny seiler få jeg NSF allerede litt opp i halsen. Dårlig utgangspunkt dette...

 

:puke:

 

 

Har forresten satt opp en liten poll.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dette her lukta vikarierende argumentasjon langt på vei.

 

Høres ut som en forsikringselger på en dårlig dag.

Trenger de penger, så får de sette opp kontingenten og kalle en spade for en spade.

Jeg har aldri hørt om en seiler som har blitt skadd og blitt hindret i behandling.

 

Jeg er også medlem i NGF og betaler 300 i året. Greit. Da får jeg også abbonnement på Norsk Golf.

Fra NSF får jeg ikkeno gjennom medlemskap i to seilforeninger. De er usynlige. Noe jeg skal love NGF IKKE er.

 

Beklager, Jeg har ikke råd til 4000.- for å seile Færdern.

 

Noterer meg også at gribbene samles.

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk sans for forsikringen, men det bør dokumenteres svært godt hvor mye av lisensen som går til forbund og foreninger. det beste er nok å la medlemsavgift være medlemsavgift, og ikke kreve høyere medlemsavgift av aktive utøvere.

 

Får NSF på plass en grei engangslisens så burde ikke dette tiltaket være så galt. Med hensyn til forsikring er det bare fornuftig at utøvere også er forsikret under trening. Å summere opp lisens per båt er også en underlig argumentasjon. Det er den enkelte utøver som bør betale sin egen lisens, ikke skipperen.

 

De som planlegger å satse på regattaer arrangert av andre bør nok ta høyde for at NSF lager regelverk som forbyr utøvere med lisens å delta i regattaer arrangert av andre.

 

For min egen del er det begrenset hva det blir av regattaseiling, men jeg er uansett med i NSF for å støtte idretten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk sans for forsikringen, men det bør dokumenteres svært godt hvor mye av lisensen som går til forbund og foreninger.

 

Jo da, NSF kan jo alltid forhandle frem med forsikringselskapet gode frivillige medlemstilbud. Akkurat som KNBF, NAF og andre gjør det. Men folk vet stortsett best selv - noen har tilstrekkelig forsikring og trenger ingen lisens, andre ønsker å shoppe rundt selv. Frivillig tilbud om en grei forsikring er helt greit. Tvungen forsikring som er tåkelagt kontingentøkning er ikke det. Spesiellt for de som seiler lite regatta. Jeg synes dette medvirker å gjør seiling mer snobbete.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dette vanvittige forslaget har vel ingen mulighet for å vedtatt?

 

Godt jeg har en båt som er lett å seile singelhanded for det blir ikke lett å finne mannskap som vil betale kr. 500,- for å være på en regatta eller to... De fleste av oss er vel i den situasjon at en jakter på mannskap hver gang det er regatta... Hadde det nå enda vært 500 pr båt for hele sesongen... Forstod de ikke hadde fått dette til da forsikringselskapene måtte ha fødselsnummer.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

så settes det en effektiv stopper for alle onsdags-/tirsdagsregattaer i landet.

 

Jeg tror ikke onsdagsregattaene blir berørt, og lisens synes å være veien å gå.

 

Det viktigste er å få på plass et styre som har evne til å styre økonomi.

Lisens pengene må ikke gå til å rette opp overforbruk.

Link to post
Share on other sites

Dette vanvittige forslaget har vel ingen mulighet for å vedtatt?

Seilstyret innstiller på å vedta dette. Eneste mulighet til å unngå 'lisens' er at seilforeningene stemmer det ned på seiltinget.

Tradisjonen tro gjør seilforbundet sitt beste for at kun et fåtall for lest sakspapirene før seiltinget. Ære være den seilforeninge som fikk scannet dokumentene og distribuert dem (var det Nesodden?).

Ellers har seiltinget en tendens til å gå med styrets innstilling.

 

 

Jeg tror ikke onsdagsregattaene blir berørt, og lisens synes å være veien å gå.

Sånn som forslaget står nå, så gjelder det utvilsomt onsdagsregattaene. For å unngå dette måtte det evt kommet et vedtak i ettertid som gav unntak for onsdagsregattaer, men det forslaget eksisterer ikke ennå ihvertfall. Og dersom dette blir vedtatt er jeg temmelig sikker på at NSF liker den millionen sin såpass godt at de ikke vil gi den tilbake til seilerne (NSF budsjetterer med å tjene 1,7 mill pr år på dette lisensgreiene).

Og - hvem trenger vel den lisensforsikringen? For det første har vi et offentlig helsevesen i Norge som fungerer svært så bra. Dessuten har vel 'alle' kaskoforsikring på båtene - denne dekker da også passasjerulykke. Ingen unntak for regattaseiling i kaskoforsikringen.

 

'Utviklingskonsulenten' i seilforbundet snakker om at kun ansvarsforsikring ikke dekker dette, men nevn en eneste regattaseiler (kjølbåt) som seiler rundt uten kasko? Finnes ikke, er min påstand.

 

Det at seilforbundet har en 'utviklingskonsulent' ansatt er nok et poeng som ligger nær sakens kjerne her tenker jeg.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hva er disse foreninger? Kjenner bare til NSF - Hadde vært litt greit å vite om det finnes flere alternativ?

NSF er et forbund i NIF og seilforeningene rundt om i land er medlem av NSF.

Jeg har tidligere gått ut med konkrete forslag til tiltak for å få med alle de nye seilerne inn i seilforeningene og sørge for oppfølging og kursing for de som ønsker det. Bare ja og ha fra den kanten og ingen ting blir gjort. Det er triste greier.

Har også prøvd å få NIF med på at seilere i båtforeninger danner egne seilavd. i sine foreninger og kan får arr. klubbregatta på linje med seilforeningene. Å nei det gikk da ikke, måtte være medlem av NSF som er medlem av den internasjonale seil....osv. for å seile klubbregatta. Nå er jeg så gammel at jeg gidder ikke mer, men dere som er unge og aktive burde røske litt opp i den gjengen der inne.

Link to post
Share on other sites

Har også prøvd å få NIF med på at seilere i båtforeninger danner egne seilavd. i sine foreninger og kan får arr. klubbregatta på linje med seilforeningene. Å nei det gikk da ikke, måtte være medlem av NSF som er medlem av den internasjonale seil....osv. for å seile klubbregatta. Nå er jeg så gammel at jeg gidder ikke mer, men dere som er unge og aktive burde røske litt opp i den gjengen der inne.

 

Jeg har lite til overs for denne foreningsvelde hvis den er blitt selvgod. Det beste middel mot selvgode organisasjoner er å starte en konkurrende virksomhet. (Ikke sant Ingar, Båtsplassen er blitt en god plass å vare når de denne gangen store båtsfora ble selvgode?)

 

Jeg synes det er et tankekors hvorfor akkurat sportsforeninger er så monopolistisk når idrett i seg selv setter konkurranse så høyt. At "den beste skal vinne" gjelder vel bare idrettsutøveren ikke forbunder, og funksjonærer? Come on folkens - Hvis forbundet koster mer enn det smaker så seiler vi regatta i egen regi og blåser i forbundet. Det hadde vært synd å la vare.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har også prøvd å få NIF med på at seilere i båtforeninger danner egne seilavd. i sine foreninger og kan får arr. klubbregatta på linje med seilforeningene. Å nei det gikk da ikke, måtte være medlem av NSF som er medlem av den internasjonale seil....osv. for å seile klubbregatta. Nå er jeg så gammel at jeg gidder ikke mer, men dere som er unge og aktive burde røske litt opp i den gjengen der inne.

 

Det er vel fritt fram for frittstående båtforeninger eller hvem-som-helst å arrangere 'løkke'-seiling?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lite til overs for denne foreningsvelde hvis den er blitt selvgod. Det beste middel mot selvgode organisasjoner er å starte en konkurrende virksomhet. (Ikke sant Ingar, Båtsplassen er blitt en god plass å vare når de denne gangen store båtsfora ble selvgode?)

 

Jeg synes det er et tankekors hvorfor akkurat sportsforeninger er så monopolistisk når idrett i seg selv setter konkurranse så høyt. At "den beste skal vinne" gjelder vel bare idrettsutøveren ikke forbunder, og funksjonærer? Come on folkens - Hvis forbundet koster mer enn det smaker så seiler vi regatta i egen regi og blåser i forbundet. Det hadde vært synd å la vare.

Vel.. det kan vel bli litt plundrete å få til dersom en ønsker å seile regatta, det blir i alle fall noe helt annet, kanskje som løkke fotball. Skal en seil konkuranse så er det et regelverk (seilreglene) som bør følges, relativt kompliserte greier som en må kunne noe om, på samme måte når en sparker fotball, uten regler blir det i beste fall litt mosjon, og ikke løkkefotball engang.

OK hvorfor ikke... båtforeningene arr. regatta, men etter det gjelden regler og evnt. LYS. :sailing::sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...