softneck Startet 17.Mars.2009 Del på Facebook Startet 17.Mars.2009 Hei folkens. Starter en liten oppusingstråd her. Har en wesling med en wester 18 HT, som jeg ville shine opp litt. Båten har dårlige løsninger med stoler som gir liten gulvplass og benplass. PGA lekkasje rundt vinduer har noe av kryssfineren råtnet, dette skal jeg skjære ut og erstatte. Skal slenge ut noen bilder etterhvert. Noen som vet om hvor en kan skaffe lister til vinduene (wester 18)???? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Snakk med produsenten, Westermoen i Grimstad. Redigert 17.Mars.2009 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Takker, der var det jo endel info ja. Slik så stakkaren ut før lankrabba (sjefsamatør) begynte Ikke særlig mye gølvplass her nei...... direkte tungvint å plassere beina for voksne folk..... Da var vi i gang..... cab...hehe Vekk med postmann pat stolene.... må ha vært 20kilo kryssfiner og glassfiber....solide... Se der ja, det var en dørk der ja...... Merket at båten var stivere i sidene med monsterstolene der, håper ikke dette gjør noe med skroget generelt??? Nå må en bare få handlet seg noen nye stoler på søyle.... Vet at jeg har mast om dette i en tidligere tråd men, hva er beste motor jeg kan få for 50 000 til denne? Ser på finn at en kan få firetakter helt opp i 70hk til denne prisen, men disse er vel fryktelig tunge i forhold til en 50hk e-tec??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Jøss, unnskyld uttrykket, men innredningen i den var litt av en bastard. Nå er ikke Weslingen av de romsligste båtene med original innredningen heller, men den der var da direkte klumpete. Tror også jeg ville bygd om sidekonsollene litt, de der ser ut til å komme i konflikt med det meste av knær... Tror kanskje også jeg ville forsterket noe der stolene skal stå hvis du skal ha søylestoler. Et alternativ kan jo være slike bøyler+glideskinner som er brukt originalt. Har forresten selv Admiral GT stoler på slike bøyler, trodde først de kom til å bli veldig dominerende, men ble faktisk ikke det. Motor: med relativt lite last i båten funker det greit med 50hk, men ville selv hatt 60-70hk. (Ok da, 90hk Yamaha hadde vært perfekt) Ville også holdt meg på en motorvekt på rundt 100-110kg , en 70hk 4T veier fort 150kg. Redigert 17.Mars.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
softneck Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 (redigert) Konsollen til babord er dødsdømt. Tenkte å bygge en buet hylle øverst, og kanskje en mindre under. Får se når stoler er handlet inn. Konsollen styrbord skulle gjerne vært mindre, men da må jeg bytte styresnekka pga den er laaaang. Ja,regner med at jeg må bygge en slags sokkel til stolene, da det ikke er rett underlag der... Hvordan ser disse bøyle-glideskinner ut....?? Redigert 17.Mars.2009 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Mars.2009 Del på Facebook Svart 17.Mars.2009 Du ser litt av bøylene her, de er så skrudd fast i glideskinner i skrogsida. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tøff-tøff Svart 18.Mars.2009 Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 gøy at noen starter en oppussingstråd her, er ikke så mange av det. var en artig variant av båten har aldri sett det før, er det wesling skrog med wester overbygg? har den forresten vanntunellen? Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2009 Ja. det skal være Wester overbygg+mye hjemmemekka tror jeg... Vinduene er ihvertfall ifra wester..... Her er babord konsoll skåret bort og styrbord er kortet inn+ mye råttenheter er skåret bort. Myyyye støv ja :crazy: Hva er best av polyester og epoxy som laminering????? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Epoxy hefter vel bedre og er sterkere. Men jeg ville brukt polyester siden det er det som er brukt fra før, og er billigere. Samt ikke riktig så irriterende som epoxy, den skal visstnok være temmelig allergifremkallende. Sikekrt andre som kan utdype her. ang styrbord konsoll, kanskje du kan beskjære den nederst. burde hjelpe på plass til knærne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
softneck Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Blir nok å bruke polyester ja. Prøvde dette litt for første gang i går. Bra stoff ser det ut som. Er det lurt å ha en rulle til dette eller? Ja ja ble gjort litt i går også. Mer pussing og sliping. (godt jeg fikk en god vinkelkutter av kona til jul ) Boret opp alle gamle skruehull og fylte disse med grov polyestersparkel. Han som bygde dette har brukt skruer som ruster . tør ikke tenke på hvor mange svarte skruer det står rundt omkring Ny x-finer til klargjøring....... Et spørsmål til der vise, kloke, eminente, faglærte, erfarene og flinke båteiere der ute: Hele hardtopen er jo innlamninert av ganske grov glassfiber. Dette er jo ikke akurat en veldig flott finish. Hvilken sparkel eller fyller kan en bruke på dette??? Noe som ikke sprekker.... Redigert 20.Mars.2009 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Ja ja, da er d dags for en liten oppdatering av prosjektet. Har jobbet med å utforme fronten innvendig. Har prøvet å lage litt "rundere" former i forhold til postkassedesignen som var fra før. Mer jobb enn jeg trodde. Har trukket opp en 7-leder kabel til babord + en antennekabel før jeg kler igjen. Tror jeg vil ha spilleren her.... Det som har vært i hodet begynner så smått og ta form..... Babord "konsoll"-emne.... En god venn på kalde kvelder...... Var også på maritim i Arendal og shoppet... Blir nok ikke noe av å ha stolene på søyle, men heller bygge et par små oppbevaringsrom under stolene. Dette pga at skroget må avstives her. Tenkte noen sånne kan bli greie her Har kjøpt disse stolene for å ha fremme: i lys grå. Og disse til å ha bak: På de fremste skal jeg montere glideskinner så har en ihvertfall noe justeringsmuligheter. Blir nok for liten plass til skottet til å ha sving på stolene. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jepp, har fått gjort litt til på balja mi. Innlaminerte benkeplata til babord før jeg monterte den. Fy for noe klineri polyester var....Alt hang seg fast i fingrene og så herdet det for fort i karet (prøver med mindre herder etterhvert), krever nok litt trening dette...... La like godt på tre lag+ med en gang syntes dette var det greieste. Er det galt å gjøre det eller....?? Når jeg først maser om støping: hva er greit å ha i innover hjørner for ikke å få for mye knekk på glassfiberen??? står sikkert en masse om dette her men orker ik å bla gjennom ørten innleg for å finne akkurat dette. da var den monert Kasser til stolene, en smule høye kanskje ja....De forrige stolen hadde denne høyden og da så man rett i øvre lista til vinduene. Sånn det ble bedre, synd for der forsvant mye stuplass og lukene som var planlagt kan glemmes. Dreggen gikk oppi med et nødskrik....Må prøve å få til et vippesystem der en vipper opp stolen for å komme til. Lurer litt på om det vil holde å kun støpe fast stolkassene eller om en bør sette et par skruer i dørken??? Har lite lyst til å skru i dørken da jeg ikke vet hvor tykke platene er.... Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Bumper denne. Finner ikke info om hva man bør bruke i innvendige hjørner under plasting for ikke å få knekk på fibrene. Kan jeg blande polyester og disse fyllmidlene (glasskuler) og sparkle ut hjørnet. Eller bare bruke grov polyestersparkel??????? Kan noen gi meg en link eller et svar??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Se der ja, blir en helt annen båt, mer bruksvennlig og innbydende innredning. Jeg bruker rulla i hjørnene, litt knekk blir det. Lettere med tynne matter, jeg bruker 450g. Ellers bruker jeg glassfibersparkel der det trengs å fylles i litt. Kan være litt krevende å jobbe med den også... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Innvendige hjørner bør rundes av, f.eks med limsparkel. Men polyester med fyllmiddel går sikkert også helt greit. Husk også å runde av utvendige hjørner, slik at du får lagt matta over uten knekker. For å få det hele slett til slutt bruker du vanlig 2-komp. polyestersparkel, samme type som for bil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
softneck Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Takker og bukker dypt for svar. Holder på nå og har noen bokser med 2-komp polyester så da blir det det jeg bruker. Tror dette er solid også..... må ut og jobbe....... Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 26.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2009 Da har jeg endelig fått på (bare) den ene stolkassen Dæggern dette tok myyyyye lengre tid enn jeg hadde trodd. Og brukte myyyye mer polyester og enn jeg hadde trodd. Kjøpte 5 kg og tenkte dette er mer nok, men neida snart tomt og jeg har knapt begynt å plaste. Slik gjorde jeg det: Mye sliping for å få vekk gammel maling og primer. la på 3 matter mot skottet der stolkassene skal være, for å forsterke litt rundt. La deretter 4-5 lag i en ramme akkurat der endeveden på kassene kommer. Så plantet jeg hele stasen ned i suppa. La vekt oppå i noen timer for at greia skulle sette seg litt. Støpte derret inn resten. Mye kriker og kroker på denne lille saken. La vel 3-4 lag + en del mer i alle hjørner. Har brukt astronomisk mye tid på dette. vet ikke om det er jeg som er usedvanlig treig. Prøver så godt en kan å jobbe effektivt men det blir mye plunder og ergelse med å få ting greit.. til. også flyr tida med lysets hastighet. Når jeg har tippet at klokka er rundt 1100 så har den vært 13:30. Godt en ikke skal skrive regning til noen på dette for den hadde blitt saftig. Vondt som rakkern i knea nå, men gøy er det... Noe skrot fra en gammel gråtass ble vekt... Her ferdig plastet Ved hjelp av arbeidslamper, liten vifteovn og terrassevarmer klarte jeg å holde tempen. Men nå var det hvist slutt på godværet. Våren hadde nesten overtaket med pent vær i lange tider nå, men plutselig bestemte vinteren for å vri seg litt i dødskrampe. Da var det bare å pakke inn balja igjen. Kanskje like greit å få noen dagers pause nå. Reiser ut på jobb i nordsjøen til mandag. Er på en rigg som driver med leiteboring, så NOEN må jo ut for å finne denne olja, slik at dere med diverse dieselmonstere har noe å bunkre med :lol: Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hei, Hvordan går det med prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 10.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hey, takk for oppmerksomhet... Er på jobb Vi har akkurat flyttet rigg, og har ankret opp 200 km vest for stavanger rett ved siden av Jotun B plattformen, for de som vet hvor dette er. Er hjemme mandag (håper jeg) Da er det bare å komme i gang igjen.. Her er "båten" jeg er på nå.....men fra en annen brønn... Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hei, Lykke til med prosjektet ditt. Flott at disse klassiske Lingebåtene tas vare på. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 Jupp, da var vi i gang igjen. Går tregt men har da fått gjort noe....Angret på at jeg begynte så sent med dette Begynner å bli rimelig båtsjuk ja...... Styrbord stolkasse under plasting. Klødde meg mye i hodet hva jeg skulle finne på her. Måtte få plass til spilleren, samtidig som man ikke skulle ta all benplass.... Slik ble det etter mye styring. Nå er spilleren skjult under plata samtidig som at jeg tror det skal gå greit med beina. Skal vel ha et sig.tenner uttak her og, pluss kanskje et bittelite hanskerom... Har grovskjært styrekonsollen. Har prøvet å lage litt bedre plass til knea...... Spørsmål: Båten blir liggende litt oppe i elva (helt ferskvann). Er det noe point i å styre med bunnstoff???? TRor faktisk jeg kommer til å prøve uten......Eller er det helt teit?? Nå er det bare å gi gass. Svogeren min kjøpte seg en askeladden 16 fot med 50 e tec i går. De overnatter i ny-hellesund i natt. I lavvo med vedovn.... Uæææ eg vil på sjøen og.. Sitér dette innlegget Link to post
PlussMann Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Litt av et prosjekt du har forran deg, stå på. Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Nydelig arbeid! Hvilken type kryssfiner bruker du til sittekassene? Kjører du bare polyester og glassfiber? Skal du sparkle og male etterpå? Keep going strong! Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Kryssfineren kjøpte jeg på monter. 12mm. vet ikke hvilken type det er. Får se om det blir noe av å sparkle så mye på stolkassene da resten av skroget innvendig har grov glassfiberfinnish. Mulig jeg sparkler hardtoppen utvendig og styrekonsoll. Bruker biltema sitt opplegg ja; polyester og glassfiber. Blir vel å prime med tokomp og lakke etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 (redigert) Updating: HAr siden sist plastet endel på det nye treverket som er felt inn. Dette har vært utrolig tidkrevende og en skikkelig tålmodighetsptøve. Mye sliping og tilpassing av kanter og hjørner. Har funnet ut at jo mer tid en bruker før en går igang med plastingen, jo lettere og bedre blir dette. Grunnarbeid er viktig Har brukt ganske nøyaktig 14kg med polyester og 2 ruller a 10m med glassfiberstrie. Godt igang med klineriet Kona måtte kjøpe ny saks for å si det sånn Da skal det meste være plastet bortsett fra noen småting. Må plaste litt runt luka på fordekket. Så da er vi igang med århundrets sparkeldans. Orginalt var det veldig grov finish på dekket. så det ryker nok noen bokser med sparkel her ja..... Noen som har noen sjefe forslag til farge på balja?????? Har en kalesje som er rød (falmet) denne tror jeg ikke jeg tar meg råd til å bytte ut.... HVis det ikke er noen som har en hel wester 18 kalsje liggende til en rimelig penge da...???? Derfor blir det nok lyse farger. Offwhite til biltema?? Bør jeg ha dette på hele båten?? Eller ha lysere hvit på hardtop og inni?? Forslag? så host dem opp edit: og gutten gleder seg til "nye" motoren kommer......e-tec 60hk 2007..... Redigert 25.April.2009 av softneck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.