Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Wester 18 HT (Wesling)


softneck

Recommended Posts

Hei igjen båtfolk. Har akkkurat sprøytet så jeg er skikkelig på humør :lol::cool::crazy: (neida, bruker maske)

 

Arbeidet har gått i sparkling med fin polyestersparkel og pussing med eksentersliper i flere omganger. Tar tid dette.......

Skikkelig vanskelig å få dette bra. Alltid en eller annen plass som det er blitt et "hakk" i sparkelen :nonod:

28042009781.jpg

Sparkling av glassfiberen+det gamle av HT`en

 

Hadde ei billig sprøyte fra O STORE BILTEMA liggende, fra et luftsett. Blandet tokomp primer og prøvde denne. Var ikke lett å få sprøytet denne primeren. Var jo tjukk som graut. Måtte ha 1/2 liter tynner i for å få det ut dysa uten for mange klumper.....Har aldri sprøytet før, men det er mulig jeg skal kjøpe "proff" sprøyta til BT før jeg går i gang med lakking..... :rolleyes: Følte det var vanskelig å få fin dusj med denne.....

 

28042009786.jpg

Sprøytet nybygget+det gamle av HT. Ser sånn tåelig ut på bildet, men det er langt ifra bra når en ser nærme. må nok gå over med sparkel igjen noen steder ja.....

 

Spørsmål: Finnes det noe som heter sprøytesparkel?????? Mener å huske dette fra mopedtia.. En tynn sparkel for de minste hullene og den siste finnishen?

Nytt spørsmål: Fikk ikke svar på fargeforslag sist. Noen som har forslag til farge???? Tenker på offwhite til BT. Er denne pen? Offwhite skrog og hvit HT????? har ikke peiling på dette.

Link to post
Share on other sites

Offwhite er sikkert fint.

Regner med du skal male med topcoat eller polyurethane lakk?

 

Jeg ville hatt samme farge.

Hvis du blander hvit med offwhite inbiller jeg meg at det vil se ut som du ikke har fått vasket godt nok der den er offwhite.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, du sier noe der. Hadde vært greit med wesling originalfargen. Har som sagt en rød kalesje. Blir litt (det er norge i) rødt/hvitt/blått lissom. Men burde jo ha byttet ut kalesjen da den er falmet....dyrt.

Noen som har fargekoden til blåfargen til wesling???

 

edit: misforsto litt. offwhite på hele balja ja. Enten eller.. Er nok enig i det ja. Greit med en farge som ikke er kritthvit

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom man skulle være så heldig å være på vannet en solskinnsdag, blir det veldig skarpt lys dersom båten er helt hvit inni og på dekk.

Det er i såfall helt påkrevd med solbriller :cool:

 

Ville nok ha valgt en hvit farge med litt brytning i.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Blir nok offwhite HT da. Får fintenke litt på skroget og se. Ringte westermoen og hørte på pris på kalesje. kr:7700 med moms. Vi får se. Begynner å bli et dyrt prosjekt :nonod:

 

Angående sprøytesparkel eller filler som det heter i lakkmiljøet (lærer noe hver dag vettu) så fikk jeg tak i tokomp på et billakkeringsverksted i dag. Det ble hundrevis av bittesmå hull i glassfiberen etter sliping og disse gikk ikke å tette med vanlig sparkel. Klarte å få inn filleren ved å ta sprøytepisolen helt inntil og "skyte det inn" blir sig, men får bare prøve å slipe det til. Igjen!

Link to post
Share on other sites

Gelcoatsparket utpå epoxyprimeren blir helt feil! Helst burde det ehle vært sparklet ferdig får grunning, men det er jo etter grunning man oppdager det da... Går ut fra at det går greit med filleren. Sprøytes tynt over det hele, og slipes mer eller mindre helt bort igjen etterpå! Mye arbeid, men den er lettslipt da!

 

Jeg ville også gått for offwhite overalt. Helt hvitt er stygt, og andre farger er upraktisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hey, menst filleren har tørket har jeg slipt ned det meste av bunnstoffet. Føttekatta for en grisejobb. Måtte gi meg nå for armene nektet å lystre mer. Det var grisetungt å ligge på liggebrett å slipe....

29042009791.jpg

Flytta båten inn i garasjen med tanke på naboene. Greit å beholde nabofreden... :yesnod: Eksentersliperen har vel gått noen titalls timer alt og den er ikke stille. Er en billig sak fra BT. Lager masse rare lyder. Har faktisk måtte skru den ifrahverandre to ganger for å smøre opp lageret i bunnen.....

Link to post
Share on other sites

Maange timer med pussing på HT etter filleren. Får si at det er greit nå......

 

HAr slipt ferdig under vannlinjen med eksenteren. Mixet grov glassfibersparkel og reparert 3D kartet av bunnforholdene langs sørlandskysten. :diving: Måtte ha 3-4 runder med sparkelen. Er ikke heeelt perfekt men skitt au.... gøtt nok Maskert opp og grunnet 3 strøk med BT 2-komp primer. Denne var skikkelig sinna i lukta :crazy: Får ta siste rest senere som er under rullene på hengeren.

30042009793.jpg

 

Har mattet ned det meste innvendig med eksenteren der jeg kom til. tok siste rest med pussepapir. Primet de områdene som det var bar glassfiber.

 

Så var det å gå igang med pussingen av skroget. Lurte litt på hvordan jeg skulle gripe dette an. Ble til slutt å bruke eksenteren en runde først med 240 papir. Etter dette vannslipte jeg med 400 papir. Var en del sår og skader, så det ble en del arbeid kan man si....

04052009808.jpg

 

04052009807.jpg

Her reiser litt av gelcoaten avgårde :wink:

 

vasket innvendig og på HT med ferskvann for å få vekk siste rest av støv. Tørket over natta. REngjort innvendig med aceton.

 

Var og kjøpte "proff" sprøyta til BT. Denne virket som hadde mer kvalitet over seg. Blandet Topcoat (eller hardtop) til BT med 20% tynner. Vet ikke om dette er riktig, men prøvde dette og så ut til å funke. Sprøytet innvendig det som har grov-finish på seg. får vel hive på et strøk til i morra. Virket som bra greie denne lakken.

04052009810.jpg

Endelig, endelig er lakkinga i gang. Fy flate dette tar tid...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Var og kjøpte "proff" sprøyta til BT. Denne virket som hadde mer kvalitet over seg. Blandet Topcoat (eller hardtop) til BT med 20% tynner. Vet ikke om dette er riktig, men prøvde dette og så ut til å funke.

Du kjøpte ikke med deg et din-beger når du først var innom BT. Med det kan du måle viskositeten. Men med 20% tynner så tror jeg du er i nærheten. Mener det var ca. det jeg brukte.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ja, da var det meg igjen da, som plager dere der ute med mine erfaringer med ting som jeg ikke kan...... :crazy:

 

Etter å hatt x antall ganger runder med våtslipepapir på skroget tenkte jeg at nok får være nok.

 

Gravde fram mer maling og blandet i tynner etter beste evne ca 2dl på 1 liter. Og sprøytet litt som på måfa. Begynte på HT`en med et passe tynt lag. Men måtte stoppe etter 30 cm. Det begynte øyeblikkelig å poppe opp bittesmå rundinger i lakken! :eek: Dette var på epoxy-grunninga til BT! Hadde vasket med tynner først og aceton etterpå. Vasket vekk og fløy inn og ringte til et karosseriverksted. Må ha silikonfjerner kom det ganske fort fra de faglærte. Spant avgårde og kjøpte en dæsj av dette mirakelstoffet. Og mirakelstoff det var det. Var skeptisk da jeg syntest det hadde en slags fettete konsistens etter vasking, men lakken oppførte seg myyye bedre etter dette.

 

Sprøytet fertdig HT`en og stoppet der og klødde meg i hue. Skal jeg ta skroget samtidig? Ja hvorfor ikke... Dette viste seg å bli en sjefsfiasko. Etter å ha løpt rundt skroget med sprøyta noen ganger viste det seg at HT`en hadde delvis tørket slik at lakkstøv fra skroget la seg som et fint sandpapir over alt..... :nonod: I tilleg hadde jeg oversett noen roser i gelcoaten og (idioten meg) prøvde og legge liiit ekstra i et snevert håp om at det skulle trekke ned i sprekkene, men hva tror dere skjedde??? Jepp fikk sig så store som snørret fra 10 småunger en kald vinterdag...... :cryin:

 

På toppen av kransekaka så hadde jeg blandet aaaaalt for lite tynner i lakken. Dermed fikk balja et skikkelig appelsinhud-problem. (noen som har loition som er bra mot dette ? :lol: )Hadde nok brukt for lite spredning på sprøyta og.

 

OK, det var 2liter lakk ut av vindu eller dyr grunning om du vil. Var bare og bite tennene sammen og ventet til neste dag for å slipe ned. IGJEN! Brukte 800 papir og vannslipte neste dag. Lakken var en liten tanke seig ennå så det var tuungt. )Venter på at senebetennelsen skal melde seg) Fikk ikke vekk all appelsinhuden, men det hjalp en del.

 

Ok på`n igjen. Etter å ha plukket opp en del tips på nettet (er jo mann=etterpåklok. Nordmenn leser ikke bruksanvisninger :yesnod: ) så sjekket jeg følgende:

-sprøytebildet var ok, bortsett fra at jeg ikke hadde hatt nok spredning. Satte denne på full spiker nå.

-trykket skulle være greit mellom 2 og 3 bar. Havnet vel på ca 2+bar

-avstand til emnet, målte med tommestokk skulle være ok

-viksositet, denne hadde jeg bare tatt sånn ca 20%. HAr kjøpt et DIN-beger nå. skulle hørt på "leppert" her. Slik som jeg hadde blandet den brukte lakken ca 45 sek på og renne igjennom!! :eek: Etter å ha blandet i 4.5dl tynner i 1.2 liter havnet jeg sånn ca på 22 DIN-sek, som skulle være greit ifølge lesning på nettet. Vet ikke denne mørja er uvanlig tykk? var ca 15-20grader i garasjen........

 

Ble sånn passe fornøyd med resultatet nå, men det får holde. Har lest at denne sprøyta ikke er alverdens å skryta av i forhold til en virkelig "proff"-sprøyte. Men det er nok mest hos brukeren det ligger :lol:

 

07052009815.jpg

Litt rusk og rask er det i lakken men litt må en jo regne med i en garasje. Måtte jo ha litt vent også, ellers så hadde jeg vel ligget der ennå :puke: Sprøytet veggenog gulv med vann før jeg begynte for å binde mest mulig støv. Får polere så godt en kan om et par uker.

 

Etter å ha sprøytet her så maskerte jeg med BT sin maskplast (tørket først seff). Denne var genial. En teipremse i den ene enden gjorde at det bare var og gå en runde rundt båten og henge den fast i fenderlista:

07052009816.jpg

i tilleg så klistret den seg nesten av seg selv inntil. (var vel statisk....) Problemet var bare at når jeg tok den av i dag så hadden det blitt noen bittesmå merker etter plasten helt i overflaten. Mulig at lakken var for fersk? eller så reagerte den andre lakken igjennom...... Tro det var det første. Men dette fikser vi med polering (håper jeg...)

 

Etter maskering sp konsa jeg meg om HT`en. Læringskurva i dette faget er stupbratt oppover.... :cool: Skjønner nå at dette er et eget fag på yrkeskolen......

 

Ja, ja slik ble det nå til slutt:

_raf6771.jpg_raf6774.jpg

_raf6772.jpg_raf6773.jpg

Dørken skal jeg legge belegg på så her sprøytet jeg ikke.

 

Dette har gutten lært:

 

Ved neste sprøyte jobb:

 

-Bedre forarbeid, sliping, sparkling og vaske med riktig stoff....

-Bedre ventilasjon! Ble alvorlig mye lakkstøv under jobben. (kanskje bruke HVLP-sprøyte?)

-Legge mer penger i maske og barbere meg slik at maska tetter årdntlig...Overtrykksmaske kanskje? Eller et gammelt dykkerutstyr med luftank på ryggen?? :diving: Eller Røykdykkerutstyr???(dette har jo overtrykk i maska)

-IKKE bruke lykastere(500w) som lyskilde da dette er drittfarlig. Overflatetempen på en sånn kan faktisk være varm nok til å antenne gaSSENE+ at hvis pæra ryker da blir det et stor blink og derretter et svææært BANG :eek: og naboen lurer på hvor garasjen min har blitt av :saint: . Er faktisk litt glad at jeg lever.... :ghost::tongue:

-Sjekke bedre opp prdusentenes datablad på prduktene. Viskositet, dyse. HMS, etc

 

Hvor finner man forresten Biltema Datablad???? Dette må da være og oppdrive??

 

Puh ble mye her nå, men jeg har faktisk stresset litt di siste dagene....

Link to post
Share on other sites

den lakk jobben der blei jo rett og slett jæ...ig bra da. syntes hvertfall jeg som ikke er noen lakerer da.

mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år

og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot.

jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt.

send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Nja, en (død) lakkerer ville vel ha snudd seg i grava :ghost: hadde han sett dette.....Men som første lakkeprøsjekt så får vi si d e greit nok. Båten ser ihvertfall bedre ut nå enn da jeg begynte........Var veldig høy glans i denne lakken(malinga). Likte fargen også :cool:

Link to post
Share on other sites

Lakkering er et vanskelig fag, for det første må ting være riktig i bunn ting skal sitte på over tid + se bra ut.. ser joo bra ut på bildene det du har gjordt i hvertfall!

 

Nja, en (død) lakkerer ville vel ha snudd seg i grava :ghost: hadde han sett dette.....Men som første lakkeprøsjekt så får vi si d e greit nok. Båten ser ihvertfall bedre ut nå enn da jeg begynte........Var veldig høy glans i denne lakken(malinga). Likte fargen også :cool:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Oi,her ble det jo plutselig litt respons :smiley:

Nå ser jo dere bare bildene da, men på 1-2 m avstand ser det egentlig ganske bra ut. Største problemet med lakking er nok "appelsinhud" som er noe til stede hos meg også. :headbang:

 

Får dessverre ikke jobbet på båten da jeg er til havs på jobb. Fikk bestil ny kalesje og lister til luka i vindskjermen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Får vel oppdatere denne tråden litt:

 

Så smått begynt på montering. Motor er i hus og montert. Kavitasjonsplata traff akkurat i flukt med bunnen på båten. Må prøvekjøre etterhvert for å se om den må flyttes opp et hakk.

 

28052009824.jpg

 

29052009826.jpg

 

31052009832.jpg

Løfteredskap helt etter forskriftene :lol: Ikke så tung, men krøkkete å løfte på alene. Hadde liksom tusen ledd denne her.

 

01062009837.jpg

Fikk montert styrbord stol.

01062009838.jpg

Har glideskinner slik at det er mulig å flytte stolen +- 8cm. Ble dessverre litt for høy sittehøyde men ikke så mye å få gjort med det nå :nonod: Klips i syrefast slik at "stolluka" ligger godt på plass

01062009839.jpg

Skal feste en stoppewire her slik at ikke hengslene blir revet av.

 

01062009833.jpg

Slik ser den ut nå + at babord pulpit er montert.

 

Var på maritim i dag og kjøpte ratt+styrekabel. Plundrer en del med å få ting til å passe da det ikke var helt likt som forrige motor. Men tror det skal gå seg til etterhvert.

 

Har også kjøpt gulvbelegg nå. De hadde selfølgelig ikke inne mørk teakfarget i dag heller, så det ble grå teak. :headbang: men det går vel det også. Lurer på å legge en stripe over fordekket da det blir en naturlig vei å gå da det er luke her. Er antiskli på belegget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jepp er her ennå selv om det ikke ser slik ut. HAR fått gjort litt av hvert.

 

14062009874.jpg

Satt inn nytt ratt, styresnekke og kabel og instrumenter

 

15062009876.jpg

Etter mye fomling fram og tilbake hvor jeg skulle ha batteriet havnet dette oppi her. Her ligger det midt i båten slik at vektfordeling er bra. Tilpasset noen bjelkebiter slik at det står støtt. Skrudde en batterikasse fast i disse i tilleg til en stropp som jeg surret rundt batteriet. Eneste minuset er kanskje at det vil slå endel i bølger og sånn her men en får følge litt med :smiley:

 

15062009875.jpg

Hovedstrømsbryter, 200A sikring til startmotor og 40A Sikring til sikringsboks under konsoll. Vil absolut ikke ha fyr i båten hvis en kortslutning skulle oppstå.......

 

15062009880.jpg

Blir hvist endel ledninger ja..... :yesnod:

 

16062009883.jpg

Bakside bryterpanel. Har kjøpt slike merkedingser til å merke kursene med. HAr gjort det så enkelt at jeg har sikringer fra 1-6 og disse kursene merker jeg med 1-6 fra kursens begynnelse via bryterpanel gjennom koblingsboks forut og til forbruker. Skal lage et enkelt koblingskjema som kan følge med båten ved event. salg. Ikke så pent å se på, men dette er ikke synlig før en putter rompa været og bøyer seg for å se under.

 

16062009884.jpg

Strakk fram en felles jord (6mm2) og samlet ledningene via denne koblingsboksen under påbygget, der alt er merket slik at det er lett å finne ut hva som er hva. Til høyre er en liten led lampe montert.

 

16062009886.jpg

Og der var søren meg spilleren kommet på plass også, sammen med et 12V uttak.

 

16062009887.jpg

Også var det dørken som skulle til pers. Dette trodde jeg skulle bli lett som fett, men neida. Igjen gjør jeg ting jeg ikke kan. Limte dette med kontaktlim. Belegget var så mykt at det oppstod bobler under. Og disse var ikke lette å få vekk. De største stakk jeg hull i med en nål for å få ut luften. Og inntil kantene var det tricky å få fint. Belegget strakk seg liksom i alle bauger og kanter, men det gikk seg da til....

 

17062009888.jpg

finnish.

 

17062009890.jpg

Testkjøring av motor`n. Meget stillegående til å være på fri eksos :cool:

 

20062009910.jpg

Nei jøss! Der ligger den på vannet jo :cheers_wine: . Artig å prøvekjøre greia. Motoren er som en (våt)drøm å kjøre i forhold til den gamle kværna jeg hadde på før.

20062009902.jpg

Her tøffer jeg utaskjærs nå i kveld. Grønningen fyr til høyre. Gikk fra Narviga, ut byfjorden, rundt grønningen og til kvåsefjorden. Et stykke inn her og tilbake gjennom randøysund.Powertrim er bare mye mer fabelaktig enn jeg hadde forestilt meg. Kan jo justere baugen slik som en vil ha den :cheers: og ligge myyyyyyye seiner i plan.

20062009906.jpg

En stopp ved randøya. Ble egenlig en helt perfekt kveld på sjøen. Sprutregnet nå vi kjørte ned til byen, og måtte ha kalesjen oppe littegran, men etterhvert stilnet det av og ble toppers. Angret på at vi ikke tok med teltet og soveposer :headbang:

Kalesjen ja.....er rød som dere ser, altså den gamle filla. Den nye passet ikke :eek: Var hvist endel tilpasset den jeg hadde i forhold til wester orginal kalesje. Må få retunert denne og få sydd en ny med min som mal. Noe dritt men sånn er det... Den gamle er ihvertfall hel.

Det var den turen jeg rakk i denne omgang. Ska hvist på jobb til mandag(to uker) Har ikk fått på bånnstoff ennå så båten blir ikke lagt på vannet riktig ennå. Har igjen en del småplukk...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...