Jump to content

Teak bordplate inspirert av Finn Erik Helberg


Bendixx

Recommended Posts

Jeg ble så innspirert av Finn Erik Helbergs tråd https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49655 at jeg fant ut at jeg skulle prøve å lage en bodplate i teak til min Nordkapp 17 Prince fra tidlig på syttitallet. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage en plate som jeg kunne legge mellom benkene i baugen på båten slik at det ble mulig å re opp en seng der, men det har aldri blitt noe av. Nå hadde jeg altså bestemt meg for å lage en slik plate, og at den kunne være en fin bordplate når jeg ikke bruker den til sengunderlag.

 

Det første jeg gjorde var å kjøpe en plate i 15 mm. vannfast kryssfiner og tilpasse den. Valgte såpass tykk plate slik at den ikke skulle slå seg. Den ble litt tung men.....

dsc02204.jpg

 

Deretter tegnet jeg mønsteret på et stykke papir i målestokk 1:1

dsc02209.jpg

 

Så kappet jeg til noen biter av stjerna for å se hvodan det ville bl i praksis. Alle teaklister kjøpte jeg hos Maritim.

dsc02184.jpg

 

Jeg valgte å lime med Tec7, og jeg avfettet både teakstaver og kryssfinerplata med Aceton. Før jeg rengjorde plata så rubbet jeg den med slipepapir nr 40 slik at limet skulle feste bedre

dsc02205.jpg

 

Teakstavene ble påført tre limstrenger...

dsc02211.jpg

 

...som ble fordelt utover med en sparkelspade.

dsc02212.jpg

 

Deretter kunne limingen av nøyaktig tilpassede teakstaver og stjernebiter begynne

dsc02195.jpg

 

Det måtte mange "remedier" til for å holde på plass teakstavene til limet var herdet. Viktig å passe på at delene ikke flyttet på seg når de kom under press.

dsc02196.jpg

 

Her er nesten alle stavene på plata lagt. Møysommelig arbeid.

dsc02202.jpg

 

Så skulle den viktigste, mest tidkrevende og nøyaktigste jobben gjøres: Oppfresing av natesporene. Jeg laget en føring for overfresen slik Finn Erik beskrev og begynnte fresingen med en 6 mm. pinnefres som jeg justerte ca. 4 mm. ned i teakstavene. Jeg var engstelig for at fresen vill "rive" på tverrenden av teakstavene, men det viste seg å ikke være noe problem. Det gjaldt bare å holde hodet kaldt og fokusere på jobben.

dsc02213.jpg

 

Puhhh...........endelig var jeg ferdig med fresinga, og heldigvis uten et eneste "feilskjær" Nå var jeg veldig happy!

dsc02216.jpg

 

Ser nå at "viserene" i stjerna kunne vært litt smalere inn mot midten, men det får bli en annen gang

dsc02218.jpg

 

Deretter skulle natingen begynne. Jeg benyttet Sikaflex DC og det var noe skikkelig kliss. Jeg fikk litt av guffa på underarmen min uten at jeg var klar over det og satte meg godt til rette i vår lyse sofa etter arbeidsøkten i kjelleren var over for kvelden. Gjett om det ble liv i stua, men heldigvis for meg så gikk det an å fjerne guffa med Aceton. Puhhhhhhhhhhhh.

dsc02219.jpg

 

For å fjerne overflødig natemasse brukte jeg først en båndsliper med korning 40. Deretter brukte jeg en plansliper med korning 40, 80, 100, 150, 180 og til slutt 240. Men nå hadde jeg et problem som jeg ikke klarte å løse. Uansett hvor lite belastning jeg la på slipemaskina, og hvor mange ganger jeg slipte så forble natene litt høyere enn overflaten på teaken. Jeg bestemte meg for å la det bli slik og håpet et det ville bli bedre etter mange lag med lakk.

dsc02235.jpg

 

Så ble kantlistene på bordplata tilpasset og limt på. Disse kom også fra Maritim.

dsc02238.jpg

 

Ble ganske fornøyd med tilpassningen i hjørnene.

dsc02239.jpg

 

Så kunne lakkeringen starte. Jeg valgte Epifanes blank teaklakk til denne jobben,og jeg kjøpte en ny fin lakkpensel på Byggmakkern.

dsc02240.jpg

 

7 lag med lakk senere: Jeg syns resultatet ble kjempefint å se på litt på avstand, men jeg fikk noen små nupper i lakkflaten som jeg kunne føle, og de ble også synlig i skinnet fra lyspæren. Men det verste av alt, og det jeg fryktet var at natene var mye høyere enn resten bordflata. Når jeg sier "mye høyere" så mener jeg at jeg kjenner forhøyningen godt. Sikkert ikke mange tiendedelene men.......likevel.

dsc02267.jpg

 

Må innrømme at jeg er litt"nøye på det" så jeg slipte ned hele plata en gang til, og jeg fikk nok ned høyden på natene litt i forhold til forrige gang men bra ble det ikke nå heller.

dsc02268.jpg

 

Nå er plata lakkert med 4 strøk til men jeg kjenner desverre enda at natene er høyere enn resten av overflaten. Jeg har også noen små nupper i overflata fremdeles. Jeg har ikke lyst til å slå meg til ro med resultatet nå som jeg har brukt så mange timer på denne bordplata. Jeg vil gjerne ha den perfekt. Finnes det noen gode råd der ute?

dsc02271.jpg

 

Til slutt vil jeg få takke Finn Erik for den fine beskrivelsen av arbeidet på sin Windy 8000 som ga meg innspirasjon til dette lille prosjektet som ble utført 700 m.o.h. og ca, 4-5 mnd. båtsesong. (ja det finnes båtfrelste tullinger her å) :flag:

Link to post
Share on other sites

Morro å se så mye flinke folk her på BP ,men er litt bortkaste den kompassrose vel . Tenker om du her slik dame som meg som kommer med duken , da er jo den fort borte .Men flott er det , grattis med kjempe flott bord å arbeid

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Flott arbeide som du kommer til å ha stor glede av.

 

 

Det måtte mange "remedier" til for å holde på plass teakstavene til limet var herdet. Viktig å passe på at delene ikke flyttet på seg når de kom under press.

 

Kunne det ha vært en ide å holde fast teakstavene med midlertidige lister som skrues mellom teakstavene, når natene allikevel skal fylles igjen med Sika? Så fjerner du bare skraplistene før du nater?

 

Sånn som dette:

 

detalj_teakbord.jpg

Link to post
Share on other sites

Problemet med høye nater kan løses ved å skjære dem vekk med balsahøvel eller en sånn kniv som gulvleggere benytter når de skjærer vekk overflødig sveisetråd når de sveiser gulvbelegg. Vakkert bord. :flag:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Morro å se så mye flinke folk her på BP ,men er litt bortkaste den kompassrose vel . Tenker om du her slik dame som meg som kommer med duken , da er jo den fort borte .Men flott er det , grattis med kjempe flott bord å arbeid

 

Tine IV

 

 

Tro om heklede kompassroser ville slå an :lol: Hos meg er duker bare tillatt hvis de blir boltet fast :smash:

 

 

Flott beskrivelse og som alltid gir slike tråder både inspirasjon men også en liten advarsel om en virkelig har tid og pågangsmot.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn !

 

Gratulere med ny bordplate og en virkelig fit utført jobb, morro å se at det er mitt arbeide som har inspirert deg.

Når det gjelder de små nuppene i lakken som du snakker om, så vet jeg ikke helt hva de kommer av. Det kan være flere muligheter, ureinheter i lakken eller lakkosten du bruker, luftblærer eller rett og slett støv i lufta.

 

20070603_075940_montering_av_doe.jpg

 

Bordplata mi, som jeg la inn bilde av over, lakket jeg med samme lakken og blei ganske fornøyd med resultatet, jeg får ofte spørsmål om den er sprøytet.

Jeg hadde litt av de samme problemene underveis. Min løsning på problemet var:

Etter 5- 6 strøk, slipe plata helt slett med 600 papir, støvsuge for så å tørke over med en rein/ny microfgiberklut, som blei ristet fri for tekstilrusk ( i et annet rom )

fugtet kluten i tynner og vasket nøye over.

Så var det lakkingen, for det første så sørget jeg for at lakken jeg brukte var helt fri for evt. klumper ( det finnes duk til å filtrere lakk igjenom, jeg slapp det )

Jeg brukte en godt uttynnet lakk ca. 50 % med Epifanes tynner. Pass på når du tynner lakken at du ikke rører luft ned i den.

Så smørte jeg på et meget tynt lag med lakk, til den jobben brukte jeg en skumfordriver.

Dersom lakken ikke var tynnet nok ut og det var et for tykt lag, oppdaget jeg at det lett dannet seg små luftblærer.

Det er videre viktig å stå i et " støvfritt " og passe temperert rom ca. 20 grader.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg den natemassen du har brukt, men jeg sleit også litt med det. Jeg merket meg, at dersom jeg brukte et relativt grovt papir 40 og passet på å ikke trykke noe ned på pussemaskin, bare la den jobbe med egen tyngde, så var det lettere å få slipt natene ned så de fikk samme høyden som teaken. Om en bruker et finere papir, som kansje ikke er helt skarpt og trykker en del på maskin, så resulterer det i at mann trykker natet ned og pusser teaken lavere.

Nå vet ikke jeg hvor mange lakklag du har, menn om du bruker maskin nå med et skarpt 200 papir og pusser over uten å trykke ned. Da vil jeg tro at du stort sett kunn pusser lakken av natene så du får en javnere overflate. Som jeg nevnte i innlegget over så har jeg hvertfall en 5-6 støk med så godt som ufortynnet lakk før de to siste som var tynnet ca, 50 %.

 

PS !

 

Skumfordriver er nok et must dersom du skal få det 100 %

Link to post
Share on other sites

Gjør som Festina_Lente anbefaler, skjær natene med en gulvlegger-kniv eller balsa høvel. Natemasse vil altid gi etter når du presser på med slipemaskin og du pusser like mye treverk som natemasse og er derav like langt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Først lakkerte jeg 6-7 lag. Deretter slipte jeg helt ned igjen. Så 4 nye lag med lakk. Natene var fremdeles for høye så jeg slipte ned igjen, men bare så langt ned at jeg fikk avdekket natene. Etter det har jeg lakkert 2 lag til, men fremdeles kjenner jeg forhøyningen på natene. I kveld pusser jeg ned til natene igjen, og da håper jeg at jeg ikke vil kjenne forhøyningen på natene lenger, eter 3-4 nye lag med lakk.

Jeg har ikke vurdert å bruke halvblank lakk, men kankje jeg burde gjøre det. Den vil vel dekke bedre noen småfeil kanskje?

Link to post
Share on other sites

Kjempe fint bord! Nupper i de første lakkstrøka er nesten ikke til å unngå, de forsvinner etterhvert som du matter å lakker, perfekt blir det først når du har fått på nok lag lakk! Det blir nok fint skal du se :smiley: Litt sent for dette tipset ang. nating, men man kan maskere natespora og nate, man lar naten synke litt før man drar bort overskuddet med baksiden på en spiseskje. Man får da et lite, bitte lite søkk som gjør at naten flukter med stavene! Overskuddet ligger da på teipen og man kan fjerne denne, blir minimal pussing av natene.

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dere benytter polyurethan som natemasse kan det glattes helt jevnt med plata. Sika er f. eks. basert på polyurethan. Polyurethan som lim/fugemasse inneholder 5-8% løsemiddel, dette løsemiddelet forvinner under herding og massen krymper. Dette er en "problematikk" man ikke har ved bruk av MS-Polymer.

 

Hvordan vet jeg hva som er hva? Det lukter rett og slett løsemiddel av uherdet polyurethan, men MS-Polymer er lukt-nøytral.

(eller man kan lese på patronen, det står altid bakpå den)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tenker du brukte 290 DC (deck caulcing). Finn frem tapet-kniven etter du har pussa lakken av natene. Deretter finpusser du natene. Problem solved !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lakkerte et strøk etter siste nedsliping i går kveld, og nå ser det ut til at natene ihvertfall er nesten like høye som tekstavene. Blir nok bra med 4-5 strøk med lakk til nå tenker jeg. Da er det bare å innom nettbutikken til Maritim og bestille bordstativ. Syns det er litt dyrt for et bordstativ men.....(1.381,-)

 

5346_auto.jpg

Link to post
Share on other sites

Syns det er litt dyrt for et bordstativ men.....(1.381,-)

 

5346_auto.jpg

 

 

Ja ...... men det kan du vel unne deg etter en så godt utført jobb.. :cheers:

 

Det er det som er så fint når en kan lage/gjøre ting selv, da går det an å spandere litt ekstra på de remediene som hører til. Syntes forøvrig at prisen ikke var så avskrekkende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...