Jump to content

Teak bordplate inspirert av Finn Erik Helberg


Bendixx

Recommended Posts

  • 2 år senere...

Som jeg nevnte i innlegget over så har jeg hvertfall en 5-6 støk med så godt som ufortynnet lakk før de to siste som var tynnet ca, 50 %.

PS !

Skumfordriver er nok et must dersom du skal få det 100 %

 

Etter å ha sett bilder av Finn Eriks lakkarbeider, tviler jeg ikke på hans uttalelser. Stusset alikevell litt på denne.

 

Har alltid trodd at en skulle starte med flere lag med fortynnet lakk for å få lakken til å trekke lettere inn i treværket. Og så avslutte med ufortynnet.

Er det jeg som har misfortått totalt? :confused:

 

Lagt til. Eller er det kun ved bruk av olje, du starter med fortynnet og avslutter med ufortynnet?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest hvordan proffene lakker ,så må jeg prøve gjen.Har slipt ned salongbordet ombord og lakk å slipt,litt mange ganger nå.Gitt opp nå ,prøver igjen etter påsken.Men det er nupper nå,det var vel ganske bra .Men så tok jeg et par strøk til,å nuppene var tilbake.Siste strøka tok jeg hjemme,men med lite hell.Så da prøve igjen etter påske da jeg ikke rekker det nå.Men jeg lakker med ca 50/50 uttynna å øker på ,avslutta med ren lakk. Er dette feil ? Mener jeg altid har gjort sånn.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en sikling. Det lærte jeg på sløyden for 50 år siden.

Læreren lagde et barskap i høyglansfinnish. Så her var det å lakke, sikle, lakke osv.

 

Jeg spurte i en fargehandel (en ungdom som svarte HÆ???), men en eldre ekspeditør sa, selvfølgelig,men det er sjelden noen vet hva det er.

 

Faxen :thumbsup:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en sikling. Det lærte jeg på sløyden for 50 år siden.

Læreren lagde et barskap i høyglansfinnish. Så her var det å lakke, sikle, lakke osv.

 

Jeg spurte i en fargehandel (en ungdom som svarte HÆ???), men en eldre ekspeditør sa, selvfølgelig,men det er sjelden noen vet hva det er.

 

Faxen :thumbsup:

 

Da syns jeg du skal fortelle ungdommen hva sikling er :tongue:

Link to post
Share on other sites

En liten oppklaring.....Jeg bruker også ut-tynnet lakk først 50/50 2 strøk så 80/20 og så ufotynnet til jeg har oppnådd den tykkelsen jeg ønsker, her kommer de 5-6 strøkene inn. Sliper så flata til den blir helt slett 240 papir og pussemaskin. Avslutter med pussekloss og 400/600 papir. Støvsuger og plåser med høytrykk, tørker av med microfiberklut og litt rødsprit . Så helt til slutt for å få den siste finnishen har jeg igjenn brukt ut-tynnet lakk 50/50 og lagt på et meget tynt lag.Om det likevel skulle komme noen støvkorn eller noe annet småtteri så vannsliper jeg i tilfelle det bort med 1200 papir. rubber og polerer opp med polermaskin. Sikkert mange måter å gjøre dette på. Er mann proff...driver med denslags til daglig, har man sikkert et bedre håndlag,støvfritt rom med riktig temperatur å jobbe i ++++ men for en amatør som ikke har de fasilitetene så har jeg funnet ut at dette fungerer.....

 

Når det gjelder sikling 50 år siden og polerte lakkflater, var det for det første en helt annen lakktype med løsningstoffer som idag ikke er lovlig.

Det å sette opp og bruke en sikling er ikke for amatører.....En sikling skal files i 90 graders vinkel så skal den brynes så den er fri for grader, så må mann bruke et siklingstål for å legge ned en grad på alle fire sider for så å reise graden opp igjenn..... Til slutt kommer kansje det vanskligste, det å polere opp lakkflata med en sudd, et poler/løsningstoff bestående av riktige deler med olje,lynol og rødsprit......Som sakt den lakken mann brukte er heller ikke lengere i handlen.....Da må mann jo finne på noe annet :cheers_wine:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har litt teak å kose meg med på den nye båten også, disse bordene er lakket tilsammen 8 ganger, har brukt samme metode. Er ikke 110% fornøyd ennå ......ikke stor nok dybde og flata er ikke helt slik jeg vil ha den. Planen er derfor 4 nye strøk i påsken....

 

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_020

 

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_037

 

joysea_i_solnedgang_i_september_2010_032

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har brukt 3M sine produkter.... bruker den fine rubben med en litt fuktig svamp så polering enten med Autosol eller 3M til slutt hardvoks 3M eller Autoglym eller marineserien til Autoglym (Husker ikke helt å den heter nå ) "Macqaiere" sikkert feil skrevet.....er jeg også fornøyd med......Bruk det du polerer båten med.......Blir så fint atte..... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Visste ikke at det gikk å polere lakket tre med poleringsmiddel.

Har både 3M, Meguiars og Autoglym. Til bil vel å merke. Men det bør gå for det samme siden det er til lakk.

Farge er det på rubbeputa?

 

Holder på å lakke det gamle teakbordet i båten. Laget av Teakfinér.

Har skrapt og pusset med 240 papir, og hatt et strøk med Epifanes blank teaklakk.

Nytt strøk i morgen.

Likte veldig godt flaggstangen din, så måtte ut i båten å hente den. Blir vel å pusse den i morgen.

Du har ikke brukt noen form for beis på den eller på de andre delene på den nye båten din?

Syns de hadde sånn fin glød.

 

Har også bestilt et nytt bor i teak med nating fra seasea.

Tror det er oljet fra fabrikk, men litt usikker på om jeg skal olje det eller lakke det.

Holder også på å rengjøre alle bordene i badeplattformen og i badestigen, men på de skal jeg bruke Epifanes teakoil sealer, hadde jeg hvertfall tenkt :giggle:

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Du har ikke brukt noen form for beis på den eller på de andre delene på den nye båten din?

Syns de hadde sånn fin glød.

 

 

Joda....jeg må nok tilstå det. Jeg har blandet meg en farge av narvsverte ( bruker dette i fobindelse med knivlaging).......brun-mørkbrun -tan- rød og rødbrun. Narvsverte er en form for spritbeis som blir brukt til å farge skinn og lær. Teak og annet treverk har en tendens til å bleike /missfarge i sterkt solskinn, derfor er det fint å få på et ekstra solfilter samtidig som det er greit å ligge litt i forkant. Jeg farger det derfor litt mot den mørke siden.....Hempel har en teak og mahogny "beis" de kaller for color restorer som fungerer godt......

Link to post
Share on other sites

Visste ikke at det gikk å polere lakket tre med poleringsmiddel.

 

 

Lakk er lakk.....uansett om det er på bil-båt eller trevirke......men det er fint å ha litt tykkelse å jobbe med, ekstra kjekt er det om en skulle være så uheldig å få ei lita ripe i løpet av sesongen.....

PS! Flaggstanga har 12 strøk :eek::flag:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blandes???

Om du mener at det går greit å lakke over etter det er behandlet med colour restorer som er tørt er svaret ja, men blande :nonod:

Er ikke sikker på om jeg avsluttet med 4 eller 600. det holder helt klart med 400.

 

Da var Hempel colour restorer kjøpt inn, samt Hempel degreaser.

 

Var kjempe tilbud på den lokale sjappa, da de skulle slutte med Hempel, 48kr for 0,75L med Hempel Colour restorer. Så kjøpte like greit 2stk :smiley: Hempel degreaser 38kr :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Gratulerer med superfint bord.

 

Jeg skal gå i gang med litt lakkeringsjobb selv og har studert en del tråder her på BP om lakkering. Mye nyttig info, men jeg har ikke funnet ut hvordan dere oppbevarer eller rengjør pensler mellom lakkstrøkene?. Er det noen som kan dele noen erfaringer rundt dette?

 

Terje N.

Link to post
Share on other sites

Til slutt kommer kansje det vanskligste, det å polere opp lakkflata med en sudd, et poler/løsningstoff bestående av riktige deler med olje,lynol og rødsprit......

 

Sudd bruker man vel bare til skjellakk? Det er i alle fall det jeg har vært vant til. Og skjellakk brukes jo fortsatt, hovedsaklig ved restaurering av gamle møbler. Men du må nok blande den selv da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...