Jump to content

Båthavna i dag del-2


roaldbj

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Nå er det høst i havna. Pluss tre grader varmt, lett sno fra nordlig kant med yr og lett regn. Dette er været man som båteier elsker, i hvert fall nesten alle. Det pakkes seil, lempes presenninger, trekkes slager. Motorer kjøres og det blandes frostvæske. Uansett hvor mange slanger det er, det kan ikke bli nok. Man står på med drypp under nesa og valne fingre. Nesten alle.

 

En kjent profil. Der inne durer og går en motor. Vannet plasker et eller annet sted. Lyst og lunt der inne.

roaldbj.jpg

 

En annen av baatplassens svorne medlemmer som ikke helt har gitt opp enda. Men Trudelutt er nokså alene på brygga nå.

larsh.jpg

 

Hulda er også vinterklarert, det mangler bare forstvæske i toalettet. Byggplast over kompass, luke og ankerwinch, dett er dett.

hulda.jpg

 

Så er det dette med å få hue inn under presenningen etter at alt liksom skal være på plass. Et evig tilbakevendene problem.

havna_241009.jpg

 

Og så er det oss som ikke tar det så høytidelig, men forventer at alt uansett skal funke til våren.

basseng.jpg

 

Et par stasbåter, skarpseilere fra hver sine tidsepoker:

britannia.jpg

fram.jpg

Link to post
Share on other sites

En annen av baatplassens svorne medlemmer som ikke helt har gitt opp enda. Men Trudelutt er nokså alene på brygga nå.

larsh.jpg

Jo da, nå har jeg gitt meg for i år. Jeg har faktisk bestilt opptak, - onsdag 4. nov kl. 1200 skal

Trudelutt løftes opp fra sitt rette element og bli på land til påsketider. Får vel snart ta en tur til

havnen og tømme båten for det som jeg skal oppbevare hjemme. Men det er slikt jeg gruer

meg til, det er bare trist!

 

Så nå blir det mange måneder uten båt. Det kommer til å bli mange timer fremfor PC'n lesende

baatplassen.no og sagaforumet.com (som forresten har 5 års jubileum i dag!) :smiley:

 

Lars H. :cryin: :cryin:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svært lav vannstand i båthavna de siste dagene, og spesielt klart og fint vann. Der jo bunnen overalt i havneområdet. Det ble ikke så mye regn som forventet, så da fikk vi årets siste båttur, fra fredag til lørdag. Vi ankom Mossesundet litt før 1830, og da var det rimelig bekmørkt. Vi la oss i sydenden av kanalen, i le av nø-vinden. Iskald nordagvind, spesielt lørdag.

 

Det gjorde godt å få den turen, og det sammen med barnebarna. Vi måtte jo ha på varme hele tiden, men det er jo en del av sjarmen på denne tiden. Barnebarna har faktisk vært med på den siste turen i slutten av oktober de siste 3 årene.

 

Nå blir det opptak i løept av en ukes tid, eller så snart de har tid til å ta den opp.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke den båten hatt en krybbe med 3 støtter på hver side ?

 

Tittet på den da jeg gikk forbi i dag. Det er en skikkelig helramme alt i stål, alt i gedigne firkantrør og store flater som støtter båten. Denne båten blir stående, helt sikkert.

 

Og så har vi Shanty av Hvitsten på oppfordring:

shanty.jpg

Det er noe slikt jeg hadde kjøpt meg, om jeg ikke hadde laget noe liknende selv.

 

Og som bemerket tidligere, lavt og klart vann nå om dagen. Det avslører også at ikke alle bruker båten like mye, og kanskje drøyer noen år mellom hver gang de er på land.

delmar.jpg

 

Det er å snekre slik som jeg savner ved å ha stål- og ikke tre som byggemateriale. Den eneste trøsten er at jern lukter ikke plast, råtner ikke, og er potte tett. Det ruster, hvis jeg ikke gjør noe med det vil det ruste med maks 0,15 mm/år. Det betyr at det vil ta 30- til 40 år før den tynneste platen har rustet hull. Da er jeg stjernestøv uansett.

luke.jpg

 

Men nå skal jeg reise på jobb, og kommer ikke til å plage dere med bilder på en stund. Lurer forresten på hvordan jeg får slettet bilder som hoper seg opp på min del av baatplassend server?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det blir mørkere og mørkere om dagen. Da er det svært sjeldent noe tid til båttur på ukedagene. I dag kom kulda til sørlandet, og et tynt islag la seg i havna. Veldig fint da jeg var der, månen var oppe og vannet lå blikk stille.

 

Skal ha båten ute igjennom hele vinteren, så satser på noen fine helge turer.

bilde.jpg

bptgavb.jpg

Redigert av mingebretsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Lurer forresten på hvordan jeg får slettet bilder som hoper seg opp på min del av baatplassend server?

 

Hmm!!!

 

Litt OT men samtidig veldig nysgjerrig!!!

 

Er det ikke fra serveren innleggene henter bildene mon tro???

Sletter man bildene på serveren så vil de også forsvinne fra de respektive innlegg hvor bildet (ene) er brukt???

 

Kanskje Ingar kan svare på dette???

 

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Var i dag i havna for å tørke seil og pakke det ned.

 

Det blir færre og færre båter i havna. I bagrunnen ser du SS Sørlandet klar for vinteren.

baat1.jpg

 

Fint og glatt på bryggene nå som kulda er kommet

baat2.jpg

 

Seilet luftes/tørkes før det skal ned.

baat3.jpg

 

Seilet bredt ut på bakken før jeg skal gjøre et forsøk på bretting. Kanskje noe jeg bør lære meg en gang for alle?

baat4.jpg

Link to post
Share on other sites

Å så kom isen ,det blei som vanlig kaldt litt for brått .Har ikke tappa vann eller gjort klart ombord enda jeg ,så håper det går bra da dem melder mildere ettervært .Men isen har lagt seg mange steder inne i havna siste døgnet ,såpass at den ene brygga har fått i gang bobbleannlegget .Sikkert ikke nødvendig det tipper jeg , men kansje bedre føre var eller. Det er kaldt ute og surt ute , syntes jeg da ca - 7 grader .Det virker nok ekstra kaldt ettersom det har vært mildt så lenge ,vasket båt seinast om søndan . Nei uff ,håper denne tia går fort over .Kan ikke si jeg liker vinter og kulde noe særlig , så satser på mildere vær fort .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Fint med bilder ,alt maritimt er digg på denne års tiden og eller's.Så hvorfor ikke legge ut noen Roald ,derfor vi har denna tråden vel.For å skrive om havna å evt legge ut bilder fra den.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Burde ikke den båten hatt en krybbe med 3 støtter på hver side ? :rolleyes:

 

Huldra, sier denne står bra, ???

 

kan ikke se på bilde at kjølen er stroppet fast mot krybba,

Jeg ville ikke hatt min båt stående slik, og ikke vile jeg hatt min i nærheten av denne,

Hvis bilde viser alt av sikkring. hvor er støtta bak og framme ?

Mulig det ser verre ut en det er, :nonod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "haug" med bilder også denne høsten - men jeg er litt usikker på om det er miljø for å lege dem ut.

Noen liker bilder - andre ikke.

Hva var det for et merkelig innlegg Roaldbj?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...