Jump to content

Er Biltema bunnstoff selvpolerende?


Ingar

Recommended Posts

Dette har vært diskutert endel før, men meg bekjent er svaret fortsatt ukjent.

Ifølge deres produktansvarlig ved hovedkontoret i Sverige er det ikke selvpolerende, se denne tråden

 

Men det averteres som "slipe-fritt", så det kan ikke dreie seg om bløtt/hardt heller?

Tidligere har jeg hørt påstått at bunnstoffet er identisk med Seajet's selvpolerende.

 

Så da lurer jeg på om noen på forumet kan gi et definitivt svar, skal stoffe en båt i helgen.....

 

Typiske kjennetegn på selvpolerende:

Smitter kraftig av.

Kan delvis spyles vekk med høytrykks-spyler. (hvis båten nettopp er tatt på land)

Slites vekk, spes. på utsatte steder. (Baug, vannlinje, ror)

Bygger ikke lag, sprekker og flasser ikke.

 

Noen lukter også vondt, skal aldri mer bruke Hempel.....:cheers::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Oijj, kan de ha endret det etter at jeg snakket med kontoret i Sverige...?.. :rolleyes:

I tidligere annonser og siste katalog står det slipefritt, på nettet også:http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=755&iItemId=24897

Kanskje jeg husker feil?

 

Jeg skal sjekke det opp.

 

"Slipefri" - hva betyr nå det?  :cheers:

 

Jeg husker at du snakket med en eller annen Sverige, men jeg har glemt hva resultatet ble...?

 

GeirKS

 

Lagt til: Nå har jeg lest den gamle tråden om Biltema bunnstoff. Jeg kan konstantere at forvirringen er like stor i år som i fjor. Men noen av de som undret seg i fjor kan vel nå fortelle om erfaringene da de spylte båten i fjor høst...?

Link to post
Share on other sites

"Slipefri" - hva betyr nå det?  :crazy:


Meg bekjent var det en betegnelse som ble brukt dengang selvpolerende bunnstoff kom på markedet.

Det er iallfall ikke betegnende for et hardt bunnstoff.


Lagt til: Nå har jeg lest den gamle tråden om Biltema bunnstoff. Jeg kan konstantere at forvirringen er like stor i år som i fjor. Men noen av de som undret seg i fjor kan vel nå fortelle om erfaringene da de spylte båten i fjor høst...?
Ja, det var det jeg tenkte på, noen må vel med selvsyn ha konstatert hva slags bunnstoff det dreier seg om.... :cheers:
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe godt svar jeg heller, men jeg kan fortelle at formannen i Asker Seilforening bruker det. Og han hevder seg bra i seilaser. Og etter at jeg så det, og lommeboken var faretruende innskrumpet, så kjøpte jeg det jeg også.

Det luktet ganske sterkt av det, kanskje for sterkt??? (jeg har laget meg selv en liten teori på at de tapper om STOORE kvanta i små bokser, dette bl.a. fordi de opererer med veldig få farger.) Jeg opplevde det som hverken hardt eller bløtt egentlig, man hva betyr så det ???

 

Uansett vet jeg mer om et år!! Klokere???..Nei....

 

mvh

 

Barsk II   :flag::cheers::flag::crazy::flag:

(som har seilt sin første regatta i kveld, moro var det selv om vi etter et par brølere ble nest sist!!)

 

(ikke se på tidspunktet...jeg har fri i morgen...)

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

Alle de kjennetegn du beskriver stemmer med bunnstoffet til biltema. Forrige sesong tok vi opp båtene på høsten og spylet bunnen med høytrykk og flere blandt annet meg selv spylet bunnen nesten helt ren :flag:. I vår havn bruker ganske mange dette stoffet mye p.g.a. prisen,og da vi har kaiplass oppe i ælva (les Glomma i sjassborr).Det har seg slik at vi trodde dette stoffet ikke var særlig bra men det er ikke riktig. Ifølge en tideligere diskusjon her på forumet er det veldig bra :flag:. Kan anbefales :cheers::crazy:. Det bygger ikke og det smitter,og ikke lukter det så ille heller. Helt sikker er jeg ikke men du kommer ikke nærmere selvpolerende. :flag:

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå er jolla tatt på land og konklusjonen er klar:

 

Biltemas bunnstoff er ikke selvpolerende!

Ikke tegn til avsmitting, selv etter hard gnikking med fingeren.

 

Sammenlignet med i fjor, da jeg brukte Hempel's selvpolerende, var den også vesentlig mer rur-begrodd i år. (3 mnd på vannet begge sesonger.)

Dette er i Bamble der rur'en er usedvanlig hissig, iallfall sammenlignet med her på Sørlandet.

 

Første og siste sesong med dette bunnstoffet for meg, neste år blir det Seajet.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brukte Seajet for første gang i år. Og noterte meg følgende ved påføring og opptak:

 

- Ikke så drøy i bruk som Non Stop

- Ingen groe eller rur

- Kun fint tynt slimlag som var lett å vaske av

- Seajet "sitter" ikke så godt fast som Non Stop,veldig lett å vaske

 av med høytrykkspyler.

- Noe dyrere enn Non Stop og International.

- De vise påstår at Seajet får Non Stop til å begynne å flasse men

 det kan jeg ikke se noe til.

- I baugpropell tunellen flasset både Non Stop og International av

 og det var mye rur. Med Seajet var det gullende rent for rur og

 ingen flassing.

Link to post
Share on other sites

Merkelig dette, som du ser lenger opp har andre samme erfaring som deg.

 

Men jeg gnikket altså på områder som hadde vært under vann i 3 måneder, abs ingen tegn til avsmittning. Og bunnstoffet er sort.

Hvis jeg bare så vidt kommer borti båten der jeg har brukt selvpolerende smitter det av.

Link to post
Share on other sites

Har i alle år brukt Non Stop og den har funket bra. Synes det var tull igrunn å legge på nytt stoff hvert år, så i år så smurte jeg bare flekker og de siste 10-15 ned fra vannlinjen og sjøsatte.

Tok den da opp i august for rengjøring etter 5 måneder på sjøen og før ferien skulle starte.

Jobben var gjort på 2 minutter. Helt ren og fin og bare å sette ut igjen.

Da har jeg kjørt 2 sesonger på samme bunnstoff. Skal ligge ute i vinter og har ingen planer om å smøre mere neste år. Skal se nå hvor lang tid det går før ruer'n kommer.

Så langt har jeg Non Stop til halv pris :lol:

Link to post
Share on other sites

Merkelig dette, som du ser lenger opp har andre samme erfaring som deg.

 

Men jeg gnikket altså på områder som hadde vært under vann i 3 måneder, abs ingen tegn til avsmittning. Og bunnstoffet er sort.

Hvis jeg bare så vidt kommer borti båten der jeg har brukt selvpolerende smitter det av.

Ingar: du har brukt "Biltema emalje-lakk"

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Merkelig dette, som du ser lenger opp har andre samme erfaring som deg.

 

Men jeg gnikket altså på områder som hadde vært under vann i 3 måneder, abs ingen tegn til avsmittning. Og bunnstoffet er sort.

Hvis jeg bare så vidt kommer borti båten der jeg har brukt selvpolerende smitter det av.

Mener noen tidligere har sagt at Biltemas batterier (de med deres egent merkenavn på, altså) ikke nødvendigvis er av samme fabrikat fra år til år. Dette fordi Biltema "shopper" i markedet fra år til år.

 

Dersom det er riktig.....kan det være slik med bunnstoffrt også? Jeg mener - kan det være slik at bunnstoffet til Ingar (som altså ikke smitter) er av en annen årgang (og type/fabrikat) enn den som smitter for andre?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

På Sætre sier de vise herrer at man trygt kan stoffe båten om høsten. De som står for opptaket hver høst kan ike se noe mer groe på de som stoffer om våren enn om høsten.

Men, de ser tydelig forskjell på lyse farger og mørke farger når det gjelder groe. Sort gror det minst på.  

 

Har noen prøvd Star bunnstoff fra Drammen?

Det er rimelig og de som har brukt det her på Sætre er godt fornøyd. Null groe. Noen som har erfaring fra dette?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd Star bunnstoff fra Drammen?

Det er rimelig og de som har brukt det her på Sætre er godt fornøyd. Null groe. Noen som har erfaring fra dette?

Jeg har brukt Star selvpolerende i alle år fram til for to år siden da jeg gikk over til Seajet. Jeg er ikke i tvil om at det er verdt de ekstra kronene for mitt vedkommende der jeg ligger. Sesongene har på snitt vært like lange og hjemmehavna den samme. Da jeg tok opp for to uker siden var det så godt som ingen groe. Ikke antydning rundt og på propellen og kanskje totalt 20-30 spredde rur på turbulens utsatte plasser.....og jeg har mye flate det kan gro på. Ble overraska sjøl over hvor lite det var.

Jeg sier derved ikke at Star ikke er godt nok der du ligger med tanke på saltgehalt, temp, bruk osv...osv. For meg blir det fortsatt Seajet. Jeg har hørt snakk om at det er bunnstoffet som fortsatt inneholder mest gift men blåser vel egentlig i det. Skal verden reddes fra forurensning starter vi i gal ende ved å gjøre med bunnstoffet som Danskene er nå min mening.

 

Sajet er noe dyrere enn Star, men jeg får den til under butikkpris på opplagsplassen.

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Ingar, Biltema bunnstoff (sort) virker hardt og smitter ikke av. Innkjøpt april 2004. Jeg var veldig fornøyd med dette. Drøy i bruk, lett å påføre, ingen groer etter en sommer i sjøen. Men etter å ha hørt så mange forskjellige erfaringer kan det virke som innholdet i boksene varierer fra parti til parti. Da blir det jo nærmest lotto å satse på Biltema neste år også :headbang:

/MS

Link to post
Share on other sites

Da blir det jo nærmest lotto å satse på Biltema neste år også :headbang:

Har brukt Biltemas bunnstoff i 3 år bare gode erfrainger (blå i fjor og forfjor og sort i år) Alltid vært harde og ikke tegn til groing av noe slag. Båten ligger ute fra tidlig april til oktober. Dette bunstoffet er billig og bra jeg kommer til å bruke det neste sesong også :-)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...