ing Startet 22.Mai.2009 Del på Facebook Startet 22.Mai.2009 Har alt klart, betong, sand, armering, masse skrapjern, trosse sjakkel, kjetting, tomme 200 liters såpefat osv. for å lage mooring....... Spørsmålet er kan jeg sjøsette mooringen 24 timer etter at den er ferdig støpet ? Vil herdingen bli dårligere, eller bedre ? Skal ikke løfte mooringen etter festeøyet ved sjøsetting, bruker stropper rundt. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
BAG049 Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 så lenge den henger sammen er det greit. Bettong forbruker vann under herding, så det er bare bra at den ligger i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Personlig tror jeg at jeg ville vannet betongen med ferskvann under herdeprosessen kontra å la den suge seg full av saltvann. Har ingen konkret (concrete ) erfaring med støping i salte miljøer, men regner med at rustsprengning som følge av at armeringsjernet ruster raskere i kontakt med saltvann vil kunne utgjøre en forskjell. Men det er sikkert noen med støpekunnskaper som melder seg på her. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Meget artig problemstilling. Jeg var med i dugnadsgjengen som støpte en brygge. Det ble laget forskaling nede vi vannet, jernskrot ble slått ned i gjørma og så tømte vi betong nedi. Det var sand, sement og stein fra stranda. Dette var utbedring av en defekt brygge som hadde vært brukt som kai for passasjerbåt på noen hundre tonn. 53 år etter står brygga og reparasjonen fortsatt. Jeg vil tro det kommer litt an på tidsperspektivet til moringen. Om man slenger den rå uti, så bør man vel ikke håpe på mer enn 40 år. Venter man til betongen herder, tre ukers tid, kan man vel kanskje regne 100 år. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Jeg pælma mine i vannet etter ei uke. De sto ute i regnvær og sol etc. Funker det ikke lager jeg bare nye Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
AQ140A Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Ingen problem å støpe rett i sjøn om så skulle være. Men skal du ha det proft så legg armering minimum 5cm. fra yttersider betong mtp. vannintrenging og den typen betong kaibyggere bruker c-60 eller noe. Ikke mye dyrere. Ved 10 grader i sjøn regner en ca. 14 dager før belastning av produktet. Lykke til. Redigert 22.Mai.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 da er mooringen plassert på havets bunn........skal legge ut noen bilder som vise hvordan dette ble utført Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Hilmar 2 Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Det er Mye ymse moringer på havets bunn ja... Jeg er jo med på å støpe 100 tonn betong i året. Mye av dette er da moringer. Vi bruker da C35 ( med pukk) som betong. I tilegg har vi i noe stålskrap som Armering Men så er det dette med Bøyle: De fleste lager for tynne bøyler. Vi bruker 35mm bøyler på 1500 Kg moringa vi produserer. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ing Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Sjøsetting av mooring: Mooringen består av: - 2 x 90 liters murerstamper som ble fyllt med sement og skrapjern. - Sementen som ble brukt var Norcem standardsement, og den ble sjøsatt litt over et døgn etter støping. - En 6 meter 80mm trosse ble støpt ned i den ene murerstampen og går via et øye i den andre mooringen og er sjaklet inn med 7 m galvanisert 13mm kjetting. Det ble også støpt ned et ekstra øye for senere innsjakling av kjetting. - Mooringen ble sluppet på ca 6- 6,5 meter ved flo sjø. Legger ved en bildesrie som forklarer det meste, brukte min gamle timeters båtvognstropp på noen 3t lastestropper som igjen ble kappet med kniv. En båtvogn på skinner er kjekt å ha De røde blåsene ble festet med et lite tau og fungerte som en fallskjerm. Dette for at mooringen skulle lande med den rette siden opp, disse ble igjen kappet vekk etter mooringen var sluppet. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.