Bitteliten Startet 7.Juni.2004 Del på Facebook Startet 7.Juni.2004 Det har tidligere vært diskutert hvordan de nye D motorene til Volvo fungerer sammenlignet med de gamle (og utgående?) KAD motorene til Volvo Penta. Dette med bakgrunn i bl.a. at det ikke ligger så mye info på internett som gjør at man kan sammenligne motorene. Jeg har først og fremst sjekke litt rundt på motorer 250 hk + (KAD 44, KAD 300, D6 310 etc) Volvo fremhever det kraftige dreimomentet i D motorene som et viktig salgsargument, dog sier de svært lite om hvordan dette er sammenlignet med KAD motorene. Jeg snakket med Volvo Penta i Norge i dag, og de kan opplyse følgende om dreimoment på D6 310 kontra KAD 300: KAD 300: Maks dreimoment 570 Nm ved 3400 Omin D6: Maks dreimoment 740 Nm ved ca. 2000 Omin. D6'en veier mer (ca. 170 kg mer enn KAD 300) - mye pga en kraftigere og tyngre drev som skal tåle det kraftige dreimomentet, men det bør kompenseres av et betydelig høyere dreimoment (170 Nm på 1400 Omin lavere turtall er mye). Dvs. at på tross av høyere vekt bør en båt gå langt raskere i plan med D6. Maks turtall er også lavere på D6 sammenlignet med KAD 300, hvilket antakelig gir lavere støynivå-(3400 på D6, 3800 på KAD 300) Det kommer en D6 280 senere i år - den er først og fremst ment til komersiell drift, og den vil ikke kunne hevde seg mor KAD 300 pga høyere vekt. Det kommer også en D6 350 - den har kompressor, og den kan kanskje hevde seg i ytelser opp mot båter som har to KAD 42 - eller kanskje til og med to KAD 43. Det kommer en ny D4 med 250 hk senere i år. Denne har også kompressor i tillegg. Ytelsene på D4 250 vil ligge omtrent på nivå med KAD 44. Bakgrunnen for det hele er at jeg prøvekjørte en 30 foting med KAD 300 og syntes den var treg å få i plan. Toppfarten var bra - men det tok laaang tid å komme fra 0 til 15 knop . Dermed fant jeg ut at jeg måtte sjekke litt mer om hvordan VP KAD er sammenlignet med VP D. Opplysningene kommer fra teknisk avdeling i VP. Håper dette er til hjelp for andre også ved motorvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Huldre Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Ser i datablader at D4-260/DP har dreiemoment på ca 610Nm ved 2000omd. Vekt er ca 660kg kontra KAD300 sine 576kg. Propellakseleffekt er oppgitt D4-260 til 250Hk. Propellakseleffekt er oppgitt KAD300 til 272Hk. Hva er vurderingen av en D4-260 motor kontra KAD300? Har du datakurver på forbruk, moment og effekt på KAD300? Tenker på motor til en SUN 33. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Når vekten kommer opp i nærheten av 700kg og kreftene ligger rundt 300hk+. Da kan man vel begynne å se på SeaTek dieseler. F.eks ST 600 som veier 850 kg, men yter 680hk. Kanskje for de som vurderer D6. Vet ikke så mye om SeaTek annet en at de bl.a. brukes i Offshore (Jotun båten). Der er det 2x1200hk ST10.3 Offshore maskiner på Arneson-drev som faktisk ikke veier mer en 850kg pr stykk de også. Men er sikkert svinedyre. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Når vekten kommer opp i nærheten av 700kg og kreftene ligger rundt 300hk+. Da kan man vel begynne å se på SeaTek dieseler. F.eks ST 600 som veier 850 kg, men yter 680hk. Kanskje for de som vurderer D6. Vet ikke så mye om SeaTek annet en at de bl.a. brukes i Offshore (Jotun båten). Der er det 2x1200hk ST10.3 Offshore maskiner på Arneson-drev som faktisk ikke veier mer en 850kg pr stykk de også. Men er sikkert svinedyre. Hvordan vil du overføre kreftene fra en SeaTek på 600hk til en propell? Ingen av de drev som vanligvis benyttes i Norge klarer disse kreftene. Dersom en benytter Arneson drev må en også ha en gearboks inne i båten og løsningen blir langt fra så kompakt som med ett vanlig drev med gearboks i drevet. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
viking87 Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Til Huldre Skal få min Sun33 om ei ukes tid. Jeg har i alle fall valgt D6. Hørte snakk om at tilsvarende skal ha gjort ca. 32 knop, og det må jo vere bra. Da burde det være fint å marsje i 20 - 25 knop, som i alle fall jeg mener er fin fart i plan. Også en Sun eier Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Hvordan vil du overføre kreftene fra en SeaTek på 600hk til en propell? Ingen av de drev som vanligvis benyttes i Norge klarer disse kreftene. Dersom en benytter Arneson drev må en også ha en gearboks inne i båten og løsningen blir langt fra så kompakt som med ett vanlig drev med gearboks i drevet. Det er vel de færreste som benytter Arneson-drev i cab. cruisere. Men gear på rett aksling er vel ikke noe stort problem. Twin Disc gear f.eks. Har jo utsalg i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.