Jump to content

VP KAD motorer mot D motorer - litt info fra VP


Bitteliten

Recommended Posts

Det har tidligere vært diskutert hvordan de nye D motorene til Volvo fungerer sammenlignet med de gamle (og utgående?) KAD motorene til Volvo Penta. Dette med bakgrunn i bl.a. at det ikke ligger så mye info på internett som gjør at man kan sammenligne motorene.

 

Jeg har først og fremst sjekke litt rundt på motorer 250 hk + (KAD 44, KAD 300, D6 310 etc)

 

Volvo fremhever det kraftige dreimomentet i D motorene som et viktig salgsargument, dog sier de svært lite om hvordan dette er sammenlignet med KAD motorene.  Jeg snakket med Volvo Penta i Norge i dag, og de kan opplyse følgende om dreimoment på D6 310 kontra KAD 300:

KAD 300: Maks dreimoment 570 Nm ved 3400 Omin

D6: Maks dreimoment 740 Nm ved ca. 2000 Omin.

D6'en veier mer (ca. 170 kg mer enn KAD 300) - mye pga en kraftigere og tyngre drev som skal tåle det kraftige dreimomentet, men det bør kompenseres av et betydelig høyere dreimoment (170 Nm på 1400 Omin lavere turtall er mye). Dvs. at på tross av høyere vekt bør en båt gå langt raskere i plan med D6. Maks turtall er også lavere på D6 sammenlignet med KAD 300, hvilket antakelig gir lavere støynivå-(3400 på D6, 3800 på KAD 300)

 

Det kommer en D6 280 senere i år - den er først og fremst ment til komersiell drift, og den vil ikke kunne hevde seg mor KAD 300 pga høyere vekt. Det kommer også en D6 350 - den har kompressor, og den kan kanskje hevde seg i ytelser opp mot båter som har to KAD 42 - eller kanskje til og med to KAD 43.

 

Det kommer en ny D4 med 250 hk senere i år. Denne har også kompressor i tillegg. Ytelsene på D4 250 vil ligge omtrent på nivå med KAD 44.

 

Bakgrunnen for det hele er at jeg prøvekjørte en 30 foting med KAD 300 og syntes den var treg å få i plan. Toppfarten var bra - men det tok laaang tid å komme fra 0 til 15 knop .  Dermed fant jeg ut at jeg måtte sjekke litt mer om hvordan VP KAD er sammenlignet med VP D. Opplysningene kommer fra teknisk avdeling i VP. Håper dette er til hjelp for andre også ved motorvalg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ser i datablader at D4-260/DP har dreiemoment på ca 610Nm ved 2000omd.

Vekt er ca 660kg kontra KAD300 sine 576kg.

Propellakseleffekt er oppgitt D4-260 til 250Hk.

Propellakseleffekt er oppgitt KAD300 til 272Hk.

 

Hva er vurderingen av en D4-260  motor kontra KAD300?

 

Har du datakurver på forbruk, moment og effekt på  KAD300?

 

Tenker på motor til en SUN 33.

Link to post
Share on other sites

Når vekten kommer opp i nærheten av 700kg og kreftene ligger rundt 300hk+. Da kan man vel begynne å se på SeaTek dieseler. F.eks ST 600 som veier 850 kg, men yter 680hk. Kanskje for de som vurderer D6.

 

Vet ikke så mye om SeaTek annet en at de bl.a. brukes i Offshore (Jotun båten).

Der er det 2x1200hk ST10.3 Offshore maskiner på Arneson-drev som faktisk ikke veier mer en 850kg pr stykk de også. Men er sikkert svinedyre.

Link to post
Share on other sites

Når vekten kommer opp i nærheten av 700kg og kreftene ligger rundt 300hk+. Da kan man vel begynne å se på SeaTek dieseler. F.eks ST 600 som veier 850 kg, men yter 680hk. Kanskje for de som vurderer D6.

 

Vet ikke så mye om SeaTek annet en at de bl.a. brukes i Offshore (Jotun båten).

Der er det 2x1200hk ST10.3 Offshore maskiner på Arneson-drev som faktisk ikke veier mer en 850kg pr stykk de også. Men er sikkert svinedyre.

Hvordan vil du overføre kreftene fra en SeaTek på 600hk til en propell? Ingen av de drev som vanligvis benyttes i Norge klarer disse kreftene.

Dersom en benytter Arneson drev må en også ha en gearboks inne i båten og løsningen blir langt fra så kompakt som med ett vanlig drev med gearboks i drevet.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du overføre kreftene fra en SeaTek på 600hk til en propell? Ingen av de drev som vanligvis benyttes i Norge klarer disse kreftene.

Dersom en benytter Arneson drev må en også ha en gearboks inne i båten og løsningen blir langt fra så kompakt som med ett vanlig drev med gearboks i drevet.

Det er vel de færreste som benytter Arneson-drev i cab. cruisere. Men gear på rett aksling er vel ikke noe stort problem. Twin Disc gear f.eks. Har jo utsalg i Oslo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...