Jump to content

GPS for bil ....i båt?


dorry gutten

Recommended Posts

hei folkens......jeg lurer på om jeg skal på langtur til sommeren og i den regi vurderer jeg å kjøpe meg en gps som jeg kan ha med på turen...men....jeg lurer på en par småting...

 

som jeg vet kan jeg kobble den til en pc for å få større sjerm..men kan jeg bruke en bil GPS for å ha i båten? dvs slik at jeg kan laste ned sjøkart på nett...for så å bruke det på turen ...???

Link to post
Share on other sites

Desverre kan du ikke bruke bil GPS i båt.

 

Det enkleste og billigste for deg er nok å kjøpe en usb GPS til pc og bruke denne med C-map eller andre lign. programmer.

USB GPS enhet finner du her

C-map kan du kjøpe fra f.eks Seatronic

 

 

 

God tur :flag:

 

 

oki..takker..det var det jeg fant ut etter at jeg skrev dette sp.målet.(fant en på finn).men fungerer dette slik at jeg laster ned kartet på nett før turen for så å bruke det under turen eller fungerer den dingsen slik at jeg bare kobbler til og kan bynne og bruke?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin Zumo 550 som visstnok ikke skal fungerer i båt. Jeg satt en blue chart brikke i den - og det så helt greit ut det.

 

Det finnes kombiprodukter på markedet.

 

Jeg har også en Colorado 300 - den bruker jeg både på fjellet og på vannet - med Topo kart på fjellet og blue chart brikke på vannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin Zumo 550 som visstnok ikke skal fungerer i båt. Jeg satt en blue chart brikke i den - og det så helt greit ut det.

 

Det finnes kombiprodukter på markedet.

 

Jeg har også en Colorado 300 - den bruker jeg både på fjellet og på vannet - med Topo kart på fjellet og blue chart brikke på vannet.

 

 

hva er en såkalt blue chart brikke? jeg er totalt blank innen dette....

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 forskjellige Medion bil gps som jeg har kjørt sjøkart på.

Trikset er at mange bil gps'er kjører WinCe i "bunn".

Finnes forskjellige fremgangsmåter (litt avhengig av type gps) for å låse opp full WinCe.

Etter at dette er gjort kan du f.eks kjøre Ozi explorer for å bruke den som kartplotter.

Funker som en drøm. Har lagt merke til at aviket er noe større enn enn dedikert kartplotter, men dette kan også være kalibreringen av kartene som brukes.

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

oki..takker..det var det jeg fant ut etter at jeg skrev dette sp.målet.(fant en på finn).men fungerer dette slik at jeg laster ned kartet på nett før turen for så å bruke det under turen eller fungerer den dingsen slik at jeg bare kobbler til og kan bynne og bruke?

 

På denne løsningen må du laste ned kartet på pc først. USB gps'en fungerer kun for å angi posisjonen din til kartprogrammet.

Link to post
Share on other sites

"Musa" til Clas Ohlson og GPS for bil egner seg ikke i båt. De er begge beregnet for bruk i bil, hvor oppgaven er langt lettere. De er bygget rundt et billig chipsett, SiRF eller lignende, fra Taiwan.

Bilen holdes på veien av navigasjonsprogrammet, og GPS'en skal kun indikere hvor på veien man er. Dette ser man når man kjører på en nybygd vei, hvor programmet flytter posisjonen hemningsløst fra bygdevei til bygdevei.

GPS i musform og for bil navigerer kritikkløst uten hensyn til konstellasjon og signalkvalitet. Ser de tre satelitter inn gjennom frontruta, så er de igang. Og i bil funker det fint.

 

En GPS for båt sjekker rangene hele tiden for å finne de beste og gjør en exclusion når en er bevislig dårlig. De slutter også å navigere når konstellasjon og signalkvalitet blir for dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin Quest

 

http://www.gpsbutikken.no/site/GPSiterreng...NO/Default.aspx

 

Den har da klart å bringe meg til Belgia(i bil) uten problemer, samt at den tar bluechart til sjøen og topografiske kart til fjellet.

Men med en så liten skjerm er det det håpløst å navigere, jeg har bare brukt den som kontroll for at jeg er der jeg tror jeg er:-)

Redigert av ASi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Colorado 300. Synes den fungerer fint både på sjøen og i bilen. Den har de funksjonene jeg trenger som f.eks. ankeralarm, time-to-destination, autorouting for bilen osv. Den er helt avhengig av ekstern strøm for å ha noen praktisk nytteverdi. Det hander den kneler og må omstartes også, jeg leverte inn den første jeg fikk, den neste var bedre men ikke feilfri..

 

En ting som irriterer meg er at den viser loddskudd i kartet, men ikke dybden!! Tilsynelatende kan jeg ikke få ut den infoen i det hele tatt..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Colorado 300. Synes den fungerer fint både på sjøen og i bilen. Den har de funksjonene jeg trenger som f.eks. ankeralarm, time-to-destination, autorouting for bilen osv. Den er helt avhengig av ekstern strøm for å ha noen praktisk nytteverdi. Det hander den kneler og må omstartes også, jeg leverte inn den første jeg fikk, den neste var bedre men ikke feilfri..

 

En ting som irriterer meg er at den viser loddskudd i kartet, men ikke dybden!! Tilsynelatende kan jeg ikke få ut den infoen i det hele tatt..

 

 

loddskudd...hva menes med det ?

Link to post
Share on other sites

Jeg lånte en TomTom av en kollega for å teste hastigheten på den båten jeg hadde før snekka. Regnet ikke med det, men når jeg parkerte bilen, tok ut GPS`n og vandret ned leideren på flytebrygga, slo skjermen over til sjøkart helt av seg selv. Så finnes slike som virker godt som kombi GPS, men dette var en av de dyreste utgavene til TomTom for ca. 1 år siden. Kostet vel ca 5-6000 pluss oppdatering for kart. Men denne var suveren til sitt bruk

Link to post
Share on other sites

Garmin Quest fungerer både til land og til vanns. Som nevnt ovenfor fungerer den med bluechart og topo kart.

 

Jeg har min Quest koblet til PC i båt der jeg bruker nRoute fra Garmin (gratis). Dette fungerer meget godt til mitt bruk.

Du får en brukt quest for ca 1000 lappen, det eneste du da trenger i tillegg er bluechart som du får for ca 1800.

Noe rimeligere en dette tror jeg ikke du får..

 

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

"Musa" til Clas Ohlson og GPS for bil egner seg ikke i båt. De er begge beregnet for bruk i bil, hvor oppgaven er langt lettere. De er bygget rundt et billig chipsett, SiRF eller lignende, fra Taiwan.

Jeg visste ikke at marine GPS brukte andre GPS chipsett enn "bil"-GPSer. Hvilke produsenter er dette? Og hva mener du er forskjellen på en NMEA setning fra en GPS fra CO og fra f eks Raymarine?

Bilen holdes på veien av navigasjonsprogrammet, og GPS'en skal kun indikere hvor på veien man er. Dette ser man når man kjører på en nybygd vei, hvor programmet flytter posisjonen hemningsløst fra bygdevei til bygdevei.

GPS i musform og for bil navigerer kritikkløst uten hensyn til konstellasjon og signalkvalitet. Ser de tre satelitter inn gjennom frontruta, så er de igang. Og i bil funker det fint.

Du sier det selv: det er navigasjonsprogrammet, ikke GPSen, som er avgjørende for hva og hvordan informasjonen fra GPSen tolkes og presenteres. I tilfellet CO-GPS og PC er navigasjonsprogrammet det som installers på PCen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at marine GPS brukte andre GPS chipsett enn "bil"-GPSer. Hvilke produsenter er dette? Og hva mener du er forskjellen på en NMEA setning fra en GPS fra CO og fra f eks Raymarine?

 

Det gjør de heller ikke. Det er samme signalene som mottas. En mottaker for bil har en mye enklere oppgave enn en for båt. TomTomen som jeg har i bilen setter igang når de åpner lemmen på ferja. Det ville aldri en mottager for båt gjort da konstellasjonen er altfor dårlig. En mottager for båt vil slutte å navigere når signalene blir for dårlige, det gjør ikke en bilmottager. Derfor får de til tider ord på seg for å være "følsomme" mens de i virkeligheten er ukritiske.

En mottager for båt vil ha FDE rutiner som gjør at den pælmer ut dårlige ranger. Det har ikke bilmottageren noe behov for.

 

 

De ti største produsentene av GPS chipsett.

 

1. Broadcom Corporation

2. SiRF Technology Inc

3. Texas Instruments Inc

4. Qualcomm Inc

5. St Microelectronics

6. u-blox AG

7. Atheros Communications Inc

8. Infineon Technologies AG

9. Atmel Corporation

10. MediaTek Inc

 

Legg merke til at ingen av de største produsentene av høykvalitetsmottagere (Trimble, Leica, Topcon) benytter disse. De har sine egne "GPS engines".

 

 

 

En NMEA setning er en NMEA setning uansett hvor den kommer fra.

Link to post
Share on other sites

En mottager for båt vil slutte å navigere når signalene blir for dårlige, det gjør ikke en bilmottager.

Hvis jeg forstår deg rett her, så sier du altså at en marin GPS-mottaker lar være å sende NMEA-setninger til navigatorprogramvaren i situasjoner der en "bil"-GPS-mottaker ville ha sendt NMEA-setningene?

 

For å presisere terminolgien: skillet mellom GPS-mottaker og navigasjonsprogramvare er i mitt hode på NMEA-grensesnittet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...