Jump to content

GPS for bil ....i båt?


dorry gutten

Recommended Posts

Kjøpte meg nylig en Garmin Nüvi 500 til kampanjepris på www.dustinhome.no til ufattelige 1395,-

Etter et par raske søk på noen litt "lysskye" nettsider kostet g2 vision-kartet over skagerak meg summen av et 2GB micro-SD kort, 63 kr,-

 

Komplett kartplotter/GPS til bil og båt til rett over 1500,- med frakt.

 

Jeg har ikke fått testet Nüvi'n i båten enda, men i bilen fungerer den veldig bra. Kartene for båtbruk ser tilnærmet likt ut som på GPSMap 420s som faren min har i sin båt. Testet også nylig en Oregon 300 med samme båtkart, men foretrekker helt klart Nüvi'n til båt- og bilbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt i denne sesongen en GPSmap 620 med g2 Vision. Garmin reklamerer med at denne er en kombiplotter til bruk både i båt og bil. Jeg vil si det slik at den er laget primært for maritimt bruk, men KAN også brukes i bilen (litt stor og klumpete i for hold til Nüvi 1390T o.l. , mangler det siste nye for bilnavigasjon). Men til maritimt bruk har jeg ingen klagepunkter...

Link to post
Share on other sites

Enig, "vedig bra" er litt lite konkret. Med veldig bra mener jeg; vel så godt som andre GPS'er jeg selv har brukt. Har i bilen, frem til i sommer, brukt en Tomtom One som også har gjort nytten sin. Denne ble byttet ut med Navigon-software på iPhonen da den likevel står på dashbordet og kartene på Tomtom'en var utgått. I båten har jeg brukt Navionics-softwaren på samme iPhone, noe jeg ikke har vært like fornøyd med. -dette grunnet en kombinasjon av tidlig versjon programvare og en svanehalsmontert iPhone på sugekopp i båt :-/ Jeg likte heller ikke å ha telefonen fremme i solsteik/regn og begynte derfor å kikke etter en dedikert plotter til båten. Etter at faren min fikk seg en GPSMap 420s til 50års dagen har jeg også kunnet disponere hans gamle GPSMap 60CS med Bluechart, men syntes denne er litt klumpete og knotete i bruk, kombinert med en enda mindre skjerm enn iPhonen.

 

Hva du mener med retningssensor er jeg litt usikker på, men Nüvi'n har ikke innebygget kompass. Den kalkulerer dog retningen/kursen vha. satelitter når du er i bevegelse, slik som bil-GPS'er normalt fungerer. Til mitt bruk er det ikke kritisk å vite kursen båten min har når jeg ligger stille. Båtkartet på Nüvi'n kan du velge presentert med nord- eller kurs opp. Den har også mulighet til å vise kartet i såkalt 3D, men det har jeg ikke fått testet i båten enda. Jeg har prøvd dette på fars 420s, men syntes ikke dette egner seg like godt i båt som i bil.

 

I motsetning til Ibiza T sin GPSMap 620, som på Belanor sine sider ligger under kategorien kartplotter til båt, ligger Nüvi 500 under kategorien bil. Den har forhåndsprogrammert bilkart med mulighet for båtkart. Den har også mulighet for fotoboksvasling og TMC(tilvalg). Ingen tvil om at GPSMap 620 er en langt finere plotter til båt, men den koster også noen kroner mer.

Redigert av furion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har man Ipad så kan man laste ned plan2nav eller andre for sjøbruk og tomtom eller andre til bilbruk. Koster da rundt 1000 lappen eksklusiv padden med 3g da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...