Jump to content

Yanmareiere - sjekk koblingen til girvelgeren


roaldbj

Recommended Posts

gir1.jpg

Jeg fikk en ubehagelig opplevelse i går. Jeg skulle legge til ved en uthavn på Vinga, vest for Göteborg.

Da jeg skulle vende båten i havna lystret den den ikke. På et snodig vis fikk jeg vendt båten slik at den ikke gikk i brygga. Derimot endte jeg i lav fart opp i fjæresteinene.

Jeg fryktet det verste, men all skade synes å være et lite merke på den ene propellen, stort nok til at det er store rystelser i båten over 1400 rpm.

Det viste seg at koblingen til girvelgeren hadde slitt seg løs.

Dette er på SB motor med en festeanordning på bolt som forbinder girvelger og vaier.

 

 

gir2.jpg

Slik er "skaden" utbedret på BB motor.

 

 

gir3.jpg

Den eneste løse delen som ble funnet under BB motor er denne bolten. Jeg tviler på at den har vært sikret idet jeg ikke fant noen låseanordning under motoren.

Anmoder Yanmar-eiere om å sjekke at denne koblingen er forsvarlig sikret.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tilsvarende erfaring i går, men da var problemet i gir/gass håndtaket. Jeg fikk ikke koplet inn revers når jeg skulle inn i båsen etter endt ferie.

Resultatet var at jeg gikk i brygga. Dette var et Morse girhåndtak, der senterskrue på håndtaket hadde løsnet med den følge at ingen kontroll funket.

Jeg skal ta bilde så er det lettere å se problemet for de som har samme løsning, men det kan ta noen dager.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende problem ved sjøsetting for noen år siden. Hos meg var festet kun en låsesplint mellom vaier og hendel på gearkassen. Og til Roald som er kjent i havnen, ble jeg satt ut fra bryggen nedenfor broen over elven. Jeg løsnet fortøyingen og sparket fra bryggen.Men motoren kom ikke ut av fri (og jeg har kun en motor). Heldigvis var det ikke så mye strøm i elven da, så jeg klarte å klamre meg fast til en båt litt lenger ute. Glad jeg ikke hadde en større og tyngre båt enn en Saga 27.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Opplevde selv noe lignende da selve vaieren som forbinder giret med gasshåndtaket røk tvert av (VP motor). Vaieren var riktignok svært gammel, men oppdaget at den røk på et punkt der det var gått hull på plaststrømpen rundt vaieren og den hadde rustet/korrodert i stykker. Begge vaiere ble byttet, så da skal de holde i minst 30 år til :wink: .

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også et problem med giret på lørdag når jeg skulle inn båtplassen. Jeg fikk ikke koplet inn revers og gikk i flytebrygga med skade på båten som resultat. Siden det var lite vind så hadde jeg ikke behov for så mye styrefart og kjørte saktere enn vanlig inn i båtplassen. Giret var satt i fri før jeg gikk inn i båsen og jeg skulle kople in revers for å stoppe siget, da tok 2-3 sekunder før båten gikk i brygga.

 

Min girvelger er av type Morse SL-3. De som har denne typen bør fjerne gummiknotten som man trykker på for å gi gass uten at giret koples inn. Bak denne

knotten er den en hvit plastikk sak som går inn i et hull i skruen. Så kommer man til selve skruen som sørger for at håndtaket sitter på akselen. Dersom denne skruen løsner 2 1/2 omdreining så kan håndtakt skli utover akselen som er kon og da griper ikke håndtaket i akselen og man kan ikke skifte gir.

 

Selv om skruen har løsnet så kan fortsatt girvelgeren sitte riktig på akselen og alt funker som normalt, men så kan håndtaket plutselig løsne på grunn av vibrasjon og sklir raskt 2-3 millimeter utover og da glipper den på akselen og katastrofen er et faktum.

Det som er veldig betenkelig er at skruen ikke har noen sikring. Det var ingen sprengskive el.l hos meg , men det skal på plass og eventuelt noe loctite.

 

 

 

09072009090.jpg

 

 

09072009093.jpg

Link to post
Share on other sites

....Det som er veldig betenkelig er at skruen ikke har noen sikring. Det var ingen sprengskive el.l hos meg , men det skal på plass og eventuelt noe loctite.....
Jeg synes dette er en svært bra konklusjon.

Jeg har de siste dagene snakket med en god del båteiere som forteller om lignende tilfeller etter at jeg forteller om min bolt i girsystemet som falt ut.

Hva sier forsikringsselskapene til skader som skyldes slike forhold.

Skadepotensialet når giret faller ut er ganske stort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...