roaldbj Startet 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2009 Jeg fikk en ubehagelig opplevelse i går. Jeg skulle legge til ved en uthavn på Vinga, vest for Göteborg. Da jeg skulle vende båten i havna lystret den den ikke. På et snodig vis fikk jeg vendt båten slik at den ikke gikk i brygga. Derimot endte jeg i lav fart opp i fjæresteinene. Jeg fryktet det verste, men all skade synes å være et lite merke på den ene propellen, stort nok til at det er store rystelser i båten over 1400 rpm. Det viste seg at koblingen til girvelgeren hadde slitt seg løs. Dette er på SB motor med en festeanordning på bolt som forbinder girvelger og vaier. Slik er "skaden" utbedret på BB motor. Den eneste løse delen som ble funnet under BB motor er denne bolten. Jeg tviler på at den har vært sikret idet jeg ikke fant noen låseanordning under motoren. Anmoder Yanmar-eiere om å sjekke at denne koblingen er forsvarlig sikret. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Takk for tipset! Skal kjøre ned i havna og titte etterpå. Det er slike tips som virkelig gjør dette forumet verdifullt!! Mer av det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
topa Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg hadde en tilsvarende erfaring i går, men da var problemet i gir/gass håndtaket. Jeg fikk ikke koplet inn revers når jeg skulle inn i båsen etter endt ferie. Resultatet var at jeg gikk i brygga. Dette var et Morse girhåndtak, der senterskrue på håndtaket hadde løsnet med den følge at ingen kontroll funket. Jeg skal ta bilde så er det lettere å se problemet for de som har samme løsning, men det kan ta noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg hadde tilsvarende problem ved sjøsetting for noen år siden. Hos meg var festet kun en låsesplint mellom vaier og hendel på gearkassen. Og til Roald som er kjent i havnen, ble jeg satt ut fra bryggen nedenfor broen over elven. Jeg løsnet fortøyingen og sparket fra bryggen.Men motoren kom ikke ut av fri (og jeg har kun en motor). Heldigvis var det ikke så mye strøm i elven da, så jeg klarte å klamre meg fast til en båt litt lenger ute. Glad jeg ikke hadde en større og tyngre båt enn en Saga 27. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Det var jo først og fremt veldig kjedelig. Hva skal du gjøre med propellen? (Skal du la det være slikt resten av ferien?) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Opplevde selv noe lignende da selve vaieren som forbinder giret med gasshåndtaket røk tvert av (VP motor). Vaieren var riktignok svært gammel, men oppdaget at den røk på et punkt der det var gått hull på plaststrømpen rundt vaieren og den hadde rustet/korrodert i stykker. Begge vaiere ble byttet, så da skal de holde i minst 30 år til . Redigert 6.Juli.2009 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelven 24 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Takk for tips. Skal sjekke når jeg kommer ned i båten Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Jeg hadde også et problem med giret på lørdag når jeg skulle inn båtplassen. Jeg fikk ikke koplet inn revers og gikk i flytebrygga med skade på båten som resultat. Siden det var lite vind så hadde jeg ikke behov for så mye styrefart og kjørte saktere enn vanlig inn i båtplassen. Giret var satt i fri før jeg gikk inn i båsen og jeg skulle kople in revers for å stoppe siget, da tok 2-3 sekunder før båten gikk i brygga. Min girvelger er av type Morse SL-3. De som har denne typen bør fjerne gummiknotten som man trykker på for å gi gass uten at giret koples inn. Bak denne knotten er den en hvit plastikk sak som går inn i et hull i skruen. Så kommer man til selve skruen som sørger for at håndtaket sitter på akselen. Dersom denne skruen løsner 2 1/2 omdreining så kan håndtakt skli utover akselen som er kon og da griper ikke håndtaket i akselen og man kan ikke skifte gir. Selv om skruen har løsnet så kan fortsatt girvelgeren sitte riktig på akselen og alt funker som normalt, men så kan håndtaket plutselig løsne på grunn av vibrasjon og sklir raskt 2-3 millimeter utover og da glipper den på akselen og katastrofen er et faktum. Det som er veldig betenkelig er at skruen ikke har noen sikring. Det var ingen sprengskive el.l hos meg , men det skal på plass og eventuelt noe loctite. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 ....Det som er veldig betenkelig er at skruen ikke har noen sikring. Det var ingen sprengskive el.l hos meg , men det skal på plass og eventuelt noe loctite..... Jeg synes dette er en svært bra konklusjon. Jeg har de siste dagene snakket med en god del båteiere som forteller om lignende tilfeller etter at jeg forteller om min bolt i girsystemet som falt ut. Hva sier forsikringsselskapene til skader som skyldes slike forhold. Skadepotensialet når giret faller ut er ganske stort. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Takk for tipset, Topa. Jeg har akkurat samme gir/gass-håndtak som deg og skal nå sjekke om de også hos meg har spart inn 10 øre ved å sløyfe sprengskiva på skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2009 Takk for tipset, Topa. Jeg har akkurat samme gir/gass-håndtak som deg og skal nå sjekke om de også hos meg har spart inn 10 øre ved å sløyfe sprengskiva på skruen. Hos Hulda er denne skruen sikret med 2,5 øre Loctite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.