Jump to content

Hjemmelaget badeplattform til Viksund Futura


Komodo

Recommended Posts

Siden badeplattformen på Panda er mest egnet til å ramle ut fra, syntes vi det var på tide med en oppgradering. Hovedproblemet med den orginale plattformen er at den er idiotisk utformet :crazy: Den er i utgangspunktet ikke så veldig liten, men den har påstøpt to kasser som skråner ned bakover. Dermed mister man egentlig de bakerste 20 centimeterene. I tillegg er det et trinn ned i midten som såvidt ligger over vann. Her kan man ikke stå tørrskodd dersom det er mer en 5cm bølger :headbang:

 

Slik ser den orginale ut:

panda_002.jpg

 

panda_001.jpg

 

I tillegg er den stygg.

 

Den første tanken jeg hadde var å modifisere den vi har. Jeg var inne på tanken å bygge den om og støpe en plugg som jeg kunne sparkle og slipe glatt og fin, for deretter å lage meg en form. Denne tanken slo jeg imidlertid fort fra meg.

 

Jeg fant ut at det raskeste og greieste er å lage en av rustfrie rør og legge teak oppi. Jeg vil imidlertid ikke ha sånne teakplanker med luft mellom som "alle" hadde på 80-tallet. Jeg må si jeg har falt litt for de plattformene de setter på de nye Viknesene:

viknes_badeplattform.jpg

 

viknes_badeplattform_03.jpg

 

Særlig liker jeg godt den designen med to rør som ligger oppå hverandre, at det er natet dekk med staver som ligger i båtens lengderetning. Liker også at det går helt ut i båtens bredde og at ankeret kommer ut i plattformen, ikke henger bak slik vi har det idag.

 

Dermed er det utaktuellt med en ferdig plattform fra Båtsystem e.l. Syntes forresten det er litt mye å punge ut med 15.000,- for den ramma de har, i tillegg kommer ankerrulle og badestige. Badestigen ville jeg laget selv uansett, for den skal være ekstra solid slik at den tåler at dykkere tråkker opp med fullt utstyr.

 

Etter et par timer i båten tidligere i dag så det slik ut:

panda_003.jpg

 

panda_004.jpg

 

Polerte rustfrie dekorrør, Ø25 ble bestillt forrige uke, så da er vi i gang :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette skal jeg også følge med på. lærerikt med sånne tråder og spesielt dokumentasjon med bilder.

 

Vurderer å dra i gang med plattform jeg også. Det står mellom rustfrie rør eller glassfiber. litt usikker hva det blir til enda. Har fulgt med på "rem" sin utmerkede tråd, hvor han lager en utrolig fin plattform i glassfiber, men det virker som at det er mye arbeid. Dessuten så er jeg mer vant med jern, så en fin løsning der er vel å foretrekke.

Pent med to blanke rør på hverandre rundt plattformen.

 

Komodo, sett igang så får vi se hvordan du løser det :saint:

Redigert av finnskogkrabba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg fortstått deg rett så er dette bare en ramme av rustfrie rør med teak på toppen?

 

Ja, den blir ganske enkel. Det mest avanserte er at jeg skal ha to rør som ligger oppå hverandre, så her må jeg ha tunga i rett munn når jeg skal bøye. Regner med å få hjelp av en kompis som har mer erfaring med bøying av rør til akkurat dette.

 

Også skal det være natet dekk som på Viknesen over. Dermed må jeg ha en plate oppi ramma for å legge treverket på. Jeg har tenkt på noen forskjellige alternativer, men har vel havnet på at jeg bruker en eller annen kryssfinerkvalitet som jeg metter i endene med epoxy. Jeg var inne på tanken å støpe en glassfiberplate, men ser for meg at det er endel raskere å bruke en finerplate. Spørsmålet er hvor holdbart det blir.

 

Jeg skal forøvrig bruke iroko istedenfor teak, som jeg har beskrevet i en annen tråd om baugspyd.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å dra i gang med plattform jeg også. Det står mellom rustfrie rør eller glassfiber. litt usikker hva det blir til enda. Har fulgt med på "rem" sin utmerkede tråd, hvor han lager en utrolig fin plattform i glassfiber, men det virker som at det er mye arbeid.

 

Ja, jeg har lest Rem sin tråd med stor beundring jeg også. Så mange timer som han legger ned i jobben har imidlertid ikke jeg mulighet til. Jeg tror det er en litt enklere og raskere løsning å bøye rør og sveise enn å støpe i glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Det er en ting jeg ikke har klart å bestemme meg helt for ennå, og det er hva slags plate jeg skal bruke for å lime treverket på. Her er link til en tråd hvor dette ble diskutert.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64783

 

Det er mest fristende å bare skjære til en plate av vannfast kryssfiner, men det beste hadde vel vært å støpe en plate av glassfiber. For at den skal bli stiv bør man vel egentlig bruke divinycell i midten. Jeg vet ikke om jeg orker å gå så omfattende til verks.

Link to post
Share on other sites

Hva med følgende opplegg?:

 

- støpe ei "underlagsplate" av kun glassfiber og polyester og tilpasse denne til båt og stålrørsramme

- sveise noen vinlkeljern på tvers i stålrørsramma, slik at plata får tilstrekkelig understøtting

- skru fast plata i disse vinkejernene

- lime tredekket på toppen av plata

Link to post
Share on other sites

For at den skal bli stiv bør man vel egentlig bruke divinycell i midten. Jeg vet ikke om jeg orker å gå så omfattende til verks.

 

I flere hjemme bygg er det brukt kryssfiner som kjernemateriale. Blir stivt og fint det. Må bare passe på at det ikke kommer fuktighet inn i selve treplaten. Det tar ikke lang tid å støpe når du har skåret til platen, Den trenger ikke være så fin heller når du allikevel skal legge treverk på toppen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva med følgende opplegg?:

 

- støpe ei "underlagsplate" av kun glassfiber og polyester og tilpasse denne til båt og stålrørsramme

- sveise noen vinlkeljern på tvers i stålrørsramma, slik at plata får tilstrekkelig understøtting

- skru fast plata i disse vinkejernene

- lime tredekket på toppen av plata

 

Ja, jeg har vurdert den metoden. Jeg er litt usikker på hvor mange lag jeg må ha for å få stivhet nok hvis det ikke er noe kjernemateriale. Noen ide` om det?

Link to post
Share on other sites

I flere hjemme bygg er det brukt kryssfiner som kjernemateriale. Blir stivt og fint det. Må bare passe på at det ikke kommer fuktighet inn i selve treplaten.

 

Jeg har tenkt på det som et alternativ også. Men når man skrur gjennom tror jeg det er uunngåelig at det kommer vann i kjernen. Derfor tenkte jeg at det kanskje er like greit å bruke x-finer uten å bake den inn i plast.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hvor mange lag jeg må ha for å få stivhet nok hvis det ikke er noe kjernemateriale. Noen ide` om det?

Jeg har for lite erfaring med polyester-støp til å ha noen pålitelig idè om dette, men ser vel for meg at ei 5-6mm tykk glassfiberplate med ramme rundt kantene og understøttelse kanskje for hver 30-40 cm, bør bli ganske stiv?

Her må nok imidlertid "polyestergutta" på banen for å få frem sikre anslag om antall lag glassfiber og mattetype/tykkelse.

Link to post
Share on other sites

Det er mest fristende å bare skjære til en plate av vannfast kryssfiner, men det beste hadde vel vært å støpe en plate av glassfiber. For at den skal bli stiv bør man vel egentlig bruke divinycell i midten. Jeg vet ikke om jeg orker å gå så omfattende til verks.

 

Har ikke så mye greie på dette, :confused: men forestiller meg at divinycell, glassfiber og polyester blir best. Men ellers så går det vel an å bruke vannfast kryssfiner,glassfiber og polyester, med noe understøtte.

I skruehullene kan en da ha i noe tettning når en setter inn skruene, silikon feks.

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye greie på dette, :confused: men forestiller meg at divinycell, glassfiber og polyester blir best. Men ellers så går det vel an å bruke vannfast kryssfiner,glassfiber og polyester, med noe understøtte.

I skruehullene kan en da ha i noe tettning når en setter inn skruene, silikon feks.

 

Jeg tror også at glassfiber med divinycellkjerne blir det beste resultatet. Jeg vet ikke om det er noe fare for at divinycellen suger vann når det blir skrudd gjennom plata- noen som vet??

 

Løsningen med å bake inn finerplate i glassfiber er jeg mer skeptisk til. For det første tror jeg den før eller siden vil suge vann, uansett hvor mye sika man kliner rundt skruehullene. For det andre tror jeg det blir tungt. Da tror jeg nesten det er bedre å bare bruke finerplata som den er. Da har den iallefall muligheten til å tørke opp. Jeg har tenkt å plassere den litt over vannlinja, så det vil vel hjelpe litt det også.

Link to post
Share on other sites

Løsningen med å bake inn finerplate i glassfiber er jeg mer skeptisk til. For det første tror jeg den før eller siden vil suge vann, uansett hvor mye sika man kliner rundt skruehullene. For det andre tror jeg det blir tungt. Da tror jeg nesten det er bedre å bare bruke finerplata som den er. Da har den iallefall muligheten til å tørke opp. Jeg har tenkt å plassere den litt over vannlinja, så det vil vel hjelpe litt det også.

 

 

Jeg ser den :rolleyes:

Tror nok at divinycell i kjerne er den beste løsningen. Den skal visstnok være grei å arbeide med.

Tror nok at jeg går for den løsningen, når jeg kommer så langt :sweat:

tror ikke at divinycell og fuktighet er noe stort problem, men her får de som har greie på det komme med innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

slik jeg ser det så er det mulig å bruke King Starboard til underlag. Kjøper det på Maritim.no , prisen kan synes stiv men er et veldig bra produkt. kjøp litt tykk plate, så legger du to rustfire rør rundt og dekker med teak el iroko. vil bli flott dette.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er det noen som har tanker om mulighetene for å benytte Litex plater som plattformunderlag for teakstaver?

Platene, som er av polystyren, er dekket med glassfiberarmert epoxy på begge sider, dvs at det bør brukes epoxy ved videre støping på disse.

 

Ser det står oppgitt noen data for stivhet i databladet fra byggforsk. Hva dette betyr i praksis, hvis man tenker seg platene lagt på et rammeverk av syrefaste rør og tverrgående understøttelser av vinkelstål, og hvilken platetykkelse man burde basere seg på, er jo et spørsmål. Vil det behøves noe ytterligere påstøpt lag for å oppnå tilstrekkelig stivhet, eller kan platene benyttes slik de er?

 

Noen som har erfaring fra tilsvarende bruk av slike plater?

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Jeg ser den :rolleyes:

Tror nok at divinycell i kjerne er den beste løsningen. Den skal visstnok være grei å arbeide med.

 

Enig, men jeg er redd jeg ikke blir ferdig til sjøsetting hvis jeg begynner å støpe en slik plate med allt det drar med seg.

 

slik jeg ser det så er det mulig å bruke King Starboard til underlag. Kjøper det på Maritim.no , prisen kan synes stiv men er et veldig bra produkt.

 

Den plata høres interessant ut. Vet du hva slags materiale den er laget av?

 

Hei!

 

Er det noen som har tanker om mulighetene for å benytte Litex plater som plattformunderlag for teakstaver?

Platene, som er av polystyren, er dekket med glassfiberarmert epoxy på begge sider, dvs at det bør brukes epoxy ved videre støping på disse.

 

Kreativ og litt uortodoks løsning, men hvorfor ikke? Må de da i tilfelle forsegles i endene? Og hva med dimensjonene?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Komodo

 

Hvordan går det med plattformprosjektet?

Hvert på Lillestrøm å fått noen gode ideer?

Jeg var der å så både plattformen til Viknes og, var det Skorgenes sin?, Begge med dette "doble rørsystemet".

På skorgenes sin var det "bord" med åpning i mellom, men disse var montert i lengderetningen. Det så faktisk ganske bra ut.

Men en vil vel her kunne få sjøsprøyt opp inne på plattformen.

 

Hvor bestillte du dine 25mm rør?

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo

 

Hvordan går det med plattformprosjektet?

Hvert på Lillestrøm å fått noen gode ideer?

Hvor bestillte du dine 25mm rør?

Vel, det er litt dårlig fremdrift i båtprosjektene om dagen. Det går mest i unger, bikkje og jobbing. Også ble det en ufrivillig oppussing av kjøkkenet innimellom :sweat:

 

Det eneste jeg har gjort siden sist er å begynne med ankerrulla, jeg skal jo lage den selv også. Jeg har skaffet de materialene jeg trenger og dreiet trinser og hylser.

 

Vi hadde lyst til å ta en tur på messa, vi er veldig båtinteresserte begge to, men vi har rett og slett ikke tatt oss tid. Hvis du tok noen gode detaljbilder er det fint om du kan legge dem ut her!

 

Rør bestilte jeg hos Rustfri Industri i Fredrikstad. Svein som driver firmaet sammen med sin bror er ivrig båtmann og en veldig trivelig kar!

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Men den kryssfinerplaten ville jeg for all del unngått. Husk at under plattform er som regel den mest fuktutsatte plassen , og en finerplate her vil vel rimelig raskt gå i oppløsning. Samme sak gjelder etter mitt syn glassfiber med innstøpt skum. OK så lenge det ikke perforeres av skruer.

 

Siden du går for rustfrie rør rundt, hvorfor ikke lage bjelker av vinkel i samme materiale, sveise sammen og legge "spikerslag" av teak oppå/inntil disse for å skru teakdekket i ? Inbiller meg at dette vil gi en mer varig løsning.

 

Alternativt kan du støpe en plate under i glassfiber/plast med innstøpte forsterkninger, men unngå skruer i disse slik at ikke fukt trenger inn.

 

Kjipt å rive hele praktjobben etter få år pga et dårlig ledd ?? :flag:

Link to post
Share on other sites

Kryssfinerløsningen var tenkt som en løsning for å forenkle prosjektet en smule, men jeg har ikke helt god magefølelse for denne løsningen :nonod: Det spørs om det blir så lettvint uansett, siden dimensjonene kanskje er litt ukurante.

 

Jeg kommer til å bruke vinkler uansett, men jeg skal ikke skru teaken i disse, den skal legges som et dekk med nater. Det er derfor jeg må ha en plate av et eller annet slag under :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en tid i dvale har jeg fått litt framgang i plattformprosjektet igjen. Jeg har laget ferdig alle delene til ankerrulla, det gjenstår stort sett bare litt sveising og polering. De delene ligger imidlertid på jobben, så de har jeg ingen bilder av her. Jeg legger ut bilde av rulla når den er ferdig etter påske.

 

Jeg har også hentet rør, og i dag fikk jeg bøyd dem også. Jeg fikk hjelp av en kompis som hadde en kjekk håndholdt bøyemaskin.

 

magnus_boeyer_roer.jpg

Bøyingen foregikk på stuegulvet, det ble nesten ingen riper i parketten :discuss:

 

foerste_boey_ferdig.jpg

 

med_to_boeyer.jpg

 

ferdig_boeyd_og_kappet.jpg

Her er begge rørene bøyd :cheers: Jeg ble ikke helt fornøyd med den store radien som blir akterover, den tok vi bare for hånd. Kan hende at jeg kjører et sted og får valset en penere bue. Etter tegningen jeg har laget skal den være ca. R5700.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...