Jump to content

Elektrisk toalett, hvilken type?


Marø

Recommended Posts

Hei !

Elektriske toalett er jeg fornøyd med, jeg har hatt dette motoriserte vidunder i flere båter

MEN det er en ting med billig utgavene, du forteller hele havna at du er på do, fordi di billige utgavene bråker mye.

Jabsco er en produsent (det er flere) som lager et par typer som går stille, men de er dyre

jeg mener å huske at den billigste stillegående fra jabsco koster ca 7000. :lol:

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hei Nordan :-)

Vet ikke dette om skulte rør, men har hatt både pumpe og el toalett. Det lille bråket du lager med billig toalettene i havener er tross alt bedre en "kablen" som ikke ville ned en mørk natt.  Da høres både pumpingen og banningen,, heheh...  Lykke til og nyt el toalett..  det er en gave... :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg er ute i samme ærend, så det hadde vært interessant å høre om noen har prøvd TMC-toalettet? Hvordan er det med reparasjoner/service på et slikt toalett, i og med at det er "innebygd"?

 

Bør det i tillegg anskaffes kvern, eller er dette standard på el-toaletter...?

Link to post
Share on other sites


Nordan: Jeg er enig med Pjolter at bråket varer bare noen sekunder. Det jeg lurer mest på er kvaliteten og fare for lekasjer etc. Det ser jo unektelig litt stilig ut.

Bilde


 

Og gjør du som jeg, og bytter ut sete og ring med nytt i amerikansk eik,  :sailing: blir det ekstra stilig.

 

(PS. har en annen modell en avbildet. Husker ikke merke, men er godt fornøyd, aldri mer manuelt do.)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har enkelte tider problemer med at det "klaker" seg til i pumpen på mitt elektriske toalett er det noe spesielt toalettpapir man bør bruke??bruker resirkulert papir i dag.

Dette bør du ikke bruke. Det inneholder limstoff som ikke løser seg opp så raskt og kan bli som en seig masse eller klump både i tank og slanger. Men dette har også vært diskutert her før, så nå kommer nok snart noen med annen erfaring på banen :lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte det hos Maritim for et par år sia , det at dem bråker er vel litt sant .Men du står jo ikke å spyler i timevis heller da . Dem er pene di innebygde og lettvint å bruke , bare HUSK bruk sikkelig dasspappir ikkeno billigdritt . En ting som jeg syntes med el dass er det at dem suger strøm , husk å bruk tykk nok kabel og kobble det rett på batteri , med sikkring så klart da . Blei iværtfall mye bedre hos meg da jeg satt det rett på batteriet , mye kortere vei det enn til el tavle hos meg . lykke til med kjøp av ny dass :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har enkelte tider problemer med at det "klaker" seg til i pumpen på mitt elektriske toalett er det noe spesielt toalettpapir man bør bruke??bruker resirkulert papir i dag.

Det har jeg opplevd noen ganger. Måtte skru hele dritten :lol: fra hverandre. Vannet kommer inn, men pumpen suger for dårlig til å dra papirklumpen ut. har nå gått til innkjøp av en vanlig dopumpe (type rørleggere bruker, gummimembran, treskaft) som forhåpentligvis får beveget på klumpen av papir. Pris 22 kr på jernvaren.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vurderer å bytte ut det el. toalettet jeg har idag, TMC. Kniven i kverna er dårlig og det bråker mye.

Blir nok ett Jabsco Deluxe Flush. Det har forskjellige funskjoner, sånn som hvor mye vann man vil bruke og om skåla skal fylles med vann etter bruk eller ikke.

Veldig stille.

Skal også innstallere septik og pumpe.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har hatt elektrisk toalett i mange år nå (manuelt, men ombygget med TMC underdel), og er kjempefornøyd.

 

Men nå er det nok snart en eller annen her som kommer med kommentaren: "Ja, men et slikt et bruker da utrolig mye strøm?"

 

Nei, et elektrisk toalett tapper faktisk ikke batteriet noe særlig, selv om det går noen ampere under selve pumpingen. Og selve pumpingen er fort unnagjort. I løpet av 5 sek. burde skålen være tom. Tenk deg tiden, tusenogen, tusenogto . . . tusenogfem.

 

Et standard elektrisk toalett trekker 13 A. Er det 4 mennesker ombord som driter 5 ganger hver i døgnet med 5 sek spyling hver gang, blir det en gangtid på 4x5x5=100sek. Og da blir forbruket pr døgn: 13x100/3600=0,36Ah, altså godt under 0,5Ah pr. døgn!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

MEN det er en ting med billig utgavene, du forteller hele havna at du er på do, fordi di billige utgavene bråker mye.

 

Jabsco er en produsent (det er flere) som lager et par typer som går stille, men de er dyre

jeg mener å huske at den billigste stillegående fra jabsco koster ca 7000. :cryin:

:sailing:

att dom billige hörs i hele havnen, har nog många hört !

 

hur stille er en stille ?? vekker man bare den egna båten på natten eller ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Og det fine er at selv de billige toalettene er solide. Det jeg har nå (kjøpt av Maritim) har vært i drift 8 sesonger uten feil en eneste gang! Men jeg har alltid vært nøye på papiret jeg bruker. I tillegg pleier jeg å skylle tanken etter hver helgetur med ca 10 liter ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Lyden etter et Jabsco toilett er omtrent like sterk i egen båt, som et TMC toilett i en båt 50 meter unna er. Nabobåten hører ingenting. Når man har kommet i en situasjon hvor man nermer seg 60, hvor ble de årene av?, må man ofte opp en tur på natten, og da er det fint å kunne skylle ned i toilettet uten å vekke alle i egen båt, og mange i båtene rundt deg. Etter at det kom to Jabsco Silent ombord blir ingen forstyrret. Ikke engang admiralen rører seg når skylling foretas.

 

Men prisen er helt vanvittig i forhold til det.

 

Jabscotoilettet har to pumper, en som pumper vannet inn, og en med kvern, som pumper vannet ut. Oppbyggingen gjør det greiere å serve om det skulle være nødvendig, enn på et toilett hvor en motor trekker to pumper. Jeg har ved et par anledninger fjernet tamponger (ingen har enda forstått hvordan den havnet der) fra disse toilettene. Jobben går lett unna på noen minutter. Kvalitetsforskjellen er betydelig.

 

Når disse elementene trekkes inn er prisen akseptabel etter mitt sjønn. Om jeg byttet båt, ville det være noe av det første som kom inn i nybåten, så bra syns jeg det er.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Noen som har forsøkte å isolere motoren på kverna på disse bråkebøttene? Det burde jo være mulig å redusere noe på spetakkelet med noe lydmatte av noe slag rundt denne?

Jeg er interessert for jeg har nemlig en sånn stående som jeg vurderer å sette inn i stedet for den manuelle (som bare er et år gammel).

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Driver med å skifte ut mine 22 år gamle Jabsco Toaletter med nye ... Jabsco denne gangen også, men av "billig utgaven", som jeg fant for under NOK 2,300 hver.... regner med at de bråker mindre enn de som var 20 år gamle som jeg fant akseptabelt. Disse laget stort sett samme lyden / bråk som de som var montert ombord i en 3 år gammel 43 fot Sealine som jeg var ombord i en stund siden...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Noen som har forsøkte å isolere motoren på kverna på disse bråkebøttene?

mvh tuffff

Har som sagt et innebygd TMC dass ombord ( 2år gammel ) Vis dere er så redd for at det bråker sånn , kan dere ikke bare sjekke et i en båt da . Syntes ikke det bråker så mye som folk skal ha det til jeg da men , hører det 50 båter bortenfor = tåkeprat . Sjekk et i en båt ,spør om du kan teste mitt vis du ser meg . Kan sikkert være bedre di andre , men så koster dem også .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har også el. toalett. Er godt fornøyd med det. Bråker mindre enn ungene snorker :rolleyes:

Har ingen planer om å bruke resirkulert papir i skåla.

Har hittil kun brukt spesial papir kjøpt på båtforretning. Men vurderer å kjøpe mykt tynt papir på Rema.

Er det noen som har erfaringer rundt dette?

 

Det er vel slikt at det viktigste for å ikke få tett toalett, er å begrense mengden av papiret, ikke nødvendigvis typen. Eller tar jeg feil?

Redigert av searay270-1998 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lambi, eller hva det nå heter, er helt topp for båttoaletter. Det tørker godt der det skal tørke, er mykt og behagelig, inneholder lite lim, løser seg lett opp, klumper seg ikke i toalettsystemet, koster noen kroner, men er tilgjengelig over alt. Snakker av egen erfaring etter mange år med elektrisk toalett.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er en som spør om det ikke går an å lydisolere/pakke inn pumpehus? Er det noen som har testet noen PetterSmart løsninger?

Støyen oppstår vel ved at lyd/vibrasjoner planter seg i dørk og vandrer over i skrog som nærmest virker som en høyttaler?

Men skal man være så forbannet redd? Hører jo uansett også når noen tar håndjagern kl 0300 og det stort sett er tyst rundt omkring. Og ut må jo sakene når det melder seg. Hva er værst, en motor som surrer 5 sekunder eller håndjagern? :sleep:

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...