Jump to content

Elektrisk toalett, hvilken type?


Marø

Recommended Posts

Drar frem denne tråden igjen. Ser ut til at jeg bør bytte vårt RM69 manuelle toalett. Har problemer med på få sugd inn (OPP) vann. Har byttet pakningsett uten at det hjalp stort. Hendelen for tørr/våt pumping "svetter" litt og jeg tror det er best å bytte det. Er vel like greit å bytte til helt nytt i stedet for å bytte bare pumpen. Den er vel halve prisen av et nytt komplett toalett?

 

Da er det spørsmålet om jeg bør velge elektrisk. Ser i en annnen tråd at TMC el-toalettene er dårlig tilpasset m.h.t. montering av bl.a. slange. Kanskje lurt å styre unna TMC?

 

Første tanke er å velge: Jabsco 1750,-/2290,- liten/stor, RM69 1350,- , eller et rimelig el.toalett til 2000 (+/-)... . . Har ikke råd til noe Jabsco stillegånde til 7000,- ++ nå.

Noen som har tips hva jeg bør velge. Noe jeg ikke har tenkt på???

Link to post
Share on other sites

IKKJE KJØP TMC-DASS!!!!!!!!!

 

Det er ein grunn til at driten (og då meiner eg sjølve dassen) er billig. Den er av elendig kvalitet.

 

Eg kjøpte min av Maritim for to år sidan. Eg nemner:

-Kontaktfeil i motoren, oppdaga etter at faenskapet var montert.

-Maritim sender ny motor, men av feil type. (Via venninna i Oslo som tek den med til oss i Dublin. Ikkje berre lett å ta med på flyet...)

-Tilbakeslagsventil virkar ikkje, eller finst ikkje.

Det tok 9-ni mnd. før eg fekk faenskapet til å virka. (Me har to dassar ombord....) Då hadde eg fått ein elektorverkstad til å fiksa den første motoren.

-Mindre enn 3 - tre - veker seinare ryk brytaren. Ny brytar blei kjøpt inn, men den byrjar å svikta den òg.

 

Det einaste som hindrar oss i stappa den opp ein viss stad på selgaren i Maritim er mangel på kvittering.

 

Styr unna TMC!!!

 

Sidan me er inne på temaet. Samtlege tre blandebatteri kjøpt av Maritim, byrja å leka etter mindre ein eit år. I tillegg kjem andre problem. Som td. attgløymde o-ringar i røyra. Desse må koma frå produksjonen.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det er like greit å bytte hele toilettet som å skifte ut deler.

 

For at familien skal ha det bekvemt ombord er det viktig at toilettet virker bra.

 

Jeg har opp gjennom årene vekslet mellom hånddrevet Jabsco og RM69 og er fornøyd med dem begge. Ser ikke grunn til å anbefale det ene fremfor det andre.

 

Jeg har selv bidratt til å skade to ved at det ikke har vært tilstrekkelig frostvæske i systemet i løpet av frostperioden og det er dannet små sprekker. En gang klarte jeg å tra til festeskruene litt for mye, noe som trolig ga spenning i bunnsokkelen og i et kraftig vær ga dette trolig opphav til skrogspenninger med påfølgende sprekkdannelse i sokkelen (?). Vær derfor påpasselig med tiltrekningsmomentet ved feste av sokkelen.

 

Det kan nok etter høstopptak være greit å sku ut blindpluggende nederst i toilettet og tørke alt rent.

 

Det er viktig å holde ventilene og foringene smørte i løpet av sesongen, og her er det flere råd. Jeg tømmer oppi litt grønnsåpe fra tid til annen. Brukte tidligere litt matolje, men det er ikke klokt, bl.a. ut fra av hensyn til kakedannelse og påfølgende tetting av luftingen av septiktanken under kraftige bevegelser i båten.

 

Dessuten er det viktig å unngå urinsteinbygging på ventilene som skyldes kombinasjon av urin og saltvann, dette forebygges med en kopp husholdsningseddik i toilettskåla i uka i løpet av ferien.

Link to post
Share on other sites

:flag: Ja, da har jeg brukt det meste av kvelden i båten. Kirurgisk inngrep på dassen ganger 3.

 

Hadde noen nye pakninger som jeg først byttet - hjalp ingenting.

 

Mistenkte at jeg pakningen med loddet i underkant av pumpen sto feil vei. Loddet sto opp i pumpehuset, og jeg snudde den slik at loddet la seg ned. : Ingen endring da heller. Så mer riktig ut. Da jeg byttet sist satte jeg det slik det sto før jeg byttet pakningsett.

 

Prøvde X-antall ganger og hjelpe til ved å helle vann i dassen slik at pumpen fikk noe jobbe med - hjalp ikke.

 

Så til slutt - siste inngrep. Tok ut pakningen med 2 blylodd mot bakkant av pumpen der vann kommer inn og fordeles ut i skålen. Tørket pakningen helt ren, og satte den på plass.

 

Tok 2 pumpetak og vannet kom!!!

 

Forrige eier sa til meg at pumpehendel måtte stå til pumping med vann hele tiden ellers ville jeg få problemer. Jeg har gjort det, men likevel av og til hatt probelmer med at jeg ikke får vann inn til toalettet. Setter jeg hendelen til tørrpumpumping er det som å be om trøbbel. Det stemte m.a.o. det forrige eier sa.

Årsaken til at det er slik vet jeg ikke. Det jeg imidlertid vet er at dassen skal ut hvis den prøver seg bare såvidt en gang til med å stanse pumping av vann inn. :headbang:

 

Da tror jeg kanskje det blir en Jabsco

Link to post
Share on other sites

Har enkelte tider problemer med at det "klaker" seg til i pumpen på mitt elektriske toalett er det noe spesielt toalettpapir man bør bruke??bruker resirkulert papir i dag.

 

Dette bør du ikke bruke. Det inneholder limstoff som ikke løser seg opp så raskt og kan bli som en seig masse eller klump både i tank og slanger. Men dette har også vært diskutert her før, så nå kommer nok snart noen med annen erfaring på banen :lol:

Her kommer en annen. Som har erfaring med papir fra tørkerull i nødens stund i el toalett. Det ble full Plumbo-kur av det (orka ikke å plukke fra hverandre greiene).

 

Neste gang i nødens stund går tørkerulltørket i en plast pose eller over rekka. Kjøper kun spesialpapir for båt-bæsj etter den erfaringen med tørkepapiret.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...