Sjeldenutpå Startet 4.November.2009 Del på Facebook Startet 4.November.2009 Som tittel sier så er eg usikker på motor som står i båten. Eg kjøpte båten som 120hk, og fikk beskjed om at det var en 2725, Så kjøpte eg nokre pakninger til eksosmanifoil som ikkje passa. Då hadde eg plutselig 2715. Så ser eg på toppdeksel nå, står det 2703E ... Nokon proffer her inne? Ein gammel mann som solgte meg (feil)pakninger til eksosmanifoil meinte eg hadde ein hybrid. At de "brukte opp" det de hadde i 1987..... Toppdeksel: På Toppen står det 683F6090GAB På dieselpumpa står det bare SIMMS. Ingen skilt merke på blokka: Så eit bilde av heile motoren. Kjem ein mad spørsmål om gearen seinere....finner ingen skilt der heller Håper nokon kan hjelpe. Greit å vite kva som er ombord til dysejobb osv Bjørn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Divemaster Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Fra oversikt bilder, så ser det også ut som marinisering fra Lancing Marine med sidekjøleren (Bowman ?)... men SABB kan jo ha brukt den samme metoden .. som gjorde at maskinen ble litt lavere fremme.. Hadde selv to av disse (Lancing Marine) i en Apollo 32 "den gang da"... http://www.lancingmarine.com/ 6.2 L, 120 hk og uten turbo.... Det er nok ikke helt lett å peile oljen, eller skifte oljefilteret her, med mindre du ha adkomst nede på styrbord side... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Filter går som en drømm. SB side midt på Peile er på BB side, må kikke inn mellom rør på manifoil og sikte med lykt for å få pinnen i hullet.... Eg veit ikkje volumet på motoren så lenge eg ikkje veit nr... Ja eg lurer på om det er 120 eller 98...eller 127 hk i denne klumpen... Kan jo bli problem med deler dersom eg ikkje får identifisert den Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Har to av disse i båten, og tror de heter 2725 E. Har et stort oljefilter på styrbord side av motoren som står på hode Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
EIN Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Fant en motor på nettet som har sammen nummer på toppen som din. Den er er 2715E. http://library.mysticseaport.org/msca/engi...cession=2007.66 Men den toppen kan jo være brukt på andre motorer. Du finner ikke noe nummer som er støpt i blokka? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Mener at du skal finne instemplet tekst/tall helt oppe på blokka i bak kant, sett aktenfra på høyre side. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
cantina Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Det ser ut til at id platen din er grønn da er det en motor bygget før oktober 1985, kan være 2722, 2725, 2726T og 2728T. Er platen blå er 2722 eller 2725. Er platen sort er det 2723.Oransje plate 2723. Du skal kunne lese motor type foran Ford merke og bygge dato etter. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Filter går som en drømm. SB side midt på Peile er på BB side, må kikke inn mellom rør på manifoil og sikte med lykt for å få pinnen i hullet.... .... Mente Oljefilter og den andre Styrbord siden ... også kalt Babord Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
jonn Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Hei, jeg har overhalt en 2715E, det ligner mistenkelig på en slik. det var på 120 hk. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 I dette emnet er det bilde av en 2715E, den ligner iallefall på din. Jeg tror det både skal være innstemplet produksjonsnummer på blokka (muligens bak dieselpumpa) og innstøpt et serienummer på siden av blokka. Ut fra disse nummerene kan en finne ut hvilken motor (blokk) dette er og når den er produsert. Ford har hatt en tendens til å mikse blokk og motor, så det kan godt være at disse er fra forskjellige motorserier. Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 her er noe dukumentasjon https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12424/skann0001.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12424/skann0002.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12424/skann0003.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Fant en motor på nettet som har sammen nummer på toppen som din. Den er er 2715E.Men den toppen kan jo være brukt på andre motorer. Du finner ikke noe nummer som er støpt i blokka? Skal ta ein kikk .....du skal finne instemplet tekst/tall helt oppe på blokka i bak kant, sett aktenfra på høyre side. Blir rundt dieselpumpa det då? Det ser ut til at id platen din er grønn da er det en motor bygget før oktober 1985, kan være 2722, 2725, 2726T og 2728T. Er platen blå er 2722 eller 2725. Er platen sort er det 2723.Oransje plate 2723.Du skal kunne lese motor type foran Ford merke og bygge dato etter. Plata er grønn ja. Eg ser du ramser ikkje opp 2715...er det ikkje eit alternativ? trudde mest på det eg nå Skrape litt meir maling då og krysse fingre på at det står noko...? her er noe dukumentasjon Sjå der ja! Det eine skiltet der har samme nummer som som mitt grønne....men eg klarer ikkje lese det som står under bildet i det scannede dokumentet. Eg forsøkte å lagre det og forstørre det men det var for utydelig.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cantina Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 jeg kan sende en bedre kopi på mail hvis du ønsker Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Blir rundt dieselpumpa det då? Rett side av motoren, men i andre enden. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Roger jo Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Den diselpumpa har jeg på en F6.380GRVP7711 100hk. Ford Sabb fra 1977 men jeg har varmeveksleren i forkant. Har en manual til Ford 2400 med den eksosmanifolden du har og med Sims/CAV/Bosch pumpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 en bedre kopi på mail hvis du ønsker IM på vei Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) er det denne nederst på siden http://www.lancingmarine.com/fordmariniseprices0209.pdf Denne er siden http://boatdiesel.com/Engines/Engines.cfm?...80:1024:32:1280 en her som har samme problem http://n4.nabble.com/Urgent-help-needed-Fo...n-td251327.html Redigert 4.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Takker for masse innspill ! Ser ut som om det ender på en 2725E nå ....så var det gear....finner ingen skilt der..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
EIN Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Kom med bilder av gearet så skal vi prøve oss på denne nøtten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 det står eit nummer på ei aluplate...eineste eg finner : 2-113049 S Her er nokre bilder, men gearen ligger igjennom eit skott, og er vanskelig å sjå heile.... skiltplate høyre side ovenfra venstre side Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Håpløst at fabrikantene ikke kan lage ordentlige skilt på produktene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 mulig det har vert noko meir på skiltet i form av lakk/skrift UTEN "trykk"..... Kan jo ha vert en del motorvasker ol opp igjennom tidene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 En motor med gir koster jo en bunke med frognertiere, så det minste en kan forlanger er jo god skilting Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Speedy Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Gearet ligner mistenkelig på mitt gamle PRM 300 som jeg har tatt ut av båten. Hvis det er et slik så har jeg liggende 1 stk med ok oljepumpe. Halaas & Moen på Mørekysten er importør av geartypen din. Dette er en god sliter (som mange andre). Hvis det er PRM 300 kan du desverre ikke bruke dette til motorer som er større i hk. Mener å huske at utvekslingen her er 1,92:1 Her er hvertfall link til forhandler i Norge og brukerhåndbøker: Brukermanualer Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Speedy er nok på sporet der. Det er nok en PRM gearkasse. Hvis det er en PMR 300, så ble den erstattet med 500 kassen. Du kan lese mer om gamle modeller her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.