Jump to content

Identifisere en Fordsabb fra nummer og bilder?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Som tittel sier så er eg usikker på motor som står i båten.

Eg kjøpte båten som 120hk, og fikk beskjed om at det var en 2725, Så kjøpte eg nokre pakninger til eksosmanifoil som ikkje passa. Då hadde eg plutselig 2715.

Så ser eg på toppdeksel nå, står det 2703E ... :sweat:

Nokon proffer her inne?

Ein gammel mann som solgte meg (feil)pakninger til eksosmanifoil meinte eg hadde ein hybrid. At de "brukte opp" det de hadde i 1987.....

 

Toppdeksel:

 

04.11.09_213.jpg

 

 

På Toppen står det 683F6090GAB

 

04.11.09_217.jpg

 

På dieselpumpa står det bare SIMMS. Ingen skilt

 

04.11.09_221.jpg

 

merke på blokka:

 

04.11.09_277.jpg

 

 

Så eit bilde av heile motoren.

 

04.11.09_099.jpg

 

Kjem ein mad spørsmål om gearen seinere....finner ingen skilt der heller :rolleyes:

Håper nokon kan hjelpe. Greit å vite kva som er ombord til dysejobb osv :smiley:

 

Bjørn

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fra oversikt bilder, så ser det også ut som marinisering fra Lancing Marine med sidekjøleren (Bowman ?)... men SABB kan jo ha brukt den samme metoden .. som gjorde at maskinen ble litt lavere fremme..

 

Hadde selv to av disse (Lancing Marine) i en Apollo 32 "den gang da"...

 

http://www.lancingmarine.com/

 

6.2 L, 120 hk og uten turbo....

 

Det er nok ikke helt lett å peile oljen, eller skifte oljefilteret her, med mindre du ha adkomst nede på styrbord side...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Filter går som en drømm. SB side midt på :smiley:

Peile er på BB side, må kikke inn mellom rør på manifoil og sikte med lykt for å få pinnen i hullet....

 

Eg veit ikkje volumet på motoren så lenge eg ikkje veit nr...

 

Ja eg lurer på om det er 120 eller 98...eller 127 hk i denne klumpen...

Kan jo bli problem med deler dersom eg ikkje får identifisert den :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Filter går som en drømm. SB side midt på :smiley:

Peile er på BB side, må kikke inn mellom rør på manifoil og sikte med lykt for å få pinnen i hullet....

 

....

 

Mente Oljefilter og den andre Styrbord siden ... også kalt Babord :blush:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

I dette emnet er det bilde av en 2715E, den ligner iallefall på din.

 

Jeg tror det både skal være innstemplet produksjonsnummer på blokka (muligens bak dieselpumpa) og innstøpt et serienummer på siden av blokka. Ut fra disse nummerene kan en finne ut hvilken motor (blokk) dette er og når den er produsert.

 

Ford har hatt en tendens til å mikse blokk og motor, så det kan godt være at disse er fra forskjellige motorserier.

Link to post
Share on other sites

Fant en motor på nettet som har sammen nummer på toppen som din. Den er er 2715E.

Men den toppen kan jo være brukt på andre motorer.

Du finner ikke noe nummer som er støpt i blokka?

 

Skal ta ein kikk :smiley:

 

 

.....du skal finne instemplet tekst/tall helt oppe på blokka i bak kant, sett aktenfra på høyre side.

 

Blir rundt dieselpumpa det då? :smiley:

 

 

Det ser ut til at id platen din er grønn da er det en motor bygget før oktober 1985, kan være 2722, 2725, 2726T og 2728T. Er platen blå er 2722 eller 2725. Er platen sort er det 2723.Oransje plate 2723.

Du skal kunne lese motor type foran Ford merke og bygge dato etter.

 

Plata er grønn ja. Eg ser du ramser ikkje opp 2715...er det ikkje eit alternativ? trudde mest på det eg nå :smiley: Skrape litt meir maling då og krysse fingre på at det står noko...?

 

 

her er noe dukumentasjon

 

Sjå der ja! Det eine skiltet der har samme nummer som som mitt grønne....men eg klarer ikkje lese det som står under bildet i det scannede dokumentet. Eg forsøkte å lagre det og forstørre det men det var for utydelig.... :smiley:

 

skann0002mrk.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Gearet ligner mistenkelig på mitt gamle PRM 300 som jeg har tatt ut av båten. Hvis det er et slik så har jeg liggende 1 stk med ok oljepumpe.

Halaas & Moen på Mørekysten er importør av geartypen din. Dette er en god sliter (som mange andre).

Hvis det er PRM 300 kan du desverre ikke bruke dette til motorer som er større i hk. Mener å huske at utvekslingen her er 1,92:1

Her er hvertfall link til forhandler i Norge og brukerhåndbøker: Brukermanualer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...