Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis på trappene?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Det er for mye uvettig villmannskjøring på sjøen mener Sjøfartsdirektoratet, som vil ha obligatorisk båtførerbevis for alle. Dette kom frem på dagsrevyen idag hvor også Jan Syvertsen KNBF uttalte det samme, pluss fornuftige ungdommer.

 

Tekstutdrag fra innslaget finner du på NRK der du også finner link til videoinnslaget.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk opplæring har det jo vært for bilsertifikat lenge uten at det har fått slutt på villmannskjøringen.Tror nok ikke dette utspillet får annet utfall enn at noen "skor" seg på opplæringen av de som må ha båtførerbevis,pluss en del nye stillinger i departementet for å administrere nyvinningen

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk opplæring har det jo vært for bilsertifikat lenge uten at det har fått slutt på villmannskjøringen.

 

Jojo, men vi får vel tro at kjøreopplæringen for bil gjør at ihvertfall noen av oss kan holde oss på riktig side av veien...

Ordningen kommer, og det er bra, men spørsmålet er om den kommer med eller uten straffereaksjoner. Altså om "lappen" kan inndras ved uvettig oppførsel.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at det fortsatt er villmannskjøring selv om det er oblikatorisk opplæring for bil, men jeg våger alikevel en udokumentert påstand om at det ville vært mere villmannskjøring og ulykker om det ikke hadde vært oblikatorisk opplæring for bil.

 

Dette forslaget kan vel neppe komme som noen bombe for båtfolket, med den utviklingen vi har hatt på sjøen så måtte joe t slik forslag komme.

 

Nå starter vel hylekoret her igjen tenker jeg, men påstander om at vi som er født og oppvokst i båt bla, bla eller vi som har seilt i 30 år osv... vi trenger jo ikke noe båtførerbevis.... :headbang:

 

Skal bli morosamt å følge debatten her.... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

will:

 

> Obligatorisk opplæring har det jo vært for bilsertifikat lenge

> uten at det har fått slutt på villmannskjøringen.

 

tror nok det ville sett ganske så anneledes ut på veiene om vi

ikkje hadde obl. opplæring...

 

opplæring = økt besvisthet = annen oppførsel; sånn er det [1]!

 

barx

 

[1] noen idioter biter ingen ting på; send dem til bjørnøya!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor jeg er FOR kompetansebevis: Etter mange år i småbåt + utenriksfart, tok jeg kystskippereksamen; Jeg KUNNE mye om oppførsel på sjøen tidligere også, men kurset og "lappen" bevistgjorde mange "selvfølgeligheter"! Kjører båten og oppfører meg som om den er minst 10 ganger større enn den egentlig er. Resultatet er at jeg nyter sjølivet bedre og har større sikkerhetsmarginer! Jeg VET hva som kan skje hvis....

Og hvorfor er mange så inderlige motstandere av sertifikatet?? Vanskelig er det jo ikke!! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Helt greit med obligatorisk båtførerbevis. Men hvem skal håndheve dette på sjøen, se det vil jeg gjerne ha et svar på!

tipper det meste av "råkjøringa" hadde blitt redusert en hel del om onkel politi hadde patruljert på sjøen.

 

Hvis det skal ha noen hensikt med båtførerbevis må det være slik at man ikke har lov og føre båt uten bevis.

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel være en selvfølge med en form for kompetansebevis for å kunne ferdes på sjøen. Spesielt nå hvor det kryr av uerfarne folk i store, raske båter. Helt uforsvarlig, spør du meg. Vi blunker jo knapt når podene våre tar førerkort for bil, og betaler 10 - 15.000 for den "lappen".

 

Obligatorisk opplæring vil tvinge seg frem. Det var tipset til bossen i Sjøfartsdirektoratet. Jeg ønsker dette velkommen. Så spørs det på hvilket nivå en skal legge opplæringen, og hvor vanskelig det skal være å blir en godkjent båtfører.

 

Og så må politiet få ressurser til å følge opp. Det må ikke fortsette som nå at politibåter blir solgt for å skaffe penger i en tom kasse.

Link to post
Share on other sites

Har selv båtføreprøven, men husker jeg noe av dette da. Sund fornuft teller mere.

Kanskje en ide å ta frem boken og lese igjennom den en gang til? Sund fornuft sier deg vel ikke om faren ligger på nord eller sydsiden av et nordmerke? Eller den pilen på jernstaken, peker den mot faren eller dit du trygt kan kjøre?

 

Ellers tror jeg ikke villmannskjøringen blir mindre med et "kompetansebevis". Men blir det mer som et bilsertifikat du kan miste, og miste retten til å føre båt samtidig med en kraftig overvåking av politi på sjøen, - ja kanskje da.

 

Så om råkjøringen blir den samme, er generelle kunskaper ikke å forakte.

 

Lars H.  :flag: :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg synes det er for mye fokus på råkjørerne i diskusjonen om obligatorisk båtlapp/sertifikat. En del typer vil alltid kjøre gris, men jeg tror at for det store

flertall av folket som er på sjøen med gode hensikter, dog med dårlige kunnskaper,

vil opplæring gjøre de til betraktlige bedre førere.

 

Eksempel: Under fylling av diesel i Vesterelva i Fredrikstad for et par dager siden

måtte jeg i løpet av 10 minutter hjelpe to båter med å legge til uten å krasje inn i min båt, de la til MED strømmen (og den er ganske hard) i tilegg blåste det 7m/s medstrøms.

Ingen av båtførerne hadde tenkt på at det er utrolig mye greiere å legge til motstrøms (og motvinds). Når de i tillegg fortøyer en 26 fots motorbåt med 4mm flaggline sier vel det sitt...

Seks kvelder på kurs og disse folka hadde hatt et mye mer bevisst forhold til hva de holdt

på med.

Obligatorisk båtlapp NÅ sier jeg, det vil gi mer båtglede til mange, så får råkjørerne holde på med sitt.

Link to post
Share on other sites

Se her hjemme at ungdom bruker mellom kr. 10-20000,- på lappen, dagen etter oppkjøringen mister de lappen pga villmanskjøring. Hva har de lært - ingen ting.

 

Pålegg alle å ta båtførerprøven og håp at alle ulykkene til sjøs forsvinner. Dette er å tru på julenissen.

 

MEN, jeg er enig at man må ha en form for opplæring på sjøen. Dette må forsikringsselskapene forlange.  :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Se her hjemme at ungdom bruker mellom kr. 10-20000,- på lappen, dagen etter oppkjøringen mister de lappen pga villmanskjøring. Hva har de lært - ingen ting.

Enig i at mange unge ikke bryr seg om det de har lært, men når de mister lappen så er det i alle fall satt en stopper for galskapen (forhåpentligvis). Enkelte kjører jo dessverre like godt uten førerkort. Men de få som ikke bryr seg om noe, vil en alltid ha blant oss.
Link to post
Share on other sites

Se her hjemme at ungdom bruker mellom kr. 10-20000,- på lappen, dagen etter oppkjøringen mister de lappen pga villmanskjøring. Hva har de lært - ingen ting.

 

Pålegg alle å ta båtførerprøven og håp at alle ulykkene til sjøs forsvinner. Dette er å tru på julenissen.

 

MEN, jeg er enig at man må ha en form for opplæring på sjøen. Dette må forsikringsselskapene forlange.  :flag:

Det er vel neppe majoriteten av norske ungdommer som mister lappen dagen etter at de fått den, men at det har forkommet er også jeg klar over.

 

Nå er det vel ingen som har påstått at ALLE ulykker vil forsvinne med obligatorisk opplæring til sjøs, men at vi vil få en reduskjon er jeg ikke i tvil om.

 

Nå er det vel ikke ungdommen som er mest imot en tvungen opplæring til sjøs, men det er oss feite 40 åringer og litt til som er det.

 

Det er også vi som er de værste til kjøre gris og la være til å ta hensyn andre. Det er vi som har kapital til å kjøpe de store stygge båtene som lager hekksjø, eller har 2x250 i hekken på en eller annen åpen båt på et par og tyve fot, og de er vi som drukner mest.. :flag:

 

At dette ikke gjelder majoriten av baatpalssen.no medlemmer er jeg også klar over, men vi er alikevel kun en meget liten del av de sjøfarende. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo ikke gjort noe med et lite kurs, som i allefall forsikrer folk om at de har basiskunnskapene i orden. Hvor skal du holde deg i leden, og hva betyr de mest aktuelle stakene og litt navigasjon. Det trenger ikke være noe langt og dyrt kurs. Men det er klart hvis det blir et absolutt krav, så er det nok noen som vet å ta seg betalt.

Kanskje et samarbeid mellom båtforbund og redningselskap kan få utarbeidet noe. I skolen var det nå et tilbud for en stund siden....??

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Det er vel neppe majoriteten av norske ungdommer som mister lappen dagen etter at de fått den, men at det har forkommet er også jeg klar over.

 

Nå er det vel ingen som har påstått at ALLE ulykker vil forsvinne med obligatorisk opplæring til sjøs, men at vi vil få en reduskjon er jeg ikke i tvil om.

 

Nå er det vel ikke ungdommen som er mest imot en tvungen opplæring til sjøs, men det er oss feite 40 åringer og litt til som er det.

 

Det er også vi som er de værste til kjøre gris og la være til å ta hensyn andre. Det er vi som har kapital til å kjøpe de store stygge båtene som lager hekksjø, eller har 2x250 i hekken på en eller annen åpen båt på et par og tyve fot, og de er vi som drukner mest.. :flag:

 

At dette ikke gjelder majoriten av baatpalssen.no medlemmer er jeg også klar over, men vi er alikevel kun en meget liten del av de sjøfarende. :flag:

Enig - godt sagt.

:flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Som mange har vært inne på............dette dreier seg om mer enn å kjøre for fort.

Det kan nok være på sin plass med litt basis kunnskap både om sjøveisreglene, navigering og sjømannskap for en del "skippere".

Ser ut som om flere kunne trenge dette når en betrakter båttrafikken en sommerdag.

Og berger det menneskeliv og forhindrer tragedier er det ok med obligatorisk opplæring.

 

Forøvrig hørte jeg på 6- nyhetene i dag ( ja... er fortsatt på jobb  :flag: ) at Norsk folkehjelp mente at båtulykkene i år skyldtes det varme været i påsken og i Mai.........

Så da vet vi grunnen til det også  :flag:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Det er helt greit med obligatorisk båtførerbevis. Veldig mange ferske skippere kunne ha behov for litt basiskunnskap, men dette alene vil ikke hjelpe mye mot uvettig kjøring. Få politibåtene på vannet slik at de er synlige hele sommeren og slå kraftig ned på værstingene. Synlig politi er det eneste som hjelper mot de som liker å grisekjøre. Der tror jeg ikke det hjelper med noe kunnskap.

Link to post
Share on other sites

I et intervju med Aftenposten i dag kommer underdirektør Aicher md et par viktige presiseringer:

Underdirektøren ønsker å berolige dem som allerede har båt og som har hatt det i lengre tid med at direktoratet har ingen planer om å ta fra dem båten. De som har hatt båt over lengre tid vil kunne få sertifikat utstedt på grunnlag av det.

 

- Men de vil kunne miste det dersom de kjører med alkohol eller kjører for fort, sier Aicher. 

 

Det siste er vel dessverre det som må til - at det finnes et tydelig ris bak speilet.

 

Hele intervjuet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle830352.ece

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker på den ene siden at vi skal ha dette båtførerbeviset for at det skal bli sikrere å ferdes åp sjøen, spørsmålet er  jo om det hjelper?

Må si meg ganske så enig med John_kr i at en del av de som kjører helt tulling på sjøen antakligvis vil fortsette med dette etter et eventuelt båtførerbevis.

Og på den andre siden så er det jo nokså dyrt å skulle ta dette båtførerbeviset. Tror det er snakk om ca 2000 kr, og for oss som er 3 stk som bruker båten hver for oss (og sammen)  så vil det bli ganske så dyrt. Hvis man da ikke finner en billigere måte å gjøre dette på da.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ok. jeg er for opplæring på sjøen, men... la oss tenke litt hvorfor man forlanger dette, og har det noen sammenheng med ulykkesstatistikken???

Jeg har faktisk ingen anelse, Jeg trodde det var fulle menn i store båter som skal "lette vannet" om natten som var den vanligste ulykken til sjøs.Men som sagt dette har jeg ingen peiling på. Uvettig kjøring håper jeg jo vi får bukt med. Vet noen hvor i statestikken de er??

Tror vi skal se hvor det kan hjelpe å sette inn tilltak, Hjelper det med opplæring til alle, så gjør vi det, men hvis det feks er de fulle eldre menn som topper statestikken så hjelper vel båtførerbeviset lite er jeg redd. Har også på følelse at jo mer folk bruker båtene jo bedre blir de. Lurer på om det er de som har 3 turer i året og ikke tenker båt resten av året som fort kommer utfor trøbbel. Annbefaler alle å komme hit til baatplassen og tenke mer båt også når man ikke er på sjøen.

Mvh

 

Pjolter med båtførerbevis

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hvis man da ikke finner en billigere måte å gjøre dette på da.

På mange skoler er det valgfag. Mine tre håpefulle har tatt båtførerbevis på ungdomsskolen. Det behøver vel heller ikke være så vanskelig at ikke de fleste kan klare seg med et selvstudium, og så melde seg opp til en eksamen. Da skulle det vel ikke stå på pengene.
Link to post
Share on other sites

På mange skoler er det valgfag. Mine tre håpefulle har tatt båtførerbevis på ungdomsskolen. Det behøver vel heller ikke være så vanskelig at ikke de fleste kan klare seg med et selvstudium, og så melde seg opp til en eksamen. Da skulle det vel ikke stå på pengene.

Da ble jeg plutselig mer enig i at dette burde være obligatoirsk, selv om ikke alle båtbøller vil forsvinne fra sjøen.

Takker for informasjonen. Visste ikke dette fra før. :headbang:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...