Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis på trappene?


Lars H.

Recommended Posts

Betyr dette at en 12 åring vil kunne kjøre en stor snekke med for eksempel en 8 hk sabb?

Vi må ikke glemme at kystbefolkningen i Norge har en mer enn 1000-år tradisjon for å være i båt fra før de kan gå.

 

Glemmer ikke et innslag på TV de siste årene om en gutt som var blitt fisker med egen båt og utrustning. Båten kan vel ha vært 25 - 30 fot. Gutten? Rundt 8 - 10 år. :rolleyes:

 

Jeg tror mange langs vår værharde kyst hvor båten til nå har vært første forutsetning for liv og næring, er undrende og hoderystende til den velstandsykdommen som nå gir oss hodebry og desverre tar av felleskapets tilmålte ressurser. Jeg gremmes!

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke glemme at kystbefolkningen i Norge har en mer enn 1000-år tradisjon for å være i båt fra før de kan gå.

 

Glemmer ikke et innslag på TV de siste årene om en gutt som var blitt fisker med egen båt og utrustning. Båten kan vel ha vært 25 - 30 fot. Gutten? Rundt 8 - 10 år.

Det at EN 10 åring er god til å føre båt, betyr ikke automatisk at alle tiåringer er det. Det er sikkert mange tiåringer som kjører traktor hjemme på gården også. Det betyr ikke at man skal fjerne sertifikatplikt for traktorer generelt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det at EN 10 åring er god til å føre båt, betyr ikke automatisk at alle tiåringer er det. Det er sikkert mange tiåringer som kjører traktor hjemme på gården også. Det betyr ikke at man skal fjerne sertifikatplikt for traktorer generelt.

Nå synes jeg du tøver.
Link to post
Share on other sites

Jeg syns det bør være en selvfølge at dersom man innfører obligatorisk båtførerbevis, så bør dette også gjelde både seilbåter og andre tyngre båter – i hvert fall over 27-28 fot – uansett motorstyrke. Mange av disse er i utgangspunktet havgående farkoster, og dersom ikke skipperen er seg sitt ansvar og sine kunnskaper bevisst, vil det kunne resultere i fare for både eget mannskap og andre sjøfarende, også i forbindelse med manøvrering i trangere farvann! Like selvfølgelig bør det være at båteiere med dokumentert aktuell erfaring, bør få beviset sitt uten noen spesiell prøve.

 

Når det gjelder hensynet til ”kystbefokningen”, som det ble nevnt her, så er jeg ganske sikker på at de av disse som er ikke har den nødvendige dokumenterte båtpraksis til å kunne få beviset uten videre, har tilstrekkelig læreevne til at også de vil kunne klare å bestå båtførerprøven, på samme måte som andre ”ferskere” båteiere!

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er bare at selv om noen er flinke, behøver ikke alle å være det. Er det så tøvete?

Jeg beklager at jeg har forårsaket avsporingen. Det du sier her er vel egentlig selvsagt, og da burde jeg vel ha holdt det for meg selv at jeg synes det er tøvet å trekke frem selvfølgeligheter. Min feil, sorry! :smiley:

 

Det er noen år siden jeg på danskebåten fikk et tilfeldig reisefølge fra et lite sted på kysten av Møre. Dengangen var det også snakk om båtførerbevis. Denne karen fra Møre gjorde et sterkt inntrykk på meg når han fortalte om båt-tradisjonene hos kystbefolkningen. Dette synes jeg er for lite fremme i debatten om båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Da jeg flyttet hit til Norge fra Australia var jeg veldig overrasket at det ikke var på påbudt med båtførerbevis her i Norge. Det norske samfunnet er jo så gjennomregulert ellers.

 

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, på 80 på 90 tallet da jeg hadde båt ”down under” så måtte man har båtførerbevis for å kjøre alt som gikk over 10 knop. Det krevdes teorikurs med bestått skiftlig prøve for å få førekort. Førekortet varte i 3 år og dersom man unnlot å fornye den matte man tar kurs og eksamen om igjen.

 

Det var/er ofte kontroll av båtførerbevis fra sjøpoliti og noen som heter ”Maritime Services Officers” (Alltid veldig bli og hyggelig folk).

 

Det jeg er redd for i Norge er at dette bli innført båtførerkort uten at det finnes et skikkelig apparat for å følge opp. Jeg har enda ikke sett en eneste politibåt på oslofjord i de 14 år jeg har bodd har.

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har enda ikke sett en eneste politibåt på oslofjord i de 14 år jeg har bodd har.

 

PiperBill

Jeg er enige med tidligere innlegg her at det er for lite politibåter på vannet. I løpet av denne sesongen har jeg tilgode å se noen politibåter på vannet i det hele tatt.( kanskje de kjører sivilt i år  :rolleyes: ) Synes dette er spesiellt når jeg i tilegg til mange turer både øst og vest av Kristiansand før ferien, har tilbrakt 4 uker på sjøen langs "hele" sørlandskysten. Ser en del  uvettig kjøring i løpet av en slik ferie tur. Spessielt av året er at hekkbølgene er blitt "større" enn tidligere. Dette spessielt etter "dagsturbåter" ( kaller det dette for å ikke såre noen her. Ref andre innlegg ) som slakker av fra plan og ned til 8-10 knop når de passerer plasser der det ligger båter ankret opp. Utrolig få som snur seg for å sjekke hvor mye vann de drar med seg. Mener selv at båtførerprøven burde være obligatorisk for alle båtførere.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

:confused:så dem som har ei snekke eller seilbåt har ikke noe "førerkort" å miste for fyllekjøring eller lifsfarlig opptreden?????? :eek: hvor høl i huet er det mulig å bli???? :headbang:eller er det litt for mange sjampis drikkende seilere som har litt for mye inflytelse?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...