Jump to content

Demontasje / rens av kjøler på VP MD 21 B


`MINA'

Recommended Posts

God sommerkveld !

 

Fire fine, men ikke så varme uker på sjøen er over, og arbeidsdagene er begynnt igjen. Kona og barna er fremdeles ute i skuta, da hun har 2 uker extra ferie. Hva er vel mere naturlig for meg enn å sitte hjemme med båt-abstinenser å gruble over ting og tang som skal / bør gjøres med båten når denne kommer hjem igjen. Har lest på mye om kjøling her nå, men har noen spørsmål jeg ikke fikk svar på ved å lese i gamle innlegg.

 

På min VP MD 21 B opplever jeg at det kommer en del vanndamp fra eksosen på høye turtall ( over 3200 omdr ). Snakker da om turtall jeg sjelden kjører på, men greit å kunne gi på noen extra knop  for å kunne ta følge med sjøene en gang i blandt. Normalt marsjer jeg på 2600 - 2800. Dette gir meg ca 6 til 7 knop. Kommer opp mot 9 knop ved å gi på litt extra. Temperaturmåleren viser ikke forandring ved disse turtallene. Men jeg merker også en anelse "varm gummi lukt" fra slangen til eksosen ved disse turtallene ( over 3200 ) etter kort tid. Derfor holder jeg meg på normalt marsj turtall pr i dag.

 

1 :  Skyldes dette at motoren får litt for lite vann, og at for mye fordamper i eksos slangen ?

 

Tenkte derfor å kjøre en omgang med systemrens på motoren, men har også blitt anbefalt å demontere kjøleren for å rense / "stake" denne opp.

Regner med det er men del andre på dette eminente forum som har gjordt tilsvarende tidligere. Men kan ikke finne innlegg som beskriver nøyaktig hvordan man renser / staker opp kjølere.

 

2 :  Hvilke overaskelser kan jeg regne med å møte ved en slik jobb ?

 

3 :  Bør jeg bruke kjemikalier, eller kan kanalene / rørene stakes eller pusses opp ?

 

4 :  Kan systemrens løse opp for mye grums på en gang, slik at det tetter seg opp ? Eller vil det blåses rett ut i sjøen ved første oppstsrt etter rensen ?

 

 

Mvh

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

 


Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Her ser det ut som alle med VP er på ferie! :rolleyes:

 

Tror jeg ville startet med å sjekke saltvannsdelen av kjølesystemet hvis du ikke har gjordt det allerede. Sjekk at inntak ikke er tett eller kran på inntak er helt åpen. Er sjøvannsfilter rent? Er impeller i sjøvannspume i orden? Annen ting som gjerne nevnes med VP er eksosbend og at sjøvannstilkoblingen her gror igjen med sot og/eller rust. Ville startet med å sjekke dette før en demontering av varmeveklser.

 

Noen som har erfarnger med dette?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Annen ting som gjerne nevnes med VP er eksosbend og at sjøvannstilkoblingen her gror igjen med sot og/eller rust. Ville startet med å sjekke dette før en demontering av varmeveklser.

 

Noen som har erfarnger med dette?

Er det kun goroing i selve tilkoblingen du mener ? Slik at det er lett å se ved å åpne denne ?

 

Legger til noen tileggsopplysninger jeg glemte i første innlegg : Impelleren er helt ny, sjøvannsfilter sjekket og sjøvannsinntaket ser greit ut (med dykkermaske og lommelykt  :diving )

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis ligger ikke problemet i varmeveksleren, men i oljekjøleren. Eller rettere sagt foran denne.

Det gror rur og skjell i den "kalde" delen av saltvanns-systemet og når disse dør samler de seg foran oljekjøleren.

 

Det er normalt nok å ta av det bakre lokket på oljekjøleren og rense der, man kan bruke støvsuger med smalt munnstykke. Evnt stake opp med en ståltråd etterpå..

Løsn lokket på pumpa først slik at systemet tømmes for vann. (Ellers havner dette oppå starteren når du åpner kjøleren.)

Vil ikke anbefale å ta ut selve rør-kjøleren, det er lett å få riper i den slik at man får lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Er det kun goroing i selve tilkoblingen du mener ? Slik at det er lett å se ved å åpne denne ?

Jeg har ikke VP selv, så dette har jeg bare lest om. Forstår det sånn at der vannet føres inn i eksosen gjøres dette gjennom flere tynne stråler for å spre det. Disse "små" hullene har en tendens til å tette seg over tid og blokkere saltvannskretsen. Vil anta at eksosslangen må tas av og jobben gjøres fra den siden!

 

Dette er som sagt bare noe jeg har lest om (her i forumet) og har oppfattet som et vedlikeholdspunkt som er spesielt for VP. Mulig det bare gjelder enkelte modeller.

 

Vennligst korriger dere som vet!   :rolleyes:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oljekjøleren er nå rengjordt. Her var det MYE "dritt". Fikk bort mesteparten under dekselet med fingrene. Sugde ut resten med en liten støvsuger med lite munnstykke.

Fikk ikke testet dette fordi jeg var uheldig å ødelegge dekselet til sjøvannsfilteret. Benyttet derfor anledningen til å fylle opp med systemrens. Skal nå la dette godgjøre seg, og håper jeg får tak i nytt deksel til sjøvannsfilteret i morgen.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Foruten det som er nevnt her, er "avgasskröken" på Volvo jeg kjenner (og de fleste andre) av støpejern. Sjøvannskanalen på disse har en tendens til å gro igjen etter en 8 års tid. Avgasskröken er en engangsgreie som byttes ut.

Da går jeg ut ifra at "Avgasskröken" er dette "bendet" jeg har satt en pil mot på bildet her ?

Er dette en dyr sak ?

Bilde

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Da går jeg ut ifra at "Avgasskröken" er dette "bendet" jeg har satt en pil mot på bildet her ?

Er dette en dyr sak ?

 

Korrekt, innmari fin pil. Anbefaler at du sjekker den før du går til innkjøp av ny. Plukker du av vann inn, skrur av fitting'en til slangen og tar av eksosslangen, tror jeg du vil kunne få et inntrykk av tilstanden. Jeg har ingen ide om prisen, den er sikkert noen hundringer og vel så det.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over greide jeg å ødelegge ett tynt lokk på sjøvannsfilteret mitt i dag. Dette lokket sitter under "hovedlokket" som skrues av. Dette tynne lokket ligger som en "tettning" under dette skrulokket. Sjøvannsfilteret er merket med Volvo. Mitt spørsmål til dere som kjenner denne motoren bedre enn meg er : Er dette et "vanlig" filter som det er enkelt å skaffe deler til ? Håper det er lagervare hos Sylinder Service i Kr.sand. Blir utålmodig her nå når butikkene er stengt. Håper jo på en fin tur ut i helga igjen.

 

Bilde

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv en MD21B fra 1982, plassert i Polar 29. Kankjse på tide at jeg også sjekker /renser oljekjøler m.m.... ?

 

Motoren har i alle fall gått bra i alle år med ett unntak - eksosbendet som er nevnt lenger opp  måtte byttes for 6-7 år siden. Ser du spør om pris. Husker ikke eksakt pris, men mener det ble et sted mellom 1.500 og 2.000, og det var Sverige-pris. Det kostet såpass mye mer her i Norge at det forsvarte  med klar margin en reise t/r Oslo-Strømstad (med bil). Jeg har i ettertid sett flere har fått laget (spesiallaget?) slikt bend i syrefast. Sikkert ikke dumt, men antakelig enda en del dyrere?

 

Som nevnt - ellers  er alt bare fryd og gammen med motoren for min del, til tross for all negativ omtale (i alle fall hos noen). Sett med mine (subjektive) øyne - en kjempemotor! La oss håpe at årsaken til damp i eksosen hos deg (ref. ditt første innlegg) ligger der du nå leter. En viss risiko er det selvsagt også at feilen ligger i utett  toppakning. Ikke det morsomste på denne type motoren, så la oss krysse fingrene og håpe det beste.

 

Jeg venter i spenning på resultatet av  oljekjøler-operasjonen.....

 

Sjøvannsfilteret ditt har jeg sett i mange båter. Ville overraske meg mye om ikke det  var lagervare hos  de fleste Volvo-forhandlere.

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Er dette et "vanlig" filter som det er enkelt å skaffe deler til ? Håper det er lagervare hos Sylinder Service i Kr.sand. Blir utålmodig her nå når butikkene er stengt.

Om det er lagervare vet jeg ikke. Monterte selv tilsvarende filter i helgen. VP-forhandleren Horten Marine Senter bestilte dette og ringet neste dag (lørdag) kl 09:30 når det hadde kommet. Gikk på under 24 timer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om det er lagervare vet jeg ikke. Monterte selv tilsvarende filter i helgen. VP-forhandleren Horten Marine Senter bestilte dette og ringet neste dag (lørdag) kl 09:30 når det hadde kommet. Gikk på under 24 timer.

Sørlandets Sylinderservice hadde dette "trykklokket" på lager. Prisen var overkommelig også : Kr 44.-  :flag:. Nå gjenstår det bare prøvekjøring i kveld.

 

[glow=blue,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Bilde

Hei GeV! Må bare gratulere deg med super-rent og -ryddig motorrum! Tror du trenger litt oppmuntring i denne situasjon du er oppi! Lykke til med "prosjektet"!  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet er innmari dyrt, jeg har byttet to stykker, et på en MD2B og ett på en MD40, begge med samme hyggelige pris.  Imidlertid kan jeg ikke se noen grunn til å byte dette bendet før det er korrodert hull i det.  Om det er tett eller har avleirnger er det svært lett å renske opp i det, da det ikke er trange kanaler slik man finner det i varmevekslere (oljekjølere)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet er innmari dyrt, jeg har byttet to stykker, et på en MD2B og ett på en MD40, begge med samme hyggelige pris.  Imidlertid kan jeg ikke se noen grunn til å byte dette bendet før det er korrodert hull i det.  Om det er tett eller har avleirnger er det svært lett å renske opp i det, da det ikke er trange kanaler slik man finner det i varmevekslere (oljekjølere)

Jeg har tenkt å prøve å rengjøre dette nå ja. Har banket på det med en fastnøkkel. Lyden høres fin ut. Det skal vel bli en "død" lyd hvis det er fult av gravrust ?? Her var det en fin klang.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Mitt eksosbend på MD2'en jeg hadde var en slurvete støpt del, med det til følge at jeg i flere år bare gikk og ventet på at det skulle sprekke. Rå-støpen var rett og slett for dårlig fra volvo sin side. Imidlertid er jeg så heldig å ha særdeles kompetente sveisere i omgangskretsen, og dette ble sveiset. Dette holdt så i flere år før "vanlig" tæring på nytt forårsaket lekkasje. Nok en gang ble dette sveiset, og holdt så lenge jeg hadde motoren. Dvs, et knappenålshull av en åpning i en sveisefuge var igjenn, men slike ting har man jo araldit til. Så som en oppmuntring kan det hende at der er andre løsninger enn de som koster tusenvis av kroner (forutsatt at en ikke må betale for vennetjenester da)

Oso

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over greide jeg å ødelegge ett tynt lokk på sjøvannsfilteret mitt i dag. Dette lokket sitter under "hovedlokket" som skrues av. Dette tynne lokket ligger som en "tettning" under dette skrulokket. Sjøvannsfilteret er merket med Volvo. Mitt spørsmål til dere som kjenner denne motoren bedre enn meg er : Er dette et "vanlig" filter som det er enkelt å skaffe deler til ? Håper det er lagervare hos Sylinder Service i Kr.sand. Blir utålmodig her nå når butikkene er stengt. Håper jo på en fin tur ut i helga igjen.

 

Bilde

 

En anbefaling til alle med litt eldre grønne motorer.  Ha et slikt lokk i reservedelsskuffen ombord.  Jeg har ved to anledninger opplevd at lokket ryker uten annen påvirkning enn det det har under vanlig drift av motoren.  Den ene gangen var første dag i ferien for endel år tilbake.   Trist dag. Det startet med et vræl nede fra motorommet.  Motoren ble stoppet momentant, og undersøkelser viste at lokket var sprengt.  Jeg forsøkte å få admiralen til å stå på lokket, men hun ble løftet av trykket et halvt minutt etter at motoren startet.  Redningsskøyta tauet oss hjem. Vi hadde med oss to hunder, den ene med hoftedisplasi som ble holdt under oppsikt.  Denne hunden holdt på å bite en mann som bare gikk forbi den. Dagen etter var vi på Olo Dyreklinikk å avlivet hunden. Jeg tør ikke ha en hund jeg ikke kan stole på, den hadde sikkert også vont, siden den helt umotivert angrep. Så var det å kjøpe nytt lokk, det siste på lager (flaks), og dra avgårde på ferie ett døgn forsinket.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet koster SEK 3461,- hos Drevia (http://www.drevia.se).

GeirKS

Gubban!! Kanskje Hulda skal, når pensjonistalderen intrer, begynne å sveise eksosbend i AISI 316L. Jeg vil nok tro at en bend til 2000 spenn burde gi meg en brukbar timefortjeneste. Til høsten skal jeg sveise meg et par skikkelige "headers" til min GM-motor. Tenk om jeg skulle vært nødt til å legge borti NOK 8000 i et par eksosbend, denslags er budsjettdrepende.

 

Tror forøvrig ikke man skal stole på låta når det gjelder korrosjon. Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde innledningsvis, var at jeg så et slikt bend i begynnelsen av juli som var nesten gjengrodd der sjøvannet går inn. Grunnen til havariet på denne motoren var ikke manglende kjølevann, men at motoren hadde frosset under vinteropplaget slik at topplokket hadde sprukket. Ferskvannsiden holdt 7,5 kuldegrader.

Link to post
Share on other sites

God kveld :headbang:

 

Nå er følgende utført :

  • Ny impeller montert inn
  • Oljekjøler rengjordt
  • Systemrens på sjøvanns siden
  • Nytt trykklokk på sjøvannsfilter
Startet motoren og sjekket at alt var tett. Det kom mye "brun guffe" ut med kjølevannet. dette tyder på at systemrensen har hatt en misjon. Det kom også en del mer kjølevann enn hva det gjorde tidligere. En liten kjøretur med båten viste at vanndampen ikke er borte, men er nok ikke så mye der som før heller. Ved turtall på 3300 var vanndampen mindre enn før, men det lukter litt "svidd" enda. Kommer derfor til å sjekke eksosbendet etter helgen en gang. Kjører normalt aldri over 2800 rpm ( 7 knop ).

Kommer tilbake med "rapport" når eksosbendet er inspisert. Nå er det først langhelg frem til tirsdag i båten. Kommer da opp i 61 overnattinger til nå i år ! Livet er deilig !!!!

Takker og bukker for alle gode innspill og ideer ! Behagelig når det kan svares seriøst på alle spørsmål på dette forumet. Ikke alle forum som har det slik  :lol:

 

[glow=orange,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...