Jump to content

Demontasje / rens av kjøler på VP MD 21 B


`MINA'

Recommended Posts

Heisan

 

Dette var interesant lesning. Har selv samme motor. Det kommer også damp ut på denne ved høye turtall. Men jeg synest det avtar hvis jeg har det høye turtallet over lengre tid. ( 1/2 time eller mer) . Skal nok prøve og få gjort rent, men mulig jeg venter til vinteren. Eller burde det gjøres når den er på sjøen ?

 

Akkurat nå står den, da starteren røk. Skulle ut på første ettermiddags tur etter ferien. Og der ble jeg stående i båthavna. Ny starter kommer i ettermiddag. Så helga er reddet.

 

Scand 25

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Skal nok prøve og få gjort rent, men mulig jeg venter til vinteren. Eller burde det gjøres når den er på sjøen ?

 

 

 

:smiley:

Fordelen med å gjøre dette når båten er på vannet er jo at du kan ta en tur på fjorden for å sejekke resultatet rett etter jobben er gjordt. Ikke morro å vente til båten skal på vannet til våren heller for å se resultatet :wink:

På min motor kommer denne vanndampen når motoren er blitt varm. Ser også at den varierer alt etter hvor fuktig det er i lufta.

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Min motor (2750timer) har også alltid hatt endel vanndamp i eksosen.

Kan ikke skjønne annet enn at dette er normalt for motor-typen.

Mulig at det kan ha noe å gjøre med at den har et separat utløp for kjølevann, og at eksosen derfor blir varmere.

I DENNE tråden har du skrevet dette : " Kjøring på 4500o/min skjønte jeg med en gang var utelukket, det lukter brent etter noen sekunders drift på dette turtallet. "

Må du helt opp i 4500 rpm før det begynner å lukte brennt ? På min kommer det en anelse svidd gummilukt ( fra gummislangen til eksosen tror jeg ??? ) på ca 3300 rpm.

Er det denne gummislangen som kan være av feil type ? Kanskje man kan montere inn en type som tåler høyere temp ? Merker ingen økning på motor temperaturen ved disse turtallene.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ja, kun på max ytelse.

Tidligere kjørte jeg motoren kontinuerlig opp til 3600 og da var det ingen svidd lukt. (Har nå satt max turtall til 3200.....)

Kan ikke skjønne annet enn at det må være eksos-slangen som blir svidd...

 

Har temp-måler det sjøvannet går inn i eksosen, og ved ca 3000o/min blir det ikke mer enn 30grader her.

Link to post
Share on other sites

Siden det har vært endel snakk om eksos-bendet, her er det Mons sveiset til meg i syrefast:

 

Bilde

 

Giveren på toppen måler temperatur på sjøvannet før det går inn i eksosen, kan ikke huske å ha sett det over 30grader.

Satt også inn en anode på siden, av en eller annen grunn er det ingen anoder i eksosmanifold/bend originalt.


Lokket på varmeveksleren rustet også hull samtidig som eksos-bendet, Mons fikset dette også.

Som man ser har han ikke spart på material-tykkelsen, 10mm syrefast plate...:smiley:

 

Bilde

 

I bakgrunnen kan man se hvordan jeg har forlenget avtapning fra vannutskilleren med en gjennomsiktig slange, det er en kran nederst som ikke synes.

Dette gjør det mulig å sjekke innholdet uten at systemet må luftes. (Utskilleren sitter høyere enn tanken)

Ser også at det aldri var under -7 i motorrummet sist vinter, uten varme. Fint her på Sørlandet..  :sad:

Samt at max temperatur har vært oppe i 45grader..


Dette bildet viser hvordan jeg har montert en oljetrykksgiver (i tillegg til original trykkbryter) vha et 1/8" T-stykke.

 

Bilde


Til slutt et bilde som viser tilkobling av kjølevanns-uttak for bereder/defroster på en MD21A:

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...