Jump to content

Gjennomføring i skroget , når skifte ?


nimba

Recommended Posts

Har skrudd av ventilen på en av de større gjennomføringer i skroget (kloakk), ventilkulen var rustet fast og planen var å skife både ventil og gjennonføring , men begynner å stusse på om det virkelig er nødvendig , det ser ut til at den har solid gods hele veien med fine gjenger , spørsmålet lyder , er der noe som kan "måles" for å forsikre meg om at den er OK ?

 

dscn3136.jpg

 

dscn3137.jpg

 

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke med f.eks. en skarp kniv eller en skjærfil. Gjør et kutt inn i gjennomføringen... Er det gullfarge er den fortsatt ok, lett rød på tide og skifte, helt rød, skift umiddelbart....

Nå er vel denne såpass rimelig at jeg hadde skiftet den, da visste jeg at den hadde samme årgang som den nye kranen du setter inn...

Ser ut som det er brukt en form for silikon........ jeg var innom Mekk og kjøpte en liten slipemaskin av typen best tools for et par hundre... pluss en liten kutteskive til denne (ca.2,5cm. i diamter).. Bruker maks 10 sekunder for å kappe mutteren rett over i to evt. tre deler og gjennomføringen kan beveges litt frem og tilbake med en rørtang og så dunkes forsiktig ut...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

gjør som foreslått og se på fargen.

 

Det er ikke spesielt god kvalitet på de gjennomføringene som selges av f.eks Maritim, har opplevd at kranene bare varer noen få år.

Du kan faktisk komme til å bytte deg til dårligere kvalitet enn den gamle krana.

Når noen sier at det koster bare 100 kr for en kran ville jeg vært skeptisk.

 

Ville prøvd å få tak i bedre kvalitet hos en skipshandel e.l.

har dessverre ikke noen tlf.nr til disse.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spesielt god kvalitet på de gjennomføringene som selges av f.eks Maritim, har opplevd at kranene bare varer noen få år.

Du kan faktisk komme til å bytte deg til dårligere kvalitet enn den gamle krana.

Når noen sier at det koster bare 100 kr for en kran ville jeg vært skeptisk.

Jon

 

Ja dette har kommet opp tidligere også. Så eg og mangler fasitsvar på om de orginale? bør skiftes neste gang båten er oppe......

Men altså ....den rødfargen.... er det nokon som har tydelige bilder som viser forskjellige grader av rødfarge. Så vi uvitende kan forberede oss? :smiley:

Er det ingen tæring, og ikkje rødt, så er den oki altså.......?

Link to post
Share on other sites

Ikke så dumt spørsmål det! Hovedsaklig utvendig, gjennonføringene avsinkes ved kontakt med sjøvann. Men ved alvorlige tilfeller vil det vise også innvendig, så et rasp med fila på gjengene innvendig vil også si mye om tilstanden. Jeg pleier å ta et rasp over hver gjennomføring utvendig før jeg bunnsmører, så da vet jeg litt mer om tilstanden.

Link to post
Share on other sites

Vet de tåler ganske høye/lave tempraturer,

Ja hvordan er de egentlig for de som ligger på sjøen om vinteren, ang frost ?

Er det nok mekanisk styrke i disse til en helplanende Nimbus 4000 som denne tråden handler om ?

Hva om en treffer/sneier en pall i 25 knop ?

 

Jeg har ennå tilgode å se en eneste motorbåt med Marelon fabrikkmontert.

Redigert av Mix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en tabell som viser egenskaper til forskellige materialer som blir brukt i skroggjennomføringer:

 

marelon.jpg

 

Den viser at Marelon er ca 20% svakere enn bronse og 40% svakere enn messing når det gjelder bruddstyrke. Dessuten er Marelon mye mer elastisk, noe som kanskje kan være en fordel dersom gjennomføringen utsettes for slag/støt.

 

 

Ang. brukererfaringer, så har jeg fremdeles de originale marelongjennomføringene på min seilbåt fra 1982, ingen problemer så langt. Båten ligger på vannet hele året, men har ikke problemer med is der jeg holder til.

Link to post
Share on other sites

Ang. brukererfaringer, så har jeg fremdeles de originale marelongjennomføringene på min seilbåt fra 1982, ingen problemer så langt. Båten ligger på vannet hele året, men har ikke problemer med is der jeg holder til.

Hva bruker du som stoppe kran sammen med marelongjennomføringene, det lages vel ikke kraner i marelon.

Viss det brukes metal, vil det vel fortsatt bli tæring på disse? Hva er da påenget med å bruke marelon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...