Jump to content

Gjennomføring i skroget , når skifte ?


nimba

Recommended Posts

Jeg ser Marelon har flensmonterte kraner , og det er vel bare det som er brukbart i det lange løp. Samme variant i bronsje finnes hos Groco.

Likevel, å tro at plastikk er evigvarende er vel ta i litt. Dunker man borti gammel plastikk med noe, så spruter det plastbiter rundt omkring.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Likevel, å tro at plastikk er evigvarende er vel ta i litt. Dunker man borti gammel plastikk med noe, så spruter det plastbiter rundt omkring.

 

Plastikk og plastikk fru Blom. Det er UV-degradering som fører til at "plastbiter spruter omkring" når man dunker borti gammel plastikk. Marelon er UV-bestandig.

Link to post
Share on other sites

[...]Det er UV-degradering som fører til at "plastbiter spruter omkring" når man dunker borti gammel plastikk[...]

 

Nå er det vel i liten grad UV som er ett problem for undervanns-skroggjennomføringer. Den ene siden er jo under vann (heh...) og den andre inne i ett mørkt maskinrom. Ville vært mer bekymret for bestandighet mot olje, vaskemidler, ozon, batterisyre og andre ting som av og til finnes i bunnen av en båt. (godt mulig marelon takler slikt også).

Link to post
Share on other sites

Du har vel aldri sett på regattabåter, har du? Også på vår X-332 er skrogsgjennomføringer flush med ytterflaten selv om de i 1997 ikke var i Marelon. Dette reduserer draget.

 

Og ikke bare det: på nyere båter skjer stengingen ved at en sylinder skyves fra innsiden inn i gjennomføringen mot utsiden slik at hullet forsvinner også. Minimal med vannmotstand med andre ord. Regatta seiles da med stengte ventiler hvis man tar det helt ut...

Link to post
Share on other sites

Maritim selger Marelon gjennomføringer og kraner, men de har ikke flensmonterte kraner. :nonod: Typisk for Norske forhandlere å ikke ha det beste. :headbang: Derimot er prisen høy. :sad:

Kjøper det meste av båtutstyr hos Toplicht i Hamburg. En Aquasignal lanterne koster 600,- ferdig fortollet derfra, mens her koster den 865,-. Forsendelsen tok en uke.

Jeg skal sjekke om de har Marelon gjennomføringer før jeg går noe annet sted. Ble etterhvert litt fristet til å prøve disse.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Utifra alle svar og meninger har jeg bestemt meg for å skifte ut alle gjennomføringer , uansett tilstand !

Ble litt skeptisk til messing , og føler Marelon er for viderekommne.... :confused:

Jeg følger rådet om å kjøpe Bronse , selv om jeg må utenlands...

 

Idag demonterte jeg sjøvannsinntakene til motorene , noe stridig var de så jeg måtte ty til Vinkelkutter , den ene kuttet jeg kun mutteren på , menst den andre måtte snittes under ventilen da alt gikk rundt når jeg prøvde å skru av ventilen fra gjennomføringen .

Ellers fikk jeg meg en liten AHA opplevelse..begge kuleventilene sto kun ca 40% åpen , selv om hendelen indikerte 100% åpen , kansje det var derfor jeg fikk alarm på temperaturen når jeg kjørte på "fullt"

 

Ser at Ship shop har "vanlige" gjennomføringer i Bronse , menst sjøvannsinntakene er i messing , fant en sjappe i Sverige :flag_sw: som hadde det jeg trengte i Bronse , noen som kjenner til butikken ? > http://www.capella.se/

 

1.gif

 

Det skal selvsagt innkjøpes nye kuleventiler også , kom til å tenke på .... :confused: hviket metall må disse være i da gjennomføringene blir i bronse , jeg vet jo at å "blande" metaller ikke alltid er så lurt .

 

Noen bilder fra operasjonsbordet >>>

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29607/bilde_001.jpg

 

kuttet_mutter.jpg

 

bilde_011.jpg

 

STUDER DENNE >

 

bilde_002.jpg

 

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522

Link to post
Share on other sites

Gjennomføring, ventil, og slangestuss bør være i samme materiale, bronse.

Shipshop har Guidi kuleventiler og slangestusser i bronse.

Hvorfor de ikke har kjølevannsinntak i ett stykke med sil i bronse aner jeg ikke. (Men løs sil fører de ser jeg)

Guidi lager jo disse i ett stykke også i bronse, så dette var merkelig. Har du kontaktet dem og sjekket ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...