Woody Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Jeg ser Marelon har flensmonterte kraner , og det er vel bare det som er brukbart i det lange løp. Samme variant i bronsje finnes hos Groco. Likevel, å tro at plastikk er evigvarende er vel ta i litt. Dunker man borti gammel plastikk med noe, så spruter det plastbiter rundt omkring. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 En slik i plastikkkk kommer aldri under min båt. Guidi srl. lager sjøvannsbestandig 85-5-5-5 bronse gjennomføringer. Maritim forhandler Guidi, men bare i messing. Skal du ha bestandig bronse må du handle fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Jeg byttet for 4 år siden messing tror jeg det var,dem sa denne skulle holde i 20 år,men jeg bytter i år liker sikkerheten føre beskymringer og sitte på havet og tenke skulle jeg bytte eller vente en stund til Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Dunker man borti gammel plastikk med noe, så spruter det plastbiter rundt omkring. Å bruke uttrykket plastikk blir som å si at båten er bygget med trehud på trespant med tredekk. Man må differensiere mer enn som så. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 bestandig bronse Se på tabellen oppe en gang til hvor 'bestandig' bronse er i forhold til Marelon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Likevel, å tro at plastikk er evigvarende er vel ta i litt. Dunker man borti gammel plastikk med noe, så spruter det plastbiter rundt omkring. Plastikk og plastikk fru Blom. Det er UV-degradering som fører til at "plastbiter spruter omkring" når man dunker borti gammel plastikk. Marelon er UV-bestandig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Chris-Craft, Boston Whaler med flere har de fabrikkmontert. Det samme har Hinckley og Morris Yachts, begge merker i den absolutt øvre klasse, både når det gjelder pris og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Var med og hevet en skøyte på lørdag - den hadde ikke byttet messingen i inntaket på noen år... Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 For meg er dette også et spørsmål om estetikk. Fine båter skal ikke ha plastikkbeslag. Det skal være syrefast (blankpolert) over vannlinjen og maritim bronse under vannlinjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 På båtene til de fleste her på BP er hele undervannsskroget i plastikk. Det over vann også. Skulle en gjennomføring gjøre dette noe værre? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Neida, verre kan det ikke bli. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 [...]Det er UV-degradering som fører til at "plastbiter spruter omkring" når man dunker borti gammel plastikk[...] Nå er det vel i liten grad UV som er ett problem for undervanns-skroggjennomføringer. Den ene siden er jo under vann (heh...) og den andre inne i ett mørkt maskinrom. Ville vært mer bekymret for bestandighet mot olje, vaskemidler, ozon, batterisyre og andre ting som av og til finnes i bunnen av en båt. (godt mulig marelon takler slikt også). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 (godt mulig marelon takler slikt også). Det tar jeg som en selvfølge at produsentene har tenkt på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Neida, Marelon er en avart av Styropor Ærlig talt: har dere sjekket i hva slags flasker saltsyre, motorolje og aceton leveres? Det mest banale PE. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Hva om man har lyst å bryte litt is? Hva slags gjennomføringer har de gamle trebåtene med ishud? Nyere stål/aluminium båter har vel sveiste rør med gjenger på.....b Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Kanskje det er den fantastiske plastikkk styrken som gjør at de anbefaler å montere bunngjennomføringene flush med flensen forsenket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Du har vel aldri sett på regattabåter, har du? Også på vår X-332 er skrogsgjennomføringer flush med ytterflaten selv om de i 1997 ikke var i Marelon. Dette reduserer draget. Og ikke bare det: på nyere båter skjer stengingen ved at en sylinder skyves fra innsiden inn i gjennomføringen mot utsiden slik at hullet forsvinner også. Minimal med vannmotstand med andre ord. Regatta seiles da med stengte ventiler hvis man tar det helt ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Du har vel aldri sett på regattabåter, har du? Jeg har ihvertfall aldri sett en Nimbus 4000 regattabåt. Har du ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Usakelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Usakelig ??? Jeg holder meg nå ihvertfall til saken. Bunngjennomføringer til trådstarters Nimbus 4000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 den fantastiske plastikkk styrken som gjør at de anbefaler å montere bunngjennomføringeneflush med flensen forsenket. De mekaniske egenskapene for Marelon er listet i #21. Det er vanlig å bruke flush-flange på dyrere båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Og de leverer alternativet også. "Mushroom style" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Maritim selger Marelon gjennomføringer og kraner, men de har ikke flensmonterte kraner. Typisk for Norske forhandlere å ikke ha det beste. Derimot er prisen høy. Kjøper det meste av båtutstyr hos Toplicht i Hamburg. En Aquasignal lanterne koster 600,- ferdig fortollet derfra, mens her koster den 865,-. Forsendelsen tok en uke. Jeg skal sjekke om de har Marelon gjennomføringer før jeg går noe annet sted. Ble etterhvert litt fristet til å prøve disse. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Utifra alle svar og meninger har jeg bestemt meg for å skifte ut alle gjennomføringer , uansett tilstand ! Ble litt skeptisk til messing , og føler Marelon er for viderekommne.... Jeg følger rådet om å kjøpe Bronse , selv om jeg må utenlands... Idag demonterte jeg sjøvannsinntakene til motorene , noe stridig var de så jeg måtte ty til Vinkelkutter , den ene kuttet jeg kun mutteren på , menst den andre måtte snittes under ventilen da alt gikk rundt når jeg prøvde å skru av ventilen fra gjennomføringen . Ellers fikk jeg meg en liten AHA opplevelse..begge kuleventilene sto kun ca 40% åpen , selv om hendelen indikerte 100% åpen , kansje det var derfor jeg fikk alarm på temperaturen når jeg kjørte på "fullt" Ser at Ship shop har "vanlige" gjennomføringer i Bronse , menst sjøvannsinntakene er i messing , fant en sjappe i Sverige som hadde det jeg trengte i Bronse , noen som kjenner til butikken ? > http://www.capella.se/ Det skal selvsagt innkjøpes nye kuleventiler også , kom til å tenke på .... hviket metall må disse være i da gjennomføringene blir i bronse , jeg vet jo at å "blande" metaller ikke alltid er så lurt . Noen bilder fra operasjonsbordet >>> https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29607/bilde_001.jpg STUDER DENNE > https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Gjennomføring, ventil, og slangestuss bør være i samme materiale, bronse. Shipshop har Guidi kuleventiler og slangestusser i bronse. Hvorfor de ikke har kjølevannsinntak i ett stykke med sil i bronse aner jeg ikke. (Men løs sil fører de ser jeg) Guidi lager jo disse i ett stykke også i bronse, så dette var merkelig. Har du kontaktet dem og sjekket ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.