Jump to content

Legge teakdek, på badeplattform.


Terje

Recommended Posts

Som emnetittel sier, men pga kulden, og tidsintervallene dette tar, når båten skal ut til påske, blir dette umulig. Vurderer nå å ta mal av plattformen, lage en plate, montere teakdekket på denne, og så hellime den på badeplattformen.

 

Hva plate annbefales ? Er dette en god løsning ??

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Hei Terje!

Jeg har ikke noe svar til deg, men jeg lurer på det samme så jeg hjelper deg med å løfte tråden litt :yesnod:

 

Jeg skal legge teaken på ei plate som igjen skal skrus på en plattform av rør. Men du har kanskje en plastplattform? I tilfelle får du jo understøtte hele veien så da behøver den ikke ha noe bæring i seg selv. Det forenkler jo saken litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte også jeg skulle gå for kryssfiner. Jeg skal ha en plattform laget av rør, og da trenger jeg stivheten i plata som teaken legges på. Jeg skal forresten ikke bruke teak heller men iroko.

 

Hva slags finer er den beste? Finnes det ulike typer vannfast finer?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte wisa-wire. Den rødbrune som ofte brukes til forskaling etc.

 

Får man kjøpt den i vanlige byggevareutsalg??

 

Jeg har iroko til overs hvis du ikke allerede har skaffet deg virke -bare si ifra :yesnod:

 

Ellers takk, men jeg har en bit liggende. Det blir iroko både på baugspyd og badeplattform. Jeg så i tråden din at du hadde vært på Isegran og handlet inn et anseelig parti.

Link to post
Share on other sites

www.seasea.no og www.westsystem.no selger kryssfiner av marine kvalitet.

 

Dette er klippet fra WestSystem sin side: KLIKK HER

 

Finer-lagenes kvalitet

Spesielt karakteristisk for marine-kryssfiner er mellomlagene, altså den delen av kryssfinerplaten man ikke kan se. De platene som WEST SYSTEM Norge AS selger er framstilt av utsøkt skrellet finer av afrikansk mahogni (Gaboon/Okoume). Dette er en tresort som er svært motstandsdyktig mot soppangrep og råte. Alle lagene består av samme type tremateriale, ikke blandings-ved som man kan finne i billigere typer kryssfiner.

 

Platene er omhyggelig presist produsert, og det finnes ikke hulrom eller sprekker mellom finer-lagene.

Hulrom og sprekker svekker kryssfinerens styrke, og gir mulighet for at det kan danne seg kondens inni kryssfinerplaten. Dette kan igjen medføre frostsprengning og svekkelse i platen.

 

En marine-kryssfiner er bygget opp av mange tynne finer-lag. Dette medvirker til at platen både er smidig og får meget høy bruddstyrke. Platen er også meget stabil i både lengde og bredde-retning.

 

Limet

Limet som benyttes til framstilling av marine-kryssfiner er naturligvis et spesiallim med avanserte teknologiske egenskaper. Dette er et såkalt WBP-lim (Weather and Boil Proof), noe som betyr at det er vann- og kokefast.

 

I følge den engelske standard BS 1088, skal platene tåle:

1) Koking i 72 timer

2) Koking i 4 timer, deretter tørking i 16 timer for så å bli utsatt for koking i 4 nye timer.

Etter denne krevende testen skal ikke finer-lagene løsne fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...