Jump to content

Finnes det lanterner med batteri?

Skonnert

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne monternt lanterne foran (Rød/grønn kombinert) uten å strekke strømkabler.

Finnes det lanterner som går på batteri, evt. lading med solcelle?

Her er båten jeg skal montere lanternen på:

wesling_16_aapen_mai_2009.jpg

Akterlanternen tenker jeg å erstatte med en som kun lyser akterover koblet til strøm, ettersom jeg har stang og kabler trukket frem.

Hilsen

Skonnert

Skal du til med rød/grønn og akterlanterne må du også ha topplanterne, og denne må stå en god del høyere enn den du har i dag for å stemme overens med den rødgrønnes høyde. Tror topplanternen skal være en meter over, hvis jeg ikke husker helt feil.

Hvorfor vil du ha lanterner på batteri? Produserer ikke motoren din strøm?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det trådstarter spør etter finnes vell i hver andre hage. Sånne pyntelys med solcelle og skrur seg automatisk på ved skumring:-)

Tenkte da på rundlysende hvit. Ikke grønn/rød.

Biltema har 2-pakk med slike for 98,-

Jeg brukte slik som ankerlanterne i hele fjor og det gikk strålende så lenge dagen var lengre enn nettene. Sent på høsten, var det ikke mye lys igjen på morgenkvisten, men størstedelen av sesongen fungerte det utmerket.

Disse tennes automatisk når det blir mørkt, slukker når det blir lyst og lades med solsellepanel på toppen. (De kan også skrues av med bryter)

Ellers, så har man vel sett slike med hvitt lys på toppen, rødt/grønt på sidene med LED som går på batteri. Disse har magnet under og en stropp om man heller vil benytte det. Det følger også med en jernsak slik at man kan legge den under capsen og lanternen på utsiden. Eller på hver side av en kalesjeduk.

(Litt forvirrende lanterneføring om man har den på capsen og snur på hodet hehe...)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skal du til med rød/grønn og akterlanterne må du også ha topplanterne, og denne må stå en god del høyere enn den du har i dag for å stemme overens med den rødgrønnes høyde. Tror topplanternen skal være en meter over, hvis jeg ikke husker helt feil.

Hvorfor vil du ha lanterner på batteri? Produserer ikke motoren din strøm?

Hei, det er pga. at det er vanskelig å trekke strømkabler på en god måte at jeg ønsker batterilanterne.

Jeg har ikke noe rom i dobbeltskroget foran hvor jeg enkelt kan trekke kabler frem.

I tillegg til at det er påkrevet er det en fordel med rød/grønn lanterne for at andre fartøy ser hvor man kjører i mørket.

Ift. montering er det best med separat rød/grønn lanterner slik at man kan tråkke på baugen og ikke blir hindret av lanternen ved ilandstiging.

Ift akter og topplanterne, vurderer jeg å la den rundtlysende som jeg har stå. Det blir veldig upraktisk med en høy hvit forover og en lavere akterlanterne.

Takk for mange gode innspill. Får se hva jeg finner, men har ikke sett noe i denne tråden som passer så langt.

Mulig jeg ender med den tradisjonelle varianten med separat rød grønn med strømkabel :wflag:

Redigert av Skonnert (see edit history)
Denne 3 fargede LED lanternen er batteridrevet:

http://www.navisafe.net/no/products_360.html

Takk, Zhik!

Denne vil trolig dekke mitt behov. :smiley:

Kikket på den tidligere, men så ikke at de også hadde en rød/grønn variant.

Alternativt vurderer jeg å lage min egen batteridrevne led lanterne ved å feste et oppladbart batteri til en standard rød/grønn led lanterne.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...