Jump to content

baatplassens fotokonkurranse - Viktige  meldinger


bliss X

Recommended Posts

I denne tråden vil jeg poste diverse meldinger ved. fotrokonkuransen, så følg med.

 

Innlegging av bilder:

 

Jeg mottar en god del IM'er om hvordan laste opp bilder, hvordan krympe bilder til 50kb osv. Jeg beklager men jeg har ikke kapasitet til å hjelpe til med alt dette. Håper at dere som deltar kan hjelpe hverandre ved å poste i forumet - Post gjerne i denne tråden

 

Utvelgelse av bilder til finalen:

 

Det blir Andreas, Ingar, Batdilla og meg som kommer til å foreta utvelgelsen av de beste bildene til finalen. Vi er ikke så lette å bestikke men ...

 

 

Premie(er):

 

Førstepremien har en verdi på ca 700 kroner. Kommer tilbake senere med mer informasjon om hva premien blir. Dersom vi får stor deltagelse, kan det bli aktuelt å dele ut en 2. og 3. premie også.  

Link to post
Share on other sites

Hører fra Lasse at det er noen som har problemer med å få bildene under 50kb.

 

Se det som står i Introduksjon (Under Hjelp) om bruk av bilder.

Her er det også linker til flere gratis billedbehandlings-programmer.

 

Som et utgangspunkt bør max bredde/høyde reduseres til 800pix og bildet deretter lagres med jpeg-kompresjonen på 50%.

Blir dette også for stort kan man redusere originalen til 700pix før det lagres.

 

De som ikke klarer å få et akseptabelt resultat under 50kb kan maile bildene til meg så skal jeg se på det.  :flag:

Link to post
Share on other sites

Hører fra Lasse at det er noen som har problemer med å få bildene under 50kb.

 

Se det som står i Introduksjon (Under Hjelp) om bruk av bilder.

Her er det også linker til flere gratis billedbehandlings-programmer.

 

Som et utgangspunkt bør max bredde/høyde reduseres til 800pix og bildet deretter lagres med jpeg-kompresjonen på 50%.

Blir dette også for stort kan man redusere originalen til 700pix før det lagres

 

 

 

Hei Ingar!!

 

Kan det være en mulighet at jeg krymper bilde i cm og ikke pix som gjør at mine bilder ser litt "maleaktige" ut :flag: :flag:

 

Ha en fin dag........... :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det, men det hører rart ut å operere med cm i denne forbindelse.

Send originalene til meg så skal jeg se på dem.

Bruker hp fotoredigeringsprogram som fulgte med både scanner og fotoapparatet der kan du endre størrelsen på bilder i cm, tommer og pix, skal se om jeg får sendt dem til deg i løpet av helgen, mulig på søndag kveld. Det er jo så fint vær at en må benytte seg av det mens det ennå er her, jeg hører fra meg han fortreffelig helg :cheers:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Samme til deg og alle andre brukere!!  :cheers:

 

Når jeg ser nærmere på bildene så viser det seg at du ikke har utnyttet de 50kb'ene, de er på bare en brøkdel av dette.

Sannsynligvis har du benyttet for høy kompresjon.

 

Start med å forminske originalen til 700pix bredde, så lagrer du med 50% kompresjon og sjekker filstørrelsen.

Er den vesentlig mindre enn 50kb lagrer du på nytt med mindre kompresjon inntil du kommer opp mot 50kb.

Last de så opp med samme navn, da vil den nye utgaven vises direkte.

 

Funker det ikke så mailer du til meg.  :drink:

Link to post
Share on other sites

.....Start med å forminske originalen til 700pix bredde, så lagrer du med 50% kompresjon og sjekker filstørrelsen......

Det er denne KOMPRESJON som jeg ikke få til!!!  :smash: Jeg må / kan bare forminske, på den måten at jeg må velge en prosentvis resize - hvis jeg tar utgangspunkt i 700 pix / bredde, så får jeg fremdeles 1milllion1hundre bytes!!!!

 

Har ikke alternativ å lagre med 50% kompresjon, som du anbefaler. Hvis jeg gjør det "på min måte" - må jag lage ørten forminskelser - trykke på egenskaper (atter at bilde er lagret) - for så å finne ut at det fremdelses er altfor stor!

 

Før jeg har nådd grensen på 50 kb - så er bildet nærmest uleselig, med de fleste fargenyanser borte!  :smash:

 

Til det må jeg innrømme at de fleste bildene mine ligge på rundt 900 kb opp til 1,5 Mb per bilde 2048 x 1536 pix i oppløsning, dette for å få bra kvalitet!!! Klart at når dette forminskes ned til 50 kb så går kvaliteten tapt! Det er derfor at jeg, til vanlig visning her på baatplassen.no velger å legge bildene ut på "www.MineBilder.no" fremdeles, og heller linker...... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

De fleste billedprogrammer gir mulighet for å justere jpg-kompresjonen når man lagrer bildet.

 

Velg "Save as" og filtype jpg.

Da får man et valg der kompresjonen kan stilles.

F.eks. har irfanview denne muligheten (gratis).

 

Mer avanserte programmer (f.eks. Paintshop) gir mulighet for å vise filstørrelse og billedkvalitet direkte mens man justerer kompresjonen.

Link to post
Share on other sites

Heisan Walter_S!

 

For å ta ett eksempel...... Der du har innlegget:

 

Ny skrivebordsbakgrunn - baatplassenvimpel - ( https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1091535886 )

 

der er bildet lagret i bmp og størrelsen er 611kb.

Når jeg åpner dette bildet i mitt fotoprogram ( Photoline 32 ) og så lagrer det på nytt i Jpg.format så er størrelsen BARE 32.7 kb.

Jeg kan ikke se forskjell på bildekvaliteten med det blotte øye om det er bilder fra bmp eller Jpg.

Skulle tro at en kan lagre bilder i forskjellige format i de fleste fotoprogrammer....?

 

Mvh

 

Hafrsfjord

Link to post
Share on other sites

Til Walter_s og andre som sliter:

 

Som eneveldig og nesten ubestikkelig sjef for denne konkuransen, må jeg inrømme at beslutningen om 50kb grensen var tung å ta.

 

Jeg sliter selv med å få tilfredstillende kvalitet på enkelte motiver når de skal krympes på denne måten. Jeg mener alikevel at det er den mest rettferdige måten å gjøre det på.

 

Noen har dyrt fotoutstyr, og ubgrenset plass for lagring av store bilder på nettet. Andre har ikke samme muligheten, så denne begrensningen er både for å få det mest mulig rettferdig, og for at det ikke skal ta uendelig med tid å vise bildene.

 

Det ligger også en opplæringseffekt i dette da man må lære seg å få til bilder som egner seg for publisering på nettet. Ikke alle har bredbånd. Håper ikke noen gir opp av den grunn, og at vi som "båtfolk" hjelper hverandre så godt vi kan.

 

Har du lagt ut bidrag du ikke er fornøyd med, er det selvsagt mulig å bytte dem ut med andre bilder fram til fristen  går ut.

 

Et annet tips:

 

Hvis man har et stort bilde, og det er mye "dødplass" rundt motivet kan det være et godt alternativ å klippe ut den delen man ønsker å vise, og så legge den inn i en tom ramme på f.ex 700 bredde. Da slipper man å formiske så mye, og miste detaljer.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Til dere som har PhotoShop 6, mulig at modulen finnes på tidligere versjoner også, så finnes det under menyen "File" (har engelsk versjon) en valgmulighet som heter "Save for Web". I denne kan du ved å trykke på pilen som er til høyre for "Settings", på meny delen på høyre side. Der får du opp en meny og klikker på "Optimize to File Size" og deretter setter du slik at den skal den skal prøve å lage beste resultat til f.eks. 50kb. Dersom resultatet blir for dårlig må man gjerne ned i størrelse.

 

NB! Det har ingenting å si om du velger å kalle det pixels, cm, inch, points osv. det at de har lagt til disse er slik at det blir lettere å forestille seg hvor stort bildet blir!

 

Lykke til og jeg håper så mange deltar som mulig. Alltid fint å se på vakre bilder!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også Photoshop og er meget fornøyd med det. Problemet for mange brukere at dette programmet kan virke tungt i begynnelsen, men når man lærer seg det å kjenne er det meget bra, og faktisk ganske enkelt.

 

Første jeg gjør med mine bilder er

- (Image > Image size) og endrer pixels with til ca 700 da dette som regel er en grei størrelse i forumet.

 

For å endre farger/lys/kontrast:

- (Image > Adjust > Auto Levvels)

- (Image > Adjust > Auto Contrast)

- (Image > Adjust > Auto Color) (Versjon 7 >)

Da vil du få frem farger og kontraster bedre hvis du ikke er helt fornøyd med "rå" bildet.

 

For å lagre det redigerte bilde:

- (File > Save for web)

Oppe til høyre hvor det står "settings" velger du JPG og kan da velge mellom "low - medium - high" for å endre komprimeringen på bildene. Resultatet ser du umiddelbart i 2 delt vindu, samt ny størrelse på bilde filen.

 

- Velg filplassering og last opp redigert bilde.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Det ingen ser ut til å ha nevnt her, er at skjermen har en oppløsning på maksimalt 70 dpi (dots per inch) og en vanlig blekkskriver 300 dpi. Jeg er på hvert eneste bildebehandlingskurs blitt tutet ørene fulle av at det er idioti å ha over 70 dpi når bildet bare skal vises på skjermen.

 

I tillegg har jeg fått inn med teskje at hver gang jeg lagrer i jpg-format, reduseres bildekvaliteten. Lagre originalbildet i tiff-format, så har du en fil med originalens egenskaper i behold. Lag en kopi av denne - også i tiff-format - og rediger den ferdig. Når du er fornøyd med kunstverket, lager du en kopi av det i jpg-format. Hvis kopien blir over 50kB, som er maksimalt tillatt i denne konkurransen, får du enten reduserer farvedybden (velge færre farver) eller velge et utsnitt av bildet som du sender fra deg. Hent ihvertfall ikke et bilde som allerede er lagret i jpg og så forstørre dette! Da ber du om redusert kvalitet, for det som går tapt ved lagring i jpg, kan ikke trylles frem igjen. (Hvis du åpner en jpg-fil med et bilde og lagrer filen igjen uten å gjøre noe som helst med bildet, har du likevel redusert kvaliteten på det).

 

Beskjæring (det å ta utsnitt) kan av og til bedre sluttresultat. Mange av oss har jo en tendens til å ta med for mye rundt hovedmotivet. Jeg har tatt mange tusen bilder (massevis av S/H, ca. 5000 slides pluss en del papirkopier), og synes de bildene jeg tar nå er bedre komponert enn de jeg tok for over 40 år siden. Se på de gamle mestere i galleriene! De tok ikke med noe unødvendig i sine komposisjoner.

 

Send inn fine bilder, og i likhet med mannen som skulle henge seg, må du ha løkka med deg!

Link to post
Share on other sites

Det ingen ser ut til å ha nevnt her, er at skjermen har en oppløsning på maksimalt 70 dpi (dots per inch) og en vanlig blekkskriver 300 dpi. Jeg er på hvert eneste bildebehandlingskurs blitt tutet ørene fulle av at det er idioti å ha over 70 dpi når bildet bare skal vises på skjermen.

De fleste normale blekkprintere i dag leveres med mye høyere oppløsning en det du beskriver. På den annen side er ikke oppløsningen det avgjørende for kvaliteten. Det viktigste er fargedybden og teknikken som brukes for å plassere dråpene (dråpene kan være helt nede på 2 picoliter). Høy oppløsning kan til en viss grad kompensere for dette. Fargedybde er hvor mange gråtoner du kan ha fra mørkest til lysest i fargen (gjelder alle fargene), det er her snakk om ekte gråtoner og ikke simulerte. Det er disse overgangen mellom fargene som gir deg "fotokvaliteten". Derfor leveres det en del printere med utvidet antall av blekkpatroner, cmyk, + ligth cyan og ligth magenta. Det finnes endog maskiner som leveres med flere grader av sort.

En grafiker er normalt fornøyd med 600 dpi, dersom maskinen har høy fargedybde.

Et eksempel: En printer som kan levere 600 dpi = 200 lpi. En avis med høy kvalitet levere gjerne bilder i ca. 75 lpi, et ukeblad med høy kvalitet levere i ca 125 lpi.

 

Stoper her for dette kan bli en laaang materie å forklare.

Som du beskriver er all jpg format en komprimering som "ødlegger" bildet. Det som skjer er at du "låser" en del paramere i bildet og kan ikke tilbakekalle dette, du vil få problemer med ev. redigeringer.

Dersom kameraet har mulighet til RAW format er dette mye bedre med tanke på redigering/kvalitet, men gir deg MYE større filer og kan ikke benyttes i alle "Fotoprogrammer".

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett med hensyn til farvedybden. Vi har jo bare tre farver å velge mellom på de billigste printerne, og det samme gjelder vel skjermen. Når jeg skal ha foto fra printeren, skifter jeg til blekkholder med fotokvalitet, og der ser jeg at det er 6 farver. Men ved visning på skjermen gjelder det vel fortsatt at det ikke er noen vits i å ha over 70 dpi?

Link to post
Share on other sites

Du har selvfølgelig rett med hensyn til farvedybden. Vi har jo bare tre farver å velge mellom på de billigste printerne, og det samme gjelder vel skjermen. Når jeg skal ha foto fra printeren, skifter jeg til blekkholder med fotokvalitet, og der ser jeg at det er 6 farver. Men ved visning på skjermen gjelder det vel fortsatt at det ikke er noen vits i å ha over 70 dpi?[/quo

 

med oppløsningsvalg på en skjerm oppnår du to ting, alt ting blir mindre eller du kommer utenfor området som skjermen/skjermkort kan håndtere og alt blir grøt. På de enkleste løsningene kan du kun ha 600 x 400 pixels. Øker du oppløsningen får du finere detaljer men også mindre "bilde/ikon".

 

Det er en "regel" som gjelder vedrørende fargeprint....... det du ser er ikke hva du får....

 

Dette skyldes ofte at noen har kjøpt en fargelaser og tror at denne kan levere alt , den gir jo 2400 dpi eller mere. Som regel er dette office maskiner som ikk er beregnet på FOTOKVALITET, det er her fargedybden kommer inn.

 

Det med "filstørrelse" på bilder. Du kan krympe et bilde og oppnå to ting, filen kan bli mindre eller filen kan bli like stor. Kvaliteten blir også deretter, kan illustreses slik:

En tv har et fast antall linjer, dvs. ståler som scanner over skjermen og lager bilder. Disse strålene gir bilde kun når de går fra en side. Når strålen retunere er den hvit, dette kan du se dersom apparatet er utav justering, lys, kontrast osv.. Har du en liten tv vil detaljene kunne være sylskarpe, mens med en stor tv vil du kune se at det er noe grovkornet, for å kompensere for dette er svaret at du sitter lengre unna en stor skjerm og du får en god oppfatning av bildet.Avstand fra skjerm til seer bør være 1:6, dvs. diagonalen på tv'n bør være minst 1/6 av avstand til seer.

Dette er ikke vanligt med en pc, da denne har helt andre kvalliteter enn en tv. Teknologien som benyttes i ved fremvisning av tv- bilder var allerede foreldet da den ble innført.......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Et fjernsyn har 625 lingjer fra topp til bunn (rørskjerm) uansett oppdateringsfrekvensen. Lingjene skannes fre venstre til høyre, på returen er informasjonen slukket. Det vil si at dersom tv'en er feil justert vil du se hvite sriper som går litt skrått over skjermen. Oppløsningen på en tv er bestemt av de 625 lingjene og gitteret i front av skjermen. Oppløsning i tv'e sammanheng er ikke noe tema i den forstand at du ikke kan velge oppløsning, denne er fast. Dersom du på en pc velger høyere oppløsning blir detaljene mindre, mens kobler du en tv til pc'en og velger for stor oppløsning blir bildet større enn skjermen og når du bruker musen flytter bildet seg. Ved bruk av tv'utgangen på pc'en blir som regel bildet elendigt.

 

konklusjon: tv'en slokker ikke på returen, men inneholder ikke informasjon, oppløsning vedrørende tv'en for å få bedre kvalitet er ikk et tema, gir kun for stor billedflate ved feile valg...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Et fjernsyn har 625 lingjer fra topp til bunn (rørskjerm) uansett oppdateringsfrekvensen. Lingjene skannes fre venstre til høyre, på returen er informasjonen slukket. Det vil si at dersom tv'en er feil justert vil du se hvite sriper som går litt skrått over skjermen. Oppløsningen på en tv er bestemt av de 625 lingjene og gitteret i front av skjermen. Oppløsning i tv'e sammanheng er ikke noe tema i den forstand at du ikke kan velge oppløsning, denne er fast. Dersom du på en pc velger høyere oppløsning blir detaljene mindre, mens kobler du en tv til pc'en og velger for stor oppløsning blir bildet større enn skjermen og når du bruker musen flytter bildet seg. Ved bruk av tv'utgangen på pc'en blir som regel bildet elendigt.

 

konklusjon: tv'en slokker ikke på returen, men inneholder ikke informasjon, oppløsning vedrørende tv'en for å få bedre kvalitet er ikk et tema, gir kun for stor billedflate ved feile valg...

Temaet for denne tråden er: baatplassens fotokonkurranse - Viktige  meldinger

 

Den er lagt inn som første melding på baatplassen for at deltagere i fotokonkurransen lett skal kunne holde seg orientert om ting, og for at man skal kunne få hjelp/bistand i forb. med deltagelsen.

 

Kan dere være så snille å ikke diskutere hvordan en TV fungerer i denne tråden?

 

 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Marex2004

Når det gjelder det som ble nevnt om Tiff format er det korrekt. Men hvor mange har PC'er som kan arbeide med samt lagre bilder i Tiff format? Et foto vil bli lagret i rundt 10 MB! Min PC takler ikke at jeg verken arbeider med eller lagrer bildene mine i tiff. Fin teori, men lite praktisk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har tagit några hundra bilder under sommarens segling!   nema problema !

 

men att konvertera så att dom blir mindre enn 50kb går bare ikke  !   Big problems!

 

jag har laddet hjem Xnview !

 

kan noen hjelpe meg o gjöre en spesial "Xnview for dummies"   :confused:

 

steg för steg hur jag skall konvertera   ca 1,5 Mb Jpeg til 50kb

 

(så enkelt som möjligt, please!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men etter at vi nå alle har vært nødt til å lære oss hvordan vi krymper bildene våre til 50 kB (fint! og takk for dressur!  :lol:), er jo spørsmålet hva som er kriteriene for finalen, og om vi får lov til å stemme over finalistene?

Selvfølgelig ska det stemmes. :smiley:

Når innleveringsfristen er over, vil jurien foreta en utplukking av de beste bildene. Deretter kommer det en poll der alle deltar med sin stemme. Vi tar med så mange bilder som det er teknisk mulig å ha i en poll.

 

Desverre har jeg ikke fått til til å skrive om den flotte premien vi har, men jeg håper å få gjort det med det første.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...