Jump to content

baatplassens fotokonkurranse - Viktige  meldinger


bliss X

Recommended Posts

men jag tenkte lära meg det her så att jag kan själv......... skall pröve en stund till ev ladda hjem ngt annet program! .....

Hei Gunga! hadde samme problemer som du i begynnelsen. Trodde også at det var umulig - men så lastet jeg ned IrfanView 3.91 og se, det går som en lek. Og jeg fotograferer med 3,3 Megapixels, d.v.s. de fleste bildene ligger på en 1,2 Mb !!  :smiley: Nå får jeg brukbare resultater helt ned til 50 kb.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I en annen tråd viste jeg et eksempel med bruksanvisning for hvordan krympe og redusere filstørrelsen for et bilde, men likevel få bra resultat vha. gratisprogrammet IrfanView. Det er et meget bra, allsidig og ikke vanskelig å bruke program. Jeg gjentar derfor "oppskriften" her.

 

La meg ta et raskt eksempel. Bildet av en båt ved en bryggen er originalt et jpg bilde på 2164kB og 2272x1704 pixels. Det ønsker jeg å redusere til under 50kB og 700x525 pixels.

 

Jeg går da inn i "File - open" i IrfanView og henter bildet. Så går jeg inn på "Image" og velger "Resize/Resample" i pulldown-menyen.

 

Bilde

 

I boksen som da kommer opp fyller jeg inn/avmerker som i bildet under og klikker "OK"

 

Bilde

 

 

Dermed er bildet krympet og klart for lagring. Gå derfor inn på "File" og velg "Save As", se bildet under.

 

Bilde

 

 

Du får da opp et bilde lignende det under, hvor du velger filnavn og filtype. Og siden det er et foto blir filtypen jpg.

 

Bilde

 

 

Dersom boksen nederst merket "Show Option Dialog Box" ikke er krysset av, gjør du det nå. Da får du opp boksen øverst til høyre av bildet mitt der du kan velge kompressjonsgraden, større tall, større (og bedre) fil og omvendt. For foto på denne størrelsen er en kompressjon rundt 50 riktig for å få bra kvalitet på rundt 50kB.

 

Så er det bare å klikke på "Lagre/Save" og du skulle i dette tilfelle med kompressjon på 45 ha et 700x525 pix. bilde på 50kB!!

 

Og her er resultatet:

 

Bilde

 

Og programmet for å gjøre dette henter du gratis hos IRFANVIEW på adressen:

 

http://www.irfanview.com

 

Lars H.

 

Og PS!

Programmet kan myyyyyye mer enn bare å resize bilder, fargekorrigering er bare et stikkord!

Lars H.

 

 

PS.

På min hjemmeside http://trudelutt.com er det nå over 20 nye bilder fra vårt besøk på Stora Kornön I Sverige i sommer!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og katalogen som heter XXX inneholder selvf. bilder tilhørende baatplassen?

Skikkelig off-topic her, men kan ikke dy meg. Tipper det er "badekarbilder" fra sesongens ferietur som ligger i denne mappen :crazy:. Med litt flaks, får vi ta del i noen av dem utover høsten. Skarpt observert forresten, GipsyGirl.
Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

Og katalogen som heter XXX inneholder selvf. bilder tilhørende baatplassen?

mvh

GipsyGirl

:crazy:

Nix!, men jeg har en katalog som heter X-rated, og der ligger en adresse som heter STYGGEDOM (jeg er jo en gammel utbrent gubbe!). Det var du som oppfordret til dette! (kommer sensuren nå? Det burde den!!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det bare noen få dager igjen før konkuransen er over, 20 sept.

 

Spent på hvem som vinner.....

Hei John_Kr

 

Ikke helt riktig det du skriver.

 

Det er innleveringsfristen som går ut 20. sept. Deretter trekker den ubestikkelige jurien seg tilbake for å plukke ut finalistene. Når finalistene er plukket ut blir det poll der alle kan delta.

 

Det er mye bra materiale, så jurien må få litt tid på seg.  :rolleyes:

 

Førstepremien er en litt spesiell båtkikkert som jeg desverre ennå ikke har fått laget noen presentasjon av pga manglende materiell, men det kommer ...

 

Premien er sponset av Malfix AS

Link to post
Share on other sites

Du har så rett Lasse.

 

Jeg tenkte ikke på det som skal foregå etter den 20.sept, men uansett blir det spenende å se på hvem som vinner.

Jeg synes det er utrulig mange fine bilder, trur ikke det blir lett å peke ut vinneren blandt alle disse fine bildene.

 

Lykke til med kåringen.  :rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Du har så rett Lasse.

 

Jeg tenkte ikke på det som skal foregå etter den 20.sept, men uansett blir det spenende å se på hvem som vinner.

Jeg synes det er utrulig mange fine bilder, trur ikke det blir lett å peke ut vinneren blandt alle disse fine bildene.

 

Lykke til med kåringen.  :rolleyes:

Takk for det. Ja vi har en vanskeilg jobb foran oss, og ingen har forsøkt seg med bestikkelser så langt.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er fristen for innlevering gått ut, og tråden med bildene er låst. Jurien trekker seg nå tilbake for å plukke ut bildene til finalen. Jeg regner med at vi trenger minste en uke på dette.

 

Det er et vanskelig og krevende arbeid vi har foran oss. Det ble da ca 142 bilder, og alle bilder har fått et løpenummer. Ser at noen har klart å slette bildene sine etter at de ble lagt inn og noen har postet uten å legge inn bilde. Send meg en IM hvis du er deltager og bildet ditt mangler. Jeg må ha melding om dette innen 23. sept. kl 12:00

 

Jeg har fjernet kommentarer o.l fra tråden, slik at det kun er bidragene som står igjen.

 

Det er 20 bilder som går til finalen. Disse vil bli lagt ut i en poll, slik at alle får mulighet til å stemme. Pollen vil ligge ute ca 2 uker. Dersom det skulle bli flere bilder på førsteplass med samme poengsum blir det loddtrekning.

 

Gunga Din rakk akkurat å få inn bildene før vi stengte  :yesnod:

 

Førstepremien er en båtkikkert sponset av Malfix AS

 

 :yesnod: Lasse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...