Jump to content

Innenbords eller utenbords motor ?


Guest Sjur

Recommended Posts

Er en lykkelig og stolt eier av et svært pent eksemplar av en 17' Skibsplast Seamaster HT (1974) :cheers:. Ungene blir større og skipperen har et snev 3' syken. Vurderer å bytte til en 20-22/23' daycruiser (pris 100'-150') båten blir antageligvis fra sent i 70 årene til midten av 80 årene. Aktuelle båter er Draco, Fjord, Windy & Skibsplast). Båten bør gjøre min. 20 knop. Men, hva slags motor bør jeg velge/ikke velge ?

 

Utgangspunktet var å finne en med diesel motor, men det ser ikke lett ut. Sannsynligvis ikke så lurt å ha båt med original bensin motor fra denne perioden ? Eller er det OK ?

 

Kjekt å høre andres mening/erfaring vedr.dette. Er påhengs (115-150hk) et godt alternativ til en diesel innenbords ? Hva er mest økonomisk (både innkjøp og drift) ?

 

Gode råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til baatplassen!

 

Først et tips til en båtmodell som du ikke nevnte men som så langt jeg kan se oppfyller dine krav: BIAM 660 - dieselmotor, riktig størrelse, skulle komme opp i 20kn, kom i midten av 80-åra.

 

Ellers tror jeg at det skal bli vanskelig å finne mange båter i denne størrelsen som har dieselmotor.

 

Og så er min mening: hvis det skal/må bli bensinmotor så sats på påhengsmotor. Med påhengsmotor har du nok en noe høyere bensinregning, men

 

- mindre vekt

- mer plass inne

- mer sikkerhet (færre bensin-greier innombords)

 

Bare min mening...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke være for kategorisk i mine uttalelser, til det har jeg hatt motorbåt for kort tid.

På den annen side har jeg noe lignende det du søker etter, Windy 22 DC med marinisert B30, ferskvannskjølt og går på blyfri bensin. Motoren er bygget "ny" i 1999 og går som en klokke, men kjære vene som det drar bensin! Men, men, jeg har jo bedt om det! :cheers:

Ikke noe galt om Windy'en, tvert i mot, men få deg en med dieselmotor - det tror jeg er mye hyggeligere for lommeboken i hvertfall!

Link to post
Share on other sites

BIAM 660 - dieselmotor, riktig størrelse, skulle komme opp i 20kn, kom i midten av 80-åra.

 

Biam 660 er en allright båt som jeg engang vurderte å kjøpe som halvfabrikata. men tror ikke du får den opp i 20 kn med standard motor som brukte å være 55 eller 66 hk Yanmar.

Ligger nok nærmere 15-16kn, kanskje lavere enn dette også med minste motoren. Båten er bygget med kjøl og må regnes som en halvplaner. Ser det ligger et par tilsalgs på baatnet.no

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Biam 660 er en allright båt som jeg engang vurderte å kjøpe som halvfabrikata. men tror ikke du får den opp i 20 kn med standard motor som brukte å være 55 eller 66 hk Yanmar.

Ligger nok nærmere 15-16kn, kanskje lavere enn dette også med minste motoren. Båten er bygget med kjøl og må regnes som en halvplaner. Ser det ligger et par tilsalgs på baatnet.no

Har ikke egne erfaringer, men båten var engang min drømmefavorit. Jeg vet at BM i sin tid (1986?) testet båten og skrev at den kom opp i 22kn og de skrev da også at dette burde ikke kalles halvplaner - selv om den hadde kjøl. Men kanskje var det 'brosjyre-knop'?
Link to post
Share on other sites

Og så er min mening: hvis det skal/må bli bensinmotor så sats på påhengsmotor. Med påhengsmotor har du nok en noe høyere bensinregning, men- mindre vekt    - mer plass inne  - mer sikkerhet (færre bensin-greier innombords) Bare min mening...

Mnjaaa... Ikke HELT enig i høyere bensinregninger.... (De tre siste punktene støtter jeg helt ut!!) Med siste tids utvikling av påhengere, er det skjedd MYE med forbruket på disse! 4-taktere har minsket forbruket ganske mye, og de siste 2-takts innsprøytningsmotorene påståes å ha mere enn 10% rimeligere gange enn disse igjen, og er vesentlig enklere i oppbygningen enn 4-taktere....

(Når jeg OMSIDER får båten på vannet med slik motor, skal jeg rapportere sannhetsgehalten i denne påstanden. Følg med.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mnjaaa... Ikke HELT enig i høyere bensinregninger.... (De tre siste punktene støtter jeg helt ut!!) Med siste tids utvikling av påhengere, er det skjedd MYE med forbruket på disse! 4-taktere har minsket forbruket ganske mye, og de siste 2-takts innsprøytningsmotorene påståes å ha mere enn 10% rimeligere gange enn disse igjen, og er vesentlig enklere i oppbygningen enn 4-taktere....

(Når jeg OMSIDER får båten på vannet med slik motor, skal jeg rapportere sannhetsgehalten i denne påstanden. Følg med.)

Helt enig med deg, Marwin, når det gjelder utviklingen på påhengsmotorsiden. Kan ikke se noen som helst grunn idag å kjøpe bensininnombordsmotor.

 

Men her var det snakk om en båt - inkl motor antar jeg  - fra 70- til 80-tallet. Og denne gangen fantes det hverken firetaktere i denne effektklassen (AFAIK) og heller hverke FICHT eller ORBITAL-motorer.

Link to post
Share on other sites

Men her var det snakk om en båt - inkl motor antar jeg  - fra 70- til 80-tallet. Og denne gangen fantes det hverken firetaktere i denne effektklassen (AFAIK) og heller hverke FICHT eller ORBITAL-motorer.

Jeg forsto DET. Derfor forsterket jeg det positive med DAGENS påhengere; Det KAN være en idé å kjøpe en båt (rimelig) fra nevnte årganger, med dårlig motor / uten motor, og så utstyre den med moderne påhenger. :yesnod: Har nettopp hatt en lengre diskusjon med min sønn (sør for Drøbak) om hans tanker om å erverve "ny båt" :discuss Vi konkluderte med at vi er uenige :rolleyes: Han er opptatt av moderne UTSEENDE, solseng, åpen racer med liten lugar hvor det til nød går an å overnatte, ved en toalettbebygd holme i traffikkert sørlandslei, mens jeg ikke tar årgangen og utseende så alvorlig (nord for Stadt), men er mere opptatt av tett kabin med varme, kok, do, gode sjøengenskaper og muligheten for å dra opp en fisk eller tre. :yesnod:

Er man litt nevenyttig (eller har forbindelser) er det mulig å skaffe seg en brukbar farkost for en rimelig penge (med fartspotensiale hvis DET er tema), hvis man renonserer litt på moderne utseende. Mitt inntrykk er at det kan være mye mere båt for pengene å velge fra årene 1975 til tidlig -90, enn DAGENS båter på samme størrelse (6,5 til 7,5 meter). I tidligere innlegg har jeg også gitt uttrykk for at litt eldre båter er mere solid bygget enn mange av dagens "moderne yuogurtbegre" :lol: (Med fare for å bli hetset av stolte eiere av nevnte)

(Forresten, du glemte "E-tech" fra Evindrude...) :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

(Forresten, du glemte "E-tech" fra Evindrude...) :rolleyes:

Nei.

 

E-Tec er Ficht-teknologie.

 

Siterer fra Orbitals hjemmeside:

 

Orbital's major customer, Mercury, appears to have held its market position, particularly in its US domestic market and has extended its product offering of Optimax engines this year. Bombardier have re-launched their Johnson and Evinrude direct injected engines, based on Ficht technology, as E-Tec and this will add an additional dimension of market interest next season.

Link to post
Share on other sites

En onkel av min samboer kjøpte Skibsplast 600VS med Evinrude 120 i år. Han betalte langt mer enn hva jeg gjorde for fire år siden, da jeg kjøpte en Bayliner Capri 2150 med 230 V8-hester. Begge er 87-modeller.

 

Skibsplasten trekker 35-40 liter i tima ved 25 knop, mens Capri'n går på under 22 liter i tima ved 28-30knop.

 

Les heller forbrukstabeller og tester sjøl, enn å la deg forskrekke av propagandaen i SøndagsVG og lignende: "Kjøp med dieselmotor, og helst norsk!! Styr unna amerikanere med bensinmotor!"

 

Mange mente jeg var gal da jeg kjøpte båt med bensin-V8, men i følge tabellene går denne MYE billigere enn det meste av større totaktere som henges på en tilsvarende båt.

 

Og skulle jeg hatt like pen båt med samme fartspotensiale og dieselmotor, måtte jeg tre- eller fire-dobla kjøpesummen. Det ville jeg tjent inn i drivstoffutgifter omtrent samtidig som dieselmotoren ble moden for utskifting.

 

Konklusjonen blir at det er lov å tenke selv. Man trenger ikke kjøpe diesel for enhver pris!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Min Yamarin 6210 med Yamaha 150 Hk Vmax HPDI motor bruker ca 18 liter i timen eller 0,9 liter pr nm.

 

Da er økonomihastigheten ca 27-30 knop.

 

Båten veier 1050 kg + 200 kg for motor + 130 kg i bensin + annet skrot, dvs 1500kg totalt.

 

Jeg fører logg fra båtens instrumenter og GPS, så mine tall er korrekte og ikke "jeg antar".

 

Yamaha motorer  :rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nei.  E-Tec er Ficht-teknologie.  Siterer fra Orbitals hjemmeside:

Orbital's major customer, Mercury, appears to have held its market position, particularly in its US domestic market and has extended its product offering of Optimax engines this year. Bombardier have re-launched their Johnson and Evinrude direct injected engines, based on Ficht technology, as E-Tec and this will add an additional dimension of market interest next season.

Sorry :rolleyes: Jeg forbandt "Ficht" med fabrikantens betegnelse.... I følge oppdatering fra flere forhandlere, forlot Evindrude "Ficht-teknologien" (som de sjøl hadde vært opphav til!?!) fordi denne var for dårlig.... (Denne ble overtatt og videreutviklet?? av bl.a. Mercury?) Derfor bygger de opp en ny motorserie (sammen med Bombardier) som kalles "E-Tech"; I følge samme kilder, var det kun ETT moment som ikke skulle nevnes under denne utviklingen, og det var VEKT.... Resultatet er en en motor med forholdsvis høy vekt (som en 4-takter: 75 Hk veier 136 Kg.!! Det samme gjør 90-hesteren!), overdimmensjonerte stempel OG gearhus, lav- og høy-trykkspumpe på drivstoff og høres ut som en dieselmotor... I følge "boka" skal den kunne gå i 5 timer på (automatisk) redusert turtall UTEN olje... (Akkurat DET hadde jeg IKKE tenkt å prøve!!)

"Beistet" er montert, det gjenstår noe elektrisk kobling m.m. før jeg får testet vidunderet :rolleyes:

Som sagt: Følg med!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skibsplasten trekker 35-40 liter i tima ved 25 knop, mens Capri'n går på under 22 liter i tima ved 28-30knop.

Og skulle jeg hatt like pen båt med samme fartspotensiale og dieselmotor, måtte jeg tre- eller fire-dobla kjøpesummen. Det ville jeg tjent inn i drivstoffutgifter omtrent samtidig som dieselmotoren ble moden for utskifting. Konklusjonen blir at det er lov å tenke selv. Man trenger ikke kjøpe diesel for enhver pris!

Hvor gammel, og hvilken tilstand er det på den påhengeren? Hadde en 90 Hk eldre påhengere en gang (fra FØR bensinkrisa) , og den drakk nærmere 2 liter pr. Nm!! Oppgradering av tenningsanlegg, plugger OG forgassere fikk forbruket ned i ca. 1,7 liter (på full pinne!) En moderne påhenger vil kanskje bortimot halvere dette forbruket igjen, og kjører du med ØKONOMI som "ledestjerne" vil forbruket pr. Nm minskes drastisk...

Å sammenligne forbruket på båter med forskjellig skrogform, er etter min mening som å sammenligne epler og bananer :rolleyes:

Ellers er jeg enig i at DIESELmotor ikke ALLTID er det eneste saliggjørende! Mange faktorer spiller inn der: Hvor langt kjøres pr. sesong, HVORDAN det kjøres, skrogform osv.osv. Men etter dagens trend, får men uforholdsmessig mye mere igjen for en båt med dieselmotor... OG den koster mere i kjøp. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

SVJV finnes det bare 2 teknologier på 2-takts-direkt-bensininnsprøytning:

 

Orbital: australsk selskap, leste første gang om den i 1988

 

og Ficht: har sin opprinnelse i øst-tysk 2-takts-teknologi og kom frem i lyse etter gjenforeningen. Det skrives at OMC har kjøpt 50% av aksjene i det selskapet som har oppfunnet Ficht-systemet, men jeg greier ikke å finne akkurat dette firmaet. Og OMC har jo også en turbulent tid bak seg. Vet ikke hva som er ståa der.

 

Alle andre er lisenstakere til en av de to. Men man skal jo ikke se bort fra, at noen greier å  finne opp en tredje vei.

Link to post
Share on other sites

Mange mente jeg var gal da jeg kjøpte båt med bensin-V8, men i følge tabellene går denne MYE billigere enn det meste av større totaktere som henges på en tilsvarende båt.

 

Og skulle jeg hatt like pen båt med samme fartspotensiale og dieselmotor, måtte jeg tre- eller fire-dobla kjøpesummen. Det ville jeg tjent inn i drivstoffutgifter omtrent samtidig som dieselmotoren ble moden for utskifting.

 

Konklusjonen blir at det er lov å tenke selv. Man trenger ikke kjøpe diesel for enhver pris!

Dette er kloke ord...

:rolleyes: :rolleyes: :yesnod: :yesnod: :lol: :lol: :yesnod:

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

En onkel av min samboer kjøpte Skibsplast 600VS med Evinrude 120 i år. Han betalte langt mer enn hva jeg gjorde for fire år siden, da jeg kjøpte en Bayliner Capri 2150 med 230 V8-hester. Begge er 87-modeller.

 

Skibsplasten trekker 35-40 liter i tima ved 25 knop, mens Capri'n går på under 22 liter i tima ved 28-30knop.

Eldre OMC (Johnson/Evinrude) V4 motorer er vel noe av det værste når det gjelder forbruk. Jeg vet,for jeg har eid 2 :)

 

Min gamle Nordkapp 16.5' med 85hk Johnson-motor bruke mellom 1.5 og 2 liter pr. nautisk mil. Marsfart rundt 28 knop. Nåværende Hydrolift T-20 med 200hk Yahama bruker omtrent 1.25l/nm, marsjfart ca. 52 knop. Liter i timen har jeg ikke tenkt mye på, men det blir vel ca. 65 på dagens båt og 45-50 på den gamle tenker jeg. Egentlig en ganske meningsløs måte å beskrive forbruk på.

 

Forøvrig har vi ennå et system for direkteinnsprøytede totaktere, Yamahas HPDI. Kanskje det beste systemet med minst trøbbel ? Tester det gjerne om noen gir meg 220.000 til ny motor :)

Link to post
Share on other sites

Les heller forbrukstabeller og tester sjøl, enn å la deg forskrekke av propagandaen i SøndagsVG og lignende: "Kjøp med dieselmotor, og helst norsk!! Styr unna amerikanere med bensinmotor!"

 

Konklusjonen blir at det er lov å tenke selv. Man trenger ikke kjøpe diesel for enhver pris!

Tja - vi får kanskje se på totaløkonmien når båten skal selges igjen også? poengte til VG var vel kanskje at en vestenlig del av øonomien i et båthold er prisen du får for båten når du selger den igjen. En god del norsk bygde båter med dieselmotor har den gode egenskap at de rett som det er er verdt mer når du selger de etter noen år (1-10) enn da du kjøpte den ny eller pent brukt.

 

Jeg tror det var i Båtmagasinet de testet en ganske ny, amerikansk daycruiser som hadde falt ganske mye i pris på de 2-3 årene den hadde vært i bruk. Tilsvarende Nidelv ( :rolleyes:), Scand og kanskje også Skibsplast har ofte den motsatte utviklingen. Det betyr ikke at amerikanerne er dårligere båter - de bare verdsettes lavere av markedet.

 

Dieselmotor anbefales først og fremst pga lavere drivstoffkostnader - men en dieselmotor koster mer - så det går kanskje opp i opp. Dog opplever jeg det som psykologisk heldigere at jeg har mer igjen i lommeboka når jeg fyller opp i løpet av sommeren - enn at båten kostet litt mer som ny, for de pengene får jeg igjen når båten selges  (eller for å være helt korrekt for meg: de pengene fikk jeg igjen da båten ble solgt).

 

Personlig er jeg også skeptisk til å ha 250 liter med bensin under dørken. Jeg føler at det er tryggere med diesel ombord - det er sikkert bare tull - men sånn føles det.

 

Jeg deler også kommentarene om at store påhengsmotorer fra -80 og kanskje begynnelsen av -90 tallet bruker mye bensin. En bekjent av meg hadde en 140 hk V4 (tror jeg det var). Den drakk mye bensin - men han kom jo fort frem da med sine 45-50 knop toppfart. Men det blir liksom ikke så gøy å kjøre med tube bak båten når du må stoppe og fylle omtrent hver 1/2 time. :yesnod: han lukter på båt med innebords diesel nå :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Innebord eller utenbord / Bensin eller Diesel er vel avhengig av hvor mye / og hvordan båten brukes.

 

Heiv ut en gammel B20, og monterte en ny VP 3.0GS i en Draco 1700 for 2 år siden.

Var den gangen sterkt i tvil, om jeg skulle velge Mercruiser 1.7TD (Diesel) eller bensinmotor.

Pga investeringskostnaddene, ble det valgt bensinmotor.

 

Vi bruker båten i 100 til 150 timer i året. Det meste er i sakte fart.

I marsjfart bruker den ca 0.7 l/nm. Motoren er med vanlig forgasser, og kan virke gammeldags.

 

I fjor ble ikke båten brukt så mye. Vi hadde da ca 60 timer gangtid. Etter opptelling fant jeg ut at jeg hadde fyllt i underkant av 200 ltr. bensin => ca. 2.000 kr. Synes ikke det er mye penger for 60 timer kvalitetsid på fjorden (ser da bort i fra alt det andre som koster :cryin:).

 

Hadde jeg valgt Dieselmotor i stedet, hadde kanskje drivstoffutgiftene blitt 1/2 - 3/4 ganger mindre, men sett i forhold til at i de tilbudene jeg hadde mottatt kostet Dieselmotoren 30'-40' mer (Når alt ble medtatt). Da kan jeg kjøre noen år, før Dieselmotoren har betalt seg i form av drivstoffutgifter. Noe annet blir regnestykket hvis gangtiden økes mye.

 

Fadern har utenbordsmotor. Han byttet en 50Hk 2-takter til 50Hk 4 takter (Yamaha) på sin båt. Det virker som om 4-takteren har mindre dreiemoment, enn 2-takteren. Vi har ikke fått testet ut dette skikkelig ved å prøve andre propeller, men en fyr (Har Mercury) i båtforeninga har også gjort det samme, og han har prøvd mange propeller, og mistet mye fart pga propell med mindre stigning.

Er det flere her som har gjort den samme erfaringa ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har altså en Hansvik18HT med 50HK Suzuki 4T. Den bruker også ca. 0,7 l/nm i marsjfart. Dvs. 18...20 kn.

 

Motoren ble levert med 14" propell. Dette var helt klart for mye. Fikk ikke opp turtallet. Byttet så til 13". Det ble noe bedre, men da jeg byttet til 12" gikk motoren opp i anbefalt turtall. Dvs. ca. 6500 o/m. Da planer båten lett, også med last. Max fart ca. 23 kn. med 2 personer, oppakkning og 85 l bensin.

 

Jeg mener også at 4T motorene nok ikke har samme momentet som 2-takterne. Dermed må man være nøye med propellvalget.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Tja - vi får kanskje se på totaløkonmien når båten skal selges igjen også? poengte til VG var vel kanskje at en vestenlig del av øonomien i et båthold er prisen du får for båten når du selger den igjen. En god del norsk bygde båter med dieselmotor har den gode egenskap at de rett som det er er verdt mer når du selger de etter noen år (1-10) enn da du kjøpte den ny eller pent brukt.

Skal vi sammenligne tilsvarende norskbygd eller skandinavisk båt med min Capri, må vi opp i årgangene til 94-94. Ingen her hadde tilsvarende linjeføring på slutten av 80-tallet. Kanskje Skibsplast 660, Nidelv 690 eller lignende. Da snakker vi femdobbel innkjøpspris, som for min del, i likhet med enhver gjennomsnittlig norsk husholdning, nok ville medført låneopptak for å gjennomføre kjøp. Bayliner'n ble kjøpt kontant...

 

Riktignok er lånerenta lav akkurat nå, men renta på 4-500 000 i forbrukslån over X antall år uten at båten kan stilles som sikkerhet da den er for liten, endrer nå regnestykket litt i mine øyne?

 

Og ja, totakterne er blitt vesentlig bedre i senere åra. Men hvor mange av daycruiserne og jeepene i prisklassen opptil 150 000 med ytelser opp rundt 40 knop er utstyrt med nyere påhengsmotorer da?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Fadern har utenbordsmotor. Han byttet en 50Hk 2-takter til 50Hk 4 takter (Yamaha) på sin båt. Det virker som om 4-takteren har mindre dreiemoment, enn 2-takteren. Vi har ikke fått testet ut dette skikkelig ved å prøve andre propeller, men en fyr (Har Mercury) i båtforeninga har også gjort det samme, og han har prøvd mange propeller, og mistet mye fart pga propell med mindre stigning.

Er det flere her som har gjort den samme erfaringa ?

Mitt inntrykk er at 4-takteren har en mye flatere dreiemomentkurve , og er sterkere på lave turtall (og også helt på topp på noen modeller)  mens 2-takterne har en kraftig topp fra 3500-4500 omdreininger.  Sånn at dersom en 4-takter må slite tungt så faller den ofte helt sammen , mens 2-takteren faller ned til f.eks 4500 og holder seg der.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Mnjaaa... Ikke HELT enig i høyere bensinregninger.... (De tre siste punktene støtter jeg helt ut!!) Med siste tids utvikling av påhengere, er det skjedd MYE med forbruket på disse! 4-taktere har minsket forbruket ganske mye, og de siste 2-takts innsprøytningsmotorene påståes å ha mere enn 10% rimeligere gange enn disse igjen, og er vesentlig enklere i oppbygningen enn 4-taktere....

(Når jeg OMSIDER får båten på vannet med slik motor, skal jeg rapportere sannhetsgehalten i denne påstanden. Følg med.)

Korrekt nok det du sier, men Sjur skal ha en daycuiser på ca 22 fot for 100-150 laken.  Og da er det ikke mulig (uten å stjælen) å få en (nesten) ny 1150-150 hk firetakt og båt.  Budsjettet ville antakelig kun rekke til motoren...........

 

Spytte i den ene hånda og ønske seg i den andre.  Og se hvor du får mest.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

En onkel av min samboer kjøpte Skibsplast 600VS med Evinrude 120 i år. Han betalte langt mer enn hva jeg gjorde for fire år siden, da jeg kjøpte en Bayliner Capri 2150 med 230 V8-hester. Begge er 87-modeller.

 

Skibsplasten trekker 35-40 liter i tima ved 25 knop, mens Capri'n går på under 22 liter i tima ved 28-30knop.

 

Les heller forbrukstabeller og tester sjøl, enn å la deg forskrekke av propagandaen i SøndagsVG og lignende: "Kjøp med dieselmotor, og helst norsk!! Styr unna amerikanere med bensinmotor!"

 

Mange mente jeg var gal da jeg kjøpte båt med bensin-V8, men i følge tabellene går denne MYE billigere enn det meste av større totaktere som henges på en tilsvarende båt.

 

Og skulle jeg hatt like pen båt med samme fartspotensiale og dieselmotor, måtte jeg tre- eller fire-dobla kjøpesummen. Det ville jeg tjent inn i drivstoffutgifter omtrent samtidig som dieselmotoren ble moden for utskifting.

 

Konklusjonen blir at det er lov å tenke selv. Man trenger ikke kjøpe diesel for enhver pris!

Du målbærer mange av mine egne synspunkter om dette, men et punkt TRUR JEG du er upresis med;  bensinforbruket på din Capri/230 hk.  Har sjøl en Fjord 21 med 1987 (ca) VP 200 hk.  Bruker ca 30 liter i marsjfart, som for meg er ca 23-24 knop.  Caprien din er nok lettere en Fjorden i vekta, men 22 liter må være målt som GJENNOMSNITTSFORBRUK inkl tomgang osv.  Eller?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...