Jump to content

Innenbords eller utenbords motor ?


Guest Sjur

Recommended Posts

Du målbærer mange av mine egne synspunkter om dette, men et punkt TRUR JEG du er upresis med;  bensinforbruket på din Capri/230 hk.  Har sjøl en Fjord 21 med 1987 (ca) VP 200 hk.  Bruker ca 30 liter i marsjfart, som for meg er ca 23-24 knop.  Caprien din er nok lettere en Fjorden i vekta, men 22 liter må være målt som GJENNOMSNITTSFORBRUK inkl tomgang osv.  Eller?

Tja, kanskje? Med to voksne og to barn, og en GPS-fart rundt 28-30knop avhengig av vind og vær, kommer jeg under 22 liter i timen i reelt forbruk, uten at jeg kan dokumentere med annet enn GPS-logg som viser tidsforbruk over distanse, kontrollert mot full tank før og full tank etter.

 

Gjennomsnittlig på en tank, har jeg også vært under 16 liter i timen. Men det er jo grenser for hvor mange ganger på en dag det er interessant å skli opp forbi Royal Garden på tomgang, som du sier...

 

Det som trekker opp forbruket, er vannski eller hyppige turer under planingsterskelen. Kreftene brukes til å få trimma ut skikkelig, og deretter trekkes spaka laaaangt tilbake...

 

Jeg har kikka på endel Fjord 21, før jeg kjøpte Capri'n. I nabobåsen på havna ligger en Fjord 21 med VP turbodiesel. Felles for alle Fjord 21 jeg har kjørt eller kikka på, er at de sliter med å plane ut. Sammenligna med Capri trekker de med seg omtrent like mye sjø som Fosenferja.

 

Sett en Bayliner Capri i vinteropplag ved siden av båten din. Titt på skroget under vannlinja, og du vil se at Capri er spissere. Skrogvinkelen er også større på yankeen. Hva er toppfart på din båt? Min går 45-46knop på GPS, og det tror jeg Fjord 21 trenger over 300 hk for å toppe?

 

Dette indikerer kanskje best forskjellen.

 

Det kunne vært interessant med tilsvarende tall fra noen her med moderne totakter på noenlunde tilsvarende båt, for å sammenligne? Kanskje John_Kr, eller noen andre?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

jeg har selv en bastard båt lignende fjord21...har en 140 hk suzuki fra tidelig på 80 tallet på brakett.. denne drar også med seg halve fjorden og hele lommeboka når jeg skal plane.. går lett til ca 4,5knop etter det går det tyngre og tyngre opp til ca 17 så slipper sjøen..18-20 er fin masjfart når det gjelder forbruk..3800-3900rpm =1-1,1l/nm..dette er målt over distanse på 34nm i 18-20knops fart..dette gir et time forbruk på ca20l..innenbords bensin er greit og bruker mindre bensin enn en gammel påhenger men tar en del plass ...bensin kontra diesel innenbords på en slik båt størrelse..jeg kan kjøre ca 10 år med mitt bruk før jeg hadde tjent inn dieselen... så det handler vel mest om pris v anskaffelse/salg...men skulle jeg kjøpt større NY båt hadde jeg nok gått for diesel ja... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...