Jump to content

støyping av skum-bunn selco 15, trenger veiledning.

S.Kantun

Recommended Posts

Jeg som mange andre selco-eiere har bunn med vasstrukkent skum i, har som plan og utbedre dette.

har søkt og lett igjennom mange tråder også de som omfatter og utbedre bunn uten og legge i skum men heller stive av med plater og glassfiber, vet om en som har gjort dette på en selco 18, men som ødela båten etter mye hopping pga dårlig fordeling av trykket fra bølgene.

tenker og gå for løsninga med og legge inn 2 komponentskum for styrke og oppdrift, har prøvd og søke i hytt og gevær men finner ingen "prosjekt-tråder" der dette har vært utført... så lurer på om noen kansje vet om noen?

tenker og skjære ut bunnen, grave ut skummet, legge på ei finerplate, legge på noen lag glassfiber og ta flere store hull med hullsag fordelt over hele bunnen der man kan fylle i skum, for så og fjerne ekspandert masse og legge på mer glassfiber.

hva med og lage ei luke midt i båten for lensepumpe for og drenere ut vann som evt kommer i skummet?

noen tanker og innspill rundt dette?

untitled.jpg

selco2.jpg

img_0600.jpg

Hei! Dette har jeg vært med på!! vi skar ut hele den innvendige dobbeltbunnen på en Selco 16HT og fjernet skummet. Deretter skar vi til avstivere i skum som ble lagt på tvers i bunnen (nesten som spanter) støpte disse også inn med glassfiber, la finer oppå "spantene" og støpte inn fineren med noen lag. topcoat på toppen. båten ble mange hundre kilo lettere! vi la også inn rør igjennom spantene helt i bunnen og monterte en bunnpropp bak på akterspeilet.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

fant prosjekttråden til baatdilla, men det var jo ikke utbedret vha fylle i nytt skum... vil helst ha skum, kjører du på et skjær og får hull i skroget vil det ikke ta lange tiden før båten går til bunns, har du skum og tett dørk har du på en måte dobbel sikring pluss at båten flyter, så fremst skummet ikke er gjennomtrukket i vann da...

"har søkt og lett igjennom mange tråder også de som omfatter og utbedre bunn uten og legge i skum men heller stive av med plater og glassfiber, vet om en som har gjort dette på en selco 18, men som ødela båten etter mye hopping pga dårlig fordeling av trykket fra bølgene."

Hva er viktig å huske på for å forhindre at dette skjer? Eller hvordan ble dette utført i forhold til hva baatdilla har gjort på sin?

nicklas03: vil tro at hvis man styrker bunnen først med noen ekstra lag glassfiber, og kansje kjører på med store mengder glassfiber rundt kryssfineren og gjør mest mulig for at de skarpe kantene på kryssfineren ikke skal komme i kontakt med båtskroget så vil dette spre belastningen utover bunnen...

men er enda ikke helt overtalt... skum er vel fremdeles det "tryggeste" så fremst at det er tørt...?

ville aldri lagt i nytt skum! Det kan være veldig krevende å beregne ekspansjon - for mye og man kan risikere at båten deformeres , for lite og man må skumme i flere omganger, noe som kan gi lommer med plass for vann. Og til sist, det nye skummet vil også gå i stykker og begynne å trekke vann etterhvert.

Da ville jeg heller fått tak i divinycell plank, og så støpt over med glassfiber som langsgående spant ('stringers')

Så lagd tversgående spant oppå disse igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

altså en slags "skumplanke" ? hvor får man slikt?

har også lest meg til at man burde bruke hulkiler over alt for og ikke få 90graders bøyer og knekke glassfibrene... har sett i enkelte billige "estlands-hus" at de bruker hulkile taklister som er laget i et skum-materiale, må være ideelt siden de er fleksible og kan bøyes etter skroget langs tvergående streingers?

ser de har jo stortsett alt jeg trenger av topcoat, grunning, glassfiber samt ruller osv på biltema til rimelig pris, noe grunn til og styre unna dette?

Nei

skal være bra produkter det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Biltema har visstnok divinycell også , http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Divinycell/

Har ikke erfaring med glassfiber osv fra biltema, men det biltema kaller topcoat er vel strengt tatt ikke topcoat men 2-komponent lakk såvidt jeg har skjønt..?

En annen løsning jeg har hørt om er å ta f.eks elektriker rør i passende dim, dele på langs og støpe over med glassfiber.

er vel også mange skum materialer som ikke tåler polyester..

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Grunnen til att det er vanskelig og finne info om "skumming" av bunn, er nok forde det ikke er en veldig permanent løsning. Er egentlig bare ett spørsmål om tid før det er vassent igjen. Jeg ville heller annbefale og forsteke bunn, og så lakt isoporplater i dobbeltbunn, siden de ikke trekker vann på smamme måte.

Båten jeg driver og resturer nå, ble etterfylt med byggskumm i 2008, resultatet var at det ifølge den forje eieren, gikk jordslag i de nye setene og kalesja (som også ble byttet i 2008) alderede i 2009... Resultatet var att da jeg overtokk skjønnheten høsten 09, var det bare og kaste stoler, soffa, elektrisk annlegg, stereo anlegg, kalesje som også var nytt 08. Måtte sellfølgelig rive ut gulvet og byggskummet, malingen inni måtte skrapes ned pågrunn av mugg, finerplatene i gulvet (som var ny 08) kunne hives.....

Mitt råd: Forsterk og isopor, man trenger ikke velge mellom sikkerhet og varighet

Hvis du er fast bestemt på og bruke skumm, så ville jeg annbefalt noe ordentligt, byggskumm er ikke laga for maritime forrhold, og vill derfor ikke holde så altfor lenge... Er noen folk i Tyskland som jobber profesjonelt med det, du kan sikkert spørre dem om råd, eller så kan du spørre meg om flere detaljer på skrekkhistorien såm står i garasjen

Schål :cheers: og lykke til med skumminga :smiley:

spors om at det ikke blir og forsterke bunnen med noen lag glassfiber... (Mange?) , for derretter lage langsgående og terrgående avstivinger (stringers?), bare finne en plass man får tak i divinycell i større plater/planker som kan skjæres til og hulkiler i samme materialet... dørk burde vel lages i kryssfiner...

trekker divinycell vann?

Det er nok en bedre løsning ja! Divinycell trekker ikke vann, så det burde være bra. Hulkiler lages med limsparkel, det samme som du limer profilene fast med. Men billig blir prosjektet neppe...

Skal du gjennomføre en vellykket skumming av skroget bør du ha en form å sette det i, da skroget ellers vil bli deformert av skummets ekspansjon. Og du ender opp med et skrog som ikke er stort bedre enn det var før du begynte. Men du bør være obs på dette med deformering om du forsterker også, det er fort gjort å lage en feil bulk i bunnen slik at skroget blir assymetrisk og oppfører seg snodig i sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Jeg har noen plater med Inotan polyuretan 80 kg/m3. Det er en sterk utgave av stoffet av den typen som ofte brukes som kjernemateriale i båter pga styrken. Dette kan du evt. skjære til etter skroges form og lage "bjelker" eller spant. Det er lett å skjøre i platene som er 15mm tykke, 60 cm x 220 cm. Større stivhet oppnås med å kle med glassfiberarmert polyester eller epoxy. Platene kan lamineres for større tykkelse og evt. støpes fast mot bunnen i båten. Jeg kan treffes på 95095259. :smiley:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...