S.Kantun Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg som mange andre selco-eiere har bunn med vasstrukkent skum i, har som plan og utbedre dette. har søkt og lett igjennom mange tråder også de som omfatter og utbedre bunn uten og legge i skum men heller stive av med plater og glassfiber, vet om en som har gjort dette på en selco 18, men som ødela båten etter mye hopping pga dårlig fordeling av trykket fra bølgene. tenker og gå for løsninga med og legge inn 2 komponentskum for styrke og oppdrift, har prøvd og søke i hytt og gevær men finner ingen "prosjekt-tråder" der dette har vært utført... så lurer på om noen kansje vet om noen? tenker og skjære ut bunnen, grave ut skummet, legge på ei finerplate, legge på noen lag glassfiber og ta flere store hull med hullsag fordelt over hele bunnen der man kan fylle i skum, for så og fjerne ekspandert masse og legge på mer glassfiber. hva med og lage ei luke midt i båten for lensepumpe for og drenere ut vann som evt kommer i skummet? noen tanker og innspill rundt dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Hei! Dette har jeg vært med på!! vi skar ut hele den innvendige dobbeltbunnen på en Selco 16HT og fjernet skummet. Deretter skar vi til avstivere i skum som ble lagt på tvers i bunnen (nesten som spanter) støpte disse også inn med glassfiber, la finer oppå "spantene" og støpte inn fineren med noen lag. topcoat på toppen. båten ble mange hundre kilo lettere! vi la også inn rør igjennom spantene helt i bunnen og monterte en bunnpropp bak på akterspeilet. Edited March 29, 2010 by Christensen (see edit history) Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 baatdilla gjorde dette med en selco 15 en gang. Søk etter tråden... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 fant prosjekttråden til baatdilla, men det var jo ikke utbedret vha fylle i nytt skum... vil helst ha skum, kjører du på et skjær og får hull i skroget vil det ikke ta lange tiden før båten går til bunns, har du skum og tett dørk har du på en måte dobbel sikring pluss at båten flyter, så fremst skummet ikke er gjennomtrukket i vann da... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 båten går ikke ned medmindre du kjører hull i dobbeltbunnen også!! Husker vi lot det stå igjen ca 5 cm av den gamle dobbeltbunnen langs kanten for lettereå kunne støpe inn den nye i rett høyde. Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
nicklas03 Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 "har søkt og lett igjennom mange tråder også de som omfatter og utbedre bunn uten og legge i skum men heller stive av med plater og glassfiber, vet om en som har gjort dette på en selco 18, men som ødela båten etter mye hopping pga dårlig fordeling av trykket fra bølgene." Hva er viktig å huske på for å forhindre at dette skjer? Eller hvordan ble dette utført i forhold til hva baatdilla har gjort på sin? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Kan ikke uttale meg om hva som er bra og ikke, men har funnet ut at byggskum kan brukes til mye, å kjøpes på biltema til latterlig billig pris... Den flyterihvertfall :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 nicklas03: vil tro at hvis man styrker bunnen først med noen ekstra lag glassfiber, og kansje kjører på med store mengder glassfiber rundt kryssfineren og gjør mest mulig for at de skarpe kantene på kryssfineren ikke skal komme i kontakt med båtskroget så vil dette spre belastningen utover bunnen... men er enda ikke helt overtalt... skum er vel fremdeles det "tryggeste" så fremst at det er tørt...? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 ville aldri lagt i nytt skum! Det kan være veldig krevende å beregne ekspansjon - for mye og man kan risikere at båten deformeres , for lite og man må skumme i flere omganger, noe som kan gi lommer med plass for vann. Og til sist, det nye skummet vil også gå i stykker og begynne å trekke vann etterhvert. Da ville jeg heller fått tak i divinycell plank, og så støpt over med glassfiber som langsgående spant ('stringers') Så lagd tversgående spant oppå disse igjen Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 altså en slags "skumplanke" ? hvor får man slikt? har også lest meg til at man burde bruke hulkiler over alt for og ikke få 90graders bøyer og knekke glassfibrene... har sett i enkelte billige "estlands-hus" at de bruker hulkile taklister som er laget i et skum-materiale, må være ideelt siden de er fleksible og kan bøyes etter skroget langs tvergående streingers? ser de har jo stortsett alt jeg trenger av topcoat, grunning, glassfiber samt ruller osv på biltema til rimelig pris, noe grunn til og styre unna dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Nei skal være bra produkter det... Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 (edited) Biltema har visstnok divinycell også , http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Divinycell/ Har ikke erfaring med glassfiber osv fra biltema, men det biltema kaller topcoat er vel strengt tatt ikke topcoat men 2-komponent lakk såvidt jeg har skjønt..? En annen løsning jeg har hørt om er å ta f.eks elektriker rør i passende dim, dele på langs og støpe over med glassfiber. er vel også mange skum materialer som ikke tåler polyester.. Edited March 30, 2010 by ivar (see edit history) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 fant divinycell i reolene der ja... men viste ikke helt hva det var, men hvordan skal man bruke dette? og tåler det polyester? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tomu Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Er divinycell et flytestoff da? Eller er det bare til forsterkning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 http://www.snl.no/sandwichkonstruksjon divinycell tåler polyester/epoxy m.m. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
70-talls speed båt Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Grunnen til att det er vanskelig og finne info om "skumming" av bunn, er nok forde det ikke er en veldig permanent løsning. Er egentlig bare ett spørsmål om tid før det er vassent igjen. Jeg ville heller annbefale og forsteke bunn, og så lakt isoporplater i dobbeltbunn, siden de ikke trekker vann på smamme måte. Båten jeg driver og resturer nå, ble etterfylt med byggskumm i 2008, resultatet var at det ifølge den forje eieren, gikk jordslag i de nye setene og kalesja (som også ble byttet i 2008) alderede i 2009... Resultatet var att da jeg overtokk skjønnheten høsten 09, var det bare og kaste stoler, soffa, elektrisk annlegg, stereo anlegg, kalesje som også var nytt 08. Måtte sellfølgelig rive ut gulvet og byggskummet, malingen inni måtte skrapes ned pågrunn av mugg, finerplatene i gulvet (som var ny 08) kunne hives..... Mitt råd: Forsterk og isopor, man trenger ikke velge mellom sikkerhet og varighet Hvis du er fast bestemt på og bruke skumm, så ville jeg annbefalt noe ordentligt, byggskumm er ikke laga for maritime forrhold, og vill derfor ikke holde så altfor lenge... Er noen folk i Tyskland som jobber profesjonelt med det, du kan sikkert spørre dem om råd, eller så kan du spørre meg om flere detaljer på skrekkhistorien såm står i garasjen Schål og lykke til med skumminga Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 spors om at det ikke blir og forsterke bunnen med noen lag glassfiber... (Mange?) , for derretter lage langsgående og terrgående avstivinger (stringers?), bare finne en plass man får tak i divinycell i større plater/planker som kan skjæres til og hulkiler i samme materialet... dørk burde vel lages i kryssfiner... trekker divinycell vann? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Det er nok en bedre løsning ja! Divinycell trekker ikke vann, så det burde være bra. Hulkiler lages med limsparkel, det samme som du limer profilene fast med. Men billig blir prosjektet neppe... Skal du gjennomføre en vellykket skumming av skroget bør du ha en form å sette det i, da skroget ellers vil bli deformert av skummets ekspansjon. Og du ender opp med et skrog som ikke er stort bedre enn det var før du begynte. Men du bør være obs på dette med deformering om du forsterker også, det er fort gjort å lage en feil bulk i bunnen slik at skroget blir assymetrisk og oppfører seg snodig i sjøen... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Kantun Posted March 31, 2010 Author Share Posted March 31, 2010 man får vel mye for under 5 lapper... men er sikkert mye ekstrating man trenger som dukker opp etter hvert:P Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Jeg har noen plater med Inotan polyuretan 80 kg/m3. Det er en sterk utgave av stoffet av den typen som ofte brukes som kjernemateriale i båter pga styrken. Dette kan du evt. skjære til etter skroges form og lage "bjelker" eller spant. Det er lett å skjøre i platene som er 15mm tykke, 60 cm x 220 cm. Større stivhet oppnås med å kle med glassfiberarmert polyester eller epoxy. Platene kan lamineres for større tykkelse og evt. støpes fast mot bunnen i båten. Jeg kan treffes på 95095259. Quote Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.