Jump to content

nok en tråd om plottervalg...8-12" og bredbåndsradar


Framtia

Recommended Posts

Jeg har lett i mange gamle tråder uten å bli helt klok. Vil derfor gjerne få noen råd om hva som kan være beste valg for meg.

 

Jeg er på utkikk etter en plotter på 8-12", og det må være VGA eller video ut/inngang. Har studert en del spesifikasjoner på nettet og de aktuelle er oppsummert i figuren under. Jeg hadde egentlig bestemt meg for Garmin GPSMAP 6008, men den nye bredbåndradaren som jeg kan få med Lowrance, Northstar og Simrad gjør at jeg langt på vei har skiftet mening. Simrad og Furuno har jeg lest blandet kritikk av her på BP. Har lest at mange er godt fornøyd med Lowrance og Northstar. Raymarine er uaktuelt.

 

Jeg har også raskt sammenlignet prisene på Seatronic med priser på ebay (beregnet som USD*6 og uten frakt moms osv).

 

Noen konkrete spørsmål til dere med Lowrance:

- funker den innebygde antenna godt også om dere har plotteren under et cockpittelt?

- er det video ut/VGA kontakt?

 

Noen som vet om Garmin snart vil komme med en bredbåndsradar?

 

Noen som vet hvorfor Seatronic ikke lengre fører Northstar?

 

Skal til Seatronic i morgen på studietur og mulig handel. Noen som har gode tips å komme med?

 

plotterpriser.jpg

 

Lenke til en annen nyttig tråd om halvlederradar

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på Garmin og bredbåndsrader. De må enten:

Alt A) Lisensiere teknologien fra Simrad (som var med og utviklet den)

Alt B) Finne opp hjulet på nytt.

 

Du må spørre deg selv hva du trenger radar til og hvor ofte den blir brukt. Kjører du mye i mørke og/eller tåke er det selvsagt en fordel. Hvis ikke så blir det fort dyrt leketøy (i alle fall i mine øyne).

Jeg har radar i min båt. Var montert når jeg kjøpte den (i 2006). Har aldri hatt bruk for den. Men jeg kjører ikke i mørke eller tåke. Personlig ville jeg heller brukt pengene på andre ting.

 

Jeg har en Simrad CE44 enhet. Den er nok "state of the art" (tror settet kostet nesten 50000 i 2004 når det ble montert), men brukervennligheten kan ikke sammenlignes med Garmin. Vet ikke hvordan nye Simrad systemer er, men tror de koster en del mer enn de andre.

 

Uansett ville jeg kjøpt i Norge. Du får 5 års reklamasjonsrett (slikt utstyr skal vare så lenge). Det er verdt litt penger kontra 3/6/12 mnd når du kjøper fra USA.

 

Garmin 4008 og 6008 ser nesten like ut i specs. Men 6008 virker noe kjappere, enda mer minne og mer muligheter. I tillegg har den ny xHD radarteknologi. Hvordan denne er sammenlignet med bredbåndsrader vet jeg ikke. Så den er nok kanskje mer fremtidsrettet.

Link to post
Share on other sites

En fordel med bredbåndsradar er visstnok at den stråler mye mindre, og siden jeg har tenkt å ha den ikke så langt fra hodehøyde føles det mer fornuftig. Mindre strøm trekker den vel også? Den er vel også bra på korte avstander, og med seilbåt er det det som teller. Jeg har hatt noen opplevelser med tåke og mørke som gjør at radar er kjekt å ha, men handler nok selve radaren til neste år.

 

Jeg synes på en måte at det er bedre å kjøpe noe som er "mid-range" og heller skifte dobbelt så ofte som å kjøpe "top-range". Utviklingen går jo raskt på slik teknologi. Northstar ser jo ut til å være mye for pengene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvorfor Seatronic ikke lengre fører Northstar?

Simrad har kjøpt Northstar og overtatt teknologien. Det er ProNav som er importør i Norge.

 

Ville også kjøpt dette i Norge.

Fikk trøbbel med kommunikasjonen mellom skjerm og skanner, fikk ny skanner/antenne og software :smiley:

Har Northstar multiplotter M121 og bredbåndradar BR24.

Denne erstatter nå plotteren min: http://www.simrad-yachting.com/Products/Na...g/Simrad-NSE12/

 

Noen linker:

http://www.simrad-yachting.com/Products/Ma...roadband-Radar/

http://www.pronav.no/index.php?KatID=83

http://www.pronav.no/gendocs/Lowrance_PRISBOK_norsk_2010.pdf

Link to post
Share on other sites

Du må spørre deg selv hva du trenger radar til og hvor ofte den blir brukt. Kjører du mye i mørke og/eller tåke er det selvsagt en fordel. Hvis ikke så blir det fort dyrt leketøy (i alle fall i mine øyne).

Jeg har radar i min båt. Var montert når jeg kjøpte den (i 2006). Har aldri hatt bruk for den. Men jeg kjører ikke i mørke eller tåke. Personlig ville jeg heller brukt pengene på andre ting.

Jeg har svært lite erfaring med radar, men har lært noe på kurs. Hvis du ikke har brukt radaren så langt, så har du muligens ikke mye nytte av den når du trenger den heller. Det er bruken av radaren i pent vær som gjør at du lærer deg å tolke bildet. Og det har du bruk for den dagen tåken kommer overraskene. Og det har jeg opplevd - uten radar.

 

Bredbåndsradaren står på min ønskeliste, men det tar nok en stund til den når toppen.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine linker Targa 23.1.

 

NSE12 koster over 40 båtpenger, så den er ikke aktuell hos meg. Lowrance HDS-10 frister mer, siden at jeg trolig vil få plass til den der jeg har hatt plotteren nå, mens en 12" vil kreve en ny pod. Har fortsatt ikke funnet ut om den har VGA og video in/ut. Og jeg må bli overbevist om at den innebygde GPS-antenna funker selv om cockpitteltet står på.

 

Hva med Northstar 6000i, noen som kjenner til disse?

 

En viktig egenskap er hvor rask det er å panorere i kartet, og hvordan det vises på skjerm i ulik målestokk. Lowrance har i hvertfall sømløs zooming.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter litt i samme problemstilling som deg, Framtia, men har også en løpende vurdering på om jeg skal gå for en PC-basert løsning med vanntett touchskjerm utendørs.

Expedition, bl.a., har støtte for Navico's bredbåndsradar - men har ikke lengre lovt til å "selge" dette pga noe lisens krangel.

 

Selv vurderer jeg en Simrad NSE8, da resten av elektronikken ombord er fra Simrad. Egentlig har jeg ingen bedre grunn; plotteren er etter min smak alt for dyr da hovedoppgaven er å vise hvor jeg er på kartet.

De har riktignok spec'et denne med et lass av funksjoner.

 

Plotteren kjører med Linux i bunn, har Navionics kart innebygget, full NMEA2000 støtte og Ethernet grensesnitt.

Det jobbes med integrasjon mot Fusion stereoanlegg, full Simrad autopilot styring fra plotter, feilsøking og firmware oppdatering av Simrad enheter på nettverket, DVI-D utgang, mulighet for å bruke "PC-mus" på plotter osv...

Integrasjon skal derfor ikke lengre være et ankepunkt - slik det en gang var! (Bl.a. NX40 ville jeg derfor utelukket....)

 

Simrad har lenge slitt med problemer rundt integrasjon mellom de ulike produktene sine; delvis på grunn av oppkjøp/sammenslåinger med bl.a. Northstar og Lowrance, delvis på grunn av at ulike komponenter blir laget på ulike geografiske lokasjoner - og en liten porsjon slett ingeniørarbeid og overivrig markedsføring. Dette ser ut til å endre seg, etterhvert som de får strukturen på plass.

 

Hvorfor ikke ta en vurdering på Lowrance sine nye HDS plottere? (Disse koster en brøkdel av Simrad NSE, men inneholder omtrent det samme!)

Med en NOK/UK£ kurs på rundt 9,- - er det kanskje også verdt å se på utstyr på f.eks. cactusnavn m.fl. i England?

Link to post
Share on other sites

PC-løsning er ikke noe for meg har jeg funnet ut, og jeg tror heller ikke jeg trenger all verdens funksjonalitet mhp integrasjon av autopilot, ruteplanlegging hjemme osv.

 

Jeg sjekket en del priser i går og cactusnav faller ikke spesielt mye billigere ut enn å kjøpe her hjemme. Kjøp i USA er derfor alternativet, men da skal jeg spare en god del i forhold til her hjemme. For Lowrance ser det ut til at forskjellen ikke er all verdens, mens for Simrad og trolig Northstar er det jo en veldig forskjell (se tabellen i første innlegg). Drar straks til Seatronic, får se om det gjør meg klokere :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Man får en Northstar M121 for ca 1300 USD, så selv om man legger til frakt og MVA blir den en god del billigere enn 20.000. Men M121 begynner å bli noen år gammel, og som nevnt over har jeg en fordel i å velge noe rundt 10", og der har ikke Northstar noen modeller. Uansett, prisen og hvor man skal handle er ikke det viktigste nå, men å finne ut "pros and cons" ved de ulike alternativene.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg tilbrakte noen timer på Seatronic i dag, og fikk testet ut flere av kandidatene. Resultatet ble ikke som forventet....

 

Lowrance og Simrad falt fordi de ikke hadde VGA eller video utgang.

Garmin, her likte jeg best de modellene med touchskjerm. dessverre leveres ikke 10" i 5000 serien, mens 7000 serien starter på 12". 6000 og 7000 hadde de ikke i butikken, men de skal altså være opp til 10x raskere enn 4/5000 seriene.

Men jeg falt for den nye Ray E90W. Flott skjerm og alle de tingene jeg var misfornøyd med i min gamle E80 synes å ha blitt forbedret. Da får jeg samtidig full integrasjon med det jeg har fra før, og kvalitetsfølelsen er et hakk over synes jeg. Får håpe det kommer en eller annen radar ala bredbåndsradar med tiden.

 

Nå skal jeg tenke på det til i morgen, og jeg sjekker priser her og der.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bredbåndsradar ?

 

- Strømforbruket er det samme. ( Det er skjermer som bruker strøm og ikke antenner )

- Strålingsfare er bare bullshit

- Nærfelts detaljer er testet av panbo.com , og Furuno vant !!

- Furuno er overlegen alt annet i funksjonalitet !

- Racon beacons vil ikke aktiveres av en bredbåndsradar

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lett det der...... :lol:

 

 

Raymarine er uaktuelt.

 

 

Men jeg falt for den nye Ray E90W.

 

 

Får den plass i pod'en du allerede har?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Sydspissen: Jeg har dessverre ikke fått sett på Furuno, så det har liksom ikke helt kommet med i konkurransen. Er det MFD8 du har? Prismessig kommer den likt ut med Ray 90W. Vet du om den har VGA eller video ut?

 

EDIT: fant svaret, den har VGA!.

 

OK, så da fikk jeg mer å tenke på :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

.... dybden kan bli et problem avhengig av hvordan kabling osv er plasser.

 

Til min C80 fikk jeg strømkabel med vinklet kontakt, sparte noe dybde på den måten......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

nå heller jeg mot Raymarine igjen...

 

Etter å ha sett en del på NavNet3D og Time Zero så må jeg si at det ser flott ut. At Furuno også har supre radarer er også åpenbart. Jeg er derimot usikker på hvor viktig det er for meg å ha en state-of-the-art radar (når det nå ser ut til at det uansett blir en som griller topplokket), og jeg klarer meg sikkert også med en Raymarine HD...tror jeg.

 

Styrken til NavNet3D er nettopp at man kan zoome raskt og vise kartet i nettopp 3D. Men visning i 3D kommer jeg neppe til å bruke mye. Muligheten for å se landfoto og satelittkart mm det gjør man jo gratis på googlemaps eller google earth, så det er heller ikke noe stort poeng. Jeg har ikke noe grunnlag for å si noe om hvem som er best ut fra typisk bruk som jo er å vise riktig posisjon i kartet, og gi den nødvendige oversikt til å sette ut kurser osv.

 

Ellers er det ikke så store forskjeller jfr det E90W tilbyr.

 

Noen småting som taler i E90W's favør er

- at det er touch screen (i tillegg til knapper). Det virket suverent i butikken.

- samspillet med ST60+ og autopilot blir så bra som det kan bli

- GPS-antenne er innebygget i plotteren (koster + 3000 for Furuno slik at den blir totalt sett noe dyrere enn Ray)

 

rent monteringsmessig ser det også ut til at det blir enklere med Ray i min pod, siden Furunoen ikke dekker hullet jeg har i poden.

 

Ray trenger i tillegg en spesiell kabel for å kunne koble til VGA/video, så da ryker man på en snau båtlapp i tillegg.

 

Jeg kan fortsatt snakkes til fornuft hvis flere har førstehåndserfaring mellom de to alternativene jeg vurderer.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...