Jump to content

Den nye TV'en - En statusrapport


bliss X

Recommended Posts

Jeg ser ikke mye på TV, men matrosen har sine favoritter og jeg gjør hva jeg kan for at han skal trives ombord. For et par år siden kjøpte jeg derfor en Grundig 14' TV. En bra TV, men men med den ulempen at den var et nummer for stor. Planen var at den skulle få flytte inn i rommet der jeg har ølboksene mine - så fikk heller ølboksene finne et annet sted å bo. Dette gikk ikke. Den h... TV'en nektet å flytte inn. Fikk akkurat ikke plass.

 

Og så var det all ståheien med å få finne kabler, justere teleskopantenna riktig osv osv. Mye mas for en som helst vil sitte i cockpit'en med en :drink:

 

Mange ganger var favorittprogrammet over før alt var på plass, og det var slett ikke alltid at vi fikk inn det vi skulle til tross for iherdige forsøk med antenner på dekk, mer kabel å snuble i antenne heist opp i spninakerfallet osv osv.

 

Jeg er opptatt av at det jeg drasser ombord skal virke, og at det skal være enkelt å stable vekk når det ikke er i bruk. Det ble derfor bevilget en del kroner til en ny løsning, og så langt har den fungert bra.

 

[table]

[td]Det starter her - GLOMEX antenne i mastetoppen:[/td]

[td]Bilde [/td]

[td]Så er forsetter det inn i båten:[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]Til antenneforsterkeren:[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]Denne puta spiller en sentral rolle:

  • Den er ikke helt det den gir seg ut for
[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]Selve TV'en befinner seg inni puta[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]Så var vi klare (puhh).[/td]

[td]Bilde[/td]

[td]Og ferdig for i kveld[/td]

[td]Bilde[/td]

[/table]

Link to post
Share on other sites

...... ja, det ser jo ut som det er plass til denne TV'en i båten! :drink:

 

..... men jeg synes du er så hemmelighetsfull,

 

hvilken TV er dette?

hva synes du om den?

ville du kjøpt den samme i dag?

hvordan fungerte masteantennen, er den verdt å satse på?

prøvde du å se på TV'n på svai??

 

:lol::drink::lol:

Link to post
Share on other sites

 

TV'en er en Philips 13 tommer fra Elkjøp. Jeg regnet med at de fleste forsto at dette har fungert  :drink: Eneste problem så langt er 12V strømforsyning.  12V problemet er diskutert i en annen tråd, så jeg går ikke inn på det her.

 

Pga mangel på 12V har jeg ikke fått testet løsningen på svai. Har nylig prøvd strøm via en 150W inverter, men skal ordne det så jeg får TV'en direkte på 12V permanent.

 

Synsvinkelen har også vært overraskende bra. En person kan sitte i hjørnet på samme side som TV'en er plassert og se bra rapporterer mannskapet  (det hadde jeg ikke trodd - har ikke prøvd det selv)

 

GLOMEX antenna har fungert veldig bra, og de stedene vi har brukt utstyret på strekningen Oslo - Lillesand har vi fått inn de vanlige kanalene (+ litt til) med bra eller brukbar kvalitet.

 

Jeg er derfor (bortsett fra det med strømmen) 100% fornøyd med løsningen.

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått deg en meget flott og tydeligvis  populær tv, jeg kjøpte selv en 13 " Philips lcd tv i mai. En måned senere så hadde jeg innbrudd i heimen og det eneste tyven tok var den tv'en,og lot både bærbar gps og annet datautstyr ligge igjen. Håper du får beholde tv'en lengre en meg.

Link to post
Share on other sites

Smart med den puta, men hva når kona setter seg godt til rette i sofanen og du hører et knas der inne i sofakroken.... :drink::lol::drink:

Jeg ventet på det  :lol:

Det er egentlig ikke noen pute, men et godt postret trekk som kona har sydd. Oppbevares normalt ikke på den måten som vist på bildet

Link to post
Share on other sites

Har samme TV men i 17 tommer i skuta, men har hatt problemer med å få den til å virke på 12 volt. Har kun fått brukt den med inverter eller landstrøm. Men det står på baksiden at den fungerer på 12 volt. Ikke vet jeg hva som er galt?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har samme TV men i 17 tommer i skuta, men har hatt problemer med å få den til å virke på 12 volt. Har kun fått brukt den med inverter eller landstrøm. Men det står på baksiden at den fungerer på 12 volt. Ikke vet jeg hva som er galt?

Hadde samme problem med TV'en på hytta. Økte tverrsnittet på 12V kabelen MYE, og vips så hadde vi nesten ikke spenningsfall over den lenger og TV'en fungerte bra.

Link to post
Share on other sites

Har samme TV men i 17 tommer i skuta, men har hatt problemer med å få den til å virke på 12 volt. Har kun fått brukt den med inverter eller landstrøm. Men det står på baksiden at den fungerer på 12 volt. Ikke vet jeg hva som er galt?

Kjenner jo ikke akkurat din TV, men har hørt at disse LCD-Tv'ene kan være svært følsomme for at spenningen er ganske nøyaktig 12V. Kjenner en som monterte i bil (skulle være smart/spare penger, og rigge til DVD+TV der uten å kjøpe "DVD-pakke" for bil). Det endte med at TV'n røyk nesten rett etter oppstart av motoren. Årsaken ble antatt å være for høy spenning når motoren gikk. Og TV'n , som mer var beregnet til 12V batteri i miljøer a-la solcellepaneler etc., hadde ingen beskyttelse mot for høye spenninger.

 

OK - dersom du ikke får ditt TV til å virke når batteriet gir 12V, så er det nok noe annet som feiler hos deg. Har du derimot hatt motoren i gang når du har testet, så kan det jo være et eller annet spenningsvern som slår inn fordi spenningen f.eks. er over 14V.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Har samme TV men i 17 tommer i skuta, men har hatt problemer med å få den til å virke på 12 volt. Har kun fått brukt den med inverter eller landstrøm. Men det står på baksiden at den fungerer på 12 volt. Ikke vet jeg hva som er galt?

Har phillips 17" lcd i båten jeg og, men har aldri hatt noe problem med spenningen... bruker den konseskvent ikke når motoren går. Har ikke noe spes stort tverrsnitt på kablene heller..2,5m2 tror jeg det er.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

hadde en debatt om dette tidligere.

 

Ref.

 

har flere Philips TV'er selv som jeg er kjempefornøyd med. Skal også montere Philips LCD TV i nybestilt båt, og tok derfor kontakt med min Philips leverandør i Oslo - NSE AS på Ryen (holder til i bygget til Philips Norge).

 

Dette er proffe folk som ikke gjør annet enn å serve Philips og kunne fortelle følgende:

 

Vanlige Philips LCD TV'er med 230V adapter må IKKE tilkobles batterispenning. De har mottatt flere TV'er som har eksplodert ved batteritilkobling.

 

NSE har modifisert en 12V kabel for LCD TV'ne slik at de kan brukes i båt. Du ser hele 12V serien på deres nettsider http://www.nse.no/.

Kabelen kan du også sikkert få kjøpt løst. (PS! De har også 12V DVD spillere, det skal jeg også montere!)

 

Kontakt NSE på tlf. 22 74 92 00 menyvalg 4, så får du garantert proff hjelp.

 

Lykke til!

 

 

Mvh

Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 15 tommer Orion LCD fra Stavanger Seil etter  at den ble annonsert her på båtplassen.

Før jeg kjøpte den kontaktet jeg fabrikken i Danmark med spørsmål om den kunne plugges direkte i ett 12V uttak i båt eller bil, ikke noe problem var svaret jeg fikk, har fungert fint i to sesonger nå.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål, Lasse:

 

Fikk du tak i dekksgjennomføringer med passende dimmensjon til Coax-kabelen? Sleit litt med dette i sommer, da coax-kabelen var litt tynnere en den minste dekksgjennomføringen jeg fant (6mm). Kunne selvsagt ha tettet med Sika, men jeg utsatte visst hele prosjektet...  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål, Lasse:

 

Fikk du tak i dekksgjennomføringer med passende dimmensjon til Coax-kabelen? Sleit litt med dette i sommer, da coax-kabelen var litt tynnere en den minste dekksgjennomføringen jeg fant (6mm). Kunne selvsagt ha tettet med Sika, men jeg utsatte visst hele prosjektet...  :seeya:

Ja, jeg opplevde ikke det som noe problem. Mener han jeg kjøper slike ting hos - Sørfonden på Padda leverer en annen type pakning enn de originale som følger med gjennomføringene, men husker ikke helt.

 

Et alternativ kan være å legge på ett eller flere lag med krympestrømpe utenpå kabelen for å gjøre den tykkere ved gjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 15 tommer Orion LCD fra Stavanger Seil etter  at den ble annonsert her på båtplassen.

Før jeg kjøpte den kontaktet jeg fabrikken i Danmark med spørsmål om den kunne plugges direkte i ett 12V uttak i båt eller bil, ikke noe problem var svaret jeg fikk, har fungert fint i to sesonger nå.

Har kjøpt samme modell. Har ikke prøvd den på 12 V ennå. Har du prøvd å bruke tv'n mens motoren går?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 15 tommer Orion LCD fra Stavanger Seil etter  at den ble annonsert her på båtplassen.

Før jeg kjøpte den kontaktet jeg fabrikken i Danmark med spørsmål om den kunne plugges direkte i ett 12V uttak i båt eller bil, ikke noe problem var svaret jeg fikk, har fungert fint i to sesonger nå.

Har kjøpt samme modell. Har ikke prøvd den på 12 V ennå. Har du prøvd å bruke tv'n mens motoren går?

Har akkurat samme 15' Orion TV som jeg kopler direkte til 12V uttaket ,(det er jo en 12V LCD-TV),aldri hatt noen problemer,men har ikke brukt den når motoren går.Ser ikke på TV under kjøring (men det var vel ikke det du mente,det var vel for å lade samtidig når du ligger i havn).Etter de omtalte 'eksplosjonene' ser jeg ingen grunn til å teste det ut. :smiley::nonod:

                                                                                                 SOLO

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt samme modell. Har ikke prøvd den på 12 V ennå. Har du prøvd å bruke tv'n mens motoren går?

Siden jeg bruker den som kartplotter også er den på så lenge motorene er i gang, men har ikke testet TV funksjonen med motoren i gang.

Har ikke opplevd problemer av noe slag selv om spenningen varierer fra 12 til 14,2V.

 

Produsenten hadde brukt den en del i bil for å teste dette i praksis.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :confused:

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :cryin:

Hei,

 

NSE AS på Ryen i Oslo (tlf. 22 74 92 00) har 15" og oppover på lager. Her får du til og med en egen 12V kabel spesielt laget for bruk i båt.

Skal selv kjøpe 17" WS du har, også denne med 12V båtkabelen.

 

Lykke til.

 

:flag: Aquarius

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Prøvde å få fatt i denne 13 tommers Philips LCD tv-en i sommer, etter å ha sett en annonse. Størrelsen på 13 tommer hadde passet perfekt inn der jeg planlegger plassering. De var imidlertid utsolgt og nå kan jeg ikke se at de fører denne lengre. Har en 17 tommers wide sceen hjemme og den har brilliant bilde og ønsker derfor Philips i båten også. Noen som vet noe mer... :yesnod:

 

Elkjøp her i Bergen hadde 13 tommers lcd-tv på lager for ca 1 uke siden, men jeg la merke til at de ikke hadde den utstilt i butikken så det er sikkert ikke mange igjen.Hvis du ringer til Elkjøp så klarer de sikkert å spore opp et eksemplar til deg.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 15 tommer Orion LCD fra Stavanger Seil etter  at den ble annonsert her på båtplassen.

Før jeg kjøpte den kontaktet jeg fabrikken i Danmark med spørsmål om den kunne plugges direkte i ett 12V uttak i båt eller bil, ikke noe problem var svaret jeg fikk, har fungert fint i to sesonger nå.

Har også samme 15 "

Funker helt topp.  men den er ikke testet mens motor går.

Blir bare brukt når vi ikke seiler. Den har jo både 12 volt og adapter for 230 volt.

Til vinteren  skal   "rederen"  få ha den på kjøkkenet,  Da får hun med seg skiskytinga som hun er så hekta på.

(Det pleier og bli kollisjon med søndagsmiddagen.)

:rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...