Jump to content

Den nye TV'en - En statusrapport


bliss X

Recommended Posts

Like før jul fikk jeg tak i samme Philips som Lasse så flott har montert. Det var denne jeg måtte ha da den passet perfekt inn mht ytre mål. Liker ikke å ha slike ting løse i båten så den er skrudd på et skott med skjult kabel opplegg. Skal nå bare kople til antenne og strøm (via spenningsvern) så er vi klar til test.....

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

 

skrev akkurat et innlegg i en annen poll da denne dukket opp igjen så jeg benytter anledningen til å komme med en korreksjon også her.

 

Har akkurat kjøpt en Philips 17" WS LCD til båten fra NSE i Oslo. Har jo god erfaring med NSE fra mange tidligere kjøp så jeg velger fortsatt å tro de har noenlunde peiling.

 

Fikk for mindre enn et halvt år siden beskjed fra NSE at de hadde en egen 12V kabel for LCD tv'ene spesielt laget for båtbruk. Hadde selv belaget meg på bruk av denne.

Ga denne informasjonen høyere opp i pollen.

 

NSE har nå trukket denne tilbake pga TV-skader tross filter og spenningstabilisering i adapterkabelen, og uttrykker klart at apparatene kun må tilsluttes over standard medfølgende 230Vac adapter. Ved all annen tilkobling til TV risikeres skade som ikke dekkes av garanti.

 

Har tatt en ny ringerunde til diverse LCD TV importører og får samme beskjed - LCD TV'er må kun benyttes over medfølgende spenningsforsyning. Med andre ord betyr da dette bruk av inverter ved bruk i båt (og i alle fall i vår båt).

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse,

NSE har nå trukket denne tilbake  pga TV-skader tross filter og spenningstabilisering i adapterkabelen, og uttrykker klart at apparatene kun må tilsluttes over standard medfølgende 230Vac adapter. Ved all annen tilkobling til TV risikeres skade som ikke dekkes av garanti.

Hei Aquarius

 

Bra jeg ikke kjøpte den kabelen da hvis de har trukket den tilbake. Rart det skal være så vanskelig. :headbang:

Får satse på inverter, selv om det høres idiotisk ut å først gjøre om 12 V likestrøm til 230 V vekselstrøm og så tilbake til 12V likestrøm igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med å få tak i en dings som sikrer 12 volt stabilt inn på TV selv om primærspenningen øker til eks 14 V. Skal komme tilbake når dingsten er anskaffet. Jeg har nok rare bokser i båten om ikke jeg skal ha både inverter og transformator. Uansett hva disse TV folkene sier så er 12V 12V, også for dem. Dårlig gjordt å lage TV med 12V input uten å oppgi toleranse på tilkoplingen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ja, jeg opplevde ikke det som noe problem. Mener han jeg kjøper slike ting hos - Sørfonden på Padda leverer en annen type pakning enn de originale som følger med gjennomføringene, men husker ikke helt.

 

Et alternativ kan være å legge på ett eller flere lag med krympestrømpe utenpå kabelen for å gjøre den tykkere ved gjennomføringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en del kabler som skal gjennom overbygget, har kikket i maritimkatalogen, uten å finne noen greie gjennomføringer som er små, diskret og tette.

 

Noen som har noen tips ?? Skulle gjerne hatt tips utover linken til lasse ovenfor.......

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del kabler som skal gjennom overbygget, har kikket i maritimkatalogen, uten å finne noen greie gjennomføringer som er små, diskret og tette.

 

Noen som har noen tips ?? Skulle gjerne hatt tips utover linken til lasse ovenfor.......

<{POST_SNAPBACK}>

Lurer på det samme som deg. Skal ha inn både strømkabler for landterner, Horn, antennekabler for GPS, TV og VHF.

 

Har sett litt på denne hos Seatronic:

BildeBilde

 

Har noen brukt denne? Er denne veldig stor og dominerende?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en LCD-tv 14" Phillips til bursdagen min nå i mai. Jeg har montert den fast på veggen forut i kabinen, og gir den strøm via en omformer på 150watt. Denne kjøpte jeg separat i en bilutstyrsforretning. Den kostet ca. 1.300,- kroner, men gir helt stabil strømstyrke hele tiden og er helt 100% lydløs. Jeg kjøpte en ny type antenne med innebygget forsterker hos Wave-kjeden til ca. 1.000,- kroner, og dette fungerer helt supert. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...