Jump to content

Hvor mye trekker en dynastarter 12V 32A ?


Walter_S

Recommended Posts

Hvor mye trekker en dynastarter som er merket med 12 V / 32 Amp. ????

 

Jeg er i ferd med å bli dus  :wink: med min 26 år gammle tresnekke,

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...478878;start=60

kjøpt i fjor høst, med en like gammel 2 cyl. FM 8-12 bensinmotor. Jag har ikke slik luksus som startmotor og dynamo, men en skarve dynastarter (Dynamo og starmotor i ett). Ikke akkurat det mest effektive, men bedre enn å sveive motoren i gang for hånd!

 

Nå har det seg slik at jeg knakk den eneste nøkkel som fulgte med båten, i tenningslåsen - den sitter dønn fast. Hadde  nå tenkt å erstatte tenningslåsen med en fjærbelastet trykknapp i steden. (dette med tyverisikring tar jeg med ro, ingen vil stjele en gammel treholk med en slik motor, dessuten er det jo bare å røske av to ledninger og kortslutte disse for å starte, selv om jeg beholder tenningslåsen)

 

Trykknappen jeg kjøpte hos Biltema har en maks belastning på 30 Amp.

 

De oppgitte 32 Amp. på dynastarteren, er det den klarer å levere ved lading eller trekker den også 32 Amp. ved start? I så tilfelle vil vel denne trykknappen gå varm, og i verste fall begynne å gløde / brenne?

 

Tilleggsspørsmål:

Ved tennigslåsen er det kun to ledninger - 1 inn og 1 ut (+)

Ledningen TIL tenningslåsen (kommer fra en grå koblingsboks over magneten) er ganske så tykk. Jeg har kun noe nyinnkjøpt 4 kvadrat ledning å sammenligne med, og ledningen TIL tenningslåsen er en del tykkere en denne 4 kvadrat (antageligvis 7 kvadrat) ? Eller er det 40 og 70 – litt usikker, der....

Men det som er pussig, og som jeg slettes ikke liker, er at ledningen FRA tenningslåsen er bare omtrent halve tykkelsen enn den som går TIL tenningslåsen.  :sailing:

Skjønner problemet? Det er jo samme mengden strøm som skal gjennom disse!

Som ivrig leser av dette forumet har jeg forstått det slik at overdimensjon på ledninger er bedre enn underdimensjon, p.g.a. motstand og varmgang som følge.

 

Noen gode forslag, der?

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Normalt brukes et relé, som styres av en tynnere ledning fra tenningslåsen. Men hvis så ikke er tilfelle hos deg ville jeg brukt et amperemeter som tåler endel AMP, evt. et tang-amperemeter, og målt strømforbruket når du kjører starteren, f.eks ved å kortslutte leningene manuelt.

 

Deretter kjøpt en trykknappbryter som tåler noe mer enn det du trenger, eller aller best kjøpt et relé som tåler strømstyrken og styrt denne via to 1,5mm2 og en kjekk liten/billigere trykknappbryter.

 

Er du intressert kan du få kjøpe det du trenger av meg, med koblingstegninger for en billig penge.

 

Hilsen lærer i elektro Ås vgs.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret dere:

Sinus-nor: :smash:

Takk for tilbudet - kommer kanskje tilbake til deg hvis jeg ikke finner ut av det! Men har foreløpig ikke særlig lyst til å endre noe jeg ikke har greie på. "If it works - dont f*** with it!"

 

Jens-P: :cool:

forsmarin.se linken var midt i blinken - fant nesten maken opplegg som hos meg!

 

Ellers har jeg sett nøye etter i dag og den tynne ledningen fra tenningslåsen går selvfølgelig ikke direkte til dynastartern men til en laderegulator (tror jeg) - se bilde!

 

Bilde

 

Så da kan jeg vel gå ut i fra at det IKKE går så mye som 32 Amp. gjennom den tynne ledningen, eller hva? Fungerer, i dette tilfelle laderegulatoren som en slags relé - som deretter gir nok strøm til dynastarteren? :confused:

 

På dynastarter står det: J -> 14v 11 A 32    12v 1Ps  - 229 Bosch ( betyr det at den leverer bare 11 Amp - eller 32 Amp?)

 

På laderegulator'n fant jeg ikke noe navn (antagelig overmalt)

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Boksen med alle ledningene inneholder både spenningsregulator og startrele.

 

Startstrømmen går ikke gjennom tenningslåsen og du kan selvfølgelig klare deg med en enkel

trykkbryter slik du innledningsvis foreslår. Det er kun styrestrøm som vil gå gjennom bryteren.

 

11A som max. fra dynomostarteren er nok mest sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode svar. Generelt kan man si at en slik dynastarter leverer ladestrøm på omtrent 1/4  av startstrømmen. Ikke spesielt god virkningsgrad kan man si. På eldre motorer der alternativet var en sveiv, var dette likevel en gullkantet innretning som ga både start,  ladet opp batteriet til neste start og ga lanterner og lensepumpe strøm.

 

11A lading som det antydes er kanskje litt optimistisk for en eldre dynastarter hvis starteffekten  er 32A. Muligens klarte den det på en fin dag en gang i sine ungdomsår.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:yesnod: Oppmuntret av hjelpen her og fagmessig veiledning, er den utslitte tenningslåsen (fikk problemer stakkar'n, klarte ikke å svelge en brukket nøkkel) nå skiftet ut med en fjærbelastet trykkbryter fra Biltema til kr 16,90 !

 

Funker så det suser!!  :cool:  ... og ser nesten profft ut, også!

 

:seeya:Igjen, takk til alle som bidro med gode råd og tålmodige forklaringer!!!!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Walter_S

 

Resultatet ble riktig vakkert. Mange problemer har funnet sin løsning hos Biltema!

 

Men jeg regner allikvel med at du har spandert en eller annen skjult hovedbryter  -   slik at ikke "hvem som helst" kan trykke på startknappen for "moro skyld"....

 

Lykke til med selvstartende sesong.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...