Walter_S Startet 19.Februar.2003 Del på Facebook Startet 19.Februar.2003 Hvor mye trekker en dynastarter som er merket med 12 V / 32 Amp. ???? Jeg er i ferd med å bli dus med min 26 år gammle tresnekke, https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...478878;start=60 kjøpt i fjor høst, med en like gammel 2 cyl. FM 8-12 bensinmotor. Jag har ikke slik luksus som startmotor og dynamo, men en skarve dynastarter (Dynamo og starmotor i ett). Ikke akkurat det mest effektive, men bedre enn å sveive motoren i gang for hånd! Nå har det seg slik at jeg knakk den eneste nøkkel som fulgte med båten, i tenningslåsen - den sitter dønn fast. Hadde nå tenkt å erstatte tenningslåsen med en fjærbelastet trykknapp i steden. (dette med tyverisikring tar jeg med ro, ingen vil stjele en gammel treholk med en slik motor, dessuten er det jo bare å røske av to ledninger og kortslutte disse for å starte, selv om jeg beholder tenningslåsen) Trykknappen jeg kjøpte hos Biltema har en maks belastning på 30 Amp. De oppgitte 32 Amp. på dynastarteren, er det den klarer å levere ved lading eller trekker den også 32 Amp. ved start? I så tilfelle vil vel denne trykknappen gå varm, og i verste fall begynne å gløde / brenne? Tilleggsspørsmål: Ved tennigslåsen er det kun to ledninger - 1 inn og 1 ut (+) Ledningen TIL tenningslåsen (kommer fra en grå koblingsboks over magneten) er ganske så tykk. Jeg har kun noe nyinnkjøpt 4 kvadrat ledning å sammenligne med, og ledningen TIL tenningslåsen er en del tykkere en denne 4 kvadrat (antageligvis 7 kvadrat) ? Eller er det 40 og 70 – litt usikker, der.... Men det som er pussig, og som jeg slettes ikke liker, er at ledningen FRA tenningslåsen er bare omtrent halve tykkelsen enn den som går TIL tenningslåsen. Skjønner problemet? Det er jo samme mengden strøm som skal gjennom disse! Som ivrig leser av dette forumet har jeg forstått det slik at overdimensjon på ledninger er bedre enn underdimensjon, p.g.a. motstand og varmgang som følge. Noen gode forslag, der? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sinus_nor Svart 19.Februar.2003 Del på Facebook Svart 19.Februar.2003 Normalt brukes et relé, som styres av en tynnere ledning fra tenningslåsen. Men hvis så ikke er tilfelle hos deg ville jeg brukt et amperemeter som tåler endel AMP, evt. et tang-amperemeter, og målt strømforbruket når du kjører starteren, f.eks ved å kortslutte leningene manuelt. Deretter kjøpt en trykknappbryter som tåler noe mer enn det du trenger, eller aller best kjøpt et relé som tåler strømstyrken og styrt denne via to 1,5mm2 og en kjekk liten/billigere trykknappbryter. Er du intressert kan du få kjøpe det du trenger av meg, med koblingstegninger for en billig penge. Hilsen lærer i elektro Ås vgs. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Februar.2003 Del på Facebook Svart 20.Februar.2003 Vet ikke om det hjelper deg, men det ligger to koblingsskjemaer for forskjellige dynastart hos http://www.forsmarin.se/. 32A er antagelig ladestrøm. Generator er likstrøm og max. ladestrøm fra disse er 30-35A. BOSCH EFEL Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Walter_S Svart 20.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2003 Takk for svaret dere: Sinus-nor: Takk for tilbudet - kommer kanskje tilbake til deg hvis jeg ikke finner ut av det! Men har foreløpig ikke særlig lyst til å endre noe jeg ikke har greie på. "If it works - dont f*** with it!" Jens-P: forsmarin.se linken var midt i blinken - fant nesten maken opplegg som hos meg! Ellers har jeg sett nøye etter i dag og den tynne ledningen fra tenningslåsen går selvfølgelig ikke direkte til dynastartern men til en laderegulator (tror jeg) - se bilde! Så da kan jeg vel gå ut i fra at det IKKE går så mye som 32 Amp. gjennom den tynne ledningen, eller hva? Fungerer, i dette tilfelle laderegulatoren som en slags relé - som deretter gir nok strøm til dynastarteren? På dynastarter står det: J -> 14v 11 A 32 12v 1Ps - 229 Bosch ( betyr det at den leverer bare 11 Amp - eller 32 Amp?) På laderegulator'n fant jeg ikke noe navn (antagelig overmalt) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ben Svart 20.Februar.2003 Del på Facebook Svart 20.Februar.2003 Du kan være helt sikker på at Dynastarteren din ikke leverer 32A (ca 400w) 11A( ca 140w) er mer riktig. Til sammenlikning leverer likestrømsgeneratoren på en Volvo MD 21(4 syl. diesel) fra 70tallet ca 240w. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Boksen med alle ledningene inneholder både spenningsregulator og startrele. Startstrømmen går ikke gjennom tenningslåsen og du kan selvfølgelig klare deg med en enkel trykkbryter slik du innledningsvis foreslår. Det er kun styrestrøm som vil gå gjennom bryteren. 11A som max. fra dynomostarteren er nok mest sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 21.Februar.2003 Del på Facebook Svart 21.Februar.2003 Du har fått mange gode svar. Generelt kan man si at en slik dynastarter leverer ladestrøm på omtrent 1/4 av startstrømmen. Ikke spesielt god virkningsgrad kan man si. På eldre motorer der alternativet var en sveiv, var dette likevel en gullkantet innretning som ga både start, ladet opp batteriet til neste start og ga lanterner og lensepumpe strøm. 11A lading som det antydes er kanskje litt optimistisk for en eldre dynastarter hvis starteffekten er 32A. Muligens klarte den det på en fin dag en gang i sine ungdomsår. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Oppmuntret av hjelpen her og fagmessig veiledning, er den utslitte tenningslåsen (fikk problemer stakkar'n, klarte ikke å svelge en brukket nøkkel) nå skiftet ut med en fjærbelastet trykkbryter fra Biltema til kr 16,90 ! Funker så det suser!! ... og ser nesten profft ut, også! Igjen, takk til alle som bidro med gode råd og tålmodige forklaringer!!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ben Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Hadde Gud tenkt at vi skulle lage glassfiberbåter, hadde han skapt glassfibertre!(Lennart Gilander) Tiltredes,unntatt om våren. Ben Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2003 Del på Facebook Svart 9.Mars.2003 Walter_S Resultatet ble riktig vakkert. Mange problemer har funnet sin løsning hos Biltema! Men jeg regner allikvel med at du har spandert en eller annen skjult hovedbryter - slik at ikke "hvem som helst" kan trykke på startknappen for "moro skyld".... Lykke til med selvstartende sesong. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.