Jump to content

Vann i skum ved dobbeltbunn


Marna

Recommended Posts

Hei

 

Vet at dette tema har vært oppe før, med fine beskrivelser av å skjære ut bunn, fjerne skum og støping av nytt. Dette er meget omfattende arbeid. Jeg lurer derfor på hva herrene mener om følgende:

 

Hva med å borre en del hull, 4 - 6 mm, noen underfra, og noen overfra, uten å skjære opput dørken, for så å plassere båten innendørs i oppvarmet lokale over vinteren. Hvis det har vært fuktighet i dobbeltbunnenskum, må jo dette ha tørket ut når våren kommer. En sparkler hullene igjen med epoxysparkel, primer og stoffer.

 

Er dette en måte å bli kvitt fuktigheten på, eller er det ting her som gjør at metoden er ubrukeligupraktisk, eller direkte farlig.

 

Kommentarer mottas med interesse :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg regner med å ha samme problem i konebåten vår - Selco 13 fot. Jeg har enda ikke fått kartlagt omfanget pga frost. Men jeg har sjekket en god del rundt mulige løsninger. Bl.a. har jeg vurdert metoden du lurer på. Men alle jeg har vært i kontakt med/innlegg jeg har lest tilsier at det er veldig vanskelig, om ikke umulig, å få tørket det på denne måten. Litt fuktighet får du alltids ut. Jeg er redd det vil ta veldig lang tid før du får ut noen mengder som er verdt å snakke om. Etter som jeg forstår, har det hele en tendes til å bli grøtaktig og det eneste alternativet er å grave ut alt. Og når man først har gravd ut alt, er det beste å bygge det opp ordentlig før man tetter igjen. Jeg vet Ingar skal til med et slik prosjekt snart - ikke tørke, men rive ut alt. Vi har diskutert å beskrive en slik jobb i form av en artikkel med tekst og bilder. Regner med at du har lest artikkelen på Ingars Båtside om vann i dobbeltskrog.

Link to post
Share on other sites


Marna: Hei

 

 

Hva med å borre en del hull, 4 - 6 mm, noen underfra, og noen overfra, uten å skjære opput dørken, for så å plassere båten innendørs i oppvarmet lokale over vinteren. Hvis det har vært fuktighet i dobbeltbunnenskum, må jo dette ha tørket ut når våren kommer. En sparkler hullene igjen med epoxysparkel, primer og stoffer.

 

Er dette en måte å bli kvitt fuktigheten på, eller er det ting her som gjør at metoden er ubrukeligupraktisk, eller direkte farlig.

 

 

 

M.


 

Jeg hadde en gang en Mørebas 15 med dobbeltskrog, hvor det kom vann inn mellom skrogene første sesong (1971) Klaget til fabrikken, og de foreslo den løsningen du skisserer.  Dette ble gjort, med forbehold om at det måtte være en varig løsning. Det ble ikke bra, så båten ble kjørt fra Oslo til fabrikken på tilhenger i løpet av en helg på høsten (maratontur).  Båten ble delt i løpet av vinteren, og allt ble fjernet, nytt innlagt og båten ble satt sammen igjen og tettet. Nå var det OK, men i løpet av de neste fire årene var det nytt vann i mellom skrogene.  Da ga jeg blaffen.  Bunnen innvendig bulte i løpet av vinteren, men når varmen kom så det greit ut.  Hvordan det tilslutt gikk vet jeg ikke, for båten ble solgt for en billig penge noen år senere.  Den var fortsatt tilsynelatende grei nok, bortsett fra at den gikk litt saktere enn når den var ny (ca. 1 knop).  Mørebas fant aldri noen god løsning på problemet, i h t  hva jeg har hørt, før firmaet gikk konkurs. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt hullsag fremfor bor. 40-60mm hull skulle gjøre susen !

Gir litt bedre "lufting".    :cheers:

Har hørt om at man kan tilsette sprit; bensin eller noe for å "tørke" ut distansematerialtet.

 

Hmm - har en gammel WITH 12 som ligger å slenger; prosjekt dykkebåt ??

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er en Selco 18 det er snakk om :-)

 

Vet du, Kotnes, hvor store hull vedkommende borret, og sånn ca. hvor mange?

 

Og Suzuki, 40 - 60 mm hørtes fryktelig mye ut, selv om luftingen jo selvsagt blir bedre. I dørken kan en kanskje våge seg på slike dimensjoner, men ikke i bunnen, eller?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Guest money1

:flag:

Har Ingar/dere gått igang med å dele båten å ta ut skum? Jeg har en Selco (13" fot tror jeg, og jeg tror kanskje det er en Selfisk da den er åpen og på midt toften har den to hull+rør på hver side som heller utover til å sette fiskestengene i, tror jeg...) og den veier noe helt grasalt mye....det tok 3  :flag: sterke men bare å vippe den over på siden fra å ligge vannrett som på vann for å kikke under.....tanken var å fikse den litt under ....http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk.nsf/187bed0519e6aa36c12565690057c0f6/4d16b53ab04bbc2dc1256d2800475efa?OpenDocument   og bruke den litt i sommer (kjøpte den ifjor), men nå vurderer jeg en full oppussing istedet....er det noen proffe der ute som jeg kan sette vekk en slik jobb til? Hvordan legger jeg til bilder slik at dere kan se hva jeg mener....litt uvant denne siden her, men fantastisk flott forum! Mvh Jan Ivar på selveste 17 mai!

Link to post
Share on other sites

Velkommen money1. :flag:

 

Batdilla kommer sikkert innpå når han er tilbake over helgen, han er midt oppi jobben med en tilsvarende båt som du har.

Som det vel fremgår av det jeg har skrevet tidligere mener jeg den eneste løsningen er å lage ny bunn uten skum.

En slik operasjon er kun aktuell hvis man ikke kan gjøre det selv, å betale andre vil bli uakseptabelt kostbart.

Bare i rene materialer koster det en god del, noe sikkert Dilla kan fortelle mere om.

 

Jeg holder også på med et "skum-prosjekt" på en dobbeltskroget With-jolle. Kommer tilbake med bilder og rapport etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Batdilla kommer sikkert innpå når han er tilbake over helgen, han er midt oppi jobben med en tilsvarende båt som du har.

 

En slik operasjon er kun aktuell hvis man ikke kan gjøre det selv, å betale andre vil bli uakseptabelt kostbart.  Bare i rene materialer koster det en god del, noe sikkert Dilla kan fortelle mere om.

Stemmer det, driver i harde tak om dagen. Jeg kan bekrefte at det er snakk om temmelig mye arbeide å gå løs på å erstatte skummet med "ordentlig" bunn. En god del $$ koster det og. Er ikke ferdig ennå, så jeg har ikke den fulle oversikt, men jeg kan komme tilbake senere med hva sluttsummen ble. Har du tenkt å ha båten en del år, da kan en slik operasjon forsvares, men vet du ikke positivt at du skal ha båten en del år, ville jeg anbefalt "billigmetoden" nevnt lengre opp hvor man borrer på en del hull i dørken og forsøker å få ut så mye som mulig. Og deretter plaste igjen hullene. Og så tror jeg det har sneket seg med en "ikke" for mye i innlegget til Ingar. Meningen skal sikkert være at en slik operasjon er kun aktuell hvis man kan gjøre det selv. Jeg tør ikke engang tenke på hva det ville koste å sette bort en slik jobb. Bare i arbeidstimer vil det bli ei formue. I denne tråden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1037812006 finner du mer rundt prosjektet jeg driver med. I tillegg har Ingar gitt meg en masse tips via IM. Jeg sitter på ei treg maskin akkurat nå, men på mandag kan jeg renske ut essensen av det Ingar og jeg har diskutert via IM og legge det til i nevnte tråd. Når det gjelder hvordan du legger til bilder her i forumet, finner du forklaring på det hvis du klikker "Hjelp" øverst på siden. Får du det ikke til etter å ha lest "Hjelp", får du poste en setning så skal jeg forsøke å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Guest money1

Takker for kjappe og fine tilbakemeldinger. Tror jeg har blitt tilstrekkelig avskrekket til å gå for  :sailing: latmanns løsningen med borring av hul  og varmt sted inne over vinteren....Men så vidt jeg da forstår, så kan jeg lappe båten under i år for så å borre hull i dørken inne ifra til høsten....slik at jeg får brukt den iår, selv om den da blir vel tung i år...(så innlegg om han med 13" Selco og 40hk, det samme som jeg har....) Skulle gjerne også ha hatt noen expert uttalelser om disse skadene/tidligere reparasjonene under, og spesielt om hva jeg gjør ved kanten bunnen / akterspeilet som er blitt helt avrundet etter mange års "bunning"...kan man rette opp og "spisse" slike kanter med noen form for hjørnebeslag, slike som man bruker i hus for sparkling/muring av vegg-hjørner? ..kommer til å legge ut bilder på hjemmeside når jeg får ut f...... PS. hvorfor kan man ikke bruke MSN Messenger eller Windows Messenger Admin?

 

Mvh Money1

Link to post
Share on other sites

PS. hvorfor kan man ikke bruke MSN Messenger eller Windows Messenger Admin?

Det finnes en YaBB-mod for dette, men av hensyn til drifts-stabilitet legger vi ikke inn noe mer nå såsant det ikke er helt nødvendig.

Siden vi har IM systemet har vi ikke prioritert Messenger.

 

Hvis det kun er snakk om små hakk i akterspeilet ville jeg reparert med glassfiber-plast. (Plastsparkel med glassfiber-tråder)

Det avgjørende er at du sørger for at det får godt feste, synes en "raspe-kule" er det beste å bruke.

Link to post
Share on other sites

...(så innlegg om han med 13" Selco og 40hk, det samme som jeg har....)

Regner med at det ikke er konebåten du sikter til - for den har 50HK og ikke 40HK :nono:. Nå har jeg oppdatert tråden om konebåten med en masse tips jeg fikk fra Ingar i forbindelse med prosjektet mitt. Så hvis du ikke alt har lest det, kan du sikkert snappe opp en del tips, selv om du ikke går løs på å bytte ut selve dobbeltbunnen. :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vurderer tørking selv.

 

Jeg har en Fjordling 17ht (faktisk to stykker) som trenger behandling og etter mine betraktninger er det ingenting som skulle tilsi at skummet ikke kan tørkes :yesnod:

 

Man bør imidlertid legge forholdene til rette og jeg vurderer derfor å kutte ut hele dørken og eksponere skummet fulstendig. På denne måten bør diffusjonsflaten bli tilstrekkelig til effektiv tørking. I tillegg til dette vil jeg fjerne skummet helt akter i bunnen av V-bunnen for å danne et rom hvor vannet kan sige. Her vil det være mulig å lage et lite hull i skroget for fortløpende drenering. Vann har som kjent den egenskapen at det beveger seg den veien det får minst motstand. Og dette mener jeg kan utnyttes. Det er jo tross alt denne egenskapen til å trenge inn i tilgjengelige rom som har før vannet inn i skummet i første omgang :smiley:

 

Når tørkingen er ferdig kan den opprinnelige dørken limes på plass igjen(forutsattt at den er brukbar) og båten er klar. For å unngå at problemet gjenoppstår må man selvsagt også tette alle potensielle steder for vannintrengning. Fjordlingen har som kjent et stort antall bolter som fester vanntunnellen til skroget :diving: ) Disse vil jeg fjerne og støpe sammen tunnell og båt samt behandle skrog og dørk men epoxy.

 

Ulempen med metoden er så vidt jeg kan bedømme at man ikke har kontroll over tørketiden, samt det kan bli en utfordring å finne lim som ikke skader (reagerer med) skummet ved sammmenføyning.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har en 14 foter med skum i bunnen. I løpet av sesongen fyller det seg opp med vann og om vinteren fryser det til og innebunn buler opp. Etterhvert har skummet blitt knust slik at innebunnen ble bløt og myk å trå på.

 

Har ingen planer om å redde båten på noen måte, men svai og myk bunn var uakseptabelt.

 

Borra flere hull i innerbunn om våren, når båten var tørr, i ett mønster forfra-bak. Kjøpte byggeskum og skummet i hull 1 helt til det tøyt ut skum i hull 2 osv hele veien. Lot det tørke et par døgn og skar av skummet som tøyt ut av hulla, sparkla igjen hulla og lakka dørken. Bunnen ble hard og fin.

 

Løste antagelig ikke noen problem ifht vekt og vann, men løs og sviktende bunn var hovedproblemet.

 

Båten er for gammel og utslitt til at jeg ville legge en stor jobb i å "gjøre det riktig" og løse problemet.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Gammel tråd, men samme problem..   å borre mange små hull tror jeg neppe har noenvirkning!   du kan tenke deg at du borer hull i an svamp! det vil ikke minskemy av den av den grunn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...