Jump to content

Matt plexiglass


anton

Recommended Posts

Mattet og overflateoksydert Plexiglass (Acryl) blir som nytt igjen med polering. Det finnes mange produkter i handelen, men du kan jo først prøve vanlig bilrubbing eller tannkrem. "Tusen små sprekker" kan tyde på spenningsriss i materialet. Dette er isåfall gjennomgående sprekker som ikke kan poleres bort.

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ut fra min erfaring må ripene være mikroskopiske for at det skal fungere med rubbing.

Tannkrem har for dårlig slipe-effekt.

 

Sannsynligvis vil du finne ut at du kan rubbe i det uendelige uten at resultatet blir bra.

Isåfall, bruk 1200 eller finere vannslipepapir først og avslutt med rubbing etterpå.

 

Et annet alternativ er å lakkere med klarlakk.

Link to post
Share on other sites

Du må bruke maskin til poleringen, det må oppnås en hvis varme ved poleringen, kan også som Ingar sier bruke slipe papir først, Vi brukte et spesielt 2000 papir til dette, husker ikke lenger hvem som leverte dette men det går sikkert bra med annet papir også.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Prøv med Autosol det fungerte bra på min båt

 

Dette er gamle meldinger, men det er kanskje noen som kan svare meg for det? Jeg har masse små riper i vindskjermen på min Bavaria 38 motorbåt, og før jeg går løs på et lite forsøk, ville jeg bare forsikre meg om at jeg har forstått det korrekt: Snakker dere om å bruke AUTOSOL på selve glasset med en fille?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Her ser det ut til å være noen "uklarheter"! Som jeg forstår trådstarter kan det virke som om pleksiglasset er "krakkelert" og "beond repair", eller på norsk "uhelbredelig"!

 

Hvis det ser ut som en bilrutes mønster når den er knust kan det være slik!

 

Har opplevd dette selv på luker og sprutavvisere! Starter ofte i kantene! Tiden gir slike "sår" og leger dem dessverre ikke!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Hvis plexiglasset er krakelert er det som strawberry sier, lite å gjøre med det. Er dessverre en svakhet med plexiglass at

solen fører til svekkelse. Hvis dett er en ferdig kjøpt luke er det rart at det er brukt plexiglass, da det heller ikke er spesielt motstandsdyktig mot

riper.

Snakket med en glassmester i forbindelse med at jeg hadde samme problem med frontvinduene på en mahognibåt jeg hadde.

Glassmesteren sa at det eneste som hjalp var å bytte til LEXAN. Det brytes ikke like lett ned.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en glassmester i forbindelse med at jeg hadde samme problem med frontvinduene på en mahognibåt jeg hadde.

Glassmesteren sa at det eneste som hjalp var å bytte til LEXAN. Det brytes ikke like lett ned.

 

Er ikke Plexiglass , Lexan og Polycarbonat omtrent samme stoffet, bare forskjellige benevnelser/handelsnavn?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er ikke Plexiglass , Lexan og Polycarbonat omtrent samme stoffet, bare forskjellige benevnelser/handelsnavn?

Plexiglas er acrylprodukt men Lexan er varemerke fra en produsent av mange som produserer polycarbonat. Polycarbonat har dårlig motstandighet mot riper men den er myk og kan på enkel måte slipes og poleres. I tillegg er den eneste plastproduktet som er brukbart i vinduer til havgående båter.

Link to post
Share on other sites

Hei, prøvde Autosol på tube på et lite felt på plexiglass(tykt hardt plexiglass) i dag. Ser ut til at det er medisinen - uten at det setter riper, men da brukt jeg vaskeklut av mykt semsket skinn. Papir til å polere ut Autosol-laget kan visst gi riper... Det er visst avhengig av hardhet og tykkelse på plexiglasset???

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plexiglas er acrylprodukt men Lexan er varemerke fra en produsent av mange som produserer polycarbonat. Polycarbonat har dårlig motstandighet mot riper men den er myk og kan på enkel måte slipes og poleres. I tillegg er den eneste plastproduktet som er brukbart i vinduer til havgående båter.

 

I tillegg er slagstyrken til polycarbonat ein heilt annan. Ved Gjennestad gartnerskole i Vestfold er det bygd eit «veksthus» i polycarbonat. Innvendig er det lagt kunstgras og huset blir brukt til fotballtrening og til golf. Det er lova ut dusør til den første som klarer å slå hol i polycarbonatplatene..

 

Ein ulempe med polycarbonat er at det blir misfarga etter ei tid, det gulnar. Dette blir delvis unngått ved at ein legg ein film av akryl utapå.

 

I tillegg brenn ikkje polycarbonat fullt så godt som akryl.

Link to post
Share on other sites

Hei, prøvde Autosol på tube på et lite felt på plexiglass(tykt hardt plexiglass) i dag. Ser ut til at det er medisinen - uten at det setter riper, men da brukt jeg vaskeklut av mykt semsket skinn. Papir til å polere ut Autosol-laget kan visst gi riper...

 

Er det sånn pusseskinn som får i et gult plast rør som vanligvis brukes for å fjerne dråper etter bilvask du tenker på?? Er ikke det litt rart å bruke? Tenkte evt å bruke poler filt? Båten min er som sagt en Bavaria 38 motorbåt, plexi glasset er tykt, og det er glasset i selve vindskjermen som er problemet. Men det høres ut som tiden er moden for å prøve tror jeg, siden noen andre har vært så greie å være prøvekaniner for meg:) Skal komme tilbake med svar raskt.

 

Jeg så ellers at Class Ohlson har en egen tube som er poler middel for Plexi glass og dette er bestilt fra nettet allerede.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte semsket skinn for vinduspuss(blei anbefalt det...), men denne metoden er nok lettvinten, -og bra nok for meg i første runde. Anbefaler igjen å lete på nettet som denne. ...så får du altså speil finish hvis du pusser med p1200 papir og går over med poleringsmiddel til slutt!

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei! Kom over denne tråden når jeg googlet etter renovering av plexiglass, god tråd!

 

Legger inn min erfaring, etter tipsene fra Ingar og Brumle.

Utgangspunktet:

for.jpg

Dette bildet er tatt etter at vinduet er vasket etter mors beste oppskrift, og pusset med både bilvoks og Autosol (i timevis), det tok bort det verste gulskjæret som hadde satt seg i ruta, men ruta var fremdeles ubrukelig til å se igjennom.

 

I et siste desperat forsøk på å berge/renovere rutene - før jeg gikk til innkjøp av nye, brukte jeg P2000-papir (fikk kjøpt det hos Bilextra, 10 kroner arket) med en vanlig plansliper og vann (pass på slik at det ikke går tørt).

Etter overhalinga med P2000-papiret ga jeg den en runde med bilvoks igjen(det fjerner de ripene P2000-papiret lager).

Dette er resultatet av 20 minutters arbeid:

etter.jpg

 

 

Er enda ikke helt ferdig med pussinga. Hadde bare kjøpt noen få P2000-ark for å teste med. Skal enda ta en runde til med våtsliping med en multisliper, slik at jeg får tatt hjørnene ordentlig også.

Link to post
Share on other sites

Hvis plexiglasset er krakelert er det som strawberry sier, lite å gjøre med det.

Det er også min erfaring, sol tar knekken på det over tid. En kan bruke ulike pusse/slipemidler, det blir litt bedre, men bare kort tid. Jeg har skiftet glass i alle mine luker og vinduer, og har også kjøpt trekk for å dekke over ved mye sollys.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...