Jump to content

Flåtten skal utryddes, ved å skyte elg og rev!


Lars H.

Recommended Posts

Det er godt det endelig blir gjort noe med flåtten, det begynner å bli plagsomt mye av den etter hvert. Ser nesten ut til at den er særlig utbredt på øyene og langs kysten, så da er jo vi med båt ekstra utsatt. Plukker flått av bikkja omtrent etter hver eneste båttur, men vi andre har gått klar så langt.

Men Borrelia smitten er ikke noe å spøke med da, så jo mindre flått jo bedre.

 

Flått er ikke flott!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Plukker flått av bikkja omtrent etter hver eneste båttur

Har du forsøkt med Expot på dyret? Vi har det på skipshunden hver sommer, og da er det heller skjelden at det er noen flått å plukke. Det finnes også flåtthalsbånd som andre sier hjelper. Expot får du hos veterinæren, på resept.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flåtten har blitt en stor plage. Har et sommersted på en øy på nordvestlandet og her er det mye flått. En sommer plukket jeg 25 flått av hunden etter et par dager på øya. Ikke er det store hunden heller så flåttene satt ganske tett. For oss mennesker så går det ganske greit så lenge lenge man holder seg unna "langgresset". Barna må sjekkes hver kveld før de legger seg, men kun en gang har vi funnet en flått som har satt seg. Det er ganske plagsomt å hele tiden måtte passe seg for disse ufyselige krypene. Kunne godt tenkte meg å se de utryddet.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt med Expot på dyret? Vi har det på skipshunden hver sommer, og da er det heller skjelden at det er noen flått å plukke. Lars H.  :smiley:

Kan de ikke bruke dette stoffet på elgen og reven da, istedenfor å skyte de? :wink:

Nå er det vel ikke bare elg og rev som sprer flåtten heller, men f. eks rådyr og andre mindre dyr, i tillegg til fugler. Tror det blir vanskelig å begrense mengden av flått andre steder enn på øyene. På fastlandet langs kysten er det jo helt j#¤&lig mye av den! :headbang: Jeg har en liten hageflekk på ca 12-15 m2, og der kryr det av disse små krypene. Er ikke noen elg å skyte der heller! :cryin: Hadde vært fint om det fantes andre metoder for å utrydde krabaten, men den er jammen seiglivet.

Expot er fine greier det, vi brukte det på en kanin vi hadde. Var ikke mye flått på den da. Bare vær obs på at det er flere typer av disse midlene, en katt kan f.eks ikke bruke Exspot, (den tåler ikke stoffet) men må ha noe annet tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt med Expot på dyret? Vi har det på skipshunden hver sommer, og da er det heller skjelden at det er noen flått å plukke. Det finnes også flåtthalsbånd som andre sier hjelper. Expot får du hos veterinæren, på resept.

 

Lars H.  :smiley:

Har ikke hørt om dette før, så det har jeg ikke prøvd nei. Vel verd et forsøk da, de kan være rimelig vanskelige å få av... Hvordan brukes dette? Er det en slags spray? Tror ikke salve hadde tatt seg noe særlig ut, fuglehund med fettsleik :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Om noen skulle mene at nedskytingen av elg på Rauøy er vel drastisk, kea en lese hva Østlandsendingen skrev i vår:

- Flotten skaper så store problemer på Rauøy at ingen vil gjennomføre feltøvelser der, forteller oppsynsmann Knut Thorvaldsen.

Enkelte soldater har fått opptil 50 bitt ved å krype i gresset. I følge Thorvaldsen, overvintrer flåtten på elg og det har ført til problemer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erharing med slikt halsbånd mot flått på Hund?

 

Hadde med oss hund for første gang i årets sesong, og det verste var de flåttene som satte seg på hodet. Spesielt de på øyelokket var en sann kamp å få av, skal si dyret vrei seg da ja. :boxing:

 

Dersom hals bånd ihvertfall holder hodet fritt for flått så er mye løst.

 

Noen som har prøvd?

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra Hytta er at det er mindre flått (eller hanntikk som vi sier) på områder hvor gresset er slått og stelt, de trekker seg da lengre vekk. I tillegg spiser vi hvitløk, da er vi mindre "populære" som byttedyr.

Rådyr er også en populær vert for disse dyrene, så ta med disse til samme sted som elgen. De smaker ganske godt de og.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt om dette før, så det har jeg ikke prøvd nei. Vel verd et forsøk da, de kan være rimelig vanskelige å få av... Hvordan brukes dette? Er det en slags spray? Tror ikke salve hadde tatt seg noe særlig ut, fuglehund med fettsleik :lol:  :lol:  :lol: .

Vi har brukt Expot på vår Weaten terrier i alle(6) år og har ikke hatt flått på henne,

bortsett fra en gang da vi glemte det før førset båttur. :cryin:

Må påføres ca hver 3-4 uke og er en liten pipette à 1 ml flytende veske.

Dette holder til vår hund under 15 kg, større hunder brukes to pipetter.

To stk pipetter pr pk til i underkant av 200 kr, husker ikke helt prisen .....dyrt??? kanskje,

men behagelig både for hund og eier å slippe disse plageåndene. :yesnod:

Grei forklaring følger pakningen:

Skill pelsen til hunden et sted som den ikke kommer til eks. på nakken eller ryggen,

så det er greit å komme til huden og påfør innholdet langs skillen.

Lykke til!

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Noen som har erharing med slikt halsbånd mot flått på Hund?

 

Hadde med oss hund for første gang i årets sesong, og det verste var de flåttene som satte seg på hodet. Spesielt de på øyelokket var en sann kamp å få av, skal si dyret vrei seg da ja.  :boxing:

 

Dersom hals bånd ihvertfall holder hodet fritt for flått så er mye løst.

 

Noen som har prøvd?

 

Erik.

Vi bor i et usedvanig flåttrikt distrikt, og vi har hund. Vi går masse tur i skogen med hunden løs eller i langline når det er båndtvang. Hunden er en Gordonsetter og han får masse flåttbitt. Jeg tar de som regel bort når de begynner å bli grå. Gidder ikke å lete gjennom svart pels etter et lite, svart kryp. Borelia bakterien er ikke farlig for hund.

 

Jeg er en hel del i Sverige og på apotekene der selger de reseptfrit et linement som heter Frontline. Dette er en tyktflytende væske som vi har i nakken på hunden. Vi bretter pelsen til siden og har på væsken. Må være 2 personer for å fikse det. VI tar det på om kvelden, og morgenen etter er det trekt inn i huden. Fungerer helt suverent - ingen flått når bikkja har det på seg.

 

For å unngå at vi får flått på oss går vi alltid med høye støvler og bukser vi tetter til rundt støvlene. Jeg har ennå ikke fått fått på tross av snart 4 år med aktiv turgåing. Borelia er en fare for mennesker - men i de fleste tilfeller får man mange advarsler før det er farlig. Får bittstedet røde ringer rundt er det fare - men det kan kureres med antibiotika. Etter det jeg har hørt er det først om man ikke får behandling at Borelia kan være farlig.

 

En jeg kjenner jobber innen naturforvaltning. Han er mye mer i skauen enn meg - og han har fått flottbitt både her og DER :eek: Han har sett rådyr som var fullstendig oppspist av flått og som døde av flåttbittene, så det er ikke bare elgen som er problemet. Men at det vil hjelpe å redusere elgbestanden tror jeg nok.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da fant vi vårt nye forsvarsvåpen.

Lenge leve elgen. :yesnod:

 

sparky

 

Hei igjen.

 

Om noen skulle mene at nedskytingen av elg på Rauøy er vel drastisk, kea en lese hva Østlandsendingen skrev i vår:

- Flotten skaper så store problemer på Rauøy at ingen vil gjennomføre feltøvelser der, forteller oppsynsmann Knut Thorvaldsen.

Enkelte soldater har fått opptil 50 bitt ved å krype i gresset. I følge Thorvaldsen, overvintrer flåtten på elg og det har ført til problemer.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erharing med slikt halsbånd mot flått på Hund?

 

Hadde med oss hund for første gang i årets sesong, og det verste var de flåttene som satte seg på hodet. Spesielt de på øyelokket var en sann kamp å få av, skal si dyret vrei seg da ja.  :boxing:

 

Dersom hals bånd ihvertfall holder hodet fritt for flått så er mye løst.

 

Noen som har prøvd?

 

Erik.

 

Joda, flåtthalsbånd virker. Bikkja vår fikk det på i våres og gikk gjennom hele sommeren uten flått.

Mener å huske at et slikt halsbånd skal vare ca 5 mnd. Det skiller ut et stoff som hunden tar opp gjennom huden og medfører at flåtten ikke trives på hunden.

 

Vi bor i Kristiansand og er mye på skauen og i skjærgården om sommeren så at bikkja ikke har hatt

flått må skyldes halsbåndet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Flått, eller skaubjønn som den heter her omkring, finnes i sørnorge.

Særlig utbredt langs kysten på Sørlandet og Østlandet.

 

Korreksjon:

Når jeg sier sørnorge, mener jeg sørlige halvdel.

Skaubjønn er observert så langt nord som Brønnøysund.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Så Flott da gitt  :smiley:  Det kommer kanskje av av vi har tykkere skinn, eller er mer usmakelige (for flotten)? :lol:  :lol:  :lol:

Hei.

 

Du skal ikke føle deg for trygg, Flåtten eller Hanntikken som den heter i Stavanger, finnes på Nordmøre. Har fått mye av styggedommen på Japp når vi har vært i Bøfjorden Surnadal. Og nå ser det ut til at den også har gått litt inn i landet her på Østlandet. Har fått det på Japp her på Skjetten ved Lillestrøm selv om vintrene skulle vært for kalde her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erharing med slikt halsbånd mot flått på Hund?

 

Hadde med oss hund for første gang i årets sesong, og det verste var de flåttene som satte seg på hodet. Spesielt de på øyelokket var en sann kamp å få av, skal si dyret vrei seg da ja.  :boxing:

 

Dersom hals bånd ihvertfall holder hodet fritt for flått så er mye løst.

 

Noen som har prøvd?

 

Erik.

Hei

 

Vi fikk et "kjerringråd" for noen år siden om å vaske bikkja med grønnsåpe for å unngå flått, det har fungert utmerket på vår lille ulldott (Bischon Frisè). Han går å lukter furunål hele sommeren, men det er bedre enn å plukke flått.

 

Vidar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...